2017-03-13, 23:57
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Sjukaste twisten någonsin när det kommer fram att Helen är läckan för att en gång för alla sätta dit Christian på riktigt för att han sålde droger för några år sedan.

Menar du Hanna?
Citera
2017-03-13, 23:58
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Menar du Hanna?

Ja, Helen jävla revisornamnfan.. blandar alltihop ihop dom nu bara för det.
Citera
2017-03-14, 03:25
Medlem
Är det bara jag som tror att läckan inom polisen kan vara Magnus? Han verkar allmänt omotiverad gällande utredningen. Har inget driv och köper att det är MC-gänget som ligger bakom rakt av. Ända gången som han visade minsta lilla intresse för utredningen var när någon föreslog en husransakan hos Peter (MC killen i mobbsters eller Delincuentos, minns inte vilka som är vilka). Då blev det en jävla fart på karln! Och han proppsade verkligen på att dem skulle göra den där husransakan. Dessutom var han ensam i garaget (där vapnet låg) och var VÄLDIGT grundlig i sin sökning. Annars verkar han slö och likgiltig inför hela utredningen. Troligen för att han skulle kunna ta mordvapnet (pistolen) som Peter använde för att döda MC-bossens fru, och ge den till Memitzas så att kunde använda den som en hållhake på Peter.

Jag tror inte att det är Björn som är läckan han är allt för involverad och offrar för mycket för att vara läckan. Visserligen verkar han inte det minsta rädd för att offra Chippen, och det kan ju vara ett tecken på att han är i maskopi med M-itzas. Eller vet att dem vet att chippen är läckan så att han kommer att dö förr eller senare i allafall. Men att dem ändå inte kommer att döda honom redan nu. Jag tror ändå inte att det är Björn. Han ger för mycket, är för drivande och verkar inte komma med en massa vilospår, för att sabba utredningen.

Gällande polischefen så tror jag att det är ett vilospår för att vi tittare ska bli osäkra, och att det ska bli lite extra spänning i storyn. Han är troligen bara ute efter resultat och skiter i om resultatet är riktigt eller inte. Han vill bara höja uppklarningsstatistiken på sin avdelning. Verkar ju vara extremt självcentrerad och egoistisk så han bryr sig nog bara om att framställa sig själv i goda dager.

Ska bli spännande att se upplösningen nästa söndag
Citera
2017-03-14, 09:07
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taz84
Jag tror inte att det är Björn som är läckan han är allt för involverad och offrar för mycket för att vara läckan.

Men alltså det här med plot lines.

När Chippen tex visar sig ha en pistol så undrar inte mamman varifrån han fått den, etc (eftersom pistolen inte har nån roll i handlingen). Däremot när Chippen har ”tabletter” så undrar mannan vid två tillfällen varifrån han har fått dem.

Därmed får man utgå från att tabletterna har en roll i handlingen, dvs att Björn är intresserad av att Chippen ska dö (eller åtminstone tillfälligt somna bort från aktiviteterna).
Citera
2017-03-14, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Lite kul kan det allt vara även i en sådan serie? Kanske någon såg motorcykeln, ville ha med den på grund av registreringsnumret, och fick godkänt av ägaren.

Kul oxå när den kvinnliga blonda poliser ser att hennes kollega varit på middag hos jugge-familjen på ett foto. Hennes min är obetalbar.
Citera
2017-03-14, 17:56
Medlem
bees avatar
25 min in i avsnitt 4a . säger Björn att Zvoromin är den enda han känner igen eftersom han har haft han inne på förhör ett par ggr tidigare,, för andra grejjer....
Citera
2017-03-14, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Hur som, jag är nyfiken. Vem tror ni är läckan? Jag funderar mycket på den mulliga tjejen (namn?) men känns någonstans som om det skulle vara för självklart. Kan det vara polischefen?
Jag gissar på antingen kvinnan inom ekoroteln, eller var hon jobbar, som kommer in ibland och kollar hur det går för gänget och sitter i rummet bredvid Chrilles morsa eller så är det snutchefen eftersom han verkar lite mysko. Men kanske SVT vill att han ska misstänkas.
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Fattade inte riktigt sa sven att kristian är en källa från start varför har han då fått vara med på allt?
Familjen Mimica kanske vill låta honom ge snuten information så de kan skicka dem på avvägar via Chrille när knarket kommer in. Då kan de senare sitta och skratta hela vägen till banken medan de tre caballeros blir omplacerade till att ta hand om buset på gatunivå med mössan på och batongen i handen. Att de dödade Steffe när de redan visste att Chrille tipsade snuten var bara ett sätt att bli av med honom eftersom han krävde så mycket och var ett problem för Mimicas.
Citat:
Ursprungligen postat av CriticalAcclaim
Sen kan man fråga sig hur troligt det är att Davor skulle ha filmer på genomförda mord liggandes på sin personliga dator, endast skyddade med ett lösenord som är detsamma som sin idols efternamn. Ja, det är en serie, men va fan...
Nu är Davor visserligen en blatte, men du vet ju hur det är med kvinnor och datorer och framförallt datorsäkerhet. Datorn måste vara morsans.
Senast redigerad av pethom 2017-03-14 kl. 19:08.
Citera
2017-03-14, 19:38
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee
tror inte det, han visste ju inte ens om mimicas innan han hittade bilder på restaurangen i Svens mapp...

Det måste vara den kvinnliga snutchefen, Under första avsnittet när Helen nämner att Sven skulle träffa sin källa blir hon väldigt intresserad att spinna vidare på det...hon måste vart den enda i polishuset som ens visste att Sven hade någon....

plus att avsnitt 10 kommer sluta med att Davor sitter i sin bil och snackar med läckan som sedan öppnar bildörren och går ut.... får man se kameran zooma in läckan bakifrån, då kommer man se henne

För övrigt i andra halvan av avsnitt 2, ringer Majmun upp DAvor och säger att, Kristian är läckan, Davor svarar att då är vi klara med det...

