2017-03-18, 07:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tid, rum, massa, energi finns antingen logik finns eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur vet du det?

Strikt axiomatisk observation. (Med observation avser jag inte exklusivt empiri).

Och vill du opponera dig mot detta, föreslår jag att du ... bättra sent än aldrig ... äntligen börjar att titta på epistemologi (jag kan dock rekommendera, att du lär dig elementär logik först, annars kommer du knappast att kunne hänga med i en epistemisk diskussion).

Citat:
[Det vi vet är att energi uppför sig på mycket specifika vis som går att förutse och kartlägga med bl.a logik.

Precis: "Kartlägga". Logik är kartan, tid, tum etc är territoriet.

Men kartan är inte territoriet.
Citera
2017-03-18, 07:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nej, om man kan beskriva världen logiskt så är världen logisk.

Se mitt senaste inlägg ovan.
Citera
2017-03-18, 07:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Menar du att logik fanns i naturen innan vi upptäckte den?

Jag menar att kausalitet, rum, tid, etc redan finns i den kosmiska "verkligheten", och att logik är ett verktyg som beskriver dessa.
Citera
2017-03-18, 07:34
Bannlyst
Citat:
Strikt axiomatisk observation.

Precis. Du anser att det du uppfattar med dina sinnen är sanningen.
Det här är ditt största problem.

Citat:
Jag menar att kausalitet, rum, tid, etc redan finns i den kosmiska "verkligheten", och att logik är ett verktyg som beskriver dessa.

Kausalitet är en idé. Du måste använda förnuftet för att förstå kausalitet, inte dina sinnen. Utan förnuftet är världen bara upplevelse, saker sker utan anledning.

Du svarade inte på mina andra frågor: Menar du att logik fanns i naturen innan vi upptäckte den? Eller menar du att naturen är oberoende av fysiska lagar? Menar du att verkligheten existerar oberoende av kausalitet? Du kan inte skilja logik från kausalitet och fysiska lagar.
Citera
2017-03-18, 07:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Strikt axiomatisk observation.

Citat:
Precis. Du anser att det du uppfattar med dina sinnen är sanningen.

Ser man det, du läsar tydligen inte vad jag skriver:

Citat:
(Med observation avser jag inte exklusivt empiri).

Citat:
Kausalitet är en idé.

Nix, det är en strikt axiomatisk observation.

Citat:
Du svarade inte på mina andra frågor: Menar du att logik fanns i naturen innan vi upptäckte den? Eller menar du att naturen är oberoende av fysiska lagar? Menar du att verkligheten existerar oberoende av kausalitet? Du kan inte skilja logik från kausalitet och fysiska lagar.

Det har jag redan svarit på vid flera tillfällen. Kausalitet finns intrinsik i den kosmiska verkligheten. Logik är ett filosofisk verktyg som beskriver kausaliteten.
Citera
2017-03-18, 08:00
Bannlyst
Citat:
Nix, det är en strikt axiomatisk observation.
Då tycker jag du kan peka ut kausalitet åt mig, vill så gärna se det. Du är så dum i huvudet. Man måste använda förnuft för att förstå kausalitet. Utan förnuft är verkligheten bara sinnesupplevelser. Saker händer utan anledning. Vi måste använda förnuft för att förstå verkligheten.

Om kausalitet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kausalitet

Citat:
Kausalitet, eller orsakssamband, innebär en form av nödvändighet i relationen mellan empiriska fenomen (ting eller händelser). -Wikipedia

Citat:
Kausalitet är ett grundläggande antagande inom vetenskapen. Vid användning av vetenskapliga metoder gör forskarna experiment för att bestämma kausaliteten i den fysiska världen. För sambandet mellan den vetenskapliga metoden och experiment finns en hypotes eller flera hypoteser om kausalt samband. Vetenskaplig metod används för att testa hypoteser. - Wikipedia

Citat:
Vanliga antaganden inom naturvetenskapen är dels att verkan inte kan föregå orsaken, dels att allting har (minst) en orsak. I den antika filosofin (Aristoteles) finns också idén om teleologiska orsaker, vilket motsvarar vad vi närmast kan beskriva som syfte eller ändamål. - Wikipedia

Citat:
Enligt Kant är kausaliteten ett uttryck för hur det mänskliga förståndet är konstruerat, en så kallad förståndskategori, som föreligger före varje faktisk observation (a priori). - Wikipedia

Citat:
En allmänt använd modern definition av kausalitet gavs ursprungligen av David Hume.[3] Han förnekade att vi någonsin kan uppleva orsak och verkan, utom genom att utveckla en vana eller tänkesätt där vi associerar de två typen av objekt eller händelser, alltid sammanhängande och som alltid utspelas det ena efter det andra - Wikipedia
Citera
2017-03-18, 22:51
Bannlyst
Citat:
Tidspilen strikt axiomatisk observerat: a/ Du håller en tändsticka i handen, b/ du släppar greppet om den, c/ den fallar neråt.

