2017-03-27, 22:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Man kan lätt tro att inga andra konflikter finns i världen. Nyhetsrapporteringen känns vinklad och koncentrerad til MÖ, men så har det varit senaste 40 åren. Svenska journalister rapporterar från MÖ som om det vore vårt grannland och alla svenskars odelade intresse. Det är ett missförstånd kan jag lova..

Det där var så bra skrivet, och precis så jag känner också. Om det är något område på denna jord som jag är sååå trött att höra om så är det mellanöstern, med Syrien i spetsen. "Det har aldrig varit så många flyyktingar" osv, spys ut i parti och minut.

Jag vill höra mer om exempelvis ostasien, där framtiden och ekonomin finns. Låt oss vända Sverige åt det hållet istället, istället för att ständigt behöva höra om dessa inavlade sand-beduiner. De slåss och krigar, OK, det har de alltid gjort för det ligger i den arabiska mentaliteten. Enda orsaken till att det var relativt lugnt under ett antal årtionen var att vi hade stabila diktatorer som styrde. Dessa försvann dock i "den arabiska våren", och nuvarande kaos utbröt.

Idag; 75% av alla artiklar i MSM handlar om araber och "flyktingar", istället för att handla om ekonomi, vetenskap och framsteg som ett land som Sverige behöver diskutera. Bygg en mur runt hela mellanöstern och kasta nyckeln, det är mitt recept.
Citera
2017-03-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag blev förvånad över det du skrev, för du vet ju att USA:s övergripande mål i Syrien är att få bort Assad, eller hur?
Om USA verkligen ville bekämpa IS och de andra jihadisterna, så skulle de samarbeta med Syrien och Ryssland.

De vill bli av med både IS och Assad. Att låta dem slåss mot varandra är en bra strategi.
Citera
2017-03-27, 23:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Klorgas har använts av IS och det är inte bevisat att Assad har använt det i Aleppo.
Skolor och sjukhus användes militärt, ett cyniskt spel av jihadisterna.
Sen var striderna hårda, gata för gata, då förstörs stadsdelarna.
Assadsidans Aleppo klarade sig bättre men många dödsoffer krävdes genom jihadisternas terrorbombningar.
Det är visst bevisat att kloringas använts av regimen

https://www.theguardian.com/world/2016/aug/25/assad-regime-isis-chemical-attacks-syria-un-investigators

Försöker förtränga Assads ansvar eller?

Det finns videoklipp som visar när civila är inne i sjukhus och det bombas. Även om det finns jihadister i sjukhusen, är det inte proportionerligt att slå ut alla sjukhus och låta civilbefolkningen vara utan vård.
Citera
2017-03-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
De vill bli av med både IS och Assad. Att låta dem slåss mot varandra är en bra strategi.
Förutom för befolkningen i Syrien och i förlängningen för andra stater i regionen.
För att inte tala om när väst möter stridsvana terrorister på jihaduppdrag.
Citera
2017-03-28, 00:05
Medlem
Drozds avatar
Med tanke på islamisternas utstuderat cyniska brutalitet måste man ställa sig frågan: Iscensätter och filmar de tortyr utförd av förmenta regeringssoldater i syfte att få USA/NATO/EU att vända sig mot Assadregimen? En oändlig tillgång till "statister" till offer har de ju, och västvärldens köper allt utan skuggan av källkritik.

Tortyrklippen i filmen kan mycket väl vara äkta, likaså kan de vara fejkade i propagandasyfte.
Citera
2017-03-28, 00:18
Medlem
CBS 60 min om Pallywood, bluffindustrin i Gaza

https://www.youtube.com/watch?v=xkfKAz8l37U
Citera
2017-03-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Bomb Drones, övervakningsteknik, konstant tillsynes obegränsad tillgång till vapen och senaste modell från Toyota
Drönare kan vilken privatperson som helst införskaffa, "obegränsad" tillgång till vapen är inte heller så konstigt med tanke på att IS haft över 15 år på sig att bygga upp sina förråd i Irak* samt att de som framgått regelbundet utför räder i syfte att fylla på sina förråd. Jag föreställer mig att det för IS del är manskapet som är den begränsade resursen.

