2010-12-14, 20:23
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob-dy
Jag blir gärna bedömd som medelklass. Det är inget som berör mig egentligen. Jag behöver inte ens försvara mitt leverne. Det som är det roliga och intressanta i det hela är att de saker som räknades upp stämmer in på mig utom att just vara belånad..

Skulle inte kalla det jag skrev är att gå till motattack utan mer ett konstaterande. Den lärdom som en del borde ta till sig är att allt är inte som det kan verka alltid. Den ni dömer eller jag dömer för den delen kan vara den man minst tror....
Du är en osäker liten tacky tomte som pinsamt nog kände behovet att försvara dig mot någon anonym nätskribents tomma ord. Vad säger det om ditt självförtroende, tycker du?
Citera
2010-12-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Du är en osäker liten tacky tomte som pinsamt nog kände behovet att försvara dig mot någon anonym nätskribents tomma ord. Vad säger det om ditt självförtroende, tycker du?

Om det är så du ser det så är det din verklighet. Den tolkningen får stå för dig.
Citera
2010-12-14, 20:57
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Vissa saker har WT/låg-/tacky medelklasspersonerna oftast gemensamt:

-Resa till Thailand
-Gå ur kyrkan
-Tatueringar
-Köpa begagnad BMW/Mercedes/Audi, alternativt belåna sig stort för att köpa statusbil medan man bor i billig lägenhet/radhus
-Gå på tacky nattklubb, bjuda på drinkar

Det enda av det du räknar upp som är exempel på "medelklassfenomen" är "Gå ut kyrkan". Det är då typiskt för nån sorts politiskt medveten akademikerdel av medelklassen.

De andra som du räknar upp är typiska för medelsvensson. Medelsvensson är kanske inte direkt vad man brukar syfta på i såna här sammanhang, när man pratar om "medelklassfenomen". I dessa sammanhang syftar man på en borgerlig akademikermedelkass som bor i de större städerna. Medelsvensson är mer grillchips-i-gillestugan, svanktatueringar och thailandssemester.
Citera
2010-12-14, 21:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är lite paradoxalt, just eftersom det som utmärker medelklassen (den urbana bildade ekonomiskt obekymrade medeklass som jag antar tråden syftar på) brukar vara medvetenheten om (eller i alla fall försöken att förstå och hålla sig till) det som är "god smak".

Tacky betyder väl för övrigt inte bara smaklöst, utan smalöst och dyrt. Lyxigt eller påkostat på ett omedvetet vulgärt vis. En gällt kolorerad trädgårdstomte inköpt på någon anonym lågprislada är inte Tacky , möjligtvis kitschig.
Du har rätt. Men det har jag också. Det finns även ytterligare nyanser i ordet "tacky" än "smaklöst" och "dyrt och smaklöst". Lite intressant är det när du drar upp "kitsch" iofs, för jag har alltid tänkt att orden är mer eller mindre identiska i den meningen, men att tacky är mer för abstrakta saker (typ beteendet att köpa en tavla för att "man ska ha den") medan tavlan i sig är kitsch. Om det nu är en kitschig tavla, typ han den där liraren som tryckte upp tusentals kopior åt IKEA, Billström eller vad fan han heter.
Citera
2011-01-03, 04:05
Medlem
Mengerians avatar
Det viktigaste är väl syftet med och anledningen till livsstilen?

Arbetarklass = saknar högre utbildning, men är anständiga (ej miserabelt white trash). De är helt enkelt okonstlade. Nyckelord: hyresrätt (eller äger en billigare bostad), skiftjobb, charterresor till Kreta, Bingolotto, ev. begagnad husvagn, kvällstidningsläsare.

Radhus-medelklassen = försöker passa in i en Svensson-mall, inkl. tillhörande materiella statusattribut (utan större djup) som ska markera att de inte är arbetarklass. Exempel: Thailandsresor, något bättre bostad än vad man borde ha råd med, något bättre bil än vad man har råd med, någorlunda "lätt-tillgängliga" nöjen (exempelvis golf eller sommarstugor).

Bajsnödig medelklass = försöker markera att man är sofistikerad. Det innebär en högre "ambitionsnivå" än för radhus-medelklassen, men de når inte riktigt ända i mål och blir därför lätt löjeväckande. Fejkade intressen för finkultur, väldigt viktigt att resorna är tillräckligt trendiga (Toscana som nämndes ger många poäng), design och mode (som de inte är experter inom, men som de gärna låtsas kunna mycket om), läser nobelpristagare efter nomineringen, o.s.v.

