Citat:
Som tidigare etablerats så resulterar även små skillnader i medelvärde i betydande skillnader i urvalets utkanter. Att Deary sedan inte diskuterar det är ju inte precis ett argument för att din uppfattning skulle vara vetenskaplig. 
Citat:
Det handlar framför allt om de proportioner på 2:1 vid IQ 130 som du hävdat tidigare. Det finns fortfarande ingen "review" som konstaterat dessa, det finns en studie av Ian Deary som inte ens handlar om IQ-test vars resultat inte replikerats i en enda studie som använder sig av faktiska IQ-test.
Att det finns fler riktigt intelligenta män än kvinnor? Jag citerade ju reviewn ovan, bara att läsa innantill.
Citat:
Fast det här är fortfarande bara ett obekräftat påhitt från din sida.
plus att det inte finns någon bias mot något kön
Citat:
Fast du missar poängen - en sådan situation kan aldrig uppstå. Titta bara på Pearsons korrelationskoefficient. Det kvittar i vilken ordning du sätter in variablerna x och y, resultatet blir detsamma. Korrelationen mellan dörrvakt och människor i lokalen är antingen 0,95 eller 0,1 (eller så tittar du på två olika stickprov, ett med korrelationen 0,1 och ett med 0,95).
Så om korrelationen mellan dörrvakt och människor i lokalen är 0.95 och korrelationen mellan folk i lokalen och dörrvakt är 0.1. Är då dessa korrelationer samma?
Den här argumentationen är ju bara ett löjligt uppenbart exempel på din faktaresistens. Jag förstår inte vad du har fått det ifrån? Jag menar, kan du visa mig en enda vetenskaplig undersökning i världshistorien som etablerar en korrelation mellan x och y och en annan mellan y och x?
Citat:
Vilket också var min poäng, kausalitet kan existera där korrelationen är noll, dvs. inte existerar. Eftersom kausalitet kan existera utan att korrelation existerar, kan vi dra slutsatsen att kausalitet inte är en korrelation. (Alla dina andra fel om det där blogginlägget orkar jag inte ens bemöta, det är inte relevant för vår diskussion.)
Han andra poäng, i andra exemplet, handlar dock om att bara för att vi inte hittar en korrelation så betyder det inte att det inte finns ett kausalt samband, bara att vi med vår modell/test inte kan hitta det.
Citat:
Många mänskligt skapade system uppvisar just den egenskapen. En termostat är ett typexempel. Man ställer in termostaten på en önskad temperatur och den reglerar därefter husets uppvärmningssystem för att bevara denna konstanta inomhustemperatur. Eftersom termostaten håller inomhustemperaturen konstant kan ingen korrelation mellan dessa observeras, inomhustemperaturen är alltid säg 20 grader oberoende av termostatens aktivitet. Icke desto mindre vet vi att det är termostaten som reglerar inomhustemperaturen, alltså har den en kausal inverkan på inomhustemperaturen.
Frågor bortom grundläggande kunskaper kring kausalitet, eller om det finns i sanning stokastiska processer, är dock långt bortom din fattningsförmåga och tämligen meningslöst att lägga ned mer tid på här. Hittar du ett verkligt exempel på ett kausalt samband som inte korrelerar så kan vi diskutera detta igen = )
Fast med tanke på att du inte greppade det tidigare exemplet med element förväntar jag mig inte ens att du ska förstå det här.
Citat:
APA sa också emot bokens påståenden om genetiska skillnader (vilket också var vad jag vände mig emot), men då dög de enligt dig inte längre som källa utan vi var tvungna att vända oss till några anonyma enkätsvar. Vad är för övrigt ens argumentet här? Forskare stödde alltså vissa påståenden i en ovetenskaplig bok, alltså... kan vi lita på allt boken säger? Det funkar tyvärr inte så.
Nu diskuterade vi som bekant om "The bell cruve" var en pseudovetenskaplig bok d.v.s. som bestod av fakta som inte fanns stöd för. Jag visade dig att APA och 52 ledande experter stödde de flesta av bokens slutsatser. Du påstod då att de saknade stöd för stycket om geners inflytande varpå jag visade att bland forskare och experter på området var det nästan dubbelt så många som ansåg att det fanns fog för deras påstående än som påstod att det inte fanns något fog för det. Detta i sig är inget "bevis" precis lika lite som konsensus kring global uppvärmning är ett bevis (jag skulle dock gissa att du hade tagit helt motsatt ståndpunkt i den frågan).
