Gränsdragningen är inte självklar enligt mig; socialt beteende kan kodas i gener och tvärtom. Det vore intressant att höra dina tankar om den distinktionen.
Jag är inte tillräckligt insatt för att dra definitiva slutsatser, men när jag studerar olika sociala fenomen och skillnader mellan könen så slår det mig alltid att biologi spelar en mycket större roll än vad samhället vill erkänna. Det är den mest logiska förklaringen till sakers tillstånd. Även om man påstår att vissa saker är sociala konstruktioner, så bygger ju dessa konstruktioner på något, biologi. Allt härstammar därifrån. Människan som organism bygger inte sina samhällen och sociala koder ur tomma intet, våra beteendemönster ligger djupt i vårat dna. Så för mig blir världen mycket mindre komplicerad om man har den utgångspunkten.
"The girls lost more often to boys than they should have done given their and their opponents’ prior skill ratings. Overall, they performed at 83 per cent of their expected success rate when playing boys."
Det är ett faktum att flickor som spelar mot andra flickor spelar bättre än mot pojkar. Det beror på stereotypen om pojkar med medfött bättre schackförmåga. Läs hela artikeln. Säg till om du behöver den översatt till engelska.
Citat:
Jag noterar här att du först trodde att jag hade länkat till Ellis och Merkel, för att sen gå över till att det borde vara pinsamt om jag inte känner till dem, allt för att snacka bort att du gjorde bort dig
Det var ett jävla tjat om Ellis och Meckel. Har aldrig påstått att du länkat till dem, istället påpekade jag att du hade liknande ålderdomlig kvinnosyn som dem och att det ser ut som om du hänvisar till dem.
Citat:
Förklara vad du vill få sagt med det här. Du erkänner nu helt plötsligt att det är en MÖJLIG förklaring, men du lägger in att det "både är en orsak....". Vad vill du få sagt med det?
Precis som det står: "Det större statistiska urvalet är både en orsak till den stora manliga överrepresentationen i toppskiktet OCH en möjlig förklaring till 96 % av skillnaden."
"...we show that 96 per cent of the observed difference would be expected given the much greater number of men who play chess. There is little left for biological or cultural explanations to account for. In science, where there are many more male than female participants, this statistical sampling explanation, rather than differences in intellectual ability, may also be the main reason why women are under-represented at the top end."
På svenska:
"...Vi visar att 96 procent av den observerade skillnaden förväntas med tanke på mycket större antalet män som spelar schack. Det finns mycket lite över till biologiska eller kulturella förklaringar att räkna med. Inom vetenskapen, där det finns många fler manliga än kvinnliga deltagare, kan denna förklaring med statistiskt urval, snarare än skillnader i intellektuell förmåga, också vara det främsta skälet till varför kvinnor är underrepresenterade i toppskiktet."
"...Nevertheless, about 96% of the actual difference between genders could be explained by the statistical fact that the extreme values from a large sample are likely to be larger than those from a small one."
Översatt: ca 96 % av den faktiska skillnaden mellan könen kunde förklaras av det statistiska faktumet att de extrema värdena från ett stort urval tenderar att bli större än de från ett litet.
Eftersom 96 % av könsskillnaden kunde förklaras var det ingen spekulation från forskarnas sida.
Citat:
Den säger inte det du säger. Är det inte pinsamt för dig att du så ofta länkar till saker som inte hjälper dig? Det känns nästan som om du njuter av att ha fel.
Bläddra lite längre ner så kommer du fram till de punkter jag tog upp:
Fact: Female chess players tend to play significantly fewer games than males
Amongst the top chess players, the male players tend to play twice as many rated-games as the females. This is explainable by supposing that the men are playing in more tournaments and that each tournament likely has more opponents, thus leading to more games than would be seen in a female-only tournament. More games means to more opportunities to increase (or decrease) one’s rating.