Vad gäller Toyota-bilarna så är deras värde som stridsfordon ytterst begränsat och vad du menar med "övervakningsteknik" får du förtydliga.

Kort sagt, jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur man kan imponeras av att en organisation som aspirerar på att vara en stat och som kontrollerar territorium med miljontals människor inte har så mycket mer att komma med än hobbydrönare, handeldvapen och Toyota-pickups.

Det är på något sätt talande att IS kraftfullaste vapen är deras bilburna självmordsbombare.

*En region som är översållad med vapen.

Citat:
Är det denna du menar?
DailyMail - ISIS Reveals Bombing Drone
Som sagt, vapen är ingenting jag är speciellt kunnig om men de är ganska exakt just sådant i länken jag tänker på.
Ja, det är denna typ av drönare jag menar. Alltså helt löjeväckande att IS försöker scora propagandepoäng på detta.

Citat:
Ja, det är ju ett av vanligt sätt. (du menar att de ISIS tar över ett vapenförråd exempelvis? hinner inte kolla allt just nu)
Vapentillverkning i Turkiet:
https://on.rt.com/78ty
USA droppar från luften, här Press TV Rapport:
https://www.youtube.com/watch?v=fPgaTkJCuCk
Vad som ligger bakom tillgång av mer high-tech stuff som Drones är svårare. Övervakningsteknologien med största sannolikhet via israelerna, om jag får gissa.
Orkar inte titta på Press TV-länken eftersom det är iransk statspropagande, men blir inte förvånad om de försöker vinkla det som att USA förser IS med vapen medvetet trots att det absoluta flertalet av dessa försändelser landar på rätt adress och därmed innebär en nettoförlust i styrkeförhållanden för IS även om de skulle få tag på en enstaka.

"Övervakningsteknologin" kräver en förklaring som sagt, har ingen aning om vad du menar här.
Citera
2017-03-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag blev förvånad över det du skrev, för du vet ju att USA:s övergripande mål i Syrien är att få bort Assad, eller hur?
USA:s övergripande mål i Syrien äruppenbarligen numera att nedkämpa IS, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i vad USA faktiskt gör.

Avståndet mellan din verklighetsuppfattning och den faktiska verkligheten blir bara större och större.
Citera
2017-03-28, 01:45
Medlem
sanchoos avatar
Dokumentären var faktiskt ovanligt vinklad. Dock talar ändå faktan sitt språk. FSA är mycket bättre än nationella syriska armén
Citera
2017-03-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
USA:s övergripande mål i Syrien äruppenbarligen numera att nedkämpa IS, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i vad USA faktiskt gör.

Avståndet mellan din verklighetsuppfattning och den faktiska verkligheten blir bara större och större.
Det verkar onekligen som att USA har ändrat sin politik och det är bra. Återstår att se om det varar, speciellt om Israel lägger sig i för att, sin vana trogen, sprida kaos i grannländerna.
Citera
2017-03-28, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Dokumentären var faktiskt ovanligt vinklad. Dock talar ändå faktan sitt språk. FSA är mycket bättre än nationella syriska armén
Fast nu var ju inte FSA i Aleppo utan det var Al Nusra. Dessutom så var och är FSAs chanser att stå emot islamisterna i allmänhet och IS i synnerhet lika med noll. Det syriska folkets bästa chans är att Assad, med hjälp av kurderna, återfår full kontroll av Syrien.
Citera
2017-03-28, 03:24
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det Syrien gör är ingenting jämfört med vad USA håller på med runt om i världen. Nyss bombade dom ihjäl 400 civila i Mosul. USA har ingen rätt att klampa ner på andra, när de själva är den största busen.

Tortera barn? Nuff said. Sen att USA ställer till med massa skit håller jag med om.

Nu ska man roffa åt sig ännu mer med Trump vid makten. U.S.A. first!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in