Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 18:32
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olavikostalainen
Mycket bra, är trött på att se er lata tjockisar åka bil med ett leende på läpparna. Ni har ingen aning om vad ni bidrar med för katastrofer när ni åker bil.

Vart tror ni era pengar ni köper bensin för tar vägen?
Gå på trottoaren i Stockholm nära länsväg 226 för att ta er någonstans "på egna fötter" för en gångs skull så ska ni få känna på hur gott det känns att andas in era avgaser. Jag värnar inte bara om naturen, utan om allas hälsa.

Känns det bra i ryggen när ni sitter där i köerna? Älskar att det är trafikkaos och jag hoppas att alla ni med bensindriven bil krockar!
Själv älskar jag att se de gående som andas in alla avgaser och ryggen känns bra.
Citera
2017-03-26, 18:37
  #134
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
mhää, bilavgaser gör sverige grönare.

Mer koldioxid, mera växter.
mera växter mera syre till oss.

WInwin, korkade miljömuppar som bara försöker döljer sina stölder.

och denna skatt är till för att finansiera mera invandring, som i sig är en miljöbov.
Citera
2017-03-26, 18:51
  #135
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Min familj klarar sig inte på en golf, dessutom behöver familjen två bilar då vi jobbar olika och vi inte ens har bussförbindelse. 850kr klarar vi såklart, men när det börjar krypa upp mot 10k skatt per år och bil då blir det jobbigt ganska snart!

Exakt detta!
Svenskarna kör för stora bilar, svenskarna kör de tyngsta och största bilarna i hela EU!!!
https://www.svd.se/svenskars-bilval-ger-storre-utslapp
Svenskarna kör bilar som släpper ut mycket mer avgaser än folk i andra europeiska länder.
I de flesta andra EU-länder är andelen miljöbilar mycket större.

Nu till saken.
En familj på två vuxna och ett barn behöver ingen Volvo V70 T5 På 245 hk eller en fet stadsjeep för att skjutsa barnen till dagis...
En VW Golf eller VW Polo räcker för de flesta familjer.
Dessa bilar har utvecklats mycket, de är idag både komfortabla, rymliga och krocksäkra.
Både Polo och Golf finns med motorer som klarar 95 grams-spärren och kommer alltså inte att kosta en enda krona mer i skatt än idag.

Tänk också på att en ny Polo idag är rymligare än en Golf för 30 år sedan. Och jag kommer själv ihåg när jag var barn och vi körde till Italien på somrarna med vår Golf, en Golf diesel -83:a med 54 hästkrafter och 4 växlad låda.
-gick hur bra som helst!
Citera
2017-03-26, 19:13
  #136
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Folk som nämner skatt och miljö i samma inlägg borde slås ihjäl.


Magdalena ligger väldigt risigt till:


Citat:
”Skattesänkningar är gammalt och mossigt


https://www.svd.se/skattesankningar-...lt-och-mossigt


Inkompetens som förhoppningsvis kommer att straffa sig i nästa val!!
Hur fan kan folk finna sig i att världens högsta skattetryck plötsligt ska bli ännu högre utan att man får något för det!!?
Citera
2017-03-26, 19:17
  #137
Medlem
All skatt som inte utgår från drivmedel är efterblivet tänk.

Jag kan köpa en bensinbil och låta den stå i garaget och nästan inte köra den.

Vem kommer vara mest miljövänligast? Jag eller den som pendlar 20 mil varje vardag med en miljöbil?

Det är så idiotiskt tänkt.
Citera
2017-03-26, 19:22
  #138
Medlem
Regeringen har rätt i att avgaserna kommer att minska. Ingen kommer ha råd med bil längre. Om man inte skaffar en skattebefriad bil 30 år och äldre...
Citera
2017-03-26, 19:23
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmax
Nu har jag inga belägg, förutom en släkting som forskar på och om batterier i en av Sveriges större städer.
Enligt den personen så går det åt tre gånger mer energi att bygga en elbil istället för en fosildriven bil. Och då är inte skrotning och återvinning av batteriet inräknat.

Som du skriver. Det skulle vara kul att se en vetenskaplig studie som inte är sponsrad av stat eller oljebolag.

Det är som el från vindkraftverk. Det finns en ackumulerad stor skuld för underhåll av vindkraftverk. Vestas har 1,8 miljarder i skulder för underhåll. Snart kan en massa vindkraftverk så stilla som monument över en misslyckad miljöpolitik.

