Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-27, 20:10
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Där skrev du om könsskillnader som beror enbart på biologi (testosteron, större hjärna m m), ingenting skrev du om miljöns inverkan (uppfostran, förväntningar, fördomar, stereotyphot m).
Vi har ju konstaterat, du själv genom länken till metastudien gällande spatial förmåga, att hotet från stereotypen är noll. När det gäller hotet mot stereotypen när det gäller kvinnor fann ju även den tidigare metastudien att de hittade en skillnad i publicerade studier men när man tar hänsyn till publikationsbias är skillnaden inte signifikant. Vidare har ju forskningen konsekvent visat att de andra variablerna du tar upp har synnerligen liten effekt och att skillnaderna ökar i mer jämställda länder. Jag förnekar inte att det kan finnas sociologiska förklaringar men de verkar kraftigt ha överskattats.

Citat:
Du som är sexistiskt orienterad vill säkert gärna förklara denna kvinnodominans med att vetenskap och teknik specialanpassas för att kvinnor med sin låga intelligens och bristande logiskt tänkande ska kunna klara av dem. Precis som alla misogyna losers på hatsajter som AVoiceForMen och ReturnofKings brukar göra.
Du som gillar att ligga med små barn kommer säkert hävda att de egentligen gillar det. (du kan verkligen inte hålla dig ifrån ad hominem?).

Citat:
I Kina och Iran med lägre jämställdhet är det en större andel kvinnor bland ingenjörer än i t ex USA och Sverige.
Ja, det är intressant att skillnader i personlighet och intresse ökar i mer jämställda länder där människor är mer fria att välja hur de vill leva sina liv. Det är också intressant att fler kvinnor i fattiga länder väljer att arbeta i yrken där de har stört chans att få jobb, vilket tenderar att vara "manliga" yrken. När länderna inte längre är lika fattiga så minskar andelen kvinnor i dessa yrken...

Citat:
Bara för att det är svårt att replikera stereotyphot i vetenskapliga undersökningar behöver det inte innebära att de inte skulle existera i verkliga miljöer.
Haha, klassiskt, känner du igen dig?

Citat:
Det är inte korrekt att dra konklusionen att det är lika stor eller större sannolikhet att en slumpmässigt vald universitetsutbildad person röstar på SD än MP. För det första finns det fler partier än MP. M och L är de partier som attraherar universitetsutbildade i högre grad. För det andra är det färre personer med längre än tre års högskoleutbildning som röstar på SD än på M och L.
Hade dina två invändningar något att göra med sannolikheten att en slumpvis universitetsstuderande röstar på MP eller SD? ; )
Citera
2016-08-27, 20:15
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
...

Du, jag hittade en studie som visade att ju mer intellektuellt kärvande proven är desto mer tjänar män på det: Cognitive Difficulty and Format of Exams Predicts Gender and Socioeconomic Gaps in Exam Performance of Students in Introductory Biology Courses (2016)

"We collected exam scores for 4810 students from 87 unique exams taken across 3 year of the introductory biology series at a large research university. We determined the median Bloom’s level [Cognitive Difficulty] and the percentage of constructed-response questions for each exam. Despite controlling for prior academic ability in our models, we found that males and middle/high-SES students were disproportionately favored as the Bloom’s level of exams increased."
Citera
2016-08-28, 02:09
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

http://www.apa.org/action/resources/...ion/share.aspx
"[i]Nevertheless, the studies suggested that men and women on the whole possess an equal aptitude for math and science. In fact, boy and girl infants were found to perform equally well as young as 6 months on tasks that underlie mathematics abilities.
...
The researchers conclude that early experience, educational policies and culture also strongly affect success in math and science.

Other studies suggest that when it comes to math, girls and boys are similarly capable. A 2008 analysis by Hyde and colleagues reported that in children from grades two to 11, there was no gender difference for math skills. And in 2009, Hyde and Janet Mertz, PhD, reported that while more boys than girls score at the highest levels in mathematics, that gender gap has been closing over time. In fact, they reported that the gap is smaller in countries with greater gender equality, suggesting that gender differences in math achievement are largely due to cultural and environmental factors.
Måste bara klargöra att matte på den nivån du länkar till här - infants är alltså barn... - spelar mattematiken i många fall en underordnad roll, ofta handlar det om ren läsförståelse.

