2017-03-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, jag förstår... Tipset att P-A J hade lånat bilen och förmodligen använt den under mordkvällen/natten schabblade man alltså bort eftersom utredarna enbart fokuserade på Sture.
Då vet vi med säkerhet att den Mercedesen aldrig undersöktes ordentligt och nu är den väl förmodligen skrotad...
nä dom la nog inte ner så stora ansträngningar på nånting som inte hade med Sture att göra ☹️
Citera
2017-03-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
nä dom la nog inte ner så stora ansträngningar på nånting som inte hade med Sture att göra ☹️
Nä så var det. Så här löd rubrikerna "Polisen är säker:Rätt man är gripen". Vad hände i och med det, tipsen avstannade, folk skrek mördare efter Sture. Helt plötsligt kändes allt säkert igen, polisen hade hittat gärningsmannen.
Ja men idag står vi ju här med kanske avsaknad av en hel del tips, Sture den stackarn som fick utstå en hel del. Säker kunde vi ju absolut känna oss för den här mördaren, han hade bara intresse av ett offer och det kan vi ju konstatera nu 30 år senare att det var så.
Citera
2017-03-23, 22:00
Medlem
Cykelmannen var det inte så synd om; där jag arbetade fick jag lov att hämta hjälp när han kom in. Ofta onanerade han framför mig. Det var jag absolut inte ensam om att uppleva, flera i butikerna och personalen på bibblan i K-fors råkade ut för detta och anmälde honom för det, däribland jag. Därav intresset från polisen skulle jag säga. Själv var jag ung och ensam på mitt jobb - mycket obehagligt minst sagt.
Citera
2017-03-23, 22:13
Medlem
Den här personen som många av oss misstror. Är det en magkänsla eller är det något annat. Den som träffat honom har nog en annan känsla än den som aldrig gjort det. Magkänslan finns där men den kan vara olika. Obehaget som personen ifråga kan framkalla vid ett möte kan aldrig nån förstå som inte träffat personen ifråga. Sen kan det ju ha att göra i vilket sammanhang man träffas också.
Citera
2017-03-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsen
Cykelmannen var det inte så synd om; där jag arbetade fick jag lov att hämta hjälp när han kom in. Ofta onanerade han framför mig. Det var jag absolut inte ensam om att uppleva, flera i butikerna och personalen på bibblan i K-fors råkade ut för detta och anmälde honom för det, däribland jag. Därav intresset från polisen skulle jag säga. Själv var jag ung och ensam på mitt jobb - mycket obehagligt minst sagt.
Det förstår jag att det måste varit obehagligt för din del. Vad gäller personal i butiker och bibblan har jag aldrig hört att han gjorde det utan att dom ville helst inte vara ensam när han kom in i butiken, bibblan och det berodde väl mycket på att han var utpekad som mördare.
Citera
2017-03-23, 22:40
Medlem
Citat:
Vill även tillägga till det jag tidigare skrev angående lägenhets-teorin, att den även förklarar P-A J's beteende under mordkvällen/natten. Anledningen till att han uppgav att han åkte en (eller flera) svängar till Eva's föräldrahem var förmodligen p.g.a. att han var fruktansvärt oroad och bekymrad över att någon kunde ha sett hans bil i samband med "riggandet" av fyndplatsen. OM nu någon hade sett hans bil i området så var han tvungen att ha en förklaring till det annars skulle han givetvis bli misstänkt. De påstådda samtalen hittade han på för att ge ytterligare stöd åt sin historia, dvs. att han blev orolig för att Eva inte hade kommit hem och därför åkte ut för att leta efter henne.

Det är ingenting konstigt alls med att misstänka att P-A J arrangerade fyndplatsen och kanske även "tvingades" utdela några extra hugg, betydligt konstigare saker har hänt. En del av dom som i vredesmod har råkat döda någon i sin bostad och plötsligt står med ett lik på halsen som dom måste göra sig av med väljer ju t.o.m. att stycka personen i fråga. Om lägenhets-teorin stämmer så valde P-A J ett annat alternativ, det innebar visserligen en ohygglig riggning men under såna här omständigheter tycks människor vara kapabla att utföra ofattbara handlingar. Att kläderna var så omsorgsfullt ihopvikta och samlade på hög samt att skorna stod fint uppställda kan tyda på att det inte var meniungen att Eva skulle dö, man kan anta att P-A upplevde en fruktansvärd ånger och ångest inför det som hänt, för innerst inne gillade han ju Eva och ville inte att det skulle sluta så här, att hon skulle dö. Därav den bisarra "omsorgen" på fyndplatsen, vilken annars är mycket svår att hitta en förklararing till. Det är uppenbart att GM kände Eva och Laban mycket väl.
