2017-03-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Skillnaden i medelvärde är 0.07% standardavvikelser, vilket i alla praktiska avseenden är trivialt. Vad vi är intresserade av här är andelen som presterar allra bäst. Hade det funnits problem av detta slag hade detta tagits upp.
Som tidigare etablerats så resulterar även små skillnader i medelvärde i betydande skillnader i urvalets utkanter. Att Deary sedan inte diskuterar det är ju inte precis ett argument för att din uppfattning skulle vara vetenskaplig.

Citat:
Att det finns fler riktigt intelligenta män än kvinnor? Jag citerade ju reviewn ovan, bara att läsa innantill.
Det handlar framför allt om de proportioner på 2:1 vid IQ 130 som du hävdat tidigare. Det finns fortfarande ingen "review" som konstaterat dessa, det finns en studie av Ian Deary som inte ens handlar om IQ-test vars resultat inte replikerats i en enda studie som använder sig av faktiska IQ-test.

Citat:
plus att det inte finns någon bias mot något kön
Fast det här är fortfarande bara ett obekräftat påhitt från din sida.

Citat:
Så om korrelationen mellan dörrvakt och människor i lokalen är 0.95 och korrelationen mellan folk i lokalen och dörrvakt är 0.1. Är då dessa korrelationer samma?
Fast du missar poängen - en sådan situation kan aldrig uppstå. Titta bara på Pearsons korrelationskoefficient. Det kvittar i vilken ordning du sätter in variablerna x och y, resultatet blir detsamma. Korrelationen mellan dörrvakt och människor i lokalen är antingen 0,95 eller 0,1 (eller så tittar du på två olika stickprov, ett med korrelationen 0,1 och ett med 0,95).

Den här argumentationen är ju bara ett löjligt uppenbart exempel på din faktaresistens. Jag förstår inte vad du har fått det ifrån? Jag menar, kan du visa mig en enda vetenskaplig undersökning i världshistorien som etablerar en korrelation mellan x och y och en annan mellan y och x?

Citat:
Han andra poäng, i andra exemplet, handlar dock om att bara för att vi inte hittar en korrelation så betyder det inte att det inte finns ett kausalt samband, bara att vi med vår modell/test inte kan hitta det.
Vilket också var min poäng, kausalitet kan existera där korrelationen är noll, dvs. inte existerar. Eftersom kausalitet kan existera utan att korrelation existerar, kan vi dra slutsatsen att kausalitet inte är en korrelation. (Alla dina andra fel om det där blogginlägget orkar jag inte ens bemöta, det är inte relevant för vår diskussion.)

Citat:
Frågor bortom grundläggande kunskaper kring kausalitet, eller om det finns i sanning stokastiska processer, är dock långt bortom din fattningsförmåga och tämligen meningslöst att lägga ned mer tid på här. Hittar du ett verkligt exempel på ett kausalt samband som inte korrelerar så kan vi diskutera detta igen = )
Många mänskligt skapade system uppvisar just den egenskapen. En termostat är ett typexempel. Man ställer in termostaten på en önskad temperatur och den reglerar därefter husets uppvärmningssystem för att bevara denna konstanta inomhustemperatur. Eftersom termostaten håller inomhustemperaturen konstant kan ingen korrelation mellan dessa observeras, inomhustemperaturen är alltid säg 20 grader oberoende av termostatens aktivitet. Icke desto mindre vet vi att det är termostaten som reglerar inomhustemperaturen, alltså har den en kausal inverkan på inomhustemperaturen.

Fast med tanke på att du inte greppade det tidigare exemplet med element förväntar jag mig inte ens att du ska förstå det här.

Citat:
Nu diskuterade vi som bekant om "The bell cruve" var en pseudovetenskaplig bok d.v.s. som bestod av fakta som inte fanns stöd för. Jag visade dig att APA och 52 ledande experter stödde de flesta av bokens slutsatser. Du påstod då att de saknade stöd för stycket om geners inflytande varpå jag visade att bland forskare och experter på området var det nästan dubbelt så många som ansåg att det fanns fog för deras påstående än som påstod att det inte fanns något fog för det. Detta i sig är inget "bevis" precis lika lite som konsensus kring global uppvärmning är ett bevis (jag skulle dock gissa att du hade tagit helt motsatt ståndpunkt i den frågan).
APA sa också emot bokens påståenden om genetiska skillnader (vilket också var vad jag vände mig emot), men då dög de enligt dig inte längre som källa utan vi var tvungna att vända oss till några anonyma enkätsvar. Vad är för övrigt ens argumentet här? Forskare stödde alltså vissa påståenden i en ovetenskaplig bok, alltså... kan vi lita på allt boken säger? Det funkar tyvärr inte så.

