2017-03-23, 19:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Varför det? Det är ju (utsläpp av) växthusgaser som får temperaturen att stiga. Växthusgaser har ju haft inverkan på klimatet även tidigare?

Växthuseffekten gjorde Jorden ungefär 38°C varmare före industrialismen.
Utan växthuseffekt hade medeltemperaturen varit ca -19°C. Med den dåvarande växthuseffekten var den ca +14°C.

Nu förstärker vi växthuseffekten med bl.a. CO2-utsläpp. Då stiger temperaturen.

Det är inget konstigt med det. Det är en följd av ganska enkla fysikaliska samband.

Det konstiga är att det finns de som av tvivelaktiga orsaker förnekar fakta.
Bröderna Koch och de som finansieras av bröderna ska man kanske ha förståelse för?

Citera
2017-03-23, 19:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag skrev fel på några siffror och hann inte rätta detta innan du citerade mitt inlägg.
Jag rekommenderar att du tittar på de rättade siffrorna.

Vad är det som får dig att förefalla bestört, om det nu inte är de siffror som var fel först?
Anser du att NASAs information om hur klimatet förändras är resultatet av en omfattande konspiration?

Jag har noterat att det finns människor som inte tror att det finns absoluta sanningar. Är du en av dessa?

Jag är naturvetare med en stark övertygelse om att det finns fakta inom t.ex. matematik och fysik som man inte kan ändra på därför att man "har en annan övertygelse".

Jag inser ändå att det är närmast meningslöst att diskutera vetenskap med Jehovas vittnen, kreationister, chemtrailtroende och klimatförnekare. De flesta av dessa är lika mottagliga som religösa fanatiker generellt, för sakargument.

Då får du läsa mina inlägg igen för där framkommer det med all önskvärd tydlighet att jag inte är en klimatförnekare. Du är helt enkelt inte seriös när du påstår att klimatförändringar är 100% antropogena. Kom igen nu och kom med några rimliga siffror: hur mycket procentuellt är människans andel av miljöförändringarna?
Citera
2017-03-23, 19:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför det? Det är ju (utsläpp av) växthusgaser som får temperaturen att stiga. Växthusgaser har ju haft inverkan på klimatet även tidigare?
Och människan var 100% skyldig även då, eller?
Citera
2017-03-23, 19:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu jämför du klimatvariationer under miljontals år med vad som händer på ett sekel. Frågan är inte om endast människan kan förändra klimatet utan vad som är den viktigaste faktorn just nu.
Kan jag få ett svar av dig då: Hur stor andel procentuellt är den antropogena uppvärmningen?
Citera
2017-03-23, 19:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Växthuseffekten gjorde Jorden ungefär 38°C varmare före industrialismen.
Utan växthuseffekt hade medeltemperaturen varit ca -19°C. Med den dåvarande växthuseffekten var den ca +14°C.

Nu förstärker vi växthuseffekten med bl.a. CO2-utsläpp. Då stiger temperaturen.

Det är inget konstigt med det. Det är en följd av ganska enkla fysikaliska samband.

Det konstiga är att det finns de som av tvivelaktiga orsaker förnekar fakta.
Bröderna Koch och de som finansieras av bröderna ska man kanske ha förståelse för?

Ja, jag förstår inte argumentet öht. Vi har ökat en växthusgas med dryga 40 procent. Vi har en forcingfunktion och en uppskattad klimatkänslighet som temperaturen stiger i enlighet med. "Men inte kan människans tillskott av växthusgaser påverka klimatet?". Varför skulle de inte göra det är väl den självklara frågan arbetet. Vilken fysikalisk lag/teori säger att absorbtionsspektrat hos en co2 - molekyl tar hänsyn till orsaken till att molekylen finns i atmosfären?
Citera
2017-03-23, 19:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är inte människan som är ansvarig nu heller. Det är växthusgaser som människan släpper ut... Om du vill. Semantik.
Citera
2017-03-23, 19:54
Medlem
Citat:
Kan jag få ett svar av dig då: Hur stor andel procentuellt är den antropogena uppvärmningen?
Av vad vi kan bedöma ca 100%. Det kan vara lite mer eller lite mindre, själv gissar jag på aningen mer, dvs att den långsamma avkylande trenden vi haft senaste 1000 åren skulle fortsatt.
Citera
2017-03-23, 19:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Då får du läsa mina inlägg igen för där framkommer det med all önskvärd tydlighet att jag inte är en klimatförnekare. Du är helt enkelt inte seriös när du påstår att klimatförändringar är 100% antropogena. Kom igen nu och kom med några rimliga siffror: hur mycket procentuellt är människans andel av miljöförändringarna?

