Citat:
Ursprungligen postat av
lobstok
1. Finns det någon relation mellan jorden rotation kring solens axel och sin egen axel? Är båda medurs?
Hur förklarar man riktningen på jorden rotation kring sin egen axel?
Ska säga direkt att jag inte är påläst om något om det här så ta inte detta som ett svar när det finns så kunnigt folk här på.
Men om man tittar från ett specifikt håll så snurrar både jorden kring sin egen axel medurs och jordens bana kring solen medurs, och från andra hållet går båda moturs. Men vi kan se från "medurs"-hållet.
Alla kända planeter i solsystemet snurrar medurs kring solen, och de flesta planeterna snurrar medurs kring sin axel.
Inte alla, Venus snurrar moturs, Uranus snurrar helt skevt (sydpolen alltid mot solen), och Pluto något mellanting mellan dessa båda.
Jag
tror att detta beror på samma sak som om du har en tung kula hängande i ett tygstycke, som tyngs ner av kulan, och sen rullar andra kulor längst med tygstycket så kommer de när de når den stora kulan tillslut börja vridas runt sin egen axel åt samma håll som de glider kring den stora kulan.
Med undantag såklart, vissa kommer stanna upp innan de hinner byta håll, men det är till följd av friktionen som finns i mitt exempel, som inte finns i rymden.
Att alla cirkulerar solen åt samma håll tror jag beror på att de största vinner. Låt 1000 saker cirkulera fritt kring en sfär så kommer alla tillslut cirkulera åt samma håll på grund av kollisionerna.
Observera igen att detta är vad jag
tror. Kanske taget från luften, kanske taget från tidigare inhämtad information som glömt bort men ändå ligger kvar någonstans.