Jo, om forskarvärlden hade uttalat som om global uppvärmning utan några empiriska bevis hade jag varit minst sagt skeptisk. Nu råder det doc ingen brist på bevis i den frågan - fast jag misstänker att du tänker förneka det i sann populistanda?

Citat:
Du hänvisar ju själv till en studie med 10% svarsfrekvens. Varför var det ok när du gör det men inte jag? (se nedan).

Jag svarade: Fast det var å andra sidan en riktig peer reviewad studie där man gjorde relevanta kontroller för ex. SES etc. Länk.

Det du hänvisade till var ett frågeformulär med 31% svarsfrekvens (så du själv kan komma med kritik att detta inte går att extrapolera till populationen som helhet) etc.

Vidare: "In addition, the survey asked institutions whether respondents would be willing to share their research with this project on a confidential basis. Of the 114 institutions that responded to this question, 40 indicated a willingness to make their research available."
Så, nu har vi plötsligt gått från 1354 tillfrågade till 40 som faktiskt svarade...
Fast det här är nonsens, den faktiska svarsfrekvensen var som skrevs 31 % (vilket knappast är idealiskt, men jag orkade ärligt talat inte sätta mig in närmare i den specifika studien, det är liksom inte min poäng här). Att begära originaldata samtidigt som du själv refererar till anonyma enkätsvar som om de vore en vetenskaplig auktoritet blir ganska fånigt. Med tanke på att ingen i din studie ens vågar gå ut med sitt namn, än mindre något vetenskapligt stöd för sina påståenden, kanske vi ska säga att svarsfrekvensen i din undersökning är 0 %?

Citat:
Dock var det detta jag åsyftade:
Ex. i inlägg #979 skriver du "Japp, det är ett intelligenstest och ett IQ-test. AFQT är möjligtvis ett intelligenstest, men inte ett IQ-test. Det här har vi gått igenom redan."

Väldigt märkligt att du skriver så om du hävdar att det inte är någon skillnad på iq-test och intelligenstest.
Ja, vad jag skriver är alltså att AFQT möjligtvis är ett intelligenstest (det var ditt påstående, inte mitt). Jag uttalar mig medvetet inte om vad ett intelligenstest är för något. Jag har inte hävdat att det inte är någon skillnad på IQ-test och intelligenstest, eller att det skulle vara skillnad på dem. AFQT kan möjligtvis vara ett intelligenstest, eller så kan det inte vara det.

Jag vet däremot helt säkert att det inte är ett IQ-test, för det har åtskilliga källor nu bekräftat för oss. Om du nu menar att begreppen intelligenstest och IQ-test är synonymer (återigen, ditt påstående, jag har inte uttalat mig om detta), så följer det att AFQT inte heller är något intelligenstest.

Jag skulle alltså vara tacksam om du lät bli att ljuga om vad jag har sagt.
Senast redigerad av Disciplina 2017-03-24 kl. 20:46.
Citera
2017-03-24, 21:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Som tidigare etablerats så resulterar även små skillnader i medelvärde i betydande skillnader i urvalets utkanter. Att Deary sedan inte diskuterar det är ju inte precis ett argument för att din uppfattning skulle vara vetenskaplig.
I förhållande till en Bellkurva så är detta påstående fullständigt ologiskt. Ett logiskt felslut, om du så vill.
Citera
2017-03-24, 22:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hög utbildning i sig är verkligen ingen garant för hög intelligens, driv eller nytänkande som krävs för ett nobelpris. Dessutom läser kvinnor mycket oftare humaniora, inte STEM. Du har fler manliga genier i en population, men samtidigt fler manliga puckon. Distributionen ser annorlunda ut för könen på bell kurvan, kvinnor klustrar mer kring normalintelligensen men mindre på ytterkanterna. Vi kommer således fortsätta ha fler manliga nobelpristagare framgent.

Vad tror du är anledningen till de fenomen du beskriver?
Citera
2017-03-24, 22:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad tror du är anledningen till de fenomen du beskriver?

Biologi och evolution, givetvis. Vad annars?
Citera
2017-03-24, 23:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Biologi och evolution, givetvis. Vad annars?