Jag kan inte ge dig en siffra med två decimaler som är exakt, men att den är någonstans mellan 80 och 100% är jag övertygad om.

Så här skriver NASA:

"The current warming trend is of particular significance because most of it is very likely human-induced and proceeding at a rate that is unprecedented in the past 1,300 years. (1)"

https://climate.nasa.gov/evidence/

(1) IPCC Fourth Assessment Report, Summary for Policymakers, p. 5

B.D. Santer et.al., “A search for human influences on the thermal structure of the atmosphere,” Nature vol 382, 4 July 1996, 39-46

Gabriele C. Hegerl, “Detecting Greenhouse-Gas-Induced Climate Change with an Optimal Fingerprint Method,” Journal of Climate, v. 9, October 1996, 2281-2306

V. Ramaswamy et.al., “Anthropogenic and Natural Influences in the Evolution of Lower Stratospheric Cooling,” Science 311 (24 February 2006), 1138-1141

B.D. Santer et.al., “Contributions of Anthropogenic and Natural Forcing to Recent Tropopause Height Changes,” Science vol. 301 (25 July 2003), 479-483.

Citera
2017-03-23, 19:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Nej, det är inte människan som är ansvarig nu heller. Det är växthusgaser som människan släpper ut... Om du vill. Semantik.
Du förespråkar mao en teori om att naturliga klimatvariationer helt avstannat? Att om vi inte funnits hade klimatet för första gången i historien varit statiskt?
Citera
2017-03-23, 20:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Kan du inte utveckla den logik du refererar till:

– Tidigare har hög CO2-halt orsakat hög global medeltemperatur när ökningen av CO2 haft naturliga orsaker.

– Nu orsakar mänskliga utsläpp hög CO2-halt som även nu orsakar förhöjd temperatur.

Hur resonerar du när du, utgående från det första påståendet kommer fram till att det andra är felaktigt?

Citera
2017-03-23, 20:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du förespråkar mao en teori om att naturliga klimatvariationer helt avstannat? Att om vi inte funnits hade klimatet för första gången i historien varit statiskt?
Fin halmgubbe. Besvara mina obesvarade frågor till dig istället. Förövrigt anser jag, i semantikens anda att människan är en delmängd av naturen. Därmed är även antropogena orsaker naturliga orsaker.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-03-23 kl. 20:06.
Citera
2017-03-23, 20:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Av vad vi kan bedöma ca 100%. Det kan vara lite mer eller lite mindre, själv gissar jag på aningen mer, dvs att den långsamma avkylande trenden vi haft senaste 1000 åren skulle fortsatt.
Det där är ju inte ens logiskt då växthusgaser alltid har varit närvarande i atmosfären i varierande grad och således påverkat klimatet i varierande grad.
Citat:
Jag kan inte ge dig en siffra med två decimaler som är exakt, men att den är någonstans mellan 80 och 100% är jag övertygad om.

Så här skriver NASA:

"The current warming trend is of particular significance because most of it is very likely human-induced and proceeding at a rate that is unprecedented in the past 1,300 years. (1)"

https://climate.nasa.gov/evidence/

(1) IPCC Fourth Assessment Report, Summary for Policymakers, p. 5

B.D. Santer et.al., “A search for human influences on the thermal structure of the atmosphere,” Nature vol 382, 4 July 1996, 39-46

Gabriele C. Hegerl, “Detecting Greenhouse-Gas-Induced Climate Change with an Optimal Fingerprint Method,” Journal of Climate, v. 9, October 1996, 2281-2306

V. Ramaswamy et.al., “Anthropogenic and Natural Influences in the Evolution of Lower Stratospheric Cooling,” Science 311 (24 February 2006), 1138-1141

B.D. Santer et.al., “Contributions of Anthropogenic and Natural Forcing to Recent Tropopause Height Changes,” Science vol. 301 (25 July 2003), 479-483.

Men nu förstår jag inte. Era metoder och modeller är ju så exakta att ni anser att ni kan förutse klimatförändringar decennier framåt. Funkar de helt plötsligt inte? Det borde ju rimligtvis vara möjligt att komma med en exaktare siffror med den "välgrundade" vetenskap ni företräder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in