Ett exempel:
Citat:
Ett tåg lämnar Malmö Central klockan 09.24. Det färdas mot Alvesta med en hastighet av 102 km/h. Samtidigt lämnar ett annat tåg Alvesta klockan 10.52 och färdas mot Malmö Centaral. Detta tåg håller en hastighet av 94 km/h. Vilket av tågen är närmast Stockholm när de möts?

Det går alltså inte att dra några större växlar på att barn presterar lika bra på matteprov i unga år. Skillnaden ökar när proven blir svårare.
Citera
2016-08-28, 16:55
  #448
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du, jag hittade en studie som visade att ju mer intellektuellt kärvande proven är desto mer tjänar män på det: Cognitive Difficulty and Format of Exams Predicts Gender and Socioeconomic Gaps in Exam Performance of Students in Introductory Biology Courses (2016)

"We collected exam scores for 4810 students from 87 unique exams taken across 3 year of the introductory biology series at a large research university. We determined the median Bloom’s level [Cognitive Difficulty] and the percentage of constructed-response questions for each exam. Despite controlling for prior academic ability in our models, we found that males and middle/high-SES students were disproportionately favored as the Bloom’s level of exams increased."
Du, ska det föreställa ett bevis på att kvinnor har svårare än män att lära sig biologi? Din sexism och din nedlåtande attityd mot kvinnor är verkligen underhållande. Här är en länk till lite siffror på andelen kvinnor inom biologi och biomedicin. Över 50 % av vetenskapsmännen inom biologi är kvinnor på USA:s arbetsmarknad.

http://www.catalyst.org/knowledge/women-sciences (siffrorna är från 2009-2010)

Utbildningar inom biologi och biomedicin:
  • Bachelor's degree 59.0 %
  • Master's degree 57.0 %
  • PhD degree 52.6 %
Utbildningar inom kemi:
  • Bachelor's degree 48.8 %
  • Master's degree 46.6 %
  • PhD degree 39.1 %
Inte dåligt gjort av kvinnor som har generellt sämre inlärningsförmåga och svårare att tänka logiskt än män. Kanske dags att göra biologiproven ännu mer intellektuellt krävande på introduktionsnivån. Det duger minsann inte alls att en massa korkade våp ska ta i från oss geniala män våra manliga domäner biologi och biomedicin. Det verkar som de är på gång att invadera även våra akademiska bastioner kemin och fysiken. Tur att datavetenskap är för svår för de dumma kossorna. Men man vet aldrig. För över hundra år sedan fanns inga kvinnliga läkare. Se hur det är på väg att bli ett fruntimmersyrke. Samma sak med arkitektyrket. (*satir*)

Visst är det vad du har i dina tankar när du väljer ut de artiklar som du anser stödja din sexistiska ståndpunkt, eller hur?
Citera
2016-08-28, 17:01
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

Oj, det var väldigt vad upprörd du blev. Jag citerade en studie som visade vad som hände när man gjorde prov inom biologi mer intellektuellt kärvande, då gynnade de män. Att du sedan blir upprörd över det säger nog mer om dig än om mig.

Citat:
Din sexism och din nedlåtande attityd mot kvinnor är verkligen underhållande.
Jag ligger i alla fall inte med barn.
Citera
2016-08-28, 17:05
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Måste bara klargöra att matte på den nivån du länkar till här - infants är alltså barn... - spelar mattematiken i många fall en underordnad roll, ofta handlar det om ren läsförståelse.

Ett exempel:


Det går alltså inte att dra några större växlar på att barn presterar lika bra på matteprov i unga år. Skillnaden ökar när proven blir svårare.

Framförallt hade de ju fel, vilket jag redan visat Lupac, eftersom en metastudie på området "Sex Differences in Mathematics and Science Achievement: A Meta-Analysis of National Assessment of Educational Progress Assessments" konstaterade:

Citera
2016-08-28, 17:08
  #451
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Måste bara klargöra att matte på den nivån du länkar till här - infants är alltså barn... - spelar mattematiken i många fall en underordnad roll, ofta handlar det om ren läsförståelse.

