Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har ännu inte fått svar på HUR logikens formella systematiska metodologi konstrueras och på hur logiska konklusioner sen nås omkring en extern verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det finns inget säkert sätt att göra det på, eftersom vår hjärna är vår måttstock.
Så det finns alltså inte en "absolut" 'gud' inom din hemmasnickrade "logik".
Citat:
Verkligheten utgår alltid från oss.
Finns det eller finns det inte en extern verklighet?
Citat:
Om vi inte fanns skulle vår verklighet inte finnas. Det skulle finnas en objektiv verklighet, men den skulle vara mycket annorlunda eftersom verkligheten skapas av de som observerar den.
Aaah, där kom det ÄNTLIGEN. Det ÄR new age'ismens "observer-created reality" du talar om.
Citat:
Hur ser verkligheten ut från en sten i rymdens perspektiv?
Den objektiva delen av en stens relation till verklighetens är den samma som människans objektiva relation till verkligheten.
Hurvida en sten (öht) har nån subjektiv relation till verkligheten är ren spekulation.
Citat:
Men om vi utgår från att hjärnan är vår minsta gemensamma nämnare och att medvetandet är ett skags axiom. (Axiomen är helt enkelt de satser vilka man kommit överens om att använda som grund)
Jag anser inte att detta axiom är objektivt. Det rör sig snarare om en ad hoc-premiss.
Citat:
Så får man logiken som universellt språk. Varför dp kan man undra?
Nu delar jag inte din ad hoc-premiss, så det får du stå för själv.
Citat:
Jo för att vår hjärna (människans)kan räkna ut saker utan sinnesstimuli.
Från vilkan grund-INFORMATION? (Och när får jag svar på min fråga om "grundinformations-input"?).
Citat:
Dvs vi kan göra komplexa matematiska uträkningar,
Inte utan redan existerande kunskap om kausalitet och diskrethet.
Citat:
och vi kan inom oss se saker som vi inte sett i verkligheten.
Jag förnekar inte värdet av filosofisk rationalism, men förkastar av den anledning inte värdet av observation (~som t.ex. empirisk observation).
Citat:
Även om en person varit fängslad i en svart brunn hela livet kommer den att kunna tänka logiska tankar, geometriska figurer etc.
När sedan personen kommer ur brunnen och har med sig beräkningar som visar sig stämma med verkligheten,...
Förtydligande och belägg, tack. (Men åtminstone börjar du närma dig pudelns kärna).
Citat:
så är det logiskt att tro att logiken (eller vad man väljer att kalla det) finns oberoende av oss.
Visst finns det en extern kausalitet, som är oberoende av "oss".
Citat:
Och för att återgå till trådens ämne.
Jag ställer nu en fråga:OM det var så att kosmos i sin helhet hade ett medvetande i stil med människan, skulle det i så fall kunna klassificeras som Gud, eller gudomligt?
1/ Det är ett stort "OM".
2/ Det blir en semantisk fråga. Varför kalla nånting som kan beskrivas tydligare på annat sätt med den diffusa och vidlyftiga benämning 'gud'?