De vindkraftverk som redan byggts kommer aldrig bli lönsamma. Sverige har i princip ställt in alla sina planer på nya vindkraftsverksparker. För de är inte lönsamma. Dessutom dödar de en massa rovfåglar. Vindkraft är en stor bluff.

Likaså vattenkraft. Vattenkraft dödar fisk och hindrar sand att nå havet. Så våra stränder håller på att försvinna.

Men inget av dessa påverkan på miljö vill miljönissar prata om.
Citera
2017-03-26, 19:28
  #140
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt detta!
Svenskarna kör för stora bilar, svenskarna kör de tyngsta och största bilarna i hela EU!!!
https://www.svd.se/svenskars-bilval-ger-storre-utslapp
Svenskarna kör bilar som släpper ut mycket mer avgaser än folk i andra europeiska länder.
I de flesta andra EU-länder är andelen miljöbilar mycket större.

Nu till saken.
En familj på två vuxna och ett barn behöver ingen Volvo V70 T5 På 245 hk eller en fet stadsjeep för att skjutsa barnen till dagis...
En VW Golf eller VW Polo räcker för de flesta familjer.
Dessa bilar har utvecklats mycket, de är idag både komfortabla, rymliga och krocksäkra.
Både Polo och Golf finns med motorer som klarar 95 grams-spärren och kommer alltså inte att kosta en enda krona mer i skatt än idag.

Tänk också på att en ny Polo idag är rymligare än en Golf för 30 år sedan. Och jag kommer själv ihåg när jag var barn och vi körde till Italien på somrarna med vår Golf, en Golf diesel -83:a med 54 hästkrafter och 4 växlad låda.
-gick hur bra som helst!
Du är lika korkad som vanligt, inför en fet skrotningspremie så försvinner tusentals skitiga gamla bilar.
Citera
2017-03-26, 19:40
  #141
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det är som el från vindkraftverk. Det finns en ackumulerad stor skuld för underhåll av vindkraftverk. Vestas har 1,8 miljarder i skulder för underhåll. Snart kan en massa vindkraftverk så stilla som monument över en misslyckad miljöpolitik.

De vindkraftverk som redan byggts kommer aldrig bli lönsamma. Sverige har i princip ställt in alla sina planer på nya vindkraftsverksparker. För de är inte lönsamma. Dessutom dödar de en massa rovfåglar. Vindkraft är en stor bluff.

Likaså vattenkraft. Vattenkraft dödar fisk och hindrar sand att nå havet. Så våra stränder håller på att försvinna.

Men inget av dessa påverkan på miljö vill miljönissar prata om.


Vindkraftparkernas bildande av turbulens ställer även till med stora miljöproblem:

Citat:
Oväntad effekt: vindkraft ger klimatförändringar

Nu visar sig dock en hittills okänd effekt – vindkraften kan leda till klimatförändringar på lokal nivå. En färsk forskningsrapport, publicerad i amerikanska PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) varnar för att stora vindkraftparker kan leda till förändringar i lufttemperaturen och därmed ovälkomna konsekvenser för till exempel jordbruket. Genom den turbulens som skapas av de stora rotorbladen blandas luft från olika lager, vilket kan leda till både varmare och kallare temperaturer vid marknivå. Förenklat kan man säga att det ger varmare nattemperaturer, medan dagarna blir svalare än normalt. Och ingen kan riktigt säga hur detta påverkar växter, djur och insekter.


http://www.frojdh.se/2010/10/09/ovan...tforandringar/


Jag har läst om andra problem som uppstått i stora parker placerade till havs.
Turbulensen ger upphov till dimma/molnbildning.


Citat:
Det har varit känt tämligen länge att stora vindkraftparker bromsar upp luftmassorna och på så vis påverkar klimatet lokalt, bl.a. genom att temperaturen ökar. Vad som framkommit på senare tid, är att påverkan även kan ske globalt. Parallellt, den kraftiga strömbildningen påverkar luftlagren i atmosfären (se bild överst i inlägg, Vattenfall, foto Christan Steiness) med turbulens, virvelbildning, men även dim- och molnbildning. I takt med att kraftverkshöjd och rotorstorlek ökar, ökar påverkan. Idag finns drygt 3000 större vindkraftverk bara Sverige och globalt hundratusentals.