Gränsdragningen är inte självklar enligt mig; socialt beteende kan kodas i gener och tvärtom. Det vore intressant att höra dina tankar om den distinktionen.
Citera
2017-03-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Skillnaden på 0.07SD skulle ge ett ratio på 1.2 mot 1 vid topp 2% och skillnaden var 2:1 i deras studie. Dock vet vi att fler riktigt ointelligenta män brukar falla bort vilket gör att män kan få något högre snittintelligens, det påverkar dock inte fördelningen i toppen, vilket är det vi är intresserade av här. Ex. spelar det ingen roll att män skriver bättre i genomsnitt på SAT när vi tittar på skillnaden bland de som presterar allra bäst.

Problemet är ju, som de skriver i reviewn, att det finns väldigt få studier med ett representativt urval på en vuxen population. Det är alltså skillnad på att "inte replikera" och att det inte har testats.

Citat:
Fast det här är fortfarande bara ett obekräftat påhitt från din sida.
Det här är fortfarande bara ett obekräftat påhitt från din sida. Påstår du att testen missgynnar kvinnor får du visa detta. Annars kommer vi fortsätta att tro att du ljuger i vanlig ordning.

Citat:
Du svarar på din egen fråga i slutet.

Ex. först tittar du på ordningsvakt i dörren och person i lokalen (urval 1), sedan tittar du på personer i lokalen och om det står en ordningsvakt i dörren (urval 2). Då kommer vi se att korrelationen skiljer sig åt. Korrelation i varje urval är ju en konstant men kontexten vi diskuterar är ju om det är relevant att skilja på dessa d.v.s. givet a vad är korrelationen med b eller tvärt om. Du kan tänka på det som betingad sannolikhet om det underlättar för dig.

Citat:
Vilket också var min poäng, kausalitet kan existera där korrelationen är noll, dvs. inte existerar. Eftersom kausalitet kan existera utan att korrelation existerar, kan vi dra slutsatsen att kausalitet inte är en korrelation.
Detta är ett helt meningslöst påstående eftersom det aldrig skulle gå att påvisa, eller motbevisa. Det bygger på en rad väldigt specifika och orealistiska antaganden (vilket var vad skrev i den texten du inte förstod). Han skriver själv att han inte heller tror att detta fenomen finns i verkligheten.

Citat:
(Alla dina andra fel om det där blogginlägget orkar jag inte ens bemöta, det är inte relevant för vår diskussion.)
Jag förstår att det gick över ditt huvud men summerat var relevansen att den visade att du hade fel i ditt påstående ovan.

Citat:
Milton Friedmans klassiska exempel. Du missar dock poängen här. Det är inte en fråga om det finns en korrelation (vilket det givetvis gör) eller inte, frågan det rör är om saker kan ha ett kausalt samband utan att vi observerar korrelation (exempelvis för att den döljs av en tredje variabel). Vilket såklart är en helt trivial poäng.

Bara för att förtydliga, du är medveten om att det faktiskt är en korrelation mellan termostatens aktivitet och hur varmt det är i rummet right? Detta hade vi omedelbart upptäckt i ett experiment där vi systematisk ändrar termostatens temperatur. Orsaken vi inte ser någon korrelation i exemplet är ju för att vi inte observerade de relevanta observationerna, inte för att korrelationen inte finns.
Hans poäng: Avsaknad av OBSERVERBAR korrelation betyder inte per automatik att ett kausalt samband saknas. Hans poäng är inte att det finns kausala samband som saknar korrelation. Det gör det givetvis alltid.

Citat:
APA sa också emot bokens påståenden om genetiska skillnader
Nej, APA skrev som bekant att det varken finns stöd för en miljömässig eller genetisk påverkan, en sanning med modifikation. The Bell Curve tog som bekant bara upp båda sidors argument och jag visade dig att endast 24% av alla forskare och experter delade APA ståndpunkt medans 45% delade The Bell Curves.

Citat:
men då dög de enligt dig inte längre som källa utan vi var tvungna att vända oss till några anonyma enkätsvar.
Ja med tanke på att ex. nobelpristagaren James Watson fick sparken för att uttrycka den vanligast ståndpunkten bland forskare och experter på området så ger det kanske en fingervisning om varför så få forskare och experter, och inte heller APA, vill gå ut offentligt med sådana ståndpunkter.

