2017-05-23, 13:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDonovan
Fan vad jag älskar den här tråden! Här kommer mina bidrag:

https://www.svd.se/min-helg-gasterna-far-genast-min-nya-favoritdrink-i-handen

https://www.svd.se/vara-helger-ar-oaser-av-lugn

https://www.svd.se/min-helg-jag-oppnar-en-mariestads-och-awn-ar-ett-faktum/om/perfect-guide

Min helg är själva epicentrumet av tacky medelklass. Många reportage är så ofattbart tacky att man tror att det är på skämt. Nästan alla min helg kan konkurrera med KLASSIKERN "Vindsvåning har blivit ett sätt att leva": http://www.dn.se/bostad/vindsvaningar-har-blivit-ett-satt-att-leva/

Men! Ulrika Good är en av få som lyckas smita undan tackystämpeln i Min Helg tycker jag. Hon knäcker en bärs hemma och äter lite skaldjur på fredagen (inga konstigheter, inga krusiduller) framför TVn. Hon har skickat ut gubben i det gamla flickrummet för att han snarkar så förbannat (tackyfamiljen låter INGET som kan uppfattas som sprickor i förhållandet läcka ut). Mannen har på sig en förbannat ful fleecetröja och sedan käkar de middag framför TVn igen (torsk, inget mer, inget mindre).

Nespressokapslar är knappast status, och hon anmärker själv på skitnödigheten hos butikerna. Nej, inga konstigheter med denna helgen tycker jag, även om man alltid kan ifrågasätta beslutet att ställa upp i tidningen.
Citera
2017-05-24, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Att skjuta in engelska ord i talad svenska (för att verka världsvan eller- ännu värre påstå att svenskan är fattig på ord/uttryck)

Ja! TM är ofta pseudointellektuell eller bara obildad, och dessutom amerikaniserad. Därför är det ofta just TM som kommer med detta påstående. TM vill signalera att hen både talar felfri engelska och är hemmastadd i den anglosaxiska världen (alltså New York, London eller kanske Australien), samt att svenskan för simpel och fattig för att klä TM:s kreativa och internationella tankar i ord. Engelskan har ju många fler ord än svenskan.

Vad TM egentligen signalerar med detta är att hen inte vet någonting vare sig om språk eller svenskan.
Citera
2017-05-24, 20:08
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
När man köper en dyr systemkamera för runt 10 000 kr (Canon såklart) och använder den för att ta platta och urtråkiga bilder där en iPhone kamera hade fungerat lika bra.

Nja, TM använder vanligen Nikon eller Leica med extrema objektiv som TM inte behärskar.
Citera
2017-05-24, 21:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JtMarlin
läs boken Class: A Guide Through the American Status System av Paul Fussel, den beskriver visserligen det amerikanska samhället men efter att ha läst den skulle jag säga att den är helt applicerar på det Svenska samhället. utdrag från boken om vad din bil säger om dig " You may not have a Rolls, a Cadillac, or a Mercedes. Especially a Mercedes, a car, Joseph Epstein reports in The American Scholar (winter 1981-82), which the intelligent young in West Germany regard, quite correctly, as "a sign of high vulgarity, a car of the kind owned by Beverly Hills dentists or African cabinet ministers." The worst kind of upper-middle-class types own mercedes, just as the best own elderly Oldsmobiles, Buicks, and Chryslers, and perhaps jeeps and Land Rovers, the latter conveying the Preppy suggestion that one of your residences is in a place so unpublic that the roads to it are not even paved"

här är ett utdrag om köket " the upper-class kitchen does have a refrigiator, but so antique that it has rounded corners and a big white coil on top. Neatnes and modernity enter as we down toward the middle class, and the more your kitchen resembles a lab, the worse for you socially.

1) Noooo. Det som gäller i USA gäller bara där och i Kanada. Det är inte applicerbart på Europa.

2) Alla böcker av typen "så gör överklassen" är bullshit. Titta på Sound of Music och gå vidare med livet.

3) Ja en del har sommarställen på orter med dåliga vägar och därför har de en Land Rover eller liknande. Sunt förnuft?

4) Ja en del (många) har gamla kök för att de inte orkar renovera dem för att de har bättre saker för sig.