1/ Den kosmiska verkligheten är den kosmiska vekligheten oavsett om nån strukturerar den med en "karta". Det är det jag ser som objektiv existens.

Och/eller:

2/ Jag har inga nämnvärd kritik av skapandet av "kartar".

Exempel, tack.
Utan förnuft kan inte kausala samband ses/dras.
Du börjar direkt beskriva fenomen logiskt. Lär dig tänka för fan. Jag är så trött på alla hjärndöda idioter. Du håller en tändsticka, du släpper den, observerar och drar slutsatser.
Nå. slutsatser kan bara dras av förnuft.

JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ HJÄNDÖDA IDIOTER.

Kartan är det verkliga.
Kartan är sanningen.
Det du upplever är en förvrängning av kartan

Människor måste någon gång förstå
Citera
2017-03-18, 23:03
Medlem
526s avatar
Det verkar råda bergreppsförvirrting om huruvida logiken är ett instrument för att förstå verkligheten eller om det är verkligheten i sig.

Det som menas är att det är det som logiken beskriver som är själva verkligheten.

Och det är det som är grejen, att det teoretiskt är samma sak. Det mänskliga medvetandet kan oberoende av sinnets erfarenheter (empiri) tänka logiskt. Dvs om man separerade verkligheten från hjärnan kan den ändå konstruera logik som överensstämmer med verkligheten utanför.
Därför finns det anledning att tro att logiken är något som existerar i naturen oavsett hur man uttrycker den.
Det bevisas tex av matematiska resonemang som inte har upplevts av människan men som visat sig stämma. Dvs vi kan med ren logik förutsäga saker innan vi upplevt dem.
Citera
2017-03-18, 23:21
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det verkar råda bergreppsförvirrting om huruvida logiken är ett instrument för att förstå verkligheten eller om det är verkligheten i sig.

Det som menas är att det är det som logiken beskriver som är själva verkligheten.

Och det är det som är grejen, att det teoretiskt är samma sak. Det mänskliga medvetandet kan oberoende av sinnets erfarenheter (empiri) tänka logiskt. Dvs om man separerade verkligheten från hjärnan kan den ändå konstruera logik som överensstämmer med verkligheten utanför.
Därför finns det anledning att tro att logiken är något som existerar i naturen oavsett hur man uttrycker den.
Det bevisas tex av matematiska resonemang som inte har upplevts av människan men som visat sig stämma. Dvs vi kan med ren logik förutsäga saker innan vi upplevt dem.
Självklart kan man förutsäga att man kommer drunkna på öppet hav utan att ha varit i närheten av ett hav. Vattenskräcken är på sitt sätt lite logisk, dock projiceras också logik och som alltid där det handlar om hjärnor så finns blockeringarna som hindrar logik och t.ex ocksåpåkallar dramatik. Nu rä drama enormt populärt vilket självklart grumlar förståelse för vad som är exakt logik, vad exakt är medvetande och sådant, men inte har intressen direk ökat för det. Däremot vinsten av att tro sig veta, har enl mig ökat rätt markant (oroväckande mycket) , kan ha med stridslust att göra.. och det i sin tur är bla bla, bla bla
Citera
2017-03-18, 23:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Menar krigshets. Taktik och logik kan jag inte se att vara samma sak, men det förväxlas rätt ofta i det tidevarv jag lever i.
Citera
2017-03-19, 01:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja. Eller.
Logiken är verkligheten. Det vi upplever är en förvrängning av logiken.
Logiken är det som orsakar vår upplevda verklighet.

Begrepp som verklighet är inte synonymt med sinnesupplevelser.
Ja.
Sinnet förvillar och är subjektivt. Logiken är den objektiva verkligheten.
Senast redigerad av 526 2017-03-19 kl. 01:27.
Citera
2017-03-19, 06:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det som är axiom i detta?

Kan DU inte se tidspilen som strikt axiomatisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in