2017-03-07, 19:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCold
Tack för ditt svar! Det var ett riktigt genomgående svar. Det var givande att få läsa dina tankar om det hela. Intressant. Och ja, vi får se vad som händer, om så Guds behagliga rike kommer eller om vi stannar i vårat tillstånd av synd och lidande. Jag hoppas på att Gud förlåter oss och anser att vi lidit tillräckligt, även om det är av vårat eget verk.

Det var därför Jesus Kristus dog för våra synders skull. Så att vi blir förlåtna. Det är inget "kanske" utan garanterat. Han tog den spö vi förtjänar egentligen, tvättade våra synder rena med sitt blod och gjorde oss värdiga nog att närma oss Gud. Han dog inte bara som motvikt mot endast en man, Adam, utan för oss alla, varenda en.
2017-03-07, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det var därför Jesus Kristus dog för våra synders skull. Så att vi blir förlåtna. Det är inget "kanske" utan garanterat. Han tog den spö vi förtjänar egentligen, tvättade våra synder rena med sitt blod och gjorde oss värdiga nog att närma oss Gud. Han dog inte bara som motvikt mot endast en man, Adam, utan för oss alla, varenda en.

Är du universalist? Tro på Jesus är nödvändigt för en plats hos Gud enligt NT.
2017-03-07, 21:44
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Är du universalist? Tro på Jesus är nödvändigt för en plats hos Gud enligt NT.

Hur menar du universalist?
2017-03-07, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur menar du universalist?

Universalister tror att alla blir räddade undan helvetet och kommer till himmelen.
2017-03-07, 23:33
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Universalister tror att alla blir räddade undan helvetet och kommer till himmelen.

Jag tror att Jesu lösenoffer är en fri gåva erbjuden till alla som vill ta emot den. Tro leder till frälsning genom Guds nåd.
2017-03-09, 04:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är självklart att den falska profeten är en bild av falsk religion, vad kan det annars vara? JV förklarar bara en del, dessutom så dåligt att ingen fattar logiken bakom resonemanget. Så blir det när JV bygger en teologi kring några få verser utan att läsa eller förstå sammanhang.

JV vill inte vara nån del av världen, och därför är ni blinda för hur världen faktiskt fungerar.

Det här är vad som står i bibeln:

Att jag menar att odjuret är världens myndigheter och institutioner som hjälper världens ledare (Upp 19:19) beror också på att det står att odjuret dog och fick liv igen och det hade det första odjurets makt (Upp 13:12).

Min tolkning: När Brittiska imperiet (en av de sju i Upp 17:10-12) föll, fortsatte samma makt (odjur), att styra över människor, dvs deras demokratiska system behölls.

Det (andra odjuret) utövar det första odjurets hela makt Upp 13:12

Läs vad det står med det i åtanke. Beskrivningen måste ju stämma med hur världen ser ut och fungerar idag. Demokrati fanns inte när Johannes skrev detta. Och demokrati är ett monster.

Jag anser inte att JV kan säga när eller i vilken ordning den sista tiden/den sista stora nöden/harmageddon kommer. Ni vet lika väl som alla som har läst bibeln att den informationen bara är tillgänglig för Gud, Fadern. Så varför fortsätter JV med sina bristfälliga och felkatiga förutsägelser? Och varför fortsätter du att tro på de?

Så, nu har jag gjort som Vajsingmumriken ville, delat in texten i stycken och förklarat.

Att diskutera vilken bibeltolknings-metodologi som är den "rätta" brukar vara helt meningslöst, eftersom dom kriterier som användas som grund är subjektiva.
2017-03-09, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att diskutera vilken bibeltolknings-metodologi som är den "rätta" brukar vara helt meningslöst, eftersom dom kriterier som användas som grund är subjektiva.
För att vara en filosofi-anhängare är du egendomligt avhängd och isolerad från varje form av debatt.
2017-03-09, 06:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att vara en filosofi-anhängare är du egendomligt avhängd och isolerad från varje form av debatt.

Jag är inte det minste isolerad från en debatt som förutsätter ett solitt debatt-underlag. Däremot står jag utanför meningslöst käbblande om subjektiva bibeltolknings-metodologier.
2017-03-10, 12:31
Medlem
KortStubins avatar
Diskussion om Adam & Eva utbruten till en annan tråd:

(FB) Adam och Eva, syndafallet och fri vilja.

Länk till det första inlägget i den utbrutna diskussionen:

(FB) Adam och Eva, syndafallet och fri vilja.

/Moderator
2017-03-10, 18:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Så: Om husfadern hade vetat under vilket vaktpass tjuven skulle komma, hade han hållit sig vaken och inte tillåtit någon att bryta sig in i hans hus."

Vi ser tecknen i nutid.

"

Va? Hela grejen är att det inte kommer finnas några tecken enligt Jesus Netzer.

Så man bör alltid vara beredd. Själv ansåg han högst sannolikt att det hela skulle ske inom hans livstid. Vilket inte skedde och nu har det gått snart 2000 år.
2017-03-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Va? Hela grejen är att det inte kommer finnas några tecken enligt Jesus Netzer.

Så man bör alltid vara beredd. Själv ansåg han högst sannolikt att det hela skulle ske inom hans livstid. Vilket inte skedde och nu har det gått snart 2000 år.

Jesus Netzer?
Så du godtar inte bibeln som Guds ord.

Intressant, du ser inte vad som händer i vår värld, kanske du är som Trump, förnekar t ex den globala uppvärmningen.
2017-03-10, 18:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Jesus Netzer?
Så du godtar inte bibeln som Guds ord.

Intressant, du ser inte vad som händer i vår värld, kanske du är som Trump, förnekar t ex den globala uppvärmningen.

Nej, jag är ateist och har varit så hela livet. Så nej bibeln är inte "guds" ord.

Det har funnits betydligt värre härskare än Trump genom historien

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in