2017-03-22, 08:41
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har aldrig hört någon skryta om att maken lagar mat. Vad är det att skryta om? Är det ett tv-fenomen?

1) Det är vanligt bland TM kvinnor. Typ "titta jag har någon som lagar mat åt mig".

2) Till exempel, Surdegsmännen och mediebilderna

Citat:
Det räcker med att titta på de bilder som dagens medelklassmän sänder ut via Facebook för att få svaret: de letar efter områden i köket som inte är inmutade, som de kan göra till sina egna. Och då får vi plötsligt tusentals surdegsmän, ivriga att distribuera sin nya identitet till resten av världen.

Det är så klart lätt att driva med företeelsen. Espressomaskiner och surdegsburkar hålls högtidligt upp inför världen som om de vore något unikt. Men man kanske ska komma ihåg att dessa nya mediebilder skapas av precis samma lilla grupp män som faktiskt också tar ut föräldraledighet. De bor oftast i storstäder och tillhör en medelklass med lite friare yrken

Citat:
Du kanske hänger på Dovas, vad vet jag? Schyssta restauranger är inte sunkiga.Jag har aldrig hört "att gå på restaurang är som att beställa korv med mos av gubben i grillkiosken". Du har väldigt komstiga liknelser. Det kanske var så hemma i din rumänska bergsby men det har noll att göra med Stockholm 2017.

Det är sunkigt att äta offentligt.

Citat:
Du har skrutit om dina dyra fat, silverbestick, serveringspersonal, nanny osv. Du tycks ha stora mindervärdighetskomplex som du försöker åtgärda med skryt om meningslösa saker.

Lol wut? Mina fat är från IKEA. Jag använder inte silverbestick. Jag är serveringspersonalen.

Citat:
Normalt sett bor människor på hotell, inte under en bro hos sina zigenarpolare som du gör. De flesta av oss har inte tjänstehjon anställda. Vi lagar vår egen mat.

Deflesta som reser på semester äter förmodligen på restaurang såvidade inte kör all inclusive. Personligen föredrar jag att testa olika ställen framför att hänga på ett hotell.

1) Om vi talar om dyrare hotell är det en TM grej. Riktigt pinsamma TM människor tar bilder på hotellet för att visa sina vänner och bekanta.

2) Om du jämför att bo hos folk som du känner (eller som dina bekanta känner) med att bo och äta med främlingar hur ser det ut då?

Citat:
Vem bestämmer att man ska göra så?
Riktiga hobbies i din värld är att lägga upp porrvideos med gurkor i röven. Allt annat är fel, white trash osv.
Du skryter ju men tillhör förstås det enda godtagbara undantaget.

Det är vanligt hyffs om man tänker efter lite.

Citat:
Att ha en egen porrstudio hemma och gurkor i röven samt burkha sticker ut, alltså är du tacky. Bra där. Insikt.

Ja men det sticker ut på ett bra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Fast det stämmer ju inte alls. Jag kan laga mat ganska ok så även min sambo men det betyder ju inte att vi inte tycker det är ganska skönt att gå ut ibland och faktiskt inte behöva lägga tiden och energin på att göra det själva, att slippa disk och annat plock är också ganska skönt ibland när man är småbarnsfamilj kan jag lova.

Du kan hyra in en kock om du inte känner för att laga mat?

Citat:
Känns dock mest som att du inte har råd att gå ut och äta eller bo på hotell så istället intalar du dig att det är tacky, right?

Ja exakt.
Citera
2017-03-22, 08:47
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

Nej det kan man inte där jag bor och varför skulle jag hellre vilja det än att faktiskt komma ut från mitt boende en kväll? att jag går ut och äter innebär inte att det läggs upp på FB, Instagram eller på annat sätt delges andra människor.

Jag kan dock hålla med dig om att det är riktigt tacky när folk (i mitt område) reser till tex Stockholm en helg och bara måååste "checka in" på FB att de bor på Grand. Sedan gärna låtsas som att det inte är det minsta märkvärdigt för dem eller att det ens var något de reflekterade över.
Citera
2017-03-22, 08:48
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har aldrig hört någon skryta om att maken lagar mat. Vad är det att skryta om? Är det ett tv-fenomen?