Fact: Female chess players tend to play significantly lower-rated opponents than males
The top male chess players tend to play opponents who are rated, on average, 6% less than themselves; whereas the top women tend to play opponents rated 15% less. In other words, the men are playing against (relatively) higher rated opponents, which is not surprising given they have a much larger pool of high-rated opponents to choose from.
Fact: Female chess players tend to be significantly younger than male chess players
Amongst all listed FIDE members, the female chess players are, on average, nearly 14 years younger than the male chess players; the gap is smaller at the very top, with the 10 top-ranked women averaging 4 years younger than the 10 top-ranked men. Older players may be more likely to have funds and time available for tournaments and they tend to have more experience than younger players. The age difference may also be off-putting or intimidating, leading some to avoid mixed-gender tournaments that are likely to be filled with older men.
Fact: Female chess players have a more difficult time finding sponsors
One of the primary obstacles for women in the upper levels of competitive chess seems to be lack of sponsorship, which can make it more difficult for women to compete in tournaments requiring travel, lodging and other expenses. The 2008 Women’s World Chess Champion and GM Alexandra Kosteniuk explained it thusly,
“The most serious challenge for top-rated female chess players in general is to find commercial sponsors or institutional support, like from sports foundations or government sports committees. Having both Open and Women’s divisions enables female players to earn money that helps them continue their professional pursuits.”
Fact: Cultural and social influences probably account for some of the gender disparities
Cultural norms and social influences likely play a non-trivial role in this. Historically, women tended to be regarded as inferior to men both physically and intellectually, and were thought to be best suited for raising a family and keeping a happy house. The largest effect this had was the establishment of a gender-segregated chess as the norm.
That women have always been under-represented in competitive chess means that there have always been fewer strong female chess players who could serve as an inspiration and role model for others. It also means that women tend to have fewer close friends and acquaintances that might introduce them to chess and have always been likely to face a predominantly older male crowd. All told, this type of environment understandably leads to fewer girls and women playing chess.
In summary…
Fact: Women and girls are in fact capable of competing at the highest levels of completive chess[/i]"
Pinsamt var ordet.
Citat:
Vad är då nedan? Du kommer själv med "nonsens som personangrepp och tramsande istället för vetenskapliga bevis" i samma inlägg där du menar att jag gör det.
Vad pratar du om? Nu börjar du spåra ur för mycket.
Det fetstilta och understrukna är dina tankar/antaganden/önskningar. Inte en enda av dina länkar säger att det en dag måste bli 50% kvinnor. Jösses alltså
Nej, det måste inte bli 50 % kvinnor. Det kan lika gärna bli 38, 40, 49, 52, 65 eller 80 %. Jag har dessvärre ingen kristallkula att sia om framtiden i . I Sverige är som jag påpekat i förra inlägget nästan hälften av lektorerna kvinnor. Detta ger en antydan om fler kvinnliga professorer i framtiden.
Citat:
Ja? Vad vill du säga med det? Att den totalt sett ändå kommer vara tillräckligt positiv (med avseende på kvinnors andel) tills den en dag stannar och blir 0 när kvinnorna är 50% eller fler?
Du vet att det också innebär att den kan vara negativ, d.v.s. att kvinnorna blir färre om exempelvis 20 år?
Ingen kan sia om framtiden med 100% säkerhet, det inkluderar dig.
Hittills har den procentuella andelen kvinnliga professorer ökat från den tid som kvinnor tilläts att skaffa sig universitetsutbildning fram till idag.
Citat:
Har du läst den?
Man konstaterar att 94%(!) av professorerna är män och skriver bland annat så här:
"Dr Christie Marr.........believes the drop-off in women's numbers is less an issue of direct discrimination than of that familiar story: the difficulty of maintaining a career after having a family."
Så för att kvinnor väljer att skaffa barn så tror du att det förklarar hela skillnaden på hela 44 procentenheter mellan könen?
För du kan väl inte på allvar mena att artikeln hävdar att hela skillnaden förklaras av det här? Dem diskuterar bara hur man skulle kunna minska eller förklara den stora skillnaden.
