2017-03-16, 11:45
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Det här är svårt, tycker jag.
De rumsliga dim plus tiden bildar spacetime som är fyrdimensionell. I spacetime rör sig allt som inte påverkas av en yttre kraft rakt fram. Massa kröker spacetime. Hur det ser ut är svårt att föreställa sig. I denna fysik finns inte gravitation som kraft utan gravitationen är just krökningen av spacetime. Ljus/fotoner rör sig alltid i räta linjer (kortaste vägen) och innanför händelsehorisonten runt ett svart hål går alla räta linjer rakt ner i hålet. Fotoner som når händelsehorisonten försvinner.
Det som kan diskuteras är varför många säger att gravitationen är så stark att den suger i sig fotoner. Detta är korrekt så länge man med gravitation menar krökningen av spacetime och kommer ihåg att gravitationen inte är kraft mellan massor.
Vore roligt att kunna göra sig en bild. Den spända gummiduken duger inte som modell tycker jag.

Nu ska jag än en gång vare det användaren Fri en gång beskyllde mig för, alltså en "decimalist" :

Varför krångla till det med uttrtcket "spacetime", för det är väl ändå ordet rumtid det syftar på?

Även jag kan dra till md lite engelska ord när jag tycker att det beskriver vad jag vill ha sagt på ett bra sätt. Men "specetime"........ Jag menar come on
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-03-16 kl. 11:49.
Citera
2017-03-16, 11:49
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Nu ska jag än en gång vare det användaren Fri en gång beskyllde mig för, alltså en "decimalist" :

Varför krångla till det med uttrtcket "spacetime", för det är väl ändå rumtid det syftar på?

Även jag kan dra till md lite engelska ord när jag tycker att det beskriver vad jag vill ha sagt på ett bra sätt. Men "specetime"........ Come on
Rumstid ☺
Citera
2017-03-16, 12:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det här är svårt, tycker jag.
De rumsliga dim plus tiden bildar spacetime som är fyrdimensionell. I spacetime rör sig allt som inte påverkas av en yttre kraft rakt fram. Massa kröker spacetime. Hur det ser ut är svårt att föreställa sig. I denna fysik finns inte gravitation som kraft utan gravitationen är just krökningen av spacetime. Ljus/fotoner rör sig alltid i räta linjer (kortaste vägen) och innanför händelsehorisonten runt ett svart hål går alla räta linjer rakt ner i hålet. Fotoner som når händelsehorisonten försvinner.
Det som kan diskuteras är varför många säger att gravitationen är så stark att den suger i sig fotoner. Detta är korrekt så länge man med gravitation menar krökningen av spacetime och kommer ihåg att gravitationen inte är kraft mellan massor.
Vore roligt att kunna göra sig en bild. Den spända gummiduken duger inte som modell tycker jag.

Nej, den spända gummiduken är mest bara en liknelse. Den ger ett hum om att krökt rumtid KAN kröka partikelbanor, och den kan också användas för ge ett hum om att själva rumtiden är dynamisk. (Man kan t ex tänka sig att den har vågor..). Men bara detta är inte teorin.

Det är inte bara ljus som rör sig i så rät bana det går i rumtiden, det gör ALLT som faller fritt: ett äpple, månen i sin bana, en pissdroppe, etc.

HUR DÅ? Man SER ju att t ex en boll rör sig längs en parabel. Och en parabel är ju inte rät! Är något fel??

NEJ! Det man får ha i åtanke HUR tiden räknas som samma sorts dimension som längd. Vanliga längder mäts i meter. Hur många meter är en sekund? Svar: enligt relativitetsteorin ges omvandlingsfaktorn av c. Dvs
1 sekund = 300 000 km!
Ett föremål som faller fritt från stillastående i en sekund, rör sig alltså 5 m i höjdled, och 300 000 km i tidsriktningen. Tittar man *extremt* noga kommer man se att detta är en parabel, men annars måste ju en sådan världslinje (=bana genom rumtiden) vara extremt rak hela vägen.

Tittar man på jordens bana runt solen på liknande sätt, så tar det ett år, dvs jorden rör sig ett ljusår i tidsriktningen, samtidigt som den rör sig i sin bana runt solen med ynka 8 ljusminuters (150 miljoner km) radie. Eftersom 8 ljusminuter är så oerhört mycket kortare än ett ljusår, är även jordens bana extremt rät -- genom rumtiden. Banan genom rumtiden är alltså en extremt utsträckning spiral med radien 8 ljusminuter och längden 1 ljusår per varv.