Ett exempel:

Det går alltså inte att dra några större växlar på att barn presterar lika bra på matteprov i unga år. Skillnaden ökar när proven blir svårare.
Jag rekommenderar dig att ta kurser i engelska, för din läsförståelse i detta språk är under all kritik. Läs hela artikeln ännu en gång. Det står faktiskt att flickebarn och gossebarn så unga som 6 månader presterar lika bra på uppgifter som ligger bakom matematikförmågor. Ungar i den åldern har ännu inte utvecklat någon läsförståelse.
Citera
2016-08-28, 17:09
  #452
Medlem
Är det inte mer eller mindre fastställt att medelintelligensen hos de båda könen är ungefär densamma när man bortser från att könen utvecklas olika fort, men att det bland männen finns en större spridning? Dvs. bland män finnes en högre andel idioter, men också en högre andel extrema genier?

Detta skulle ju förklara varför både Markus "Notch" Persson och Anders Eklund råkar vara just män
__________________
Senast redigerad av Volkspolizist 2016-08-28 kl. 17:31.
Citera
2016-08-28, 17:22
  #453
Medlem
Innan någon smäller fram klassikern "socioekonomiska faktorer" får jag väl passa på att nämna att en amerikansk högbegåvad individ från fattiga uppväxtförhållanden idag har långt större sannolikhet att gå på college än en mindre begåvad person från rika förhållanden.

Om "socioekonomiska faktorer" nu har en väsentlig betydelse borde väl en sådan sak som klass vara långt viktigare än kön?
Citera
2016-08-28, 17:27
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag rekommenderar dig att ta kurser i engelska, för din läsförståelse i detta språk är under all kritik. Läs hela artikeln ännu en gång. Det står faktiskt att flickebarn och gossebarn så unga som 6 månader presterar lika bra på uppgifter som ligger bakom matematikförmågor. Ungar i den åldern har ännu inte utvecklat någon läsförståelse.
Ja och barn utan läsförståelse prestera inte i matte heller....
En sexmånaders kan på sin höjd skilja på ett och många, men du kan glömma att den har någon som helst begrepp om att 72/9=8.
Oavsett har du helt missat att studier på barn är irrelevanta då de allra flesta normalbegåvade inte har några som helst problem med matte för att det inte rör sig på en nivå som kräver speciellt mycket.
Citera
2016-08-28, 17:27
  #455
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Oj, det var väldigt vad upprörd du blev. Jag citerade en studie som visade vad som hände när man gjorde prov inom biologi mer intellektuellt kärvande, då gynnade de män. Att du sedan blir upprörd över det säger nog mer om dig än om mig.
Varför skulle jag vara upprörd? Jag är ju snarare väldigt road av din illa dolda sexism. Statistiken över andelen kvinnliga biologer säger tusen gånger mer om deras förmåga än din lilla studie. Över 50 % Bachelor's, Master's och PhD's Degree. Förklara varför över hälften av de amerikanska biologerna är kvinnor, istället för att sprida lögner och falska rykten om mig.
Citera
2016-08-28, 17:33
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Varför skulle jag vara upprörd? Jag är ju snarare väldigt road av din illa dolda sexism. Statistiken över andelen kvinnliga biologer säger tusen gånger mer om deras förmåga än din lilla studie. Över 50 % Bachelor's, Master's och PhD's Degree. Förklara varför över hälften av de amerikanska biologerna är kvinnor, istället för att sprida lögner och falska rykten om mig.

Ironi i att du säger "Jag är ju snarare väldigt road av din illa dolda sexism" och sedan "sprida lögner och falska rykten om mig" undgår nog ingen.

Jag behöver inte förklara någonting eftersom jag inte har påstått någonting, studien visade vad den visade. Vill du ha min åsikt om en helt annat fråga, varför könsfördelningen ser ut som den gör bland biologer, så är det bara att fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback