2017-03-19, 23:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Cyklisten kan ju ha cyklat fort eftersom det hällregnade. Cyklisten kunde dessutom ha missat att se "Sven" i god tid eftersom det var mörkt och hen förmodligen snarare tittade ner på vägen - kanske högst ett par meter fram - i stället för framåt eftersom det, som sagt, hällregnade, och därför inte såg Sven förrän i sista sekunden.

För övrigt kan det också vara så att cyklisten inte kontaktat polisen eftersom hen inte ville bli inblandad i mordet och/eller "ändå inte sett något".

Absolut, jag tror att din beskrivning av cyklisten kan ligga mycket nära sanningen.
Ser att inlägget som du svarar på inte är purfärskt, jag är numera öppen för att cyklisten inte nödvändigtvis måste vara P-A J, utan att det kanske är så att personen inte alls hade något med mordet att göra.
Citera
2017-03-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anstiftaren namngavs tydligen också i tipset, men han eller hon verkar alltså inte ha fått någon liknande påhälsning av polisen. Åtminstone nämner man inget om det i artikeln. Är inte det lite konstigt?
Det gör man inte för det kan förstöra tipset.Om det finns en anstiftare så tror jag hen sover dåligt nu.Man säger inget om dom två namngivna kände Bo,men man kan anta att anstiftare har en relation till Bo.
Senast redigerad av Pontsiuspilatus 2017-03-19 kl. 23:31.
Citera
2017-03-19, 23:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontsiuspilatus
Det gör man inte för det kan förstöra tipset.Om det finns en anstiftare så tror jag hen sover dåligt nu.Man säger inget om dom två namngivna kände Bo,men man kan anta att anstiftare har en relation till Bo.
På vilket sätt menar du att det skulle kunna förstöra tipset att konfrontera den påstådda anstiftaren med uppgifterna? Anstiftaren skulle ju kunna bekräfta att uppgifterna stämmer?
Citera
2017-03-19, 23:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Googlade lite på knivmord. Det verkar inte vara helt ovanligt med 30, 40, 50, eller i ett par fall fler hugg. Ibland utan hat.
När använder man sig av benämningen övervåld? bestäms det av antalet hugg eller kommer man fram till det på annat sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
För övrigt tror jag det är uteslutet att man kört in en bil i skogen utan att teknikerna kunnat se det.
Det är habet som pratar om att bilen ska ha körts in i skogen, det har jag själv aldrig påstått. Personligen misstänker jag att den kan ha stått parkerad i ett undanskymt läge i anslutning till hästhagen. Ev. däckspår i gruset kring hagen förstördes totalt av ovädret/spöregnet.
Citera
2017-03-19, 23:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Cykel är ett fordon och cyklisten kanske var en Krammbar gäst? Om hen vare sig såg något av värde att berätta om och dessutom måhända framförde cykel i berusat tillstånd kanske hen inte brydde sig i att höra av sig. Det är visserligen inte direkt förbjudet att cykla full men det kan bli problematiskt om hen närpå kört på någon (i värsta fall kan man tappa sitt bilkörkort).
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161005/cykla-rattfull-ar-farligt-och-ibland-olagligt-regler-och-fakta-om-berusade-cyklister/

Det vore skönt att slippa placera P-A J på cykeln som "Sven" såg, det skulle öppna för betydligt mer trovärdiga scenarion. BÅ och MS trodde uppenbarligen inte heller på P som cyklisten.
Citera
2017-03-19, 23:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
När använder man sig av benämningen övervåld? bestäms det av antalet hugg eller kommer man fram till det på annat sätt?
Det kan säkert finnas olika definitioner, men jag hittade en här:

"Övervåld" definieras med att offret har 40 skador eller fler på kroppen. Det handlar då om 40 distinkta skador och man rensar bort märken som till exempel har med fall nerför trappor att göra.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mord-med-overvald-blir-allt-vanligare/
Citera
2017-03-20, 00:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Amerikanskt brukar ju vara populärt, även om jag antar att Spanienresenärer i något fall också kan ha den spanska varianten. Men amerikanska varianter med 25cm blad finns: https://bestbuysweden.com/produkt/US-Army-bajonett-kniv-svart

Jag vet inte om det bland sovjetisk militaria funnits de måtten, under 80-talet kunde man väl köpa viss militaria och/eller pins av sovjetursprung på nästan vartenda torg?