Även jag håller lgh-teorin som troligast. Att gärningen skett i hastigt vredesmod. Evas kläder kan redan där ha åkt av och att de sedan forslas till FP så blev det med automatik iordning lagda. Mordvapnet fanns till hans direkt. Utredarna borde ha sett att FP inte va MP på blod 3-4 liter leverar blod rengnar inte bort, om det fanns på FP spricker lgh-teorin. En Mercedes behöver inte vara skrotad då det är en något exklusiv bil, många har gått till att bli veteranbilar. I lägenheten kan finnas spår, nuvarande lägenhetsinehavare kanske nu får sina golv och fotlister utbytta. Cykeln behöver inte uteslutas i lgh-teorin kan mycke väl ha använts för att frakta ut kläder och skor till FP som i hastigheten gömts kvar i lägenheten, fanns det inte nått på pakethållaren?
Citera
2017-03-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Även jag håller lgh-teorin som troligast. Att gärningen skett i hastigt vredesmod. Evas kläder kan redan där ha åkt av och att de sedan forslas till FP så blev det med automatik iordning lagda. Mordvapnet fanns till hans direkt. Utredarna borde ha sett att FP inte va MP på blod 3-4 liter leverar blod rengnar inte bort, om det fanns på FP spricker lgh-teorin. En Mercedes behöver inte vara skrotad då det är en något exklusiv bil, många har gått till att bli veteranbilar. I lägenheten kan finnas spår, nuvarande lägenhetsinehavare kanske nu får sina golv och fotlister utbytta. Cykeln behöver inte uteslutas i lgh-teorin kan mycke väl ha använts för att frakta ut kläder och skor till FP som i hastigheten gömts kvar i lägenheten, fanns det inte nått på pakethållaren?
Är jag den enda här som inte tror på lägenhetsteorin, antagligen. Jag tänker inte sätta mig till doms över kriminaltekniker hur mycket det än regnade. Är det inte P som cyklar ikapp Eva efter vägen så står det nån som P anlitat i Långbacken och väntar.
Citera
2017-03-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Är jag den enda här som inte tror på lägenhetsteorin, antagligen. Jag tänker inte sätta mig till doms över kriminaltekniker hur mycket det än regnade. Är det inte P som cyklar ikapp Eva efter vägen så står det nån som P anlitat i Långbacken och väntar.
I min lgh-teori blev Eva mördad långt tidigare i lägenheten, BÅs vittnesmål kan då inte stämma. Cyklisten kan mycket väl vara PA för att lämna Evas kläder och skor på FP som blivit kvar i lägenheten, PA kanske inte ville exponera sig med en blodig bil i berusat tillstånd. Jag är även öppen för de andra teorierna, men för min sammanfattning stämmer lgh-teorin bäst med det jag fått mig till känna i tråden då jag inte har någon anknytning till Kramfors
Citera
2017-03-23, 23:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Om Eva dog av ett eller två knivhugg i ryggen i P-A J's lägenhet och resterande hugg utdelades framifrån på fyndplatsen i samband med att den arrangerades så spricker inte lgh-teorin. Då finner kriminalteknikern en stor mängd blod på fyndplatsen men Eva kan alltså ändå ha bragts om livet i lägenheten.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-23 kl. 23:12.
Citera
2017-03-23, 23:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
I min lgh-teori blev Eva mördad långt tidigare i lägenheten, BÅs vittnesmål kan då inte stämma. Cyklisten kan mycket väl vara PA för att lämna Evas kläder och skor på FP som blivit kvar i lägenheten, PA kanske inte ville exponera sig med en blodig bil i berusat tillstånd. Jag är även öppen för de andra teorierna, men för min sammanfattning stämmer lgh-teorin bäst med det jag fått mig till känna i tråden då jag inte har någon anknytning till Kramfors
Ja i sådant fall blev hon förmodligen mördad någon gång mellan kl. 21:30 och 22:30.
Citera
2017-03-23, 23:26
Medlem
Citat:
Om Eva dog av ett eller två knivhugg i ryggen i P-A J's lägenhet och resterande hugg utdelades framifrån på fyndplatsen i samband med att den arrangerades så spricker inte lgh-teorin. Då finner kriminalteknikern en stor mängd blod på fyndplatsen men Eva kan alltså ändå ha bragts om livet i lägenheten.
Jag är ingen kriminaltekniker men merparten av blodet blir vid dödandet, stor blodförlust och därav döden, så inte mycke blod på fyndplatsen. Teknikerna kan ha misstagit sig tack vare regnet, det har hänt i andra fall jag följt.
Citera
2017-03-23, 23:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje

Nej då, men om vi säger så här då, kan du tänka dig ett scenario där BÅ har ljugit i sitt vittnesmål ang. skjutsen och att hon i själva verket lämnade lägenheten tidigare, före Eva, och att Eva sedan promenerade hela vägen från Björstagatan till föräldrahemmet? Vilket gav P-A gott om tid att köra ut till Långbacken för att stå där och vänta in Eva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in