Davor som körde Svens bil när dem kidnappade han.
När chippen ska hämta Svens bil inför att dem ska bränna upp den, ejectar han cdN som det står Chippens ... på...

Under avsnittet då Davor och mamman bjuder hem Kristians mamma, kallar hon honom för Chippen,,,,, Davor frågar sedan Kristian om han kallas för det.... Där går han från att ha varit lite misstänksam och osäker, till att vara 100% säker på att Kristian,, Chippen = den Kristian han har anställd i köket

Nu har jag kollat igenom de första avsnitten igen, du kan nog ha rätt i att läckan är Tina. Hon såg skitsur ut när Hanna visade Svens telefon, hon ville inte kalla in helikopter för att rädda Sven.
Informationen om mötet med Inez gick direkt till Mimicas, kanske för att han ringde sin chef innan.

När Hanna ser målvaktens kontrakt på parkeringen i Länna så går den infon direkt till Davor som skickar ut folk för att flytta Svens bil, Hanna måste då ha kontaktat någon om detta -sin chef?, eller avlyssnats i smyg.

Sven smög med sina granskningar av Mimica/Krajina och gömde papper i skyddsombudspärmen, ändå visste Davor att han hade snokat om Krajina. Vem hade tillgång till Svens arbetsrum och Internetsökningar om inte hans chef.

Varför vill manusförfattarna få publiken att känna sympati inför Tina genom att få hennes chef att se ut som en skitstövel, om inte för att luras?

Frågan är vad "Krajina" egentligen handlar om, och vad Tina har för roll i det.
Senast redigerad av Ansar-al-Bundy 2017-03-14 kl. 19:46.
Citera
2017-03-15, 18:16
Medlem
bees avatar
efter att kikat om flera avsnitt nu, blir jag mer och mer säker på att Magnus är läckan, När man ser Davor och läckan träffas, ser längden och frisyren ut att match Magnus...

i Avsnitt 7 , när snutarna är exklusive Tina är ute tränar lite, hintar Faust att hon tror det finns en infiltratör,,, Magnus är med och hör det... i nästa scen med Davor får han ett sms ifrån läckan att dem ska träffas kl. 13.00 ,, har viktig info..

Tråkigt isf om det är en karaktär som inte fått något större utrymme i serien .... vore kul om han skulle visa sig vara en avlägsen mimica...
Citera
2017-03-16, 04:13
Medlem
Holgersons avatar
Jag har omvärderat min teori helt. Från att vara stensäker på att läckan tillhör någon av kvinnorna på stationen, och lika säker på att Davor inte haft någon koll på att Chippen är råttan, till att nu vara lika stensäker på att det är Björn som är läckan och att Davor haft koll hela tiden. De två faktorerna samspelar och gör teorin mer trovärdig.

Alltså; Björn har varit m-izas insider under en längre tid. Genom Sven har han fått reda på att det finns en infiltratör. Björn vet först inte vem, men detta avslöjas ju av Sven under tortyr. Då vet alla vem det handlar om. Här ser Davor OCH Björn en god möjlighet att göra verklighet av operation Krajina. Genom att ha kontroll över tjallaren och gång på gång desinformera den inre kabinetten, samtidigt som man successivt gör honom mer och mer insyltad i operationen och till en allt viktigare del av familjen, får Christian och resten av insidergruppen (förutom Björn, då) att känna sig säker på att det är dem som har greppet och inte tvärtom. Det viktiga för Björn här är att låta Christian omedvetet desinformera kabinetten utan att Björn behöver göra något som på något sätt skulle kunna rikta misstankar mot honom själv. Davor är till exempel (givetvis) med på att Björn "av misstag" sätter dit Stefan på basketmatchen. Zvonomir och Jovan är helt ovetandes. Det är, precis som någon skrev tidigare, en nödvändighet efter att Stefan luskat ut för mycket om Christian.

Det är så självklart ju mer man tänker på det. Björn, den godhjärtade moralisten. Han som misstänker alla. Han som mer än något annat vill få fast Svens mördare. I stället för att vilseleda ledningen med att det är motorcykelgänget, så gör han ju en dubbelfint. Han förbigår detta och börjar direkt rikta misstankarna mot Davor och c.o internt. Men det gör ju ingenting, eftersom att de redan har allt under kontroll med Christian. De lurar skjortan av allihop.

Polischefens inblandning är långsökt. Den enda anledningen till att han vill att den blonda polisen han ligger med (glömt karaktärens namn) ska tagga ner med uppgifterna om läcka är ju att det enda han vill är att få en mördare och polisiärt stänga utredningen. Vem det FAKTISKT är spelar ingen roll för polischefen. Allt är politik, han vill bara få ett namn. Inget tjafs.
Senast redigerad av Holgerson 2017-03-16 kl. 04:20.
Citera
2017-03-16, 08:03
Medlem
Noxyls avatar
Jag tror att Christian är mullvad snarare än infiltratör, han har inte förlåtit sin mammas svek.
Jag håller med MyBestEnema

Citera
2017-03-16, 09:37
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Slänger in en outsider som läckan, polisen Magnus.

Var väl först med honom. En chansning ska jag villigt medge.

I avsnitt 8 var dock den blonda assistenten "skum" så hon får bli min gardering.
Hon kom till rummet direkt efter att Björn ljugit om att Stefan var hans informatör och pratade sen med Magnus i bakgrunden. Så hon kan ha fått reda på det och sen meddelat Davor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in