Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetarbroder
Bomb Drones, övervakningsteknik, konstant tillsynes obegränsad tillgång till vapen och senaste modell från Toyota
Drönare kan vilken privatperson som helst införskaffa, "obegränsad" tillgång till vapen är inte heller så konstigt med tanke på att IS haft över 15 år på sig att bygga upp sina förråd i Irak* samt att de som framgått regelbundet utför räder i syfte att fylla på sina förråd. Jag föreställer mig att det för IS del är manskapet som är den begränsade resursen.
Vad gäller Toyota-bilarna så är deras värde som stridsfordon ytterst begränsat och vad du menar med "övervakningsteknik" får du förtydliga.
Kort sagt, jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur man kan imponeras av att en organisation som aspirerar på att vara en stat och som kontrollerar territorium med miljontals människor inte har så mycket mer att komma med än hobbydrönare, handeldvapen och Toyota-pickups.
Det är på något sätt talande att IS kraftfullaste vapen är deras bilburna självmordsbombare.
*En region som är översållad med vapen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetarbroder
Är det denna du menar?
DailyMail - ISIS Reveals Bombing Drone
Som sagt, vapen är ingenting jag är speciellt kunnig om men de är ganska exakt just sådant i länken jag tänker på.
Ja, det är denna typ av drönare jag menar. Alltså helt löjeväckande att IS försöker scora propagandepoäng på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetarbroder
Ja, det är ju ett av vanligt sätt. (du menar att de ISIS tar över ett vapenförråd exempelvis? hinner inte kolla allt just nu)
Vapentillverkning i Turkiet:
https://on.rt.com/78ty
USA droppar från luften, här Press TV Rapport:
https://www.youtube.com/watch?v=fPgaTkJCuCk
Vad som ligger bakom tillgång av mer high-tech stuff som Drones är svårare. Övervakningsteknologien med största sannolikhet via israelerna, om jag får gissa.
Orkar inte titta på Press TV-länken eftersom det är iransk statspropagande, men blir inte förvånad om de försöker vinkla det som att USA förser IS med vapen medvetet trots att det absoluta flertalet av dessa försändelser landar på rätt adress och därmed innebär en nettoförlust i styrkeförhållanden för IS även om de skulle få tag på en enstaka.
"Övervakningsteknologin" kräver en förklaring som sagt, har ingen aning om vad du menar här.