Det har jag. Det är ett feministfenomen, och absolut vanligast i medelklassen. Det är samma familjer som där pappan tar halva föräldraledigheten. Man vill visa att man är jämställda, moderna och har kommit längre än familjer med traditionell könsfördelning av hem- och yrkesarbete.
Citera
2017-03-22, 10:35
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag. Det är ett feministfenomen, och absolut vanligast i medelklassen. Det är samma familjer som där pappan tar halva föräldraledigheten. Man vill visa att man är jämställda, moderna och har kommit längre än familjer med traditionell könsfördelning av hem- och yrkesarbete.
Menar du att det är fel eller "tacky" att pappan tar ut ordentlig föräldraledighet?
Citera
2017-03-22, 11:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Menar du att det är fel eller "tacky" att pappan tar ut ordentlig föräldraledighet?

1) Det är som att vara manlig dagis-personal det är skämmigt och alla vet det. Men jag skulle inte säga att det är tacky det är mer feminist-medelklass.

2) TM som jag är bekant med åker på lång-semester under föräldraledigheten. Typ man reser runt i olika länder.
Citera
2017-03-22, 13:40
Medlem
mastejags avatar
Citat:
1) Det är som att vara manlig dagis-personal det är skämmigt och alla vet det. Men jag skulle inte säga att det är tacky det är mer feminist-medelklass.

2) TM som jag är bekant med åker på lång-semester under föräldraledigheten. Typ man reser runt i olika länder.
Lever man med den åsikten är man rent ut sagt dum i huvudet. Är det skämmigt att umgås med sina barn så undrar jag vart fan den här världen är på väg på riktigt.

Är man av den åsikten skaffar man förhoppningsvis och troligen inte några barn vilket är positivt i sig dock.
Citera
2017-03-22, 14:17
Medlem
Incendios avatar
Skryta om att män lagar mat, huh? Det är 2017 så jag hade funnit det väldigt konstigt och indrat om det var något fel om någon tyckte att det var något speciellt. Till och med mer eller mindre alla av min generations pappor lagade mat.
Citera
2017-03-22, 17:01
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ja men det sticker ut på ett bra bra sätt.

Festligt...
Citera
2017-03-22, 17:42
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob-dy
Om det är så du ser det så är det din verklighet. Den tolkningen får stå för dig.

Relativism tror jag är ett tacky medelklassfenomen faktiskt.
Citera
2017-03-22, 18:19
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Absolut, och poängen med tråden är förövrigt att skryt och skrävel är ett "tacky medelklass" fenomen. Varför skryta om om självklarheter, behöver man t.ex. ett privatplan, införskaffas ett sådant och bor man på vischan så kanske det är läge med en privat flygplats. Har man allt man önskar sig och mer därtill så finns inget behov av skryt och skrävel, oavsett vad det gäller. Det är bara små ynkliga människor som behöver identifiera sig med olika kända varumärken eller statussymboler.
Citera
2017-03-22, 20:45
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) Det är vanligt bland TM kvinnor. Typ "titta jag har någon som lagar mat åt mig".

2) Till exempel, Surdegsmännen och mediebilderna

Det är sunkigt att äta offentligt.

Lol wut? Mina fat är från IKEA. Jag använder inte silverbestick. Jag är serveringspersonalen.

1) Om vi talar om dyrare hotell är det en TM grej. Riktigt pinsamma TM människor tar bilder på hotellet för att visa sina vänner och bekanta.

2) Om du jämför att bo hos folk som du känner (eller som dina bekanta känner) med att bo och äta med främlingar hur ser det ut då?

Det är vanligt hyffs om man tänker efter lite.

Ja men det sticker ut på ett bra sätt.

Ja exakt.
Det är inte sunkigt att äta på restaurang. Däremot är det sunkigt att slänga upp bilder där man kör två gurkor i röven iklädd gimpmask.

Jag känner ingen som bor i exempelvis San Fransisco eller Prag, Tokyo eller Dublin. Betyder det att jag inte får resa dit därför att du har bestämt att det är töntigt att bo på hotell? Ska jag tälta istället?

Aha, vanligt hyfs är att lägga upp gurkor i röven-videos på nätet men inte att käka på restaurang, ta en bild på en schysst maträtt eller att göra vad som helst som du ogillar? Du snackar ju om att du ordnar tillställningar hemma? Är det inte enbart för att skryta? Usch vad tacky du är. Usch vad tacky du är som lägger upp bilder på dina maträtter, dina teckningar och på dina fula östeuropeiska kärringkläder på nätet.

Varför ska jag hyra en kock om jag vill äta ute på restaurang?
Citera
2017-03-22, 20:48
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Men om man nu tycker om att resa, vem är du att döma den personen för det? H#n får väl göra cad han vill? Du roar dig med flashbacktrollande och porrvideos, andra reser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in