Jo, om forskarvärlden hade uttalat som om global uppvärmning utan några empiriska bevis hade jag varit minst sagt skeptisk. Nu råder det doc ingen brist på bevis i den frågan - fast jag misstänker att du tänker förneka det i sann populistanda?
Citat:
Fast det här är nonsens, den faktiska svarsfrekvensen var som skrevs 31 % (vilket knappast är idealiskt, men jag orkade ärligt talat inte sätta mig in närmare i den specifika studien, det är liksom inte min poäng här). Att begära originaldata samtidigt som du själv refererar till anonyma enkätsvar som om de vore en vetenskaplig auktoritet blir ganska fånigt. Med tanke på att ingen i din studie ens vågar gå ut med sitt namn, än mindre något vetenskapligt stöd för sina påståenden, kanske vi ska säga att svarsfrekvensen i din undersökning är 0 %?
Du hänvisar ju själv till en studie med 10% svarsfrekvens. Varför var det ok när du gör det men inte jag? (se nedan).
Jag svarade: Fast det var å andra sidan en riktig peer reviewad studie där man gjorde relevanta kontroller för ex. SES etc. Länk.
Det du hänvisade till var ett frågeformulär med 31% svarsfrekvens (så du själv kan komma med kritik att detta inte går att extrapolera till populationen som helhet) etc.
Vidare: "In addition, the survey asked institutions whether respondents would be willing to share their research with this project on a confidential basis. Of the 114 institutions that responded to this question, 40 indicated a willingness to make their research available."
Så, nu har vi plötsligt gått från 1354 tillfrågade till 40 som faktiskt svarade...
Jag svarade: Fast det var å andra sidan en riktig peer reviewad studie där man gjorde relevanta kontroller för ex. SES etc. Länk.
Det du hänvisade till var ett frågeformulär med 31% svarsfrekvens (så du själv kan komma med kritik att detta inte går att extrapolera till populationen som helhet) etc.
Vidare: "In addition, the survey asked institutions whether respondents would be willing to share their research with this project on a confidential basis. Of the 114 institutions that responded to this question, 40 indicated a willingness to make their research available."
Så, nu har vi plötsligt gått från 1354 tillfrågade till 40 som faktiskt svarade...

Citat:
Ja, vad jag skriver är alltså att AFQT möjligtvis är ett intelligenstest (det var ditt påstående, inte mitt). Jag uttalar mig medvetet inte om vad ett intelligenstest är för något. Jag har inte hävdat att det inte är någon skillnad på IQ-test och intelligenstest, eller att det skulle vara skillnad på dem. AFQT kan möjligtvis vara ett intelligenstest, eller så kan det inte vara det.
Dock var det detta jag åsyftade:
Ex. i inlägg #979 skriver du "Japp, det är ett intelligenstest och ett IQ-test. AFQT är möjligtvis ett intelligenstest, men inte ett IQ-test. Det här har vi gått igenom redan."
Väldigt märkligt att du skriver så om du hävdar att det inte är någon skillnad på iq-test och intelligenstest.
Ex. i inlägg #979 skriver du "Japp, det är ett intelligenstest och ett IQ-test. AFQT är möjligtvis ett intelligenstest, men inte ett IQ-test. Det här har vi gått igenom redan."
Väldigt märkligt att du skriver så om du hävdar att det inte är någon skillnad på iq-test och intelligenstest.
Jag vet däremot helt säkert att det inte är ett IQ-test, för det har åtskilliga källor nu bekräftat för oss. Om du nu menar att begreppen intelligenstest och IQ-test är synonymer (återigen, ditt påstående, jag har inte uttalat mig om detta), så följer det att AFQT inte heller är något intelligenstest.
Jag skulle alltså vara tacksam om du lät bli att ljuga om vad jag har sagt.
Senast redigerad av Disciplina 2017-03-24 kl. 20:46.
Senast redigerad av Disciplina 2017-03-24 kl. 20:46.
Om du har två olika stickprov så kommer sig skillnaden av att du tittar på två helt skilda urval - t.ex. om du tittar på två helt olika krogar - det har inget att göra med att man antar att korrelationen går åt "olika håll". Du har alltså ett stickprov där korrelationen(A,B) = korrelationen(B,A) = 0,95, och ett annat stickprov där korrelationen(A,B) = korrelationen(B,A) = 0,1. Jag förstår inte hur det här inte kan gå in hos dig. Ska vi starta en tråd i