Någonting i den här stilen kanske? den här går under benämningen jaktkniv: http://www.knivbutik.se/dolkar/1538-condor-boar-dagger.html
Citera
2017-03-20, 00:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vänligen förklara för mig varför du tycker fyndplatsen är en lämplig plats om mordplatsen är en annan. Varför är den bättre än att forsla iväg kroppen så den inte hittas under en lång tid eller inte alls? Ingen skulle ju misstänka P och/eller chaufförskans deltagande i försvinnandet/mordet varken mer eller mindre än vad man nu gjorde. Det låg väl inte i deras intresse att Eva hittades relativt omgående. Eller? Hur tänker du?

Platsen är perfekt eftersom Eva var tvungen att passera där för att komma hem. För att göra sken av att Eva hade attackerats av en galning, att det var en överfallsvåldtäkt som hade gått överstyr.

Jag vet faktiskt inte, det är ju i sådant fall ett val som mördaren gjorde för att misstankarna skulle riktas åt ett annat håll. Om han istället hade tyckt att det varit mer "säkert" att forsla iväg kroppen och göra sig av med den på annat sätt så hade han förmodligen valt det alternativet.

Förmodligen skulle både P-A J och BÅ ha granskats betydligt noggrannare om Eva bara spårlöst hade försvunnit och gått upp i rök med tanke på att de 3 var ensamma under den sista 1½ timmen i P's lägenhet innan Eva försvann.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-20 kl. 00:28.
Citera
2017-03-20, 00:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu var det väl inte direkt skog där, män även så är det väl kanske ovanligt att vistas ute en oväderskväll med sin flickvän, och att hon åkte hem till föräldrarna för övernattning i såfall, i den åldern.
... men det kanske inte är det som är tanken bakom den eventuella vilseledande avklädningen.

Nej inte "skog" i den bemärkelsen, men platsen kan ändå ha varit undanskymd, det kan ju räcka med buskar och lite sly.
Citera
2017-03-20, 00:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
På vilket sätt menar du att det skulle kunna förstöra tipset att konfrontera den påstådda anstiftaren med uppgifterna? Anstiftaren skulle ju kunna bekräfta att uppgifterna stämmer?

Eller förneka. Anstiftare är väl överlag ofta knepigare att lyckas sätta dit, det är inte denne som sätter fingeravtryck eller skoavtryck kring BO eller brottsplats. Man kanske helt enkelt vill ha mer fakta i bagaget, ev verifierad fakta av exempelvis uppdragstagare.
Citera
2017-03-20, 00:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Hade det varit ett riktigt våldtäktsförsök så hade nog hon inte huggits först så många gånger med kläderna på. För att kläs av först hon är död.

Det finns väl inget som säger att alla huggen utdelades innan våldtäktsförsöket?

En möjlighet skulle ju kunna vara att hon först fick 1 eller 2 knivhugg ur ryggen för att "sättas ur spel", när hon därefter släpades in i skogsdungen för att våldtas så fick GM av okänd anledning inte till det och reagerade i ursinne med att utdela ytterligare 8-9 hugg mot hennes kropp.
Citera
2017-03-20, 00:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nu var det väl inte direkt skog där, män även så är det väl kanske ovanligt att vistas ute en oväderskväll med sin flickvän, och att hon åkte hem till föräldrarna för övernattning i såfall, i den åldern.
... men det kanske inte är det som är tanken bakom den eventuella vilseledande avklädningen.

Ok, låt höra din teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in