2017-03-10, 20:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Annat lät det på 70-talet. Vem vet hur det kommer att låta om 20 år? ;-)
Det är ju jag som försöker att skrämma med koldioxidbristen.
Jag är dock tämligen säker på att du förstår att det handlar om ett långt perspektiv. Utsläppen vi har idag tror jag har liten påverkan i det långa perspektivet om vi får tro på hypotesen om koldioxidens långa uppehållstid i atmosfären. Men jag anser att det är viktigt att väga fördelarna mot nackdelarna av koldioxidutsläppen.
20 miljoner växthusodlare kan inte ha fel. Koldioxidgödsling är bra för växtligheten och den här planeten blir bevisligen grönare för varje dag som går. Annat var det för 25.000 år sedan då ökenutbredningen slog alla rekord. Då var det extremt kallt och inte varmt.
Givet det långa och vedertagna temperaturmönstret är det imo viktigare att vi förbereder oss för kallare tider. Vi lever trots allt i den sista sjättedelen av den normala interglaciala perioden, och dropp down kan komma oerhört snabt. makalösa förberedelser för, eller försök att färhindra värme synes därför rätt idiotiska gentemot förberedelser för absolut kommande kallare klimat.

EDIT: Felciterat, det var ju egentligen ett svar till klimathotaren tagelskjortan.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ska vi förbereda oss för en kommande istid?
Av de här i tråden som försöker skrämmas för att CO2-bristen och den globala nedkylningen gör att en istid står bakom knuten måste man väl ställa frågan? Eller?

Kan det vara så att vi lever i en tid då grundlösa rykten och myter sprids som aldrig förr?

Jag tror inte på rykten och myter. Jag tror på fakta och vetenskap. Sådan som tål att granskas, som kommer från verksamhet som öppet redovisar källor och som öppet redovisar hur verksamheten finansieras. Det kan naturligtvis göras misstag inom sådana verksamheter också, men det brukar upptäckas ganska snabbt.

NASA: De senaste 50 åren (1966-2016) har den globala medeltemperaturen ökat med ca 1°C, dvs. ca 0,2°C per årtionde.

https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/

Personligen tror jag att vi kan vänta lite med att börja skrämma barnen för istiden...

Senast redigerad av Brain Damage 2017-03-10 kl. 20:19.
Citera
2017-03-10, 20:31
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Temperaturprofilen i troposfären. Temperaturgradienten.
Någon bra källa, så man kan läsa på lite?
Citera
2017-03-10, 20:58
Medlem
Trumpetflugans avatar
Jag skulle gärna se svar på frågorna jag ställde här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Brain damage?
Citera
2017-03-10, 21:10
Medlem
lasternassummas avatar
Det uttrycks ibland intresse för klimathistoria i tråden.

Här finns en hel del om detta:

http://ossfoundation.us/projects/environment/global-warming/natural-cycle

Citera
2017-03-10, 21:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Någon bra källa, så man kan läsa på lite?

Här finns en del. Se figur 27, sid 19.

http://www.bom.gov.au/info/GreenhouseEffectAndClimateChange.pdf

Dokumentet innehåller en hel del vettig information om växthuseffekt och klimatförändring, utöver detta om temperaturgradienten i troposfären.

Citera
2017-03-10, 21:31
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag skulle gärna se svar på frågorna jag ställde här: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Brain damage?
Vi påverkar på yttersta marginalen, förutom lokalt där vi har potential att ställa till det å det grövsta. I övrigt är det rent fånigt att tro att vår futtiga påverkan av co2-halten i atmosfären där co2 är en futtig del, skulle vara av katastrofal art. Hybris är det som jag först tänker på.

Vi är i en i en interglacial tid och ska vara jävligt glada för var enda jävla grad över noll vi kan få.

Statiskt klimat är en idiotdröm klimathotare lyckats sälja in hos svensson. Oj, det blir varmare, Hot, Hot, Hot. Tja, det kan aldrig stå stilla så frågan är om ni vill att det ska bli kallare... Jippii! det blir ätligen kallare! och kallare, och kallare, och kallare..... ...... ...... och kallare. Oj, fan vad kallt det är...

Förbannade idioter! Klimatet rår vi inte på era jävla Oidipuskomplexa dönickar. Vi har det klimat vi har och gör bättre i att förbereda för de säkerställda förändringarna som oundvikligen visar att vi är i slutet av en uppvärmd period.

Fan, att idioter ska ta så jävla mycklet energi från vettig utveckling.
Citera
2017-03-10, 21:33
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vi påverkar på yttersta marginalen, förutom lokalt där vi har potential att ställa till det å det grövsta. I övrigt är det rent fånigt att tro att vår futtiga påverkan av co2-halten i atmosfären där co2 är en futtig del, skulle vara av katastrofal art. Hybris är det som jag först tänker på.

Vi är i en i en interglacial tid och ska vara jävligt glada för var enda jävla grad över noll vi kan få.

Statiskt klimat är en idiotdröm klimathotare lyckats sälja in hos svensson. Oj, det blir varmare, Hot, Hot, Hot. Tja, det kan aldrig stå stilla så frågan är om ni vill att det ska bli kallare... Jippii! det blir ätligen kallare! och kallare, och kallare, och kallare..... ...... ...... och kallare. Oj, fan vad kallt det är...

Förbannade idioter! Klimatet rår vi inte på era jävla Oidipuskomplexa dönickar. Vi har det klimat vi har och gör bättre i att förbereda för de säkerställda förändringarna som oundvikligen visar att vi är i slutet av en uppvärmd period.

Jag måste tolka detta som att du anser att klimatkänsligheten som IPCC anger är orimlig(du skriver att vi påverkar på yttersta marginalen och därför verkar du inte förneka koldioxidens växthusegenskaper?). Varför?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-03-10 kl. 21:36.
Citera
2017-03-10, 21:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag måste tolka detta som att du anser att klimatkänsligheten som IPCC anger är orimlig(du skriver att vi påverkar på yttersta marginalen och därför verkar du inte förneka koldioxidens växthusegenskaper?). Varför?
IPCC är ett politiskt organ som med nuvarande styrning ser en möjlighet att beskatta co2. Vissa i IPCC tror säkert att det även har effekt på klimatet men handen på hjärtat, tror ens du att vi kan skatta bort klimatförändringar som pågått sedan Big Bang?

Iom att jag inte förnekar att co2 är en klimatgas är det självklart att + eller - spelar roll. Då vi människor står för en ytterst liten del av den totala mängden co2 och att mängden i sig varierat över tid, vida överstigande mänskligt utsläpp, är det imo fortfarande hybris att tro att vi spelar roll annat än på marginalen.
Citera
2017-03-10, 22:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Det är ganska långt mellan att påverka på "yttersta marginalen" och att göra något "av katastrofal art".

Artikeln som jag länkade till ovan:

kan vara till hjälp om du vill sätta in de senaste 50 årens globala temperaturhöjning med ca 1°C i ett historiskt perspektiv.

Finns det något tillfälle tidigare i Jordens historia som den globala medeltemperaturen ökat så snabbt?

Eftersom det är fredagkväll så kanske du vill fokusera på något annat?

Citera
2017-03-10, 22:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det är ganska långt mellan att påverka på "yttersta marginalen" och att göra något "av katastrofal art".

Artikeln som jag länkade till ovan:

kan vara till hjälp om du vill sätta in de senaste 50 årens globala temperaturhöjning med ca 1°C i ett historiskt perspektiv.

Finns det något tillfälle tidigare i Jordens historia som den globala medeltemperaturen ökat så snabbt?

Eftersom det är fredagkväll så kanske du vill fokusera på något annat?

Jag tror att det fetmarkerade är det enda du och jag någonsin kommer att vara överens om.

Du har lika låg uppfattning om historiska temperaturförändringar som jag, globala som i din röv, och Ja, temperaturen har en vana av att ta ordentliga skutt.
Citera
2017-03-10, 22:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
IPCC är ett politiskt organ som med nuvarande styrning ser en möjlighet att beskatta co2. Vissa i IPCC tror säkert att det även har effekt på klimatet men handen på hjärtat, tror ens du att vi kan skatta bort klimatförändringar som pågått sedan Big Bang?

Iom att jag inte förnekar att co2 är en klimatgas är det självklart att + eller - spelar roll. Då vi människor står för en ytterst liten del av den totala mängden co2 och att mängden i sig varierat över tid, vida överstigande mänskligt utsläpp, är det imo fortfarande hybris att tro att vi spelar roll annat än på marginalen.
IPCCs belägg för klimatkänsligheten är inte politiska utan vetenskapliga. Så varför är den orimlig?

Följdfråga. Ponera en alternativ värld där en människoinducerad uppvärmning är ett faktum bortom allt tvivel även för dig. Vilka åtgärder hade vidtagits från politikerhåll för att stävja utsläpp av växthusgaser? Hur skiljer sig de åtgärderna från de vi ser idag?
Citera
2017-03-10, 22:48
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Här finns en del. Se figur 27, sid 19.

http://www.bom.gov.au/info/GreenhouseEffectAndClimateChange.pdf

Dokumentet innehåller en hel del vettig information om växthuseffekt och klimatförändring, utöver detta om temperaturgradienten i troposfären.

Jag ser inga moln i den "illustrativa" bilden. Hur menar du att den bilden skulle visa molns inverkan på temperaturprofilen i troposfären?

Nu råkar jag ju veta att du är ett robot-postande troll, men du kanske kan överraska med ett vettigt svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in