2017-03-19, 21:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Möjligen att man är säker på knivens exakta längd och att den inte överensstämmer med någon vanlig kniv eller bajonett. Med någon svensk bajonett i närhistorien, överkomlig som militärt överskott, stämmer den inte. Jag kollade.

Spanska bajonetter dyker upp då och då på nätauktioner och de har ofta bladlängd mellan 25 och 22cm. Ganska överkomliga i pris också för dem som nu samlar eller eljest intresserar sig för det. I februari fick någon behålla sin då 450 kr inte lockade något bud:
http://www.tradera.com/item/292211/275993991/spansk-bajonett-fran-1905#view-item-main

Fast att den inte är vanlig behöver väl inte innebära hemmabygge. Fast knivslöjdande är väl kanske inte helt ovanlig hobby till och från?
Vad för längd på bladet brukar stiletter, som visserligen var förbjudna redan då, ha? Eller kan det variera?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 21:44.
Citera
2017-03-19, 21:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Spanska bajonetter dyker upp då och då på nätauktioner och de har ofta bladlängd mellan 25 och 22cm. Ganska överkomliga i pris också för dem som nu samlar eller eljest intresserar sig för det. I februari fick någon behålla sin då 450 kr inte lockade något bud:
http://www.tradera.com/item/292211/275993991/spansk-bajonett-fran-1905#view-item-main

Fast att den inte är vanlig behöver väl inte innebära hemmabygge. Fast knivslöjdande är väl kanske inte helt ovanlig hobby till och från?
Vad för längd på bladet brukar stiletter, som visserligen var förbjudna redan då, ha? Eller kan det variera?
Stilett är inte aktuellt, då de alltid har blad kortare än fästet/handtaget. Det skulle bli en monstruös och ganska meningslös kniv här.
Citera
2017-03-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Stilett är inte aktuellt, då de alltid har blad kortare än fästet/handtaget. Det skulle bli en monstruös och ganska meningslös kniv här.

Amerikanskt brukar ju vara populärt, även om jag antar att Spanienresenärer i något fall också kan ha den spanska varianten. Men amerikanska varianter med 25cm blad finns: https://bestbuysweden.com/produkt/US-Army-bajonett-kniv-svart

Jag vet inte om det bland sovjetisk militaria funnits de måtten, under 80-talet kunde man väl köpa viss militaria och/eller pins av sovjetursprung på nästan vartenda torg?
Citera
2017-03-19, 22:00
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Nu förstår jag inte. Har det sagts något mer än att det var en tvåeggad kniv ca 25 cm lång?

Då går det väl utmärkt med svenska. M39 har 25 cm. M14 är 33 cm - hela bladet kanske inte användes; det är denna som används till kpidt -45.

Och sådana och många andra kan köpa just nu på Tradera
http://www.tradera.com/bajonetter-c3_292211
Citera
2017-03-19, 22:05
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om nu Eva bragdes om livet på annan plats än fyndplatsen så valde GM givetvis att placera kroppen i skogsdungen vid Långbacken för den låg längs med Eva's promenadväg hem. Det var ju extra tur för mördaren i sådant fall att föräldrahemmet låg så pass avsides som det gjorde och att det t.ex. saknades gatubelysning. Platsen har beskrivs ofta som mörk, enslig och öde.
Vänligen förklara för mig varför du tycker fyndplatsen är en lämplig plats om mordplatsen är en annan. Varför är den bättre än att forsla iväg kroppen så den inte hittas under en lång tid eller inte alls? Ingen skulle ju misstänka P och/eller chaufförskans deltagande i försvinnandet/mordet varken mer eller mindre än vad man nu gjorde. Det låg väl inte i deras intresse att Eva hittades relativt omgående. Eller? Hur tänker du?
Citera
2017-03-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Nu förstår jag inte. Har det sagts något mer än att det var en tvåeggad kniv ca 25 cm lång?

Då går det väl utmärkt med svenska. M39 har 25 cm. M14 är 33 cm - hela bladet kanske inte användes; det är denna som används till kpidt -45.

Och sådana och många andra kan köpa just nu på Tradera
http://www.tradera.com/bajonetter-c3_292211

Nä jag är ingen expert på militaria, det sades innan att det inte finns någon svensk bajonett med de måtten i närtid men den kniv eller bajonett som användes behöver väl inte vara generellt använd i närtid. Militaria verkar vara hyfsat poulärt samlarområde dock har jag märkt. Det finns nog diverse ålder och ursprung på sådant ute i stugorna landet runt skulle jag gissa.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 22:24.
Citera
2017-03-19, 22:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vänligen förklara för mig varför du tycker fyndplatsen är en lämplig plats om mordplatsen är en annan. Varför är den bättre än att forsla iväg kroppen så den inte hittas under en lång tid eller inte alls? Ingen skulle ju misstänka P och/eller chaufförskans deltagande i försvinnandet/mordet varken mer eller mindre än vad man nu gjorde. Det låg väl inte i deras intresse att Eva hittades relativt omgående. Eller? Hur tänker du?
Nja, om Mr.P och/eller BÅ mördade Eva i lägenheten så var det väl ganska smart att göra så här. Eftersom Mr.P och BÅ var de sista som hade sett Eva, och den sista platsen hon hade setts på var just i lägenheten, så skulle de ju ha blivit intressanta i utredningen om kroppen inte återfanns ganska omgående. Nu hittades Eva ganska snart sexmördad i skogen i stället, och polisen började leta efter en galning. Var det så här det gick till så fungerade tricket.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-19 kl. 22:19.
Citera
2017-03-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow

Men det skriver väl hen iofs? För att platsen ligger där hon skulle passera om hon var på väg hem, men samtidigt förutsätts ju då att den inte är alltför ödslig, om man nu vill försöka få det till att random maniac överföll henne, älgar eller grävlingar bär ju sällan kniv av något slag (men det är väl Pudelfrillans vanliga dualistiska hypotesbygge): platsen är lämplig för där kan hon bli överfallen på denna ödsliga plats.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 22:25.
Citera
2017-03-19, 22:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Flicka, cyklist, bil med 2 personer =4.
Men nu var det lgh-scenariot vi diskuterade och det där med bilen, du kommer ihåg?.
Ja förvisso, men nu svarade jag på antalet personer du räknade upp och jag kommer att göra det igen. Flicka (1), det finns ingen uppgift om att någon cyklist har passerat, vart cykeln kom ifrån är okänt (0), bil med 3 personer (1). Bilen måste väl ändå räknas som en enhet? den går ju inte att jämföra med 3 separata individer som passerar brottsplatsen. 1 flicka + 1 bil = 2.

Citat:
Du får ursäkta men jag är så jäkla dum i huvudet att jag faktiskt inte kan förstår den stora skillnaden med ett knivöverfall och ett knivöverfall med sexualinriktning med avseende på varför paj skulle bli misstänkt i det första men inte i det andra. Kan inte du vara snäll och förklara det för mig, istället för att komma med påståenden om att det är självklart.
Nej jag kan inte förklara vad alternativet skulle vara då jag inte kan se skillnaden på dem.

Ok, då svarar jag med att citera Draifos: "Ja, det torde ju vara ytterst ovanligt att man sexmördar sin flickvän ute i skogen".
Citera
2017-03-19, 22:29
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, om Mr.P och/eller BÅ mördade Eva i lägenheten så var det väl ganska smart att göra så här. Eftersom Mr.P och BÅ var de sista som hade sett Eva, och den sista platsen hon hade setts på var just i lägenheten, så skulle de ju ha blivit intressanta i utredningen om kroppen inte återfanns ganska omgående. Nu hittades Eva ganska snart sexmördad i skogen i stället, och polisen började leta efter en galning. Var det så här det gick till så fungerade tricket.
Vi är nog alla överens om att det i detta fall "gick bra" för mördaren. P och BÅ skulle så klart ha kunnat berätta samma historia som nu. Om man inte hittat Eva och Laban alls så hade man ju ännu hellre misstänkt en kidnappare som passerat Kramfors och alla bilar ut från samhället hade blivit intressanta. Eller så hade man sökt efter henne byn. Detta hade också styrt bort fokus från P och BÅ. Men visst, mördare gör ytterst sällan det bästa utan det blir ofta som det blir. I detta fall lär det ej heller ha varit planerat i någon större omfattning.
Citera
2017-03-19, 22:34
Medlem
Sinclairs avatar
I lgh-fallet, hade Laban kunnat sticka och springa hem själv? För att dyka upp skällande.
Citera
2017-03-19, 22:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Samma som du borde ha diskuterat, lgh-scenariot inklusive bilen. Hur perfekt var stället om man skulle frakta dit ett lik som skall placeras och riggas. Nu på slutet har du dessutom lagt till en resa som också skulle ha gjorts dit som då skulle ha ökat på risken ännu mer. För varje gång skulle han alltså ha ställt bilen där någonstans efter vägen och då gått in till brottsplatsen..
Jag kan ju bara tala för mig själv och jag tycker att platsen i många avseenden är perfekt, inte minst med tanke på att den ligger efter den väg som Eva måste gå för att komma hem. Det kan mycket väl vara så att han endast var på platsen EN gång, det är väl i sådant fall det mest troliga, eller möjligen två "besök", dvs. att han även återkom under natten för att "arrangera" kroppen.
Citat:
Du ger scenariona så då får du faktiskt stå ut med att man ifrågasätter dem utan att det bör kallas korsförhör. Det är klart vi kan ju svälja dina scenarion med hull och hår men det är knappast utvecklande om vi verkligen vill lösa det här.
Ja men även om man lägger fram ett möjligt scenario så har man ju inte svar på exakt alla frågor. Vissa saker går helt enkelt inte att svara på för det finns så många olika tänkbara möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in