Citat:
Vad är för övrigt ens argumentet här? Forskare stödde alltså vissa påståenden i en ovetenskaplig bok, alltså... kan vi lita på allt boken säger? Det funkar tyvärr inte så.
Det är ju du som påstår att det är en pseudovetenskaplig bok, du har dock inte kunnat ge något exempel på det ännu. Antingen får du ta tillbaka det eller så får du ge något exempel.
Citat:
Jo, om forskarvärlden hade uttalat som om global uppvärmning utan några empiriska bevis hade jag varit minst sagt skeptisk.
Precis, om forskarvärlden uttalar sig om genetiska rasskillnader i intelligens utan empiriska bevis hade även jag varit minst sagt skeptisk. Nu var detta dock ett svar på ditt påstående om att bara för att många experter stöder en ståndpunkt så betyder det ingenting, jag ville bara påvisa att du inte var intellektuellt hederlig här heller. Som jag sagt till dig så många gånger så har du helt olika standard beroende på om något stöder din ideologi eller inte. Detta var bara ytterligare ett exempel.

Citat:
Det var 40 som svarade på frågan av 1354, du gjorde bort dig. Svårare än så var det inte.
Citat:
.
Haha, du skrev klart och tydligt att det ena var ett intelligenstest men inte ett IQ-test. Du gjort bort dig här också.

Citat:
Jag skulle alltså vara tacksam om du lät bli att ljuga om vad jag har sagt.
Steg ett är ju att du slutar ljuga om saker som är lätta att kontrollera. Om du slutar ljuga skall jag sluta påpeka det.
Citera
2017-03-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Gränsdragningen är inte självklar enligt mig; socialt beteende kan kodas i gener och tvärtom. Det vore intressant att höra dina tankar om den distinktionen.
Vad menar du att socialt beteende kan kodas i gener? Menar du att vissa sociala beteenden har varit evolutionärt framgångsrikt och således har gener för detta spridits i populationen?

I övrigt svarade jag dig tidigare i tråden, missade jag ditt svar?
Citera
2017-03-25, 17:00
Medlem
Citat:
Skillnaden på 0.07SD skulle ge ett ratio på 1.2 mot 1 vid topp 2% och skillnaden var 2:1 i deras studie. Dock vet vi att fler riktigt ointelligenta män brukar falla bort vilket gör att män kan få något högre snittintelligens, det påverkar dock inte fördelningen i toppen, vilket är det vi är intresserade av här. Ex. spelar det ingen roll att män skriver bättre i genomsnitt på SAT när vi tittar på skillnaden bland de som presterar allra bäst.
Fast varför skulle vi förvänta oss ett bortfall av ointelligenta män i en longitudinell undersökning av ungdomar? Det ska till en hel del spekulationer för att vi ska använda oss av ditt resultat. Skillnaden i medelvärde förklarar ju fortfarande en betydande del av observationen. Att låtsas att det inte är värt att diskutera är rätt fånigt.

Citat:
Problemet är ju, som de skriver i reviewn, att det finns väldigt få studier med ett representativt urval på en vuxen population. Det är alltså skillnad på att "inte replikera" och att det inte har testats.
Som sagt finns det ingen "review", det finns en studie vars resultat avviker betydligt från vad så många andra faktiskt har etablerat. Lupac länkade denna tidigare

Citat:
Det här är fortfarande bara ett obekräftat påhitt från din sida. Påstår du att testen missgynnar kvinnor får du visa detta. Annars kommer vi fortsätta att tro att du ljuger i vanlig ordning.
Nej, att du inte har lagt fram något stöd för din uppfattning att testet skulle vara könsneutralt är inte obekräftat, det är ett faktum.

Citat:
Du svarar på din egen fråga i slutet.

Ex. först tittar du på ordningsvakt i dörren och person i lokalen (urval 1), sedan tittar du på personer i lokalen och om det står en ordningsvakt i dörren (urval 2). Då kommer vi se att korrelationen skiljer sig åt. Korrelation i varje urval är ju en konstant men kontexten vi diskuterar är ju om det är relevant att skilja på dessa d.v.s. givet a vad är korrelationen med b eller tvärt om. Du kan tänka på det som betingad sannolikhet om det underlättar för dig.
Nej, du förstår verkligen inte. Om du har två olika stickprov så kommer sig skillnaden av att du tittar på två helt skilda urval - t.ex. om du tittar på två helt olika krogar - det har inget att göra med att man antar att korrelationen går åt "olika håll". Du har alltså ett stickprov där korrelationen(A,B) = korrelationen(B,A) = 0,95, och ett annat stickprov där korrelationen(A,B) = korrelationen(B,A) = 0,1. Jag förstår inte hur det här inte kan gå in hos dig. Ska vi starta en tråd i (FB) Fysik, matematik och teknologi: allmänt så kanske någon mer pedagogisk kan hjälpa dig med det här?