Suck! Klart att det finns fler faktorer än barnafödande, familjebildning och direkt diskriminering. Läs nedanstående artikel där det förklaras varför det är så få kvinnliga matematikprofessorer:
"Women graduate with baccalaureate degrees in math at the same rate as men, and since the mid ’90s more than a quarter of the math PhDs have gone to women... But at the next level — tenure-track associate professor — the proportion of females shrinks to single digits.
... “We found that if candidates of matched ability are applying for a position, women are slightly more likely to get the job,” says Ceci.
...
Many studies have found that adolescent girls express less interest in math-related careers than adolescent boys. Is this innate or from socialization? Ceci and Williams have an intriguing theory: “One overlooked factor is that among males and females of comparably outstanding mathematical aptitude, females are more likely to also have outstanding verbal ability,” they write. So guys choose math careers because they have fewer other options. “Females can consider math-oriented fields as well as law, social sciences, humanities, and medicine,” the authors write.
Historically, they say, women have preferred careers that center around living things, rather than inanimate ideas or objects. In 2009, about 27% of math PhDs were women, but more than three-quarters of veterinary graduates were women, for example. So it’s possible, suggest the authors, that women are just less likely to want a career in pure math or its engineering, tech-y cousins.
But there’s another more sinister force at work. Motherhood. Many women do not choose to pursue a tenure-track position right after their PhDs because they are procreating, so they don’t always feel confident they can do all the publishing and research that tenure requires. Similar dilemmas are faced by women tech entrepreneurs, which may be why very few tech startups are founded by a person with no Y chromosome. Mothers are more likely, when faced with a decision that could either damage their careers or their family, to protect the family.
Ceci and Williams believe that the solution lies in changing the way tenure is attained. “The tenure structure in academe demands that women having children make their greatest intellectual contributions contemporaneously with their greatest physical and emotional achievements,” they write, “a feat not expected of men.” The process could be spaced out, candidates given more time. “There’s no reason to do it the way we do it, except tradition,” says Williams.
The authors also believe there’s a tacit understanding that when considering tenure-track job applicants, the candidates who have taken time off between finishing their doctorate and applying for a job should be discounted. “They’re not thought of as serious enough,” says Williams. “If they have kids people think they won’t show up if their kid gets sick."
Vet du förresten att Sverige år 1884 fick världens första kvinnliga matematikprofessor och sin första kvinnliga professor - Sofia Kovalevskaja från Ryssland?
"The girls lost more often to boys than they should have done given their and their opponents’ prior skill ratings. Overall, they performed at 83 per cent of their expected success rate when playing boys."
Det är ett faktum att flickor som spelar mot andra flickor spelar bättre än mot pojkar. Det beror på stereotypen om pojkar med medfött bättre schackförmåga. Läs hela artikeln. Säg till om du behöver den översatt till engelska.
Jag frågade dig om du kunde förklara konceptet inte om du kunde länka till exakt samma text som tidigare.
Jag måste omformulera mig så att du fattar vad jag menar:
Hur räknar man fram "hur bra någon borde ha spelat"?
Hur vet man att det inte beror på att killarna helt enkelt är bättre?
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det var ett jävla tjat om Ellis och Meckel. Har aldrig påstått att du länkat till dem, istället påpekade jag att du hade liknande ålderdomlig kvinnosyn som dem och att det ser ut som om du hänvisar till dem.
Det här är så lågt att jag inte tänker bemöta det mer. Den som eventuellt läser vad vi diskuterar om kommer själv förstå.
Citat:
Precis som det står: "Det större statistiska urvalet är både en orsak till den stora manliga överrepresentationen i toppskiktet OCH en möjlig förklaring till 96 % av skillnaden."
"...we show that 96 per cent of the observed difference would be expected given the much greater number of men who play chess. There is little left for biological or cultural explanations to account for. In science, where there are many more male than female participants, this statistical sampling explanation, rather than differences in intellectual ability, may also be the main reason why women are under-represented at the top end."
På svenska:
"...Vi visar att 96 procent av den observerade skillnaden förväntas med tanke på mycket större antalet män som spelar schack. Det finns mycket lite över till biologiska eller kulturella förklaringar att räkna med. Inom vetenskapen, där det finns många fler manliga än kvinnliga deltagare, kan denna förklaring med statistiskt urval, snarare än skillnader i intellektuell förmåga, kan också vara det främsta skälet till varför kvinnor är underrepresenterade i toppskiktet."
Har du glömt att du har länkat till den texten tidigare? Att vi har diskuterat just det här och att du vägrar acceptera att det står KAN?
"...Nevertheless, about 96% of the actual difference between genders could be explained by the statistical fact that the extreme values from a large sample are likely to be larger than those from a small one."
Översatt: ca 96 % av den faktiska skillnaden mellan könen skulle kunna förklaras av det statistiska faktumet att de extrema värdena från ett stort urval tenderar att bli större än de från ett litet.
Jag ändrade i texten till vad det faktiskt står.
Citat:
Eftersom 96 % av könsskillnaden kunde förklaras var det ingen spekulation från forskarnas sida.
Fel, dem menar "skulle kunna" och inte "kunde". Herregud
Citat:
Bläddra lite längre ner så kommer du fram till de punkter jag tog upp:
Pinsamt var ordet.
Gå tillbaka och läs det både du och jag har skrivit om detta. Du har tappat bort dig.
Citat:
Vad pratar du om? Nu börjar du spåra ur för mycket.
Nej, det måste inte bli 50 % kvinnor. Det kan lika gärna bli 38, 40, 49, 52, 65 eller 80 %. Jag har dessvärre ingen kristallkula att sia om framtiden i . I Sverige är som jag påpekat i förra inlägget nästan hälften av lektorerna kvinnor. Detta ger en antydan om fler kvinnliga professorer i framtiden.
Vi gör framsteg!! Du erkänner nu att det kan bli vad som helst och att du inte kan sia om framtiden.
Du erkänner också indirekt att din tidigare inställning om att kvinnor kommer bli 50% eller fler av professorerna i framtiden är en TRO och inte fakta.
Erkänner du också att när alla påstådda barriärer och all påstådd diskriminering är eliminerad så finns det fortfarande en möjlighet att kvinnor ändå inte blir 50% eller fler av samhällets mest framstående människor inom matematik-intensiva ämnen?
Eller kom du se det omvänt, att så länge männen dominerar så måste det bero på att kvinnor blir diskriminerade?
Citat:
Hittills har den procentuella andelen kvinnliga professorer ökat från den tid som kvinnor tilläts att skaffa sig universitetsutbildning fram till idag.
OK.
Citat:
Suck! Klart att det finns fler faktorer än barnafödande, familjebildning och direkt diskriminering. Läs nedanstående artikel där det förklaras varför det är så få kvinnliga matematikprofessorer:
Sluta skicka fler artiklar när din förra håller på att bli granskad.
Du förstår alltså att barnafödandet kanske bara utgör en liten del av skillnaden?
Du förstår också att även om du räknar in alla faktorer (inbillade eller ej) som är diskriminerande räknas ihop så behöver de inte utgöra hela skillnaden mellan män och kvinnor?
Hon? Gästskribenten heter Bryan M. och är alltså man. En erfaren schackspelare också. Du har uppenbarligen inte bemödat dig om att läsa hela artikeln, annars hade du stött på följande rader längst ner på sidan:
Jajaja. Jag såg inte det och profilbilden bredvid artikeln var på en kvinna.
Citat:
"It wasn’t until the late 1980s that mixed-gender chess really become possible at the highest levels, thanks in large part to one person–Susan Polgar (more on her later). Counting from the first “official” international chess tournament in 1851, this was at least 135 years coming. Even now, a large portion of competitive chess remains gender-segregated, apparently by choice."
Såhär är det va. Jag spelar schack och har spelat i turneringar på hög nivå under lång tid - du har inte gjort det. Snubben ljuger helt enkelt ("really become possible") när han säger att det någonsin skulle ha varit förbjudet för kvinnor att spela med män.
Det är inte så att kvinnor inte är välkomna. Många organisatörer av turneringar gör precis allt vad de kan för att locka till sig kvinnor för de ser bristen som ett stort problem. Inte sällan ser man pappor med sina döttrar med sig som de försöker få intresserade av schack.
Varför inte kvinnor vill spela schack, det vet jag inte. Men det är verkligen inte mansgrisiga schackspelare som mobbar ut dem som du verkar tro.
Citat:
Det är bara skitprat från förbittrade småpittar som desperat klamrar sig fast vid den fiktiva positionen som intelligensmässigt överlägsna kvinnor.
Jaja. Min pyttelilla mikrosnopp ser jag mer som ett fysiskt handikapp än ett kognitivt ett. Den borde inte vara relevant för diskussionen.
219 partier är inget stort urval. Här är en annan studie där de analyserat sex miljoner turneringspartier och inte hittat bevis för att kvinnor spelar sämre när de möter män:
Citat:
Further, we examine games between mixed and same gender pairs for evidence of a ‘stereotype threat’ effect. Contrary to previous reports, we find no evidence of stereotype threat.
Sedan.. Det värsta som kan hända när man spelar schack är att man får hybris, tror man är bättre än motståndaren och börjar spela slarvigt. Ett enda misstag kan kosta en hela partiet.
Därför, om en pojke och flicka som är lika starka möts och pojken tror han är bättre än flickan och flickan tror hon är sämre, då borde flickan vara den som har övertaget. När man spelar mot någon man tror är bättre skärper man sig, men när man spelar mot någon sämre slarvar man.
Dessutom är det inte logiskt att "stereotype threat" skulle förklara varför så få kvinnor spelar schack. Andelen kvinnliga boxare är högre än andelen kvinnliga schackspelare och där kan vi snacka om stereotype threat!
Sedan.. Det värsta som kan hända när man spelar schack är att man får hybris, tror man är bättre än motståndaren och börjar spela slarvigt. Ett enda misstag kan kosta en hela partiet.
Därför, om en pojke och flicka som är lika starka möts och pojken tror han är bättre än flickan och flickan tror hon är sämre, då borde flickan vara den som har övertaget. När man spelar mot någon man tror är bättre skärper man sig, men när man spelar mot någon sämre slarvar man.
Hade inte ens tänkt på det, men kan intyga att det stämmer och jag är övertygad om att vilken schackspelare som helst kan skriva under på det också. Därför kan vi även dra slutsatsen att om kvinnor skulle tro att de är sämre skulle det gynna dem.
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Dessutom är det inte logiskt att "stereotype threat" skulle förklara varför så få kvinnor spelar schack. Andelen kvinnliga boxare är högre än andelen kvinnliga schackspelare och där kan vi snacka om stereotype threat!
Fast varför skulle vi förvänta oss ett bortfall av ointelligenta män i en longitudinell undersökning av ungdomar? Det ska till en hel del spekulationer för att vi ska använda oss av ditt resultat. Skillnaden i medelvärde förklarar ju fortfarande en betydande del av observationen. Att låtsas att det inte är värt att diskutera är rätt fånigt.
Du tänker att alla som var med i första omgången var med i samtliga uppföljningar? Skulle vi godta dina invändningar, om bortse från alla information som talar i motsatt riktning, skulle skillnaden gå från strax över 2:1 så blir det strax under 2:1. Summa summarum, vi förväntar oss betydligt fler män på toppositionerna, allt annat lika.
Citat:
Som sagt finns det ingen "review", det finns en studie vars resultat avviker betydligt från vad så många andra faktiskt har etablerat. Lupac länkade denna tidigare
Har ju sagt till dig att sluta ljuga om saker som är lätt att kolla upp:
• In whole populations of Scottish 11-year-olds from the 1930s and 1940s there was more variance among males in intelligence by comparison with females, but little difference in mean intelligence; proportionately, more males were at both ends of the intelligence distribution and fewer were in the middle (Deary et al. 2003, Johnson et al. 2008b). This pattern was replicated in a population-representative sample of almost one-third of a million boys and girls tested on the Cognitive Abilities Test in the United Kingdom in the early 2000s: There were trivial differences in mean general intelligence and proportionately more boys than girls at the extremes (Strand et al. 2006). This pattern was replicated in the same test in a population-representative sample of 300,000+ students in grades 3 to 11 in the United States, with the authors concluding that, “The results showed an astonishing consistency in sex differences across countries, grades, cohorts, and test forms” (Lohman & Lakin 2009).
• Whereas these epidemiological-quality data in children make the state of sex differences clear, the picture is less clear among adults. On the basis of meta-analyses of studies using Raven's Progressive Matrices—a widely used nonverbal intelligence test with items composed using abstract line drawings and demanding inductive reasoning—it was argued that men have a higher mean level of general intelligence than do women (Irwing & Lynn 2005, Lynn & Irwing 2004). It was argued against this that the better-quality studies tended to show no differences and that many of the samples might be biased toward less selectivity among women, which would reduce their mean scores as a group (Blinkhorn 2005). To test this idea, a novel design was applied to data from the U.S. National Longitudinal Survey of Youth 1979 (Deary et al. 2007b). When brother-sister pairs (N = 1,292 pairs) were compared on a general cognitive ability (g) factor derived from the Armed Services Vocational Aptitude Battery and the shorter Armed Forces Qualification Test, the male mean advantage was trivial (less than 7% of a standard deviation), but males once again had substantially greater variance.
Citat:
Nej, du förstår verkligen inte. Om du har två olika stickprov så kommer sig skillnaden av att du tittar på två helt skilda urval - t.ex. om du tittar på två helt olika krogar - det har inget att göra med att man antar att korrelationen går åt "olika håll". Du har alltså ett stickprov där korrelationen(A,B) = korrelationen(B,A) = 0,95, och ett annat stickprov där korrelationen(A,B) = korrelationen(B,A) = 0,1. Jag förstår inte hur det här inte kan gå in hos dig. Ska vi starta en tråd i (FB) Fysik, matematik och teknologi: allmänt så kanske någon mer pedagogisk kan hjälpa dig med det här?
Märker att det här med betingade sannolikheter inte gick in. Vi tittar på samma krog. Om vi tar ett urval där vi ser om det är folk i lokalen givet att det står en ordningsvakt i dörren och kör en korrelation på det, högt. Sedan tar vi ett slumpvis urval av tillfällen då det finns folk i lokalen och tittar om det står en ordningsvakt i dörren och kör en korrelation, lågt. Ja, du kan be dom förklara detta för dig. P(a|b) och P(b|a) behöver inte vara samma.
Citat:
Nej, det gör han inte. Han avslutar bokstavligt talat med vad han menar är ett verkligt exempel:"I’ll close with a nice real world like example offered by my colleague Steve Pizer."
Fast du kanske tolkar den meningen annorlunda?
Nu skriver han: The example at the end is closer to “real world.” But it stems from a mistake (though of a type commonly made). However, I do think it is next to impossible for causation to exist in the real world without correlation.
Att du inte noterade det direkt när du läste det (och att jag redan förklarade detta i mitt tidigare inlägg) säger ju en hel del.
Citat:
Du menar alltså att i exemplet så existerar korrelationen "egentligen", och att vi bara mäter upp att ingen korrelation existerar? Hur menar du att man kan "observera de relevanta observationerna" och hitta denna mystiska osynliga korrelation?
Exakt, du är med på att temperaturen i rummet är korrelerat med temperaturen i termostaten right? Att vi har dålig data/modell som inte fångar upp denna korrelation betyder inte att de inte korrelerar i verkligheten.
Citat:
Vilket lär oss vad? Att det finns en samling anonyma enkätsvar som säger emot världens största fackorgan? Än sen? Det är fortfarande ingen som lagt fram några vetenskapliga bevis för deras uppfattning, så jag tror nog mer på att forskarna som svarade i enkäten tog sig friheten att spekulera än att det finns någon konspiration där PK-maffian gömmer bevisen för ditt rasisttrams.
Samma kunskapsfientlighet fanns ex. på 70-talet kring att gener förklarade en stor del av skillnaden i intelligens inom grupperna också. Det finns fortfarande ett stort motstånd mot detta eftersom det även i det här fallet inte finns några "bevis", men tillräckligt mycket vetenskapligt stöd att en avvikande åsikt. Du får gärna tro att det inte finns något vetenskapligt stöd för detta heller, inte så att det kommer ändra något.
Citat:
Du kan ju också notera hur Watson inte hade något som helst vetenskapligt stöd för sin uppfattning, utan hans argument bestod bokstavligt talat av "alla som någonsin behövt arbeta med en svart anställd vet att det är så".
Han verkade ju framförallt ha rätt, nu har vi ju börjat få fram genetiska studier som visar att allelfrekvensen för gener som är starkt korrelerade med intelligens skiljer sig åt mellan raserna precis på det sättet man skulle gissa utifrån intelligenstester. Studier börjar komma som visar att intelligensen är högre bland svarta som har mer genetiskt ursprung från Östasien eller Europa etc. Slump säkerligen ; )
Citat:
Men jag förklarade ju klart och tydligt att skillnaden ligger i att det inte finns vetenskapliga bevis för tramset du predikar. Det har ingenting med olika standard att göra. Jag råkar bara vara av den faktamässigt korrekta uppfattningen att det finns bevis för global uppvärmning och att det inte finns bevis för genetiska intelligensskillnader mellan raser.
Finns såklart inga vetenskapliga bevis för global uppvärmning eftersom man bara har bevis inom matematik eller områden där man arbetar med axiom. Som jag nu har förklarat för dig en rad gånger. Det finns mycket vetenskapligt stöd, precis som det finns mycket vetenskapligt stöd för att skillnaden i intelligens är delvis genetiskt.
Citat:
Nej, svarsfrekvensen var precis som skrevs 31 %. Att du försöker omtolka innebörden av ordet svarsfrekvens till att man måste vara villig att dela originaldata är bara fånigt.
Jaha, så svarsfrekvensen i den studien om rasskillnader i intelligens var inte 71 utan över 200 trots att bara 71 svarade på den frågan? Märkligt, du argumenterade ju precis tvärt om innan. De skrev klart och tydligt "Of the 114 institutions that responded to this question, 40 indicated a willingness to make their research available".
Men om du visste att det inte var någon skillnad mellan intelligenstest och iq-test, varför behöver du ett kanske? = )
Du gjort bort dig här och i frågan ovan, bättre att bara göra som du brukar och sluta svara på det. Ex. som du gjorde på studien som visade att ACT var mycket bättre än betyg på att förutse vilka som lyckas riktigt bra med sina studier på högre nivå (du vet, det som totalt mosade dina argument och gav mig rätt i hela diskussionen).
Vi kan båda konstatera att betyg (GPA) verkar vara bättre än standardiserade tester för att förutse vilka som kommer att prestera bäst och lyckas allra bäst på universiteten.
Nej. Vilka som klarar sig allra bäst i högre studier ger standardiserade prov. Vad som diskuteras är om GPA är bättre än standardiserade prov på att förutse ex. genomsnittliga betyg och antalet som tar examen. Där finns det lite olika resultat. Från en peer reviewad studie på området: Länk.
Summerat: "Paul Sackett, Nathan Kuncel, and their colleagues investigated the relationship between SAT scores and college grades in a very large sample: nearly 150,000 students from 110 colleges and universities. SAT scores predicted first-year college GPA about as well as high school grades did, and the best prediction was achieved by considering both factors"
Citat:
Det första citatet har du saxat från Mark Perrys blogg
Du har ju alltid fel när du kommer med dessa påståenden (hänt 4-5 gånger nu). Vad sägs som att du läser länken i stället? Länk.
Citat:
Det test som användes för att testa de undersökta objekten var CogAT som ju inte är ett IQ-test. Dessutom hade M:F sjunkit under trettio år för att sedan börja plana ut och öka lite grann. Den lilla ökningen kan dock vara temporär.
Nu har jag ju redan förklarat att alla dessa test mäter g, ergo, generell intelligens, vilket är orsaken till att forskarna talar om generell intelligens utifrån dess resultat.
Citat:
Den lilla ökningen kan dock vara temporär.
Precis som den lilla ökningen i svartas intelligens som ibland observeras, eller varför inte i den studien du hänvisade till där könsskillnaden varit konstant i 20 år men sjönk lite de senaste 5 åren. Nu skriver de dock i den här studien, som kommer till het motsatt resultat, att det troligen beror på att det inte är ett slumpmässigt urval.
Citat:
Den verkliga M:F för de riktigt intelligenta är lägre än 2:1, dvs säga en mer könsbalans längst ut på fördelningskurvans högra svans
Beror ju på hur långt ut vi går, den är ju upp mot runt 7 mot 1 bland de som är riktigt jävla intelligenta.
Citat:
Men enligt det rådande forskningsläget existerar fenomenet stereotyphot, dock än i begränsad omfattning i vissa situationer.
Synd bara att effekten i senaste metastudien försvann när man kontrollerade för publikations bias och effekten inte replikerar i storskaliga studier...
"Och när det gjordes var resultatet: "Results showed no significant main or interaction effects for stereotype threat or performance avoidance goals, despite multiple controls."
När forskare analys publikations bias i metastudien kom de fram till följande: "After filtering possible bias from the research literature, only small or no evidence for group underperformance caused by stereotype threat remains, suggesting that many stereotype effects are simply artefacts caused by biased research."
Citat:
AFQT är inget IQ-test utan kan användas för att skatta g (generell intelligens). Till skillnad från traditionella IQ-tester mäter AFQT speciella färdigheter som efterfrågas inom militären.
Det är ingen fullskaligt intelligenstest men det skattar generell intelligens ung. lika bra och vi förväntar oss ingen skillnad mellan resultaten mellan ett fullskalig intelligenstest och AFQT. Det är märkligt att du fortfarande inte lärt dig att det är g som har nästan all prediktiv förmåga, att ett test "ser ut" att mäta något annat är en vanlig missuppfattning.
Enligt min anekdotiska bevisning har min mamma, min syster, min systerdotter och mina döttrar i alla fall läst svårare matte än jag, min far och min systerson.
Ursprungligen postat av Disciplina [Svar även till Lupac
|60188274]För att Murray predikade rasistisk pseudovetenskap i en ovetenskaplig bok.
Såg att en professor i utvecklingspsykologi precis skrivit en ny recension av "The Bell Curve" där han kritiserar att boken blivit attackerad på ideologiska grunder, inte faktamässiga. Han skriver:
"[i]The truth, surprising as it may seem today, is this: The Bell Curve is not pseudoscience. Most of its contentions are, in fact, perfectly mainstream and accepted by most relevant experts. And those that are not are quite reasonable, even if they ultimately prove incorrect
There are race differences in intelligence... [This] claim is not even remotely controversial as a scientific matter.
It is likely that some of the intelligence differences among races are caused by genetics.
Gällande ditt påstående att det inte finns något vetenskapligt stöd för att skillnaden är delvis genetisk: "Scholars who support the hereditarian hypothesis have marshalled an impressive array of evidence to defend it. Perhaps the strongest evidence is simply that there are, as yet, no good alternative explanations.". Länk.