2017-03-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nja, inte på aktieterminer. På ränte- och råvaruterminer är det vanligt att handla kurvan (spreadar är förmodligen vanligare än outright) men på aktieterminer sker all handel i front month.

Du menar nu väl indexterminer? Om jag ska kalenderisera ett index så brukar jag bara göra en kalender-spread eller diagonal-spread med optioner. Vid index så kan man handla kurvan/korrelationen mellan två index eller mellan indexet och någon råvara som är drivkraften i landets ekonomi t.ex. köp guld och korta AUD eller liknande.
Citera
2017-03-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Önskar tips på Svensk aktie för långtidsägande då jag ligger rätt tungt i dollar. Har letat till absurdum utan framgång. Kan tänka mig hela Norden då Sverige känns knepigt.

Investor är ett alternativ men kursen känns lite hög just nu...?

Krav:
P/E under 20
Direktavkastning på 3% eller mer.
Stabil utdelare, dvs har inte sänkt utdelningen senaste 5 åren, får gärna ha höjt utdelningen årligen.
Inget krav på börsvärde, alla listor duger.

Ingen som har förslag?
Citera
2017-03-31, 21:20
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ingen som har förslag?

Någon av följande lär uppfylla dina krav...

Acando
Besqab
Betsson
Bilia
BTS Group
Bulten
Byggmax
Castellum
Corem
DistIT
Duni
Electra Gruppen
Electrolux B
Elverket Vallentuna
Eolus Vind
Eurocon
Fast Partner
Havsfrun Investment
HomeMaid
ICA Gruppen
JM
Kinnevik B
Klick Data
Klövern A
KnowIT
Lucent Oil
Millicom
MQ
MTG B
Nilörngruppen
Nordea
NOTE
Novotek
Peab
Precio Fishbone
SJR
Skanska
Softronic
Stora Enso R
Swedbank
Tieto
Wihlborgs
Wise Group
Öresund
Citera
2017-03-31, 21:26
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ingen som har förslag?
Castellum, Wallenstam, industrivärden, H&M, MQ, Nordea finns på undertecknads bevakningslista
Citera
2017-03-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Någon av följande lär uppfylla dina krav...

Acando
Besqab
Betsson
Bilia
BTS Group
Bulten
Byggmax
Castellum
Corem
DistIT
Duni
Electra Gruppen
Electrolux B
Elverket Vallentuna
Eolus Vind
Eurocon
Fast Partner
Havsfrun Investment
HomeMaid
ICA Gruppen
JM
Kinnevik B
Klick Data
Klövern A
KnowIT
Lucent Oil
Millicom
MQ
MTG B
Nilörngruppen
Nordea
NOTE
Novotek
Peab
Precio Fishbone
SJR
Skanska
Softronic
Stora Enso R
Swedbank
Tieto
Wihlborgs
Wise Group
Öresund

Tackar!
Citera
2017-03-31, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Castellum, Wallenstam, industrivärden, H&M, MQ, Nordea finns på undertecknads bevakningslista

Castellum och Nordea har jag redan. Resten kvalar inte in på kravlistan.

H&M, vill man köpa dom just nu? Känns som bäst före datum har passerats.
Citera
2017-03-31, 23:24
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Castellum och Nordea har jag redan. Resten kvalar inte in på kravlistan.

H&M, vill man köpa dom just nu? Känns som bäst före datum har passerats.
Två utmärkta val. Banker kommer vara riktigt lukrativt lagom till räntan höjs.

Angående H&M så är det tviste. Trippelbotten verkar det visa på, och bolaget är fortfarande stabilt. Finns nog de som motiverar bättre i tråden om just klädjätten, än någon som passivt bevakar.
Citera
2017-04-01, 10:25
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Du menar nu väl indexterminer? Om jag ska kalenderisera ett index så brukar jag bara göra en kalender-spread eller diagonal-spread med optioner. Vid index så kan man handla kurvan/korrelationen mellan två index eller mellan indexet och någon råvara som är drivkraften i landets ekonomi t.ex. köp guld och korta AUD eller liknande.
Såklart, det var bara just aktieterminer (både index och single stock) där det är meningslöst att försöka handla kurvan.
Citera
2017-04-01, 12:16
Medlem
muneys avatar
En fråga gällande fonder. Den redovisade avkastningen som visas under översikten på Morningstar, är den med eller utan förvaltningsavgiften inräknad? Eller finns det inget rätt eller fel utan de kan själva välja hur de redovisar?
Citera
2017-04-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
En fråga gällande fonder. Den redovisade avkastningen som visas under översikten på Morningstar, är den med eller utan förvaltningsavgiften inräknad? Eller finns det inget rätt eller fel utan de kan själva välja hur de redovisar?
Förvaltningsavgiften är borträknad i resultatet som du ser. Det är standard i hela branschen att visa på det viset så att det ska underlätta jämförelse mellan två fonder.

Om en fond har haft en avkastning på 12% så har den alltså egentligen haft 13% avkastning, men fondbolaget har tagit 1% i avgift och kvar till dig som sparare är 12%.
Citera
2017-04-01, 12:50
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Förvaltningsavgiften är borträknad i resultatet som du ser. Det är standard i hela branschen att visa på det viset så att det ska underlätta jämförelse mellan två fonder.

Om en fond har haft en avkastning på 12% så har den alltså egentligen haft 13% avkastning, men fondbolaget har tagit 1% i avgift och kvar till dig som sparare är 12%.
Tack för svaret. Du är en klippa i Ekonomiforumet Baste!
Citera
2017-04-03, 09:33
Medlem
Fastighetsbolag tycks ha väldigt låga multipelvärden. Trots det går många bolag trögt, och säljrek kom senast idag.

Vad tror ni om fastighetsbranschen? Är det stundande räntehöjningsbesked som spökar? Jag antar att räntan kan komma att höjas eftersom inflationen börjar se lite bättre ut för Ingves.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in