5) Att ha gas-spis fast man inte lagar mat är väl TM?
Citera
2017-05-26, 17:21
Medlem
spknoises avatar
Rätta mig om jag är ute och cyklar, men efter att jag läst igenom tråden får jag obehagliga flashbacks tillbaka till min uppväxt i en småstad. TM-fenomenet är i särklass ett småstadsfenomen där medelklassfamiljerna lever i en illusion om att allting är perfekt och prytt. På samma gång ligger den s.k jantelagen och pyrar bakom den perfekta fasaden, där man föraktar människor från lägre klasser som lyckats flyttat från småstaden till en större stad och lyckats bättre i livet.

Tro mig! Jag är uppväxt i en småstad.
Citera
2017-05-26, 18:46
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDonovan
Fan vad jag älskar den här tråden! Här kommer mina bidrag:

https://www.svd.se/min-helg-gasterna-far-genast-min-nya-favoritdrink-i-handen

https://www.svd.se/vara-helger-ar-oaser-av-lugn

https://www.svd.se/min-helg-jag-oppnar-en-mariestads-och-awn-ar-ett-faktum/om/perfect-guide

Där har vi det jag skrev om tidigare som är så utmärkande för tacky medelklass: ängsligheten.
Citera
2017-05-27, 20:05
Medlem
idiamindadas avatar
Köpa dyra verktyg och maskiner de inte vet att använda. Gärna laddbara. Fancy maskrosplockare.
Senast redigerad av idiamindada 2017-05-27 kl. 20:08.
Citera
2017-05-30, 21:04
Avslutad
Citat:
Alla böcker av typen "så gör överklassen" är bullshit. Titta på Sound of Music och gå vidare med livet.

Räknas FB's stora tråd om "överklass" in i det segmentet
Citera
2017-05-31, 11:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Rätta mig om jag är ute och cyklar, men efter att jag läst igenom tråden får jag obehagliga flashbacks tillbaka till min uppväxt i en småstad. TM-fenomenet är i särklass ett småstadsfenomen där medelklassfamiljerna lever i en illusion om att allting är perfekt och prytt. På samma gång ligger den s.k jantelagen och pyrar bakom den perfekta fasaden, där man föraktar människor från lägre klasser som lyckats flyttat från småstaden till en större stad och lyckats bättre i livet.

Tro mig! Jag är uppväxt i en småstad.

Nja, jag håller nog inte riktigt med. Jag håller med dig om att varje småstad har ett gäng TM - ofta halvframgångsrika egenföretagare eller mellanchefer (inom statlig verksamhet eller på ortens större företag). MEN som jag förstår dig menar du att TM mer eller mindre begränsar sig till de mindre städerna. Det håller jag inte med. Det kryllar av TM i städer som Göteborg och Stockholm. Stora städer bjuder ju dock på en större anonymitet. I större städer kan man ju även begränsa sitt umgänge mer - TM kan umgås med TM, medan i mindre städer umgås folk mer över kultur/klassgränserna.
Citera
2017-05-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Stora städer bjuder ju dock på en större anonymitet. I större städer kan man ju även begränsa sitt umgänge mer - TM kan umgås med TM, medan i mindre städer umgås folk mer över kultur/klassgränserna.

Det här tror jag med. TM lär vara överlägset vanligast i storstäder men där smälter TM in bland alla andra TM. Vi kan lite förenklat säga att exempelvis hela Bromma och Vasastan är TM och när då en hel stadsdel är det så blir det normen. Medan i en mindre stad så sticker TM ut på ett helt annat sätt eftersom beteendet går emot normen. Där kan man direkt identifiera att familjen Andersson har annan inredning, äter annan mat, åker på andra resor o.s.v. och på så vis så blir TM-igheten tydligare eftersom det bryter av mot bakgrunden. I Stockholm, där mer eller mindre alla är TM så reflekterar man inte över det eftersom det är normen.
Citera
2017-05-31, 18:11
Medlem
Att bo i ett tattigt ekonomiboende i förorten på en småstad, för att kunna påpeka att de är "stadsbor" jämt och ständigt.

Whiskyfantaster som gärna skyltar med sin fina, uråldriga, rökiga whisky för max en femhundring.
Kväljningar, dämpade hostattacker och grimaser som talar för sig själva avslutas med ett ljudligt "Mmm, vad gott!".
Senast redigerad av Bromoflow 2017-05-31 kl. 18:15.
Citera
2017-06-21, 12:00
Medlem
Babianens avatar
1) Att gå på Villeroy & Boch rean.

2) Att köpa golfklubbor av grafit till sina barn.

3) Ha NK-kort (cringe).

4) Att gå på inbjudningar från invest-företag.

5) Piké tröjor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in