Men helt räta är ju inte dessa exempel. De avviker ju lite. Och dessa SMÅ avvikelser förklaras av rumtidens krökning.
Senast redigerad av nerdnerd 2017-03-16 kl. 12:15.
Citera
2017-03-16, 12:36
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Rumstid ☺

Ja just det, det var det rätta uttrycket, vilket lätt bevisat genom en bildsökning på google: https://www.google.se/search?q=rumstid&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah UKEwiIkqPT9trSAhVC2CwKHZzyBkMQ_AUIBygC&biw=1024&bi h=474

Ja än en gång gång har man lärt sig nåttt nytt i en av dom bättre trådarna på Flashback All-time high
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-03-16 kl. 13:26.
Citera
2017-03-16, 12:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Rumstid ☺

På svenska ska det vara rumtid.
Citera
2017-03-17, 18:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Visst går det att uppnå temperaturer kallare än så i laboratoriemiljö. Med hjälp av laserkylning så kan man uppnå temperaturer en miljardtals grad över den absoluta nollpunkten. Det får medeltemperaturen i rymden att framstå som rena ökenhettan..
Medeltemperaturen måste väl ligga nära absoluta nollpunkten. Det kan ju inte var mer än nån miljondels promille av världsrymden som befinner sig så nära en sol/stjärna att den värms upp av strålningen från denna. Om man nu leker med tanken att tomrummet mellan planeterna alls har en temperatur. Rent teoretiskt förstås, eftersom det krävs nån form av materia för att ha en temperatur.
Citera
2017-03-17, 19:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Medeltemperaturen måste väl ligga nära absoluta nollpunkten. Det kan ju inte var mer än nån miljondels promille av världsrymden som befinner sig så nära en sol/stjärna att den värms upp av strålningen från denna. Om man nu leker med tanken att tomrummet mellan planeterna alls har en temperatur. Rent teoretiskt förstås, eftersom det krävs nån form av materia för att ha en temperatur.

Universum är fylld av reststrålningen från Big Bang på ca 2.7 K. Detta är en fotongas med närmast ett perfekt (uppmätt!) värmestrålningsspektrum. Denna temperatur sjunker i takt med universums expansion, så att t ex när avstånden var 1000 gånger mindre än idag, så var våglängderna också 1000 gånger mindre, fotonerna 1000 gånger energirikare, och temperaturen 1000 gånger högre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kosmisk_bakgrundsstr%C3%A5lning
Citera
2017-03-17, 20:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Universum är fylld av reststrålningen från Big Bang på ca 2.7 K. Detta är en fotongas med närmast ett perfekt (uppmätt!) värmestrålningsspektrum. Denna temperatur sjunker i takt med universums expansion, så att t ex när avstånden var 1000 gånger mindre än idag, så var våglängderna också 1000 gånger mindre, fotonerna 1000 gånger energirikare, och temperaturen 1000 gånger högre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kosmisk_bakgrundsstr%C3%A5lning
Det känns ändå som småaktigheter att diskutera skillnaden mellan den absoluta nollpunkten och temperaturen i den kosmiska bakgrundsstrålningen. Den "naturliga" temperaturen i vårt universum, utan yttre påverkan, är av nån anledning alltså ca -270grader Celsius. Sedan är det avståndet till närmaste stjärna som avgör. Mars har mellan +20 och minus 130-, månen +100 på dagen och -200 på natten, Venus närmare +500 osv. Planeter utan atmosfär får alltså förödande skillnader i temperatur mellan sol- och skuggsidan.
Citera
2017-03-20, 19:56
Medlem
MrWins avatar
Materia kan omvandlas till energi och energi kan omvandlas till materia.

Finns det några teorier om att tid kan omvandlas till rum och rum omvandlas till tid?
Citera
2017-03-20, 22:24
Medlem
JavierPenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Finns det några teorier om att tid kan omvandlas till rum och rum omvandlas till tid?

Det tror jag inte. Om jag har fattat det rätt så verkar det ena inte kunna finnas utan det andra. Nog för att tiden kan göra en hel del konstiga saker när man kröker rummet som fan eller färdas fort, men jag tror inte att de kan skiljas åt till att börja med, och därför kan inte tid bli rum och vice versa.
Citera
2017-03-21, 21:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Materia kan omvandlas till energi och energi kan omvandlas till materia.

När du är ute och åker i din bil blir den faktiskt kortare i längdriktningen ju snabbare du kör för en utomstående observatör. Den blir också tyngre med ökad hastighet. En köttbulle som (hypotetiskt) accelereras upp i närheten av ljusets hastighet får en massa som närmar sig oändligheten. Hastighet är ju en funktion av tid, så med lite god vilja skulle man kunna säga att tiden i alla fall påverkar materia och dess utsträckning i rumtiden i någon form.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ngdkontraktion
Citera
2017-03-21, 21:39
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
En köttbulle som (hypotetiskt) accelereras upp i närheten av ljusets hastighet får en massa som närmar sig oändligheten.

Vet inte hur ordagrant du menar då det är så svåra saker att greppa. Men en flygande köttbulle som ligger på låt säga 0,99c skulle då ha en sån överjävlig jävla kraft i sig så att den vid träff mot Jorden skulle slå sönder planeten till spillror som ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in