Den här tråden skulle handla om den sistnämnda gruppen. Så stryk alla punkter som handlar om att man ska flasha med pengar. BM-gruppen vill såklart även utmärka sig genom "stil". Så, fortsätt håna deras tafatta försök!
Citera
2011-01-03, 17:28
Medlem
Att åka till Åre på nyår känns jävligt medelklass.
Citera
2011-01-03, 18:28
Medlem
magnusmagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mengerian
Det viktigaste är väl syftet med och anledningen till livsstilen?

Arbetarklass = saknar högre utbildning, men är anständiga (ej miserabelt white trash). De är helt enkelt okonstlade. Nyckelord: hyresrätt (eller äger en billigare bostad), skiftjobb, charterresor till Kreta, Bingolotto, ev. begagnad husvagn, kvällstidningsläsare.

Radhus-medelklassen = försöker passa in i en Svensson-mall, inkl. tillhörande materiella statusattribut (utan större djup) som ska markera att de inte är arbetarklass. Exempel: Thailandsresor, något bättre bostad än vad man borde ha råd med, något bättre bil än vad man har råd med, någorlunda "lätt-tillgängliga" nöjen (exempelvis golf eller sommarstugor).

Bajsnödig medelklass = försöker markera att man är sofistikerad. Det innebär en högre "ambitionsnivå" än för radhus-medelklassen, men de når inte riktigt ända i mål och blir därför lätt löjeväckande. Fejkade intressen för finkultur, väldigt viktigt att resorna är tillräckligt trendiga (Toscana som nämndes ger många poäng), design och mode (som de inte är experter inom, men som de gärna låtsas kunna mycket om), läser nobelpristagare efter nomineringen, o.s.v.

Den här tråden skulle handla om den sistnämnda gruppen. Så stryk alla punkter som handlar om att man ska flasha med pengar. BM-gruppen vill såklart även utmärka sig genom "stil". Så, fortsätt håna deras tafatta försök!

Väldigt bra inlägg, har stött på många av sistnämnda kategori på mitt förra jobb. Det fanns mycket passion för Italien och allt länkat därtill.
Citera
2011-01-05, 12:12
Medlem
Isnatts avatar
Att vara aktieägare i ett svensk whiskydestilleri och därifrån ha bokat del i en tunna.
Citera
2011-01-05, 15:56
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Medel-medelklass: Gift mamma och pappa med ekonomyrken som förökar sig kring 30-35, sen ytterligare ett barn två år efter första (2 barn är perfekt!).
Renoverad 70-talsvilla totalbelånad.
Engagerade i att barnen ska jaga MVG så en hel del läxtjat.
Pappan kör en 3 år gammal V70, mamman en 5 år gammal Clio.
Enda gången de äter snabbmat på väg till Sälen, hemma är det kostcirkel som gäller med husmanskost i veckorna och mer avancerade rätter som fläskkarré på helgerna när tacos inte längre duger. Självklart ingen läsk eller godis för barnen i veckorna (mjölk till maten!).
Åker på medelhavssemester 1 gång/år.
Bestämda läggdagstider för barnen.
Schemalagd dator- och tv-tid för barnen, de måste ju vara ute också!
Poker är farligt, prova det inte.
Barnen måste städa sina rum för att få veckopeng.
Grillkvällar med kvarteret.
Barnen blir itvingade frukost och mellanmål.
Den enda tv-spelskonsollen medelklassmåbarnsföräldrar skaffar är Playstation 2 till barnen med skitspel (Kollegan har Playstation 2 med Singstar!).
Tvingar barnen till typiska svenska lagsporter som fotboll, handboll, hockey (pappan vill göra barnen till proffs eftersom han misslyckades med att själv bli proffs, trots att han gick Idrottsgymnasiet).
Tycker att Parlamentet och Beck på söndagar är höjden av tv- och filmunderhållning.
Medelklassparet tröttnar på varandra, men det är fult att skilja sig, så mannen blir smygalkoholist på helgerna och slår sin hustru då och då.
Har hela Dan Brown-samlingen för att visa sitt litterära intresse man inte har.
Alltid pedant välstädat hemma.
Maten ska alltid serveras på köksbordet/matsalsbordet i matsalsrummet, nolltolerans mot ätande vid tv:n.
Jobbar aldrig svart.
Röstar på Nya Moderaterna.
PK:iter som vill ha människor med främmande religion, kultur och mörkare hudpigment i landet, Sverigedemokraterna är nazister. Mamman är halvt aktiv facebookanvändare som gillar sidan "Sverigedemokraterna i riksdagen - nej tack".
Missar aldrig ett föräldramöte eller ett utvecklingssamtal.
Hyr alltid film, tankar aldrig film. Barnen får absolut inte ladda hem, då kan de hamna i fängelse och få miljonskulder som nätpiraterna.
Har en ny 42" LCD-tv istället för en 60" Plasma. Barnen har varsin svart 28" bildrörs-tv från 1990-talet.
Alltid välfyllt kylskåp med grönsaker, fil, leverpastej, skinka och apelsinjuice.
Frukosten är vällagad och består av bl.a. havegrynsgröt och knäckebröd.
Barnen får alla kläder köpta på JC.
Lät skrämmande likt mina kusiner och deras föräldrar förutom nybyggd lägenhet med renoverad 70-tals stuga som fritishus.

