Citat:
Jag kan ju tycka att det är lite konstigt att vi skitar ner mer än de flesta eu länder eftersom diesel bilar är vanligare i de flesta eu länder och har alltid varit vilket ju rimligtvis borde göra att de har fler dieselbilar av äldre modeller som ju inte är lika miljövänliga som dagens.
Har du inga andra förslag än vw? Jag vill inte ha en sådan eftersom jag anser att de inte är så bra som folk påstår, de klarar ju kraven på pappret visst, men å andra sidan vem vet om det är sant i verkligheten när det gäller just VW
Har du inga andra förslag än vw? Jag vill inte ha en sådan eftersom jag anser att de inte är så bra som folk påstår, de klarar ju kraven på pappret visst, men å andra sidan vem vet om det är sant i verkligheten när det gäller just VW

VW gör de renaste dieselmotorerna nu av alla, tillsammans med den nya dieselmotorn som sitter i Mercedes E 220d, nu testas motorerna i verkligheten och det du snackar om tillhör dessutom de gamla euro 5 dieslarna och euro 5 motorer är inte tillåtna att säljas inom EU sedan drygt två år tillbaka.
Alla nya dieselmotorer är euro 6, och från i höst börjar euro 6c att gälla, de nya euro 6 dieslarna är mycket renare än dagens bensinmotorer, därför måste biltillverkarna montera partikelfilter i bensinmotorerna annars klarar de inte de nya avgaskraven Euro 6c.
I dag släpper de direktinsprutade bensinmotoererna ut upp till 10 gånger mer skadliga partiklar än euro 6 dieslarna.
Dessutom kommer VW och en del andra biltillverkare redan börja introducera partikelfiltret redan nu under våren och sommaren, dvs till 2018 års modell.
Dessutom gäller detta svenska förslaget co2 utsläppen, och där har dieseln ännu en fördel, nämligen att en genomsnittlig dieselmotor släpper ut i snitt 20% mindre co2.
Så det är de nya moderna, snåla och miljövänliga euro 6 dieslarna som klarar 95 grams-spärren, och de klarar som sagt även redan de nya kraven för euro 6c som börjar gälla snart.
VW är en av de biltillverkare som ligger bäst till för de nya svenska kraven och har flera modeller som är ligger under 95 gram såsom bluemotion-dieselmotorerna för både Golf och Polo samt biogasmodellerna Eco-UP, Golf, Passat, Touran etc. Sen finns ju både Golf och Up som rena elbilar också, plus ytterligare VW-modeller med hybridteknik.
Att andra länders bilar släpper ut mindre skit är väl inte så konstigt.
I de sydeuropeiska länderna (Frankrike/Italien/Spanien, kör man mest runt i små bilar, och deras bilar är inte heller speciellt gamla i största allmänhet)
I övriga europiska länder såsom Tyskland/Schweiz/Österrike har man mest nya bilar och väldigt få gamla.
I länder som Danmark, Norge och Holland kör man mycket med el-bilar, hybrider och småbilar.
Sverige har en mycket stor andel stora och tunga bilar, därtill många gamla bilar, detta tillsammans drar ner sverige till en bottenplacering.
Senast redigerad av BAB7 2017-03-26 kl. 20:55.
Senast redigerad av BAB7 2017-03-26 kl. 20:55.