2017-03-10, 01:04
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
berätta hur ni menar med sunkigt hak?
Testa att läsa tråden kanske.
Citera
2017-03-18, 17:04
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
berätta hur ni menar med sunkigt hak?

Oroväckande fråga. Om behöver förklaras är vi mer illa ute än vad vi ens anar.

Jag gör ett försök. Bear w/ me. Björn med mej. Fire walk w/ me.

En dag ifjol när särdeles dåligt omdöme i kombination med storartad törst tagit mig i besittning styrde jag mina steg till den Lion Bar som har gatuadress Fridhemsgatan 34, ett AFA-stenkast bort från T-bana Fridhemsplan, uppgång Drottningsholmsvägen. Om Farochson vet jag inget. Det namnet har i så fall senare historia.

Vi talar hjärteland av stadsdelen Kungsholmens sunkkrogskvarter. I tråden omnämnda Nivå 22 en annan klassisk sunkbar ligger bara snett tvärs över gatan.

På för alla Lion Bar gemensamma hemsida finner vi deras vision uttryckt som följer, citat:

Vår strävan att ge våra gäster en exceptionell upplevelse och ge stort utrymme för glädje och humor.

Upplevelsen börjar när man stiger in. En air av utspilld öl kan förnimmas. Gästerna ger intryck alkade pensionärer och nyblivna svenskar av olika etniskt ursprung. Stämningen förefaller någorlunda avspänd. Inga öppna hotbilder. Klientelet är inte nyktert. De (på FB dem) håller sig i sina egna konstellationer (fjollord för grupper) som inte beblandar sig med varann.

Hotet mot mitt välbefinnande visar sig komma från köket och baren.

Jag beställer "Hamburgertallrik". Personalen ger intryck likgiltiga för världens våndor och svarar fåordigt. Gott så. Frånvaron av påprackad värdegrund är befriande.

Jag sätter mig vid ett oborstat bord och försjunker snabbt i djupt kontemplativ betraktelse av bordsytans alla olika lämningar. Personalen har fullt upp tala i sina mobiltelefoner. Jag torkar själv av en del av det grövsta med kavajärmen

Hamburgartallriken serveras till bordet som på restaurang. Ordlöst och som i farten i en inte helt osnygg koreografi. Stilpoäng.

Burgaren smakar kokt fläskkött. Okryddat kokt fläskkött. Hamburgerbrödet är så hårdrostat, att kronan kunde använts (på FB andvändts) som kastvapen. Pommes till är hårda okryddade och smaklösa. Med lätta kväljningar skjuter jag ifrån mig tallriken och famlar efter glaset med stöl. Ölmärket på fat är Grängesberg. Påtagligt svag %-nivå och högst oangenäm beska. Det oerhörda i att ta beslutet lämna odrucken betald öl lämnar mig bestörtad och tröstlös. En för mig unik händelse.

Jag försöker vid bardisken artigt och positivt förklara att köket har stor förbättringspotential. Barpersonalen ser oförstående på mig. Jag föklarar, fortfarande artigt att nagget inte gick äta. Den jag anar Managern denna kväll slår storsint ut med handen och förklarar att nästa gång jag äter hos dem så har jag en öl innestående. Se där en fungerande Corporate Goodwill Policy. Inte illa. Kväljningarna tar emellertid överhanden och jag tackar för mig med lägga en Farstapizza på den nerklottrade muggen vars öppenställda dörr givet inte låsbar och lika givet tji tvål. Inget bry sig då gästerna endast sparsamt tvättar kardorna efter lagd kabel vad jag från mitt matbord såg.

Jag har sedan dess inte återbesökt detta hak.

Osett namnet blotta tanken återbesök ger svettningar och ofrivilliga fisningar och därtill även oangenäma kroppsliga symptom. Det som inte dödar oss härdar oss.

En exeptionell upplevelse. Utrymme för humor. Visionen fulländad.

Det är vad jag menar med konceptet sunkigt hak när det är konsekvent.
Citera
2017-03-19, 13:55
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
text

Mycket bra beskrivet! nu vet jag vad ett sunk i sthlm är!
Citera
2017-03-19, 14:25
Medlem
En definition som jag tror mig minnas att siten "Sunkhak.NU" (verkar vara nedlagd)
hade på Sunkhak var: Billig öl, JackVegas maskiner och framför allt specialpris på kombinationen
plankstek och storstark.
Citera
2017-03-19, 15:21
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Haha 99:-
Citera
2017-03-19, 16:08
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Håller med om Nivå 22. Sjukt risigt.
Slår också ett slag för Tiger(?) på Hornsgatan.
Karaeoke och prostitution.
Citera
2017-03-19, 18:28
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
En definition som jag tror mig minnas att siten "Sunkhak.NU" (verkar vara nedlagd)
hade på Sunkhak var: Billig öl, JackVegas maskiner och framför allt specialpris på kombinationen
plankstek och storstark.

Håller helt med, men vill lägga till en omistlig komponent: klientelet. Ett sunkhak definieras av de kunder som utgör en kraftig majoritet av besökarna; missbrukare (av alkohol, narkotika eller varför inte bådadera), arbetslösa, socialfall, sjukpensionärer, prostituerade, WT, psykiskt sjuka, kriminella, asylsökande, negrer, eller alldeles vanliga blattar. Kort sagt, individer vars liv spårat ur fullständigt eller är på väg att göra det.

Inte konstigt att man trivs!
Senast redigerad av trewq 2017-03-19 kl. 18:31.
Citera
2017-03-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Slår ihjäl lite tid på Trångsunds kök och bar, jävlar säger jag bara. Medelåldern ligger nog närmare 50 och fårade ansikten och kryckor finns det gott om. Erbjudandet "ät vad du vill för 89:-" verkar locka folk!
Ska dock påpekas att man kan få fantastiskt bacon, stekt ägg och potatis där. 1 kilo mat ungefär för drygt 70 spänn om jag inte minns fel.
Citera
2017-03-20, 17:50
Medlem
HaquinSpegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Rågsveds Krog är nog det sunkigaste/charmigaste jag varit på. Att hälsas i dörren av en kvinna som frågar efter knivar och pistoler och visiterar en har jag aldrig varit med om på något annat ställe.

Ska dock sägas att kvällarna alltid är sjukt roliga och speciellt när det är karaoke så lever stället upp. Inte varit där på ett tag men senaste gången så stod det två eller tre polisbilar samt en ambulans utanför vid stägning.

Ett annat bra tillfälle var när karaokedjn gjorde sin sista dag på jobbet innan han skulle flytta från sthlm för att plugga. Vid stängning så vrålar publiken efter mer varpå ägaren bestämmer sig för att köra till 01.30 så länge alla sköter sig.

Men då rör jag mig mest i dom södra förorterna, kan tänka mig att det ser likadant ut längs alla linjerna.

Rågsveds krog är alltså inte Oasen, utan gå av höger från stationen, genom centrum och sen upp för backen som går mellan Askersundsgatan och fotbollsplanen och sen där uppe på det lilla torget så ligger den. Bara så det inte sker nån förväxling, Oasen är väl ett standardhak som alla andra.

Bubblare som jag aldrig besökt men som känns som ställen som skulle kunna husera riktiga sunkhak är väl alla stationer långt ut på pendeltågslinjerna. Ösmo, Rotebro, Väsby osv.

Ska inte skriva mer nu men knäckt av kärleken och med tre öl i sig är det svårt att hålla sig.

Om Rågsved krog är stället som förr hette Buck Rogers känns det fint att fanan fortfarande hålls högt när det gäller sunkstatus. Förövrigt samma lilla torg där en snubbe mördades på julafton för 8-10 år sedan.
Citera
2017-03-21, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaquinSpegel
Om Rågsved krog är stället som förr hette Buck Rogers känns det fint att fanan fortfarande hålls högt när det gäller sunkstatus. Förövrigt samma lilla torg där en snubbe mördades på julafton för 8-10 år sedan.
Japp e gamla Buck Rogers.
Citera
2017-03-21, 05:31
Medlem
3487s avatar
Den dräggigaste krogen är utan tvekan Lion Bar på Sveavägen, har suttit där någon gång sent på en söndagskväll för att allt annat var stängt. En riktigt äcklig lokal med vattnig öl och skabbiga människor.
Citera
2017-03-21, 13:16
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Den dräggigaste krogen är utan tvekan Lion Bar på Sveavägen, har suttit där någon gång sent på en söndagskväll för att allt annat var stängt. En riktigt äcklig lokal med vattnig öl och skabbiga människor.

Huvudet på spiken. Har i och för sig inte besökt alla hak i huvudstaden, vem som nu har det, men Lion Bar stack ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in