För mig är medelklass:
Handla på NK
Lacoste-piké
BMW kombi
Thailandsresa en gång per år
Globalknivar
Vin som fått fyra solar eller mer i nyhetsmorgon
Vitamin Well-vatten
Ekologiska varor som fraktas från Tyskland
Polarn och pyret på ungarna
Surdegsbröd
De där jävla rugbytröjorna (vansinnigt fult)

Det ironiska är att jag känner mig själv träffad av vissa saker i tråden. Sen förändras hela tiden medklassfenomen då saker blir "ute", kvarstår är dock en ängslan att stå ut och efterapa överklassen. Problemet är att den överklass medelklassen egentligen borde titta på sticker inte ut, och istället sneglar på andra medklassare med lika dåliga smak.

Skulle det finnas disktrasor med burberry-mönster för 100 kr skulle nog många köpa dessa, tro mig.
Citera
2011-01-05, 17:18
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är lite paradoxalt, just eftersom det som utmärker medelklassen (den urbana bildade ekonomiskt obekymrade medeklass som jag antar tråden syftar på) brukar vara medvetenheten om (eller i alla fall försöken att förstå och hålla sig till) det som är "god smak".

Tacky betyder väl för övrigt inte bara smaklöst, utan smalöst och dyrt. Lyxigt eller påkostat på ett omedvetet vulgärt vis. En gällt kolorerad trädgårdstomte inköpt på någon anonym lågprislada är inte Tacky , möjligtvis kitschig.
Det faktum att vi här siktar in oss på en grupp som ser det som viktigt att "ha god smak" gör trådnamnet aningen problematiskt ja, men poängen är ju inte så mycket att man har god smak som att man försöker ha god smak. De personer vi framförallt syftar på här kännetecknas ju just av att de inte har det kulturella kapital och den goda smak som man hittar i den riktiga överklassen eller akademiska övre medelklassen där man har fått det i nappflaskan. Däremot lider de av en betydande mängd konformism och vilja att efterlikna de här grupperna, vilket ju gör att man imiterar god smak med syftet att framstå som mer sofistikerad.

Även om man då av uppenbara skäl går fri från den typen av riktigt vulgär smaklöshet man hittar hos underklassen, tänk vargtröjor, smaklöst stylade gamla volvobilar och plastskräp, kan ju ändå skilja ut det från genuin god smak eller genuint sofistikerade intressen. Dels för att det inte är helt lätt att få till alla detaljer om man ska fejka detta utan god grund att stå på, dels för att motivet att framstå som fin ger personernas strävanden en otäckt ostentativ karaktär. Skryt är i sig i princip alltid smaklöst. Det här kommer ju att märkas, om inte annat av de som faktiskt har koll på sakerna. Många saker som tas upp i tråden skulle ju faktiskt kunna vara god smak och berömvärt om de görs på rätt sätt och utan skitnödigheten.

Hos en av mina kompisar låg det en gång en bok av Wittgenstein inne på toaletten. Det skulle ju kunna tolkas som aningen pretentiöst att ha Wittgenstein som toalettlektyr, om det nu inte vore så att personen i fråga har en kandidatexamen i filosofi och alla i princip väntade sig att det skulle ligga en bok av den typen inne på dennes toalett snarare än Stora Dassboken. Hos de flesta andra skulle det å andra sidan givetvis framstå som höjden av pretentiös skitnödighet att ha svåra böcker utplacerade på strategiska platser.
Citera
2011-01-14, 17:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
NEJ, verkligen inte. Att du ens drar en jämförelse mellan att gilla en viss whisky och att blanda närmast brottsliga groggar är snudd på skandal.
Är du själv tvungen att hävda dig genom att klanka ner på de som står upp för att inte behöva hävda sig på samma sätt?
Citera
2011-01-14, 20:06
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är du själv tvungen att hävda dig genom att klanka ner på de som står upp för att inte behöva hävda sig på samma sätt?

Nej, det har jag inte några som helst aspirationer till. Att förstöra god läsk och god sprit genom att blanda äckliga groggar ser jag på ungefär som jag betraktar bajssex; vilka perversiteter folk ägnar sig åt hemma i sin avskildhet struntar jag i, men jag vill varken se det eller höra detaljerade beskrivningar av hur trevligt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in