2016-06-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dom visste inte skillnaden på gott och ont, om jag uppfattat allt rätt.

Jo dom visste skillnaden mellan gott och ont, dom visste att äta av frukten var ont, men dom hade inte all kunskap om vad som var gott och ont, så som Gud hade. Bara Gud vet och kan bestämma för människan vad som är gott och ont, detta ville Adam och Eva inte vara med om, utan dom ville själva bestämma vad som var gott och ont, och det var drivkraften till att Adam och Eva åt av frukten, dom ville bli som Gud och kunna bestämma själva.

Satan ljög om att dom skulle få denna kunskap som Gud hade, om dom åt av frukten, men inget hände, dom fick inte kunskapen, och dom dog så småningom, Satan var och är en lögnare.
2016-06-12, 21:10
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Oavsett så är även andemeningen att Adam och Eva sparkades ut för att dom valde att göra uppror mot Gud.

Jag har svårt att se det som uppror då de inte hade samma fakulteter som dagens normalt fungerande människor.

Citat:
Men dom var inte barn och oskyldiga, Eva visste att hon inte fick äta av frukten.

Barn vet också att de inte får ta kakor ur burken och kanske även vad det eventuella straffet blir. Så fort mamma eller pappa vänder ryggen till finns det ändå många barn som gör det. Alla barn gör saker som deras föräldrar inte vill ibland. Tror nästan man kan se barn som inte gör det som onormala.

Citat:
Det kan låta i våra dagar som att det är ett för stort straff att bara äta av en frukt, men vi har inte heller erfarenhet av vad en perfekt och syndfri värld innebär. Om man syndar lite så syndar man stort:

"Den som är trogen i smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått är ohederlig också i stort."(Lukas 16:10 Bibel2000)

Genom att stjäla frukten från Gud, och dessutom inte visa ånger, utan skylla på andra är ett stort snedsteg i en fullkomlig och syndfri värld. Gud kunde inte bortse från detta främst för att andra skapelser vittnade om detta, alltså skapelser i himlen. Om Adam och Eva kunde synda utan konsekvenser, så skulle andra skapelser kunna börja tänka likadant, och göra uppror.

Nu har vissa skapelser ändå gjort uppror, men om Gud inte skulle hålla på reglerna så skulle det snart bli anarki, på samma sätt som det kan bli anarki i samhällen om det inte finns återhållande krafter som polis och domstolar.

Ok, det sågs kanske som ett stort brott under de omständigheter som rådde då. Jag tror ändå inte att själva oförmågan att lyda var det som gjorde att de kastades ut, och jag baserar det på vad som står i bibeln.

Citat:
Det handlar inte om själva frukten, utan handlingen att stjäla från någon annan, att göra uppror.

Återigen nej. Det kan såklart vara så men delar av bibeltexten tyder på att skälet är ett annat.

Citat:
Blev dom som Gud? Hade dom plötsligt kunskap om vad som är gott och ont? Dog dom inte? Är det inte så att Satan ljög från början till slut.

Detta är ironiskt "se på människan", titta på honom, nu är människan som Gud själv.

Enligt Gud själv blev de det om Han nu inte var ironisk eller sarkastisk. Han säger att "mannen har blivit som oss" och syftar då möjligen på Elohim (gudskaran).

Att Gud skulle vara ironisk vid ett så viktigt ögonblick verkar inte troligt. Han är på väg att kasta ut dem i en kall och farlig värld och pådyvla dem generationdlånga straff som slutligen leder till hans egen sons lidande och död. Är det ett tillfälle att vara ironisk?

Citat:
Det är alltså en magisk frukt? Och det hade inget med att dom gjorde uppror mot Gud tillsammans med Satan?

Det var en frukt som tydligen gav dem vissa egenskaper som tidigare endast Gud hade. Kunskapen om gott och ont som tydligen delvis gjorde dem likställda med Gud. Direkt efter nämns att skälet de körs ut, är för att Adam inte skulle äta av livets träd och bli odödlig.

Man kan spåna lite på det, men troligen fick A&E förmågan att själva avgöra vad som är gott och ont. Det lämpade sig inte om de skulle vara underordnade Gud. Straffet blev att deras odödlighet togs ifrån dem. Kristendomen vill återställa detta genom att få människan att åter lita till Gud för att avgöra vad som är gott och ont. Tror även Jesus sagt något om "att bli som barn". Att acceptera att de är underordnade en himmelsk fader och därigenom åter bli odödliga.

Citat:
Nej, men det finns miljoner, miljarder av Guds skapelser som väljer att underordna sig Gud, som inte vill göra det onda, både människor och andevarelser/änglar. Dessa kommer i framtiden att skapa en ny jord och ny himmel:

Dom som vill uppleva detta måste underordna sig Guds lagar, men dom är inte betungande jämfört med vad människor får utstå i denna onda värld.

Nej, men det innebär också att underkasta sig någon annans vilja baserat på vad som står i en bok. Intelligents människor som resonerar kring det har nog svårare att göra det. Det är troligen därför många ateister som är aktiva på nätet också verkar vara intelligenta. Visst finns det mycket intelligenta människor som är kristna. Överlag innebär dock intelligens en tendens att kontemplera saker och att resonera kring dem. Att det kan innebära ett hinder för tro är känt sedan länge och inom kristendomen prisas också "barnatro".

Citat:
Ja, och om du ska leva i Sverige måste du följa vissa regler, det är inget konstigt med att det finns regler i ett samhälle.

Ja, men det innebär inte att jag tycker att alla lagar och regler är rätt eller rättfärdiga.

Citat:
Ingen av dom som valt att följa Guds lagar och regler känner sig tvingade, tvärtom älskar man Gud och hans lagar, eftersom dom är rättfärdiga, fullkomliga och goda.

Det är möjligt de känner så men de har kanske också lagt sitt eget kritiska tänkande åt sidan. Precis som detta med om en vit lögn som räddar någon oskyldigs liv är fel. Blir effekten något bra är det fel endast pga det bryter mot ett budord?

Citat:
Dessutom hamnar inte människor och andra skapelser som motstår Gud i ett "helvete", det ordet kommer från hednisk religion, från asatron.

Dom som motstår Gud kommer helt enkelt att bara dö, och aldrig mer uppväckas till liv.

Det finns delade meningar om bibeln ger stöd för existensen av ett helvete. Att helt förneka att det finns brukar dock mest JV göra. Tillhör du dem?

Citat:
Jo men du inser väl att dessa drifter kan också dra människan mot saker som är förbjudna eller tabubelagda även i Sverige t.ex? Att man kan behärska sig mot olika drifter är förstås en kamp, och en större kamp om man via kompisar, media och samhället ständigt påverkas, påminns, lockas till dessa synder.

Naturligtvis. Jag ser även de sju dödssynderna som saker som kan dra människor i fördärvet. Man behöver inte ens vara katolik, kristen eller religiös för att inse detta.

Citat:
Det är därför alla i den nya ordning som Gud skapar måste följa reglerna, så att andra inte dras med i förfallet.

Och vilka är dessa regler? Måste de alltid följas minskar det folk behov av att tänka själv. Jag tror själv inte regler är just det som är det viktigaste.
Senast redigerad av Gameplayer 2016-06-12 kl. 21:33.
2016-06-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag har svårt att se det som uppror då de inte hade samma fakulteter som dagens normalt fungerande människor.

Så vad handlar det då om? Att Adam och Eva åt av en magisk frukt som förvandlade dom till gudar som Gud själv?

Låter det förnuftigt?

Citat:
Barn vet också att de inte får ta kakor ur burken och kanske även vad det eventuella straffet blir. Så fort mamma eller pappa vänder ryggen till finns det ändå många barn som gör det. Alla barn gör saker som deras föräldrar inte vill ibland. Tror nästan man kan se barn som inte gör det som onormala.

Jo fast återigen, det var inte lika allvarligt som det Adam och Eva gjorde.

Citat:
Ok, det sågs kanske som ett stort brott under de omständigheter som rådde då. Jag tror ändå inte att själva oförmåga att lyda var det som gjorde att det kastades ut, och jag baserar det på vad som står i bibeln.

