2017-03-18, 21:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tipsaren som är anonym uppger att hen för ett antal år sedan fått ta del av en bekännelse av Evamordet. Att en person med kriminell bakgrund säger sig ha blivit lejd för att mörda Eva Söderström på uppdrag av en annan person. Båda är namngivna i tipset.
.......
.......
Den utpekade gärningsmannen har fått påhälsning av polisen och konfronterats med uppgifterna, men förnekar kännedom. Han är i dagsläget inte delgiven misstanke om inblandning.

Och för att kunna gå vidare med tipset behöver polisen nu fler konkreta uppgifter.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...stallningsjobb
Undrar om den utpekade anstiftaren också har fått påhälsning av polisen?
Citera
2017-03-18, 21:36
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Bra då har jag missuppfattat- jag har tolkat det som han inte ville släppa Eva ifrån sig - jag minns också inslaget från coldcase -intervjun 2016 - med Pia där det framgick att P att han ansåg sig att vara Evas pojkvän och att han var "på"- iglade sig fast-trots hennes ointresse.
Så klart kan jag ha helt fel-
Pia läste väl innantill från en lapp som produktionsbolaget skrivit åt henne. Hon beskrevs som Evas "nära vän" fastän hon inte fick höra om mordet förrän på måndagen då hon läste om det i tidningen. Minns också att hon påstått sig direkt ha misstänkt P för mordet. Trovärdighet noll.
Citera
2017-03-18, 21:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Bra då har jag missuppfattat- jag har tolkat det som han inte ville släppa Eva ifrån sig - jag minns också inslaget från coldcase -intervjun 2016 - med Pia där det framgick att P att han ansåg sig att vara Evas pojkvän och att han var "på"- iglade sig fast-trots hennes ointresse.
Så klart kan jag ha helt fel-

Det finns ingen som helst anledning för PG att ljuga om att P-A J var "på" och iglade sig fast trots Eva's ointresse, samt att han ansåg sig vara hennes pojkvän.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-18 kl. 21:46.
Citera
2017-03-18, 21:59
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Pia läste väl innantill från en lapp som produktionsbolaget skrivit åt henne. Hon beskrevs som Evas "nära vän" fastän hon inte fick höra om mordet förrän på måndagen då hon läste om det i tidningen. Minns också att hon påstått sig direkt ha misstänkt P för mordet. Trovärdighet noll.

Det fetade:
Just detta reagerade även jag på direkt.

"Va fan har han gjort", ska ha varit det första hon tänkte när hon läste det i tidningen, då med hänvisning till paj! Av vilken orsak skulle hon riktat misstankarna mot honom i det läget?
Luktar något annat här, t.ex. försmåddhet eller liknande.
Citera
2017-03-18, 22:12
Medlem
Mammamia44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Värsta sorten med andra ord.
Helt klart...
Citera
2017-03-18, 22:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är de här detaljerna jag tycker är knepiga, att det är utlåtande från någon tredjehandskälla som inte framstår som särskilt objektiv. Antipatierna mot P framkommer ganska tydligt, och kanske finns goda skäl till att man överlag tycker illa om honom, det är inte det jag motsäger men det är mer att den uppfattningen inte synes delas av dem som umgicks med honom vid tidpunkten. Någon säger att han verkade känslokall mot Annelie (men tyckte Annelie det?), att han var efterhängsen Eva (tyckte Eva det? Hon kanske var smickrad om så var fallet? )...

Men eftersom Anneli inte själv ville medverka i "Svenska fall för FBI", kan du då inte tänka dig att hennes vän PG även framförde hennes åsikter? jag tror att Anneli var väldigt angelägen att vissa saker som ingen tidigare har känt till skulle få komma fram i det här programmet.
Citera
2017-03-18, 22:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det finns ingen som helst anledning för PG att ljuga om att P-A J var "på" och iglade sig fast trots Eva's ointresse, samt att han ansåg sig vara hennes pojkvän.

Vilket inte hindrar att hon misstolkat eller överdriver?
Citera
2017-03-18, 22:22
Medlem
habets avatar
Citat:

Hur vet du det? Kan väl finnas en hel del orsaker som inte du känner till varför PG skulle ha något otalt med paj!
Citera
2017-03-18, 22:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Men eftersom Anneli inte själv ville medverka i "Svenska fall för FBI", kan du då inte tänka dig att hennes vän PG även framförde hennes åsikter? jag tror att Anneli var väldigt angelägen att vissa saker som ingen tidigare har känt till skulle få komma fram i det här programmet.

