2017-03-26, 13:43
Bannlyst
Massor av människor har ju sett Jesus, dock vid olika tidpunkter och på olika platser. Han kanske håller på och teleporterar sig hela tiden. Dom flesta säger också att han ser precis ut som på bilderna.

Typ såhär:
https://www.google.se/search?q=jesus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUK EwinhPW8i_TSAhUFDSwKHYvmDw0Q_AUIBigB&biw=1366&bih= 651#spf=1

Han har i alla fall inte det där typiska judiska utseendet.
Citera
2017-03-26, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag kan bevisa det för mig själv. Om jag ska övertyga dig så kan jag ge starka belägg för att det är så.
Kan du inte bevisa för mig att solen lyser. Jag är så skeptisk till det. Jag anser inte att solen lyser över huvud taget.
Citera
2017-03-26, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Kan du inte bevisa för mig att solen lyser. Jag är så skeptisk till det. Jag anser inte att solen lyser över huvud taget.
Om du bevisar solen för mig, först. Så jag vet att vi talar om samma sak.
Citera
2017-03-26, 14:16
Bannlyst
Citat:
Om du bevisar solen för mig, först. Så jag vet att vi talar om samma sak.
Nä, tyvärr. Jag vet att de flesta kan se solen på himmelen och känna värmen från den på sommaren, men det bevisar ju ingenting.
Citera
2017-03-26, 14:26
Medlem
Citat:
Nä, tyvärr. Jag vet att de flesta kan se solen på himmelen och känna värmen från den på sommaren, men det bevisar ju ingenting.
Hur vet du det?
Citera
2017-03-26, 15:00
Bannlyst
Citat:
Hur vet du det?
Jag har kommit fram till det, genom att använda mitt förnuft.
Barn som pekar på solen o.s.v. Sen står det i böcker och sånt att solen är på himlen.
Själv upplever jag mest solen som en tanke i mitt huvud.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-03-26 kl. 15:02.
Citera
2017-03-26, 15:20
Medlem
Citat:
Jag har kommit fram till det, genom att använda mitt förnuft.
Barn som pekar på solen o.s.v. Sen står det i böcker och sånt att solen är på himlen.
Själv upplever jag mest solen som en tanke i mitt huvud.
Då kan du använda samma metod för att ta reda på om solen lyser, eller inte.
Citera
2017-03-26, 15:21
Bannlyst
Citat:
Då kan du använda samma metod för att ta reda på om solen lyser, eller inte.
Ja, men det är ju bara upplevelsen av att den lyser.
Citera
2017-03-26, 15:22
Bannlyst
Liknande den upplevelse som nog du har när du tittar på solen.
Citera
2017-03-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju bara upplevelsen av att den lyser.
Och? Du kan även kolla upp vad vetenskapen säger om solen, och sedan avgöra vad du tror.
Om barn kan peka på solen, och det duger som bevis, så kan du nog lösa detta också.
Citera
2017-03-26, 15:32
Bannlyst
Citat:
Och? Du kan även kolla upp vad vetenskapen säger om solen, och sedan avgöra vad du tror.
Om barn kan peka på solen, och det duger som bevis, så kan du nog lösa detta också.
Ja men upplevelse är ju inte verkligheten. Det är ju bara hur vi upplever verkligheten i våra huvuden. Sen spelar det ju ingen roll om alla upplever det på samma sätt. Det ändrar inte det faktum att det är en upplevelse.
Citera
2017-03-26, 15:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har ännu inte fått svar på HUR logikens formella systematiska metodologi konstrueras och på hur logiska konklusioner sen nås omkring en extern verklighet.

Det finns inget säkert sätt att göra det på, eftersom vår hjärna är vår måttstock.
Verkligheten utgår alltid från oss. Om vi inte fanns skulle vår verklighet inte finnas. Det skulle finnas en objektiv verklighet, men den skulle vara mycket annorlunda eftersom verkligheten skapas av de som observerar den. Hur ser verkligheten ut från en sten i rymdens perspektiv?

Men om vi utgår från att hjärnan är vår minsta gemensamma nämnare och att medvetandet är ett skags axiom. (Axiomen är helt enkelt de satser vilka man kommit överens om att använda som grund)

Så får man logiken som universellt språk. Varför dp kan man undra?
Jo för att vår hjärna (människans)kan räkna ut saker utan sinnesstimuli. Dvs vi kan göra komplexa matematiska uträkningar, och vi kan inom oss se saker som vi inte sett i verkligheten. Även om en person varit fängslad i en svart brunn hela livet kommer den att kunna tänka logiska tankar, geometriska figurer etc.

När sedan personen kommer ur brunnen och har med sig beräkningar som visar sig stämma med verkligheten, så är det logiskt att tro att logiken (eller vad man väljer att kalla det) finns oberoende av oss.

Och för att återgå till trådens ämne.
Jag ställer nu en fråga:OM det var så att kosmos i sin helhet hade ett medvetande i stil med människan, skulle det i så fall kunna klassificeras som Gud, eller gudomligt?
Senast redigerad av 526 2017-03-26 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in