Nej det var inte oförmågan att lyda, utan oförmågan att vända sig om från onda gärningar. Adam och Eva erkände inte att dom hade gjort något ont, dom omvände sig inte från deras onda handlingar, det var det som var orsaken till att Gud kastade ut dom. Gud gav Adam och Eva chansen att erkänna sina onda handlingar, men dom skyllde på andra.

Citat:
Återigen nej. Det kan såklart vara så men delar av bibeltexten tyder på att skälet är ett annat.

Vilka delar av bibeltexten tyder på att skälet till Adam och Evas utvisning berodde på något annat än uppror mot Guds lagar/regler/tillsägelser?

Citat:
Enligt Gud själv blev de det om Han nu inte var ironisk eller sarkastisk. Han säger att "mannen har blivit som oss" och syftar då möjligen på Elohim (gudskaran).

Att Gud skulle vara ironisk vid ett så viktigt ögonblick verkar inte troligt. Han är på väg att kasta ut dem i en kall och farlig värld och pådyvla dem generationdlånga straff som slutligen leder till hans egen sons lidande och död. Är det ett tillfälle att vara ironisk?

Varför inte om dom nu trodde på Satans ord om att dom kunde bli som Gud själv? Blev dom som Gud själv? Det har du inte svarat på.

Och fastän dom var som Gud, så var det Gud som fick klä dom för att inte känna sig nakna. Hur mycket Gud hade dom blivit?

Citat:
Det var en frukt som tydligen gav dem vissa egenskaper som tidigare endast Gud hade. Kunskapen om gott och ont som tydligen delvis gjorde dem likställda med Gud.

Ingenstans i bibeln tyder på att dom åt av en magisk frukt som gjorde dom automatiskt kunniga i gott och ont. Magi i bibeln är förbjuden överhuvudtaget.

Citat:
Direkt efter nämns att skälet de körs ut, är för att Adam inte skulle äta av livets träd och bli odödlig.

Nej, nej, och återigen nej. Skälet till att dom körs ut, är för att dom åt av kunskapens träd, och konsekvensen var att dom inte fick tillgång till livets träd.

Jag ska svara på resten av ditt inlägg senare.
2016-06-13, 03:06
Medlem
Texten ska inte tas bokstavligt (även om säkert en del troende gör det). Se det som en väldigt vacker allegori om hur människan genom att fått kunskap om vad som är rätt och fel också kan ställas till svars för sina handlingar. Vi var syndfria när vi var okunniga, men så snart vi fick kunskapen om rätt och fel blev vi också syndiga. Kunskapens frukt = kunskapens följd/resultat.

Det förutsätter förstås en fri vilja också men den tror jag texten tar för given.

Sen ska man kanske inte fokusera för mycket på ondska och synd. Kunskapen gav också människan möjligheten till godhet.

Fördrivandet från paradiset kan väl översättas till "ignorance is a bliss"
2016-06-13, 10:54
Medlem
Mogrens avatar
Skitsnack! Jag har ganska goda kunskaper om en hel del. Detta har på intet sätt gjort mig det minsta syndig.
2016-06-13, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Vilka belägg vill du ha ?

Belägg från en gemensam kommunikationsplatform.
2016-06-13, 16:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja du tycker det, men Adam och Eva gjorde uppror, enligt mig.

Naturligvis. Diktatur byggd på falsk auktoritet ledar till uppror.
2017-03-07, 22:52
Medlem
Varför planterade Gud ett träd med underbar frukt mitt i Edens lustgård om Adam och Eva inte fick äta av den? Inte shysst alls.
Det är som att ställa en stor godisskål på bordet och bredvid några skålar med frukt, sen säga till barnen att de får bara äta av frukten.

På grund av Adam och Evas synd ska vi alla dö, Gud gav dem inte en chans be om förlåtelse för sitt misstag.

Samtidigt predikas det i bibeln att man ska förlåta alla, även sina fiender.
Varför ska vi förlåta till och med våra fiender, när Gud inte förlät Adam och Eva?
2017-03-07, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Varför planterade Gud ett träd med underbar frukt mitt i Edens lustgård om Adam och Eva inte fick äta av den? Inte shysst alls.
Det är som att ställa en stor godisskål på bordet och bredvid några skålar med frukt, sen säga till barnen att de får bara äta av frukten.

På grund av Adam och Evas synd ska vi alla dö, Gud gav dem inte en