Jag har inte sett programmet. Visst kan det väl vara möjligt att Annelie känner till saker som andra inte vet men märkligt är väl i så fall att ge andra i "uppdrag" att påstå att de sett saker de inte sett.... Inser du vad du påstår ibland i din iver att ringa in P som GM och kvinnorna kring honom som maktlösa offer?

För mig framstår det som ganska manipulativt,om inte rent sinnesrubbat om det skulle förhålla sig på det sätt du säger, att uppgifterna PG ger om vad hon känner till är någon annans?

Det här är lite intressant också, tyckte inte du jag var knäpp som framkastade att något direkt som gör P mer misstänkt än exempelvis Annelie inte direkt syns, och nu menar du det vara "naturligt" att det givetvis inte är PG själv som hyser de åsikter hon ger uttryck för utan hon liksom är Annelies medium, Annelie som är så förkrossad och drivande och inte vill bli intervjuad? Det är alltså hennes åsikt att P var efterhängsen på Eva?!?!
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-18 kl. 22:59.
Citera
2017-03-18, 22:48
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Jag har inte sett programmet. Visst kan det väl vara möjligt att Annelie känner till saker som andra inte vet men märkligt är väl i så fall att ge andra i "uppdrag" att påstå att de sett saker de inte sett.... Inser du vad du påstår ibland i din iver att ringa in P som GM och kvinnorna kring honom som maktlösa offer?
http://tv4.syntolken.se/svenska-fall...l-1-syntolkad/
Citera
2017-03-18, 22:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Fanns det alltså så pass mycket utrymme mellan vägen och hästhagen att det gick att gömma en bil där som inte skulle upptäckas av den bil som kördes förbi (eller missförstår jag hur du menar?)? Om det gjorde det, varför skulle i så fall han släpa över E till andra sidan av vägen och inte helt enkelt bara lägga Evas kropp där han stod och sedan bara strunta i Laban och åka därifrån.
Samtidigt skall det alltså finnas en person (cyklisten) där i buskaget som iakttar hela det här händelseförloppet men då som nu inte ger sig tillkänna!

Jag vet tyvärr inte exakt hur det såg ut där 1987 men det är en stor öppen yta där än idag så jag kan inte se anledningen till varför hästhagen nödvändigtvis skulle ha haft sitt staket ända ute vid vägkanten. Det skulle ju betyda att varje gång man skulle lasta av och på hästarna så skulle man vara tvungen att blockera hela Herrgårdsvägen med bilen och släpet, det låter väldigt opraktiskt. Det fanns säkert goda möjligheter att köra in med bilden vid sidan av hästhagen och då vara dold bakom träd, sly och högt gräs. Bilen kan annars ha parkerats på andra sidan vägen bort mot industriområdet och arbetarkasernerna, där finns det gott om ställen att parkera bilen undanskymt.

Jag tänker mig att när bilen med ungdomarna kommer körandes ner för Långbacken så står P-A J's bil parkerad in till vänster om hästhagen, med fronten i riktning upp mot Långbacken, den är helt skyddad och står så till att strålkastarljuset från bilen som passerar aldrig kan nå den.

Han kunde givetvis inte bara lämna Eva där han stod eftersom fyndplatsen skulle arrangeras så att det hela skulle se ut som en överfallsvåldtäkt som hade gått överstyr.

Laban kunde han ju inte bara strunta i eftersom han varken hade hunnit placera ut kroppen eller "riggat" fyndplatsen. En skällande hund måste ju elimineras först.

Varför skulle det finnas en person i buskaget som iakttar hela händelseförloppet och då som nu inte ger sig till känna? Det fanns givetvis ingen annan där än P-A J vid detta scenario.

Cykeln har jag inget bra svar på och det tror jag inte att någon annan har heller. Den damcykeln är som ett spöke i den här utredningen, ingen vet varifrån den kommer eller varför den ligger där den ligger, inte jag heller. Om cykeln kom från Eva's föräldrahem så kanske den av någon anledning hade blivit kvar nere vid hästhagen, efter att någon i familjen hade varit nere hos hästarna och varit en stund hos dom. Det behöver inte vara några som helst märkvärdigheter med den där cykeln. Den kan ha stått i vägen vid hästhagen när P-A J skulle svänga in där med bilen varpå han tog den och la den ute vid vägen eftersom det ändå snart skulle se ut som att Eva hade blivit överfallen.
Citera
2017-03-18, 22:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vilket inte hindrar att hon misstolkat eller överdriver?

Nej, jag tror inte att hon var ute i "egna ärenden" om jag uttrycker det så.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att hon i mångt och mycket förde Anneli's talan i programmet, hon ställde upp och gav Anneli en röst eftersom A själv inte orkade, det var starkt gjort, det är inte alla som skulle ställa upp och göra en sådan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in