Gränsdragningen är inte självklar enligt mig; socialt beteende kan kodas i gener och tvärtom. Det vore intressant att höra dina tankar om den distinktionen.
Jag är inte tillräckligt insatt för att dra definitiva slutsatser, men när jag studerar olika sociala fenomen och skillnader mellan könen så slår det mig alltid att biologi spelar en mycket större roll än vad samhället vill erkänna. Det är den mest logiska förklaringen till sakers tillstånd. Även om man påstår att vissa saker är sociala konstruktioner, så bygger ju dessa konstruktioner på något, biologi. Allt härstammar därifrån. Människan som organism bygger inte sina samhällen och sociala koder ur tomma intet, våra beteendemönster ligger djupt i vårat dna. Så för mig blir världen mycket mindre komplicerad om man har den utgångspunkten.
"The girls lost more often to boys than they should have done given their and their opponents’ prior skill ratings. Overall, they performed at 83 per cent of their expected success rate when playing boys."
Det är ett faktum att flickor som spelar mot andra flickor spelar bättre än mot pojkar. Det beror på stereotypen om pojkar med medfött bättre schackförmåga. Läs hela artikeln. Säg till om du behöver den översatt till engelska.
Citat:
Jag noterar här att du först trodde att jag hade länkat till Ellis och Merkel, för att sen gå över till att det borde vara pinsamt om jag inte känner till dem, allt för att snacka bort att du gjorde bort dig
Det var ett jävla tjat om Ellis och Meckel. Har aldrig påstått att du länkat till dem, istället påpekade jag att du hade liknande ålderdomlig kvinnosyn som dem och att det ser ut som om du hänvisar till dem.
Citat:
Förklara vad du vill få sagt med det här. Du erkänner nu helt plötsligt att det är en MÖJLIG förklaring, men du lägger in att det "både är en orsak....". Vad vill du få sagt med det?