Citat:
Detta är ett helt meningslöst påstående eftersom det aldrig skulle gå att påvisa, eller motbevisa. Det bygger på en rad väldigt specifika och orealistiska antaganden (vilket var vad skrev i den texten du inte förstod). Han skriver själv att han inte heller tror att detta fenomen finns i verkligheten.
Nej, det gör han inte. Han avslutar bokstavligt talat med vad han menar är ett verkligt exempel:
"I’ll close with a nice real world like example offered by my colleague Steve Pizer."
Fast du kanske tolkar den meningen annorlunda?

Citat:
Milton Friedmans klassiska exempel. Du missar dock poängen här. Det är inte en fråga om det finns en korrelation (vilket det givetvis gör) eller inte, frågan det rör är om saker kan ha ett kausalt samband utan att vi observerar korrelation (exempelvis för att den döljs av en tredje variabel). Vilket såklart är en helt trivial poäng.

Bara för att förtydliga, du är medveten om att det faktiskt är en korrelation mellan termostatens aktivitet och hur varmt det är i rummet right? Detta hade vi omedelbart upptäckt i ett experiment där vi systematisk ändrar termostatens temperatur. Orsaken vi inte ser någon korrelation i exemplet är ju för att vi inte observerade de relevanta observationerna, inte för att korrelationen inte finns.
Hans poäng: Avsaknad av OBSERVERBAR korrelation betyder inte per automatik att ett kausalt samband saknas. Hans poäng är inte att det finns kausala samband som saknar korrelation. Det gör det givetvis alltid.
Du menar alltså att i exemplet så existerar korrelationen "egentligen", och att vi bara mäter upp att ingen korrelation existerar? Hur menar du att man kan "observera de relevanta observationerna" och hitta denna mystiska osynliga korrelation?

Citat:
Nej, APA skrev som bekant att det varken finns stöd för en miljömässig eller genetisk påverkan, en sanning med modifikation. The Bell Curve tog som bekant bara upp båda sidors argument och jag visade dig att endast 24% av alla forskare och experter delade APA ståndpunkt medans 45% delade The Bell Curves.
Vilket lär oss vad? Att det finns en samling anonyma enkätsvar som säger emot världens största fackorgan? Än sen? Det är fortfarande ingen som lagt fram några vetenskapliga bevis för deras uppfattning, så jag tror nog mer på att forskarna som svarade i enkäten tog sig friheten att spekulera än att det finns någon konspiration där PK-maffian gömmer bevisen för ditt rasisttrams.

Citat:
Ja med tanke på att ex. nobelpristagaren James Watson fick sparken för att uttrycka den vanligast ståndpunkten bland forskare och experter på området så ger det kanske en fingervisning om varför så få forskare och experter, och inte heller APA, vill gå ut offentligt med sådana ståndpunkter.
Du kan ju också notera hur Watson inte hade något som helst vetenskapligt stöd för sin uppfattning, utan hans argument bestod bokstavligt talat av "alla som någonsin behövt arbeta med en svart anställd vet att det är så".

Hur är det förresten med Cricks föreställning att en utomjordisk civilisation planterade liv på jorden, har du någon enkät om det? Det kanske också kan bli "konsensus" om man tolkar om några siffror?

Citat:
Precis, om forskarvärlden uttalar sig om genetiska rasskillnader i intelligens utan empiriska bevis hade även jag varit minst sagt skeptisk. Nu var detta dock ett svar på ditt påstående om att bara för att många experter stöder en ståndpunkt så betyder det ingenting, jag ville bara påvisa att du inte var intellektuellt hederlig här heller. Som jag sagt till dig så många gånger så har du helt olika standard beroende på om något stöder din ideologi eller inte. Detta var bara ytterligare ett exempel.

Men jag förklarade ju klart och tydligt att skillnaden ligger i att det inte finns vetenskapliga bevis för tramset du predikar. Det har ingenting med olika standard att göra. Jag råkar bara vara av den faktamässigt korrekta uppfattningen att det finns bevis för global uppvärmning och att det inte finns bevis för genetiska intelligensskillnader mellan raser.

Citat:
Det var 40 som svarade på frågan av 1354, du gjorde bort dig. Svårare än så var det inte.
Nej, svarsfrekvensen var precis som skrevs 31 %. Att du försöker omtolka innebörden av ordet svarsfrekvens till att man måste vara villig att dela originaldata är bara fånigt.