Människor har fascinerats av fenomenet ”fjärilseffekten”, som betecknar ett begrepp inom kaosforskning och kaotiska system. Begreppet bygger på teorin att en ytterst liten påverkan i en del av ett system kan få väldiga och oförutsägbara effekter i andra och avlägsna delar av systemet. En fjärils vingslag, på en annan kontinent, kan ha minimal påverkan på luftens strömmar, men ändå avgörande för att en orkan skulle kunna drabba en del av Europa eller Sverige, i ett senare skede. Idag skapar hundratusentals vindkraftverk massiv virvelbildning samtidigt som enorma luftmassor bromsas i samma process. Det är uteslutet att detta inte skulle påverka väder och klimat, lokalt såväl som globalt. Ökar antalet lågtryck, orkaner och tornados, kan det således finnas ett orsakssammanhang. En vetenskaplig modellering är ett oerhört komplext arbete, men med allt mer sofistikerade och detaljerade klimatmodeller finns i dag förutsättningar att applicera detta på forskning och simulering av stora vindkraftsystems påverkan globalt.

http://blogg.vk.se/entitet/page/2/

Bild som tydligt visar effekten:

http://snurrigt.vildavastra.se/wp-co...08/lufthav.jpg


Bort med Miljöpartiet!!
Citera
2017-03-26, 19:44
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vindkraftparkernas bildande av turbulens ställer även till med stora miljöproblem:

Vindkraftverk kommer bli Miljöpartiets Watergate.
Citera
2017-03-26, 20:06
  #143
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt detta!
Svenskarna kör för stora bilar, svenskarna kör de tyngsta och största bilarna i hela EU!!!
https://www.svd.se/svenskars-bilval-ger-storre-utslapp
Svenskarna kör bilar som släpper ut mycket mer avgaser än folk i andra europeiska länder.
I de flesta andra EU-länder är andelen miljöbilar mycket större.

Nu till saken.
En familj på två vuxna och ett barn behöver ingen Volvo V70 T5 På 245 hk eller en fet stadsjeep för att skjutsa barnen till dagis...
En VW Golf eller VW Polo räcker för de flesta familjer.
Dessa bilar har utvecklats mycket, de är idag både komfortabla, rymliga och krocksäkra.
Både Polo och Golf finns med motorer som klarar 95 grams-spärren och kommer alltså inte att kosta en enda krona mer i skatt än idag.

Tänk också på att en ny Polo idag är rymligare än en Golf för 30 år sedan. Och jag kommer själv ihåg när jag var barn och vi körde till Italien på somrarna med vår Golf, en Golf diesel -83:a med 54 hästkrafter och 4 växlad låda.
-gick hur bra som helst!
Jag skulle säkert kunna klara mig på en golf om jag bara skulle ta med igenom Europa, men nu ska ju min familj och vår situation fungera. Jag har svårt att se hur en polo eller golf skulle fungera när man med 2 barn ska t.ex. Storhandla, hämta byggvaror, åka på semester med bilen (åka går ju men packning och barnvagn får väl stanna hemma).

Jag ser dina argument och att det säkert skulle få göra för många, men för mig ser jag inte en funktion med en såpass liten bil.
Citera
2017-03-26, 20:17
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt detta!
Svenskarna kör för stora bilar, svenskarna kör de tyngsta och största bilarna i hela EU!!!
https://www.svd.se/svenskars-bilval-ger-storre-utslapp
Svenskarna kör bilar som släpper ut mycket mer avgaser än folk i andra europeiska länder.
I de flesta andra EU-länder är andelen miljöbilar mycket större.

Nu till saken.
En familj på två vuxna och ett barn behöver ingen Volvo V70 T5 På 245 hk eller en fet stadsjeep för att skjutsa barnen till dagis...
En VW Golf eller VW Polo räcker för de flesta familjer.
Dessa bilar har utvecklats mycket, de är idag både komfortabla, rymliga och krocksäkra.
Både Polo och Golf finns med motorer som klarar 95 grams-spärren och kommer alltså inte att kosta en enda krona mer i skatt än idag.

Tänk också på att en ny Polo idag är rymligare än en Golf för 30 år sedan. Och jag kommer själv ihåg när jag var barn och vi körde till Italien på somrarna med vår Golf, en Golf diesel -83:a med 54 hästkrafter och 4 växlad låda.
-gick hur bra som helst!

Jag kan ju tycka att det är lite konstigt att vi skitar ner mer än de flesta eu länder eftersom diesel bilar är vanligare i de flesta eu länder och har alltid varit vilket ju rimligtvis borde göra att de har fler dieselbilar av äldre modeller som ju inte är lika miljövänliga som dagens.

Har du inga andra förslag än vw? Jag vill inte ha en sådan eftersom jag anser att de inte är så bra som folk påstår, de klarar ju kraven på pappret visst, men å andra sidan vem vet om det är sant i verkligheten när det gäller just VW
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback