2017-03-23, 11:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsen
1. OM Pajen skulle ha beställt mordet borde han ha skaffat sig ett rejält alibi - inte flippat runt som han gjorde. Så antingen är han oskyldig eller så har han ringt in detta tips.
Det är inte alls säkert att den som beställer ett mord är betjänt av att ha ett bra alibi för tidpunkten för mordet. Blir han misstänkt så är det nog just som beställare, och inte som utförare. Ett rejält alibi för själva mordtidpunkten blir alltså rätt värdelöst, och kan i sämsta fall verka suspekt.

Att sakna alibi för tidpunkten för mordet kan uppfattas som att beställaren skulle vara oskyldig, men då tänker man ju fel. Det intressanta här är väl i så fall om beställaren kan visa att han har alibi för den tid då betalningen för mordet skall ha gjorts upp dagen efter mordet.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-23 kl. 12:03.
Citera
2017-03-23, 12:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är inte alls säkert att den som beställer ett mord är betjänt av att ha ett bra alibi för tidpunkten för mordet. Blir han misstänkt så är det nog just som beställare, och inte som utförare. Ett rejält alibi för själva mordtidpunkten blir alltså rätt värdelöst, och kan i sämsta fall verka suspekt.

Att sakna alibi för tidpunkten för mordet kan uppfattas som att beställaren skulle vara oskyldig, men då tänker man ju fel. Det intressanta här är väl i så fall om beställaren kan visa att han har alibi för den tid då betalningen för mordet skall ha gjorts upp dagen efter mordet.

Vadå, skulle hen skita i att betala en mördare hen anlitat, som är så reko och tar betalt i efterhand? Finns inte risk då att någon av dem inte behöver bekymra sig om något alibi då?
Citera
2017-03-23, 12:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vadå, skulle hen skita i att betala en mördare hen anlitat, som är så reko och tar betalt i efterhand? Finns inte risk då att någon av dem inte behöver bekymra sig om något alibi då?
Jag menar att den som utpekas för att ha beställt ett mord kan vara betjänt av att ha ett alibi för den tidpunkt då han enligt ett tips skall ha träffat utföraren och gjort upp om betalningen. Det skulle ju i så fall visa att uppgifterna i tipset kanske inte var att lita på. Uppgifterna i det här tipset som lämnades till polisen nu gick väl att på att betalningen hade gjorts upp någonstans dagen efter mordet.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-23 kl. 12:13.
Citera
2017-03-23, 12:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag tycker att lägenhets-teorin är högintressant.

Om mordet begicks i lägenheten så var P-A och Eva med största sannolikhet ensamma när det skedde. Systern A lämnade lägenheten kl. 21:00 och om P-A sedan hintade att han ville vara ensam med Eva så kanske även BÅ lämnade bostaden. Historien om att Eva släpptes av i korsningen av BÅ hittades i sådant fall på för att P-A J inte skulle bli misstänkt för mordet. BÅ kan mycket väl ha varit helt ovetandes om att Eva faktiskt mördades i lägenheten, P-A kan i sådant fall ha sagt till BÅ dagen efter att Eva och Laban lämnade hans bostad vid 22:45 för att promenera hem och att hon måste ha blivit överfallen av någon galning längs vägen.
Om lägenhets-teorin stämmer så var P-A J under mycket stor press, han visste att en husrannsakan skulle innebära att han åkte fast. Så för att lyckas undvika en husrannsakan arrangerade P-A J fyndplatsen och han lyckades även övertala BÅ att inte uppge för polisen att hon lämnade lägenheten tidigare eftersom även det med största sannolikhet skulle ha riktat misstankarna mot honom. Om P-A "spelade teater" och uttryckte att han var livrädd för att bli misstänkt för Eva-mordet eftersom hon hade varit ensam kvar i hans lägenhet så kan BÅ, med tanke på att hon hade någon slags kärleksrelation till P vid denna tidpunkt ha gått med på att hitta på en historia om att hon gav Eva skjuts och släppte av henne vid korsningen för att hjälpa P och försöka skydda honom. Detta vittnesmål från BÅ gör att alla misstankar om ett lägenhetsmord totalt elimineras. Jag tror i sådant fall att BÅ från början var övertygad om att Eva hade lämnat P's bostad och hon hade blivit överfallen på väg hem men att BÅ senare, efter att hon hade flyttat in hos P (dagen efter mordet), tids nog kom underfund med, eller på något sätt blev varse om att det faktiskt var P som mördade Eva. Eftersom BÅ's falska vittnesmål var en stark bidragande faktor till att P-A J kom undan så valde hon att flytta från Kramfors för gott. Dels ville hon givetvis inte att sanningen om att hon hade ljugit skulle komma fram för familjen och alla vänner, men hon var även givetvis rädd för vilka följder det skulle få rent rättsligt. Med tiden så blev hon förmodligen även väldigt rädd för P-A och vad han kunde vara kapabel till att göra med henne, vem är inte rädd för en bestialisk mördare?

Vill även tillägga till det jag tidigare skrev angående lägenhets-teorin, att den även förklarar P-A J's beteende under mordkvällen/natten. Anledningen till att han uppgav att han åkte en (eller flera) svängar till Eva's föräldrahem var förmodligen p.g.a. att han var fruktansvärt oroad och bekymrad över att någon kunde ha sett hans bil i samband med "riggandet" av fyndplatsen. OM nu någon hade sett hans bil i området så var han tvungen att ha en förklaring till det annars skulle han givetvis bli misstänkt. De påstådda samtalen hittade han på för att ge ytterligare stöd åt sin historia, dvs. att han blev orolig för att Eva inte hade kommit hem och därför åkte ut för att leta efter henne.

Det är ingenting konstigt alls med att misstänka att P-A J arrangerade fyndplatsen och kanske även "tvingades" utdela några extra hugg, betydligt konstigare saker har hänt. En del av dom som i vredesmod har råkat döda någon i sin bostad och plötsligt står med ett lik på halsen som dom måste göra sig av med väljer ju t.o.m. att stycka personen i fråga. Om lägenhets-teorin stämmer så valde P-A J ett annat alternativ, det innebar visserligen en ohygglig riggning men under såna här omständigheter tycks människor vara kapabla att utföra ofattbara handlingar. Att kläderna var så omsorgsfullt ihopvikta och samlade på hög samt att skorna stod fint uppställda kan tyda på att det inte var meniungen att Eva skulle dö, man kan anta att P-A upplevde en fruktansvärd ånger och ångest inför det som hänt, för innerst inne gillade han ju Eva och ville inte att det skulle sluta så här, att hon skulle dö. Därav den bisarra "omsorgen" på fyndplatsen, vilken annars är mycket svår att hitta en förklararing till. Det är uppenbart att GM kände Eva och Laban mycket väl.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-23 kl. 12:21.
Citera
2017-03-23, 12:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
1. OM Pajen skulle ha beställt mordet borde han ha skaffat sig ett rejält alibi - inte flippat runt som han gjorde. Så antingen är han oskyldig eller så har han ringt in detta tips..
Antingen är det här ett tips som någon stolle har ringt in eller så är det P-A J som ligger bakom tipset, det är vad jag tror.

Citat:
2. Jag har blivit förhörd av polisen angående min bekantskap med både E och P. Polisen fick tag på mitt namn ur en dagbok som E skrivit och de hade läst och de citerade ur den. Fakta: dagboken fanns i polisens ägo. Förstahandsuppgift alltså. De förhörde mig och skulle återkomma om de behövde ytterligare uppgifter vilket de aldrig gjorde.
Vilket betyder att P-A J vid något tillfälle kan ha tjuvläst Eva's dagbok för att skaffa sig information om t.ex den kille Eva sade sig tycka om, eller för att försöka få svar på vad Eva tyckte om honom, och då hittat något om sig själv i dagboken som fick honom att känna sig kränkt, lurad, sviken, vilket gjorde att han inte kunde hantera det hela.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-23 kl. 12:39.
Citera
2017-03-23, 12:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Antingen är det här ett tips som någon stolle har ringt in eller så är det P-A J som ligger bakom tipset, det är vad jag tror.
Sundsvallspolisens utredare, som känner till detaljerna i tipset, säger i TV att man bedömer uppgifterna som trovärdiga. Vad grundar du din egen uppfattning på?
Citera
2017-03-23, 13:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Sundsvallspolisens utredare, som känner till detaljerna i tipset, säger i TV att man bedömer uppgifterna som trovärdiga. Vad grundar du din egen uppfattning på?

Uppgifterna som har lämnats kan mycket väl vara trovärdiga, inte minst beskrivningen av mordvapnet och i sådant fall tror jag att P kan ligga bakom tipset eftersom han känner till den typen av detaljer.

Jag har oerhört svårt att tro att någon lejde en person för att mörda Eva, det är bara min egna magkänsla. Framtiden får utvisa vem som har rätt eller fel.
Citera
2017-03-23, 13:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Vid tidpunkten för mordet så ägde P-A J en vit Volvo 245 (combi), jag vill veta om han bytte bil strax efter mordet, dvs. under hösten 1987.

Kan Marpet1, Studsen, PG, Anneli eller någon annan här i tråden som kände eller umgicks med P på den tiden svara på den här frågan? är det någon av er som minns om P helt plötsligt hade en ny bil?

Finns det annars något sätt att ta reda på vilka fordon P-A J har ägt under årens lopp?
Citera
2017-03-23, 13:37
Medlem
Draifoss avatar
Jag har för mig att jag har sett ett inlägg här om att en bil skulle ha lackats om någon dag efter mordet. Minns inte om det framgick vems bil det skulle ha varit, och jag kan inte hitta inlägget nu.
Citera
2017-03-23, 14:06
Medlem
Citat:
Jag har för mig att jag har sett ett inlägg här om att en bil skulle ha lackats om någon dag efter mordet. Minns inte om det framgick vems bil det skulle ha varit, och jag kan inte hitta inlägget nu.
Du kanske tänker på den bil han har idag. Den lackades om från knallgul till guldgul.
Citera
2017-03-23, 14:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Du kanske tänker på den bil han har idag. Den lackades om från knallgul till guldgul.
Det stod inget i inlägget om vems bil det skulle ha varit, eller vilken färg. Det jag har ett svagt minne av är bara ett inlägg där det ansågs att någon var dum som trodde att han kunde lura polisen genom att lacka om bilen efter mordet. Det kan ha varit något tramsinlägg.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-23 kl. 14:17.
Citera
2017-03-23, 14:21
Medlem
Citat:
Det stod inget i inlägget om vems bil det skulle ha varit, eller vilken färg. Det jag har ett svagt minne av är bara ett inlägg där det ansågs att någon var dum som trodde att han kunde lura polisen genom att lacka om bilen efter mordet. Det kan ha varit något tramsinlägg.
enligt en person jag känner så hade P lånat en bil av en kompis den aktuella kvällen för att köra hästtransporten med dagen efter. Han kanske inte hade drag på sin bil eller nåt . Vet tyvärr inte vad det var för märke på lånebilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in