Citat:
Haha, du skrev klart och tydligt att det ena var ett intelligenstest men inte ett IQ-test. Du gjort bort dig här också.
Nej, jag skrev att det möjligtvis var ett intelligenstest men inte ett IQ-test. https://sv.wiktionary.org/wiki/m%C3%B6jligtvis
Citera
2017-03-25, 17:27
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Sorry, den artikeln är smörja rakt igenom. Hon som skrivit den påstår t.ex att schackturneringar skulle vara uppdelade efter kön, men så är absolut inte fallet. Det finns turneringar som bara är öppna för kvinnor, men inga som bara är öppna för män.

Det fungerar ungefär som viktklasser i boxning. Är viktklassen 75 kg är det bara de som väger mer än 75 kg som inte får delta. Lättare personer är välkomna, men de kommer få det svårt mot tyngre boxare.
Hon? Gästskribenten heter Bryan M. och är alltså man. En erfaren schackspelare också. Du har uppenbarligen inte bemödat dig om att läsa hela artikeln, annars hade du stött på följande rader längst ner på sidan:

"About the Author: Bryan M. is a guest author and relatively new Skepchick member. He is a chess enthusiast and life-long gamer, with passion for science and skepticism. He was born, raised and is still living in the suburbs surrounding Washington, D.C., and makes a living as a quality management consultant (think “the Bobs” from Office Space)."

Det står visserligen i artikeln att schack är starkt könssegregerat, men:

"It wasn’t until the late 1980s that mixed-gender chess really become possible at the highest levels, thanks in large part to one person–Susan Polgar (more on her later). Counting from the first “official” international chess tournament in 1851, this was at least 135 years coming. Even now, a large portion of competitive chess remains gender-segregated, apparently by choice."

Svårt med läsförståelsen i engelska? Tycks vara ett gemensamt drag hos kvinnohatare och rasister.

Schack är en intellektuell aktivitet och kan aldrig jämföras med fysiska sporter som boxning eller brottning med olika viktklasser. Intelligensmässigt har kvinnor inte lättare hjärnor än män. Menar du att kvinnor innehar "light intelligence" och män "heavy intelligence"? Baserar du din tes på att kvinnors hjärnor väger lite mindre än mäns och att de därför har lägre intelligens?

Det är bara skitprat från förbittrade småpittar som desperat klamrar sig fast vid den fiktiva positionen som intelligensmässigt överlägsna kvinnor.
Citera
2017-03-25, 19:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
..."Noble and Sawyer (2004) compared the effectiveness of high school GPA and ACT scores for predicting different levels of 1st-year college GPA. They found that both GPA and ACT scores were effective in predicting moderate achievement in college, even if GPA was somewhat more accurate than ACT score. GPA was, in contrast, not an effective predictor of high achievement in college, whereas ACT score was effective in predicting success at all achievement levels."

Så bra resultat på ex. SAT/ACT/GRE verkar alltså vara bättre än betyg för att förutse vilka som blir allra bäst i dessa ämnen. Givet att vi känner till att många fler män presterar i toppen på dessa tester är en rimlig slutsats att även fler män kommer prestera i toppen i dessa ämnen, allt annat lika.

Håller du med om detta?
...
Dock var detta detta som var relevant: GPA was, in contrast, not an effective predictor of high achievement in college, whereas ACT score was effective in predicting success at all achievement levels.

https://www.nea.org/assets/docs/Indicators_of_Success-BGH_ac5-final.pdf

Vi kan båda konstatera att betyg (GPA) verkar vara bättre än standardiserade tester för att förutse vilka som kommer att prestera bäst och lyckas allra bäst på universiteten. Det är bara att ta en titt på hur stor andel kvinnor som studerar på vart och ett av de 50 toppuniversiteten i USA (källa)

Håller du med om detta?
Citera
2017-03-25, 20:21
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vi diskuterade som bekant om GPA var bättre på att förutsäga vilka som klarar sig allra bäst: "GPA was, in contrast, not an effective predictor of high achievement in college, whereas ACT score was effective in predicting success at all achievement levels."

Gör om, gör rätt.
En studie från 2008? Senare forskning kommer fram till andra slutsatser:

https://campustechnology.com/articles/2017/03/09/gpa-versus-exam-scores.aspx?m=2 (2017)

"High school grade point average serves as a better predictor of college success than standardized exam scores among students heading directly into higher ed from high school. But among those who delay their college entry, the same isn't necessarily the case; it depends on the type of test and the subject under consideration."

(Länk till studien)

https://www.insidehighered.com/news/2014/02/19/study-finds-little-difference-academic-success-students-who-do-and-dont-submit-sat (2014)

http://getschooled.blog.myajc.com/2016/06/15/if-gpa-is-the-best-predictor-of-college-success-why-do-colleges-cling-to-act-and-sat/

(FB) Är kvinnor sämre på matematik?

Visst är det en mycket märklig slump att allt fler kvinnor gör intåg på USA:s 50 toppuniversitet.

Citat:
Då är det en märklig slump att så många fler män presterar riktigt riktigt bra på matematiska test. De kvinnor som dock presterar lika bra har dock förutsättning att klara sig lika bra (vilket de verkar göra).
Inte enligt de senaste sex nationella proven i Sverige. På två av dem fick NA-flickorna fler genomsnittspoäng än NA-pojkarna. För övrigt var skillnaderna triviala. Det var i matematik 4, som skrevs av elever från TE och NA.

Inte heller enligt de senaste PISA-resultaten för topp-presterande länder som Singapore, Macao och Finland.

Citat:
Märkligt, artikeln i Nature som undersöker exakt detta: This difference in variance is higher in countries that have higher levels of test score performance... We find no relation between the Gender Gap Index of the World Economic Forum and the variance ratios for either math or reading.
Det första citatet har du saxat från Mark Perrys blogg, i vilken han skrev att variansen skulle vara större i länder med högre testresultat i både matematik och läsning i PISA 2003. Han använde sig av data endast från USA-elevers respektive OECD:s genomsnitt och snittvarians för matematik- och läsresultat i sin blogg. Du minns väl resultaten i senaste PISA som jag hänvisat till flera gånger? Lägre VR för elva av de 33 bäst presterande länderna än OECDs snitt 1.4:

Och det andra citatet från en studie från 2008 av Machin och Pekkarinen.

http://tech.mit.edu/V131/N23/veldman.html

http://tech.mit.edu/V131/N23/veldman.html
"First, this effect is not consistent across race: A 2008 study using Minnesota state math assessments showed that at the 99th percentile, the male-to-female ratio was 2.06 for Whites, but 0.91 for Asian-Americans. There were more math-proficient Asian girls than boys[/b].

Second, it is not consistent across countries: In a 2003 Trends in International Mathematics and Science study, one-third of the 50 participating countries showed either no significant disparity among variances between girls and boys or a disparity showing greater variability among girls.For example, while the variance ratio — a measure that is exactly what it sounds like — for boys versus girls in the U.S. was 1.19, in the Netherlands and Denmark the ratios were 1.00 and 0.99 respectively. If the males really do have greater variability in intelligence (generally and specifically in respect to mathematical ability), and this is in our genes as Yost postulates, shouldn’t the phenomenon be observable everywhere?
"

http://www.scientificamerican.com/article/anything-boys-can-do/
"Biology may play only a minor role in the math gender gap"

http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/12/22/greater-biological-variability/
"If the greater male variability hypothesis, which posits that men have a greater range of intelligence than women, is true, then that variability would persist, consistently, across all 86 countries.

Instead, “For any given country, you quite reproducibly measure the same variance ratio,” Mertz says. But between countries the variance ratio changes. Persistent cultural factors, in other words, seem very important in setting variance ratios.
"

Citat:
Titeln på den här stora undersökningen säger det mesta "Sex differences in reasoning abilities: Surprising evidence that male–female ratios in the tails of the quantitative reasoning distribution have increased"
Länk.
En stor undersökning som säger det mesta? Vad underhållande du kan vara med din kreativa tolkning av vetenskapsrapporter. Med endast USA-studerande 3-11 grades som urval i studien? Vi vet båda två att detta land på andra sidan pölen inte hör till de mer jämställda länderna i världen.

Det test som användes för att testa de undersökta objekten var CogAT som ju inte är ett IQ-test. Dessutom hade M:F sjunkit under trettio år för att sedan börja plana ut och öka lite grann. Den lilla ökningen kan dock vara temporär.

http://spacerails.net/should-i-let-my-child-take-the-cogat-test/

"... the CogAT is not a test of a student’s IQ, albeit there is a known correlation between a student’s performance and his/her innate ability.[/l]"

En intressant artikel om små snillen ("gifted children"):

http://www.gifteddevelopment.com/articles/what-we-have-learned-about-gifted-children

Den verkliga M:F för de riktigt intelligenta är lägre än 2:1, dvs säga en mer könsbalans längst ut på fördelningskurvans högra svans. Problemet är att föräldrar uppmärksammar mer på sina söners intelligens och får dem IQ-testade. De högintelligenta flickornas kapacitet ignoreras i större utsträckning. Deras uppgift är ändå att vara vackra, gifta sig, bli försörjda och vara hemmafruar. Flickor är inte tillräckligt smarta för att bli genier. Så resonerar än idag många föräldrar om sina döttrar.

Läs även vad som står i punkt 4:

"Children and adults can be assessed at any age. However, the ideal age for testing is between 5 and 8 _ years. By the age of 9, highly gifted children may hit the ceiling of the tests, and gifted girls may be socialized to hide their abilities. Unless they are absolutely certain they are right, gifted girls are often unwilling to guess, which lowers their IQ scores."

Precis vad jag hävdat flera gånger angående flickors mindre benägenhet att gissa på flervalsfrågor i SAT-M. De lämnar hellre frågorna blanka. Med eller utan 0.25 poängs avdrag.

https://www.giftedchildren.dk/attachment.php?attachmentid=1854&d=1366750364

"Our research at the Gifted Development Center over the last 33 years supports Hollingworth. We have tested over 6,000 children and nearly 1,100 of them had IQ scores above 160 (at least15%). Karen Rogers found no significant differences between the scores of 241 boys and girls scoring above 160 IQ. The mean of the girls was 169.43 IQ and the mean of the boys was 170.71 IQ (Rogers & Silverman, 1997). We have found well over 100 girls with IQ scores of 180 or above. From 2009 to 2012, we have found 5 boys and 4 girls who scored above 200 IQ. The differences in recognized achievement between males and females obviously cannot be attributed to innate gender differences."
Citera
2017-03-25, 20:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Och när det gjordes var resultatet: "Results showed no significant main or interaction effects for stereotype threat or performance avoidance goals, despite multiple controls."

När forskare analys publikations bias i metastudien kom de fram till följande: "After filtering possible bias from the research literature, only small or no evidence for group underperformance caused by stereotype threat remains, suggesting that many stereotype effects are simply artefacts caused by biased research."
Börjar du bli glömsk? Nu är det minst tionde gången jag säger samma sak. Det citerade bemötte jag i detta inlägg.

Översatt till svenska står det:

"Resultaten visade inga signifikanta huvud- eller interaktionseffekter för stereotyphot eller undvikande av prestationsmål, trots flera kontroller. Vi drar slutsatsen att effekterna av stereotyphot kan vara mindre än vad som normalt rapporteras och vi hittar begränsad evidens för moderering av undvikande av prestationsmål. Följaktligen kan stereotyphot inte vara en stor del av förklaringen till skillnaden mellan könen i matematikprestanda, i linje med de senaste metaanalyserna." (studien från Finnigan & Corker)

Som du ser existerar stereotyphot om än i begränsad omfattning. Författarna Finnigan & Corker påpekar endast att stereotyphot inte är någon stor del av förklaringen till könsgapet i matematik. Flore och Wicherts föreslår i sin meta-analys en större replikationsstudie som kan ge en mindre partisk uppskattning av effektstorleken. Deras slutsats är att stereotyphot kanske inte utgör den största förklaringen till könsgapet i matematikprestationer. Detta betyder dock inte att de förnekar existensen av stereotyphot, utan menar istället att dess uppmätta effekter är överdrivna.

Visst händer det att vissa forskare misslyckas med att replikera resultaten. Kanske en del studier kommer fram till slutsatsen att effekten är långt ifrån lika genomgående än vad som tidigare antagits. Det är möjligt att resultaten bara reproduceras i vissa sammanhang eller med en viss metodik. Men enligt det rådande forskningsläget existerar fenomenet stereotyphot, dock än i begränsad omfattning i vissa situationer.

Citat:
Du får ta upp det med Flynn och Deary och alla andra forskare som använder detta som ett mått på g (eftersom det är det de mäter).
AFQT är inget IQ-test utan kan användas för att skatta g (generell intelligens). Till skillnad från traditionella IQ-tester mäter AFQT speciella färdigheter som efterfrågas inom militären.

Citat:
Vad en äcklig pedofil som gillar småpojkar säger kunde jag inte bry mig mindre om.

Tills du slutar med dina ad hominem så har vi inget mer att diskutera.
Jag förstår varför dina inlägg raderades från Feminetik. Ohyfsat språk och grova personangrepp. Det är ett konstaterar faktum att du är en rasist och kvinnohatare. Ditt påstående att jag är en äcklig pedofil är osant och alltså både grovt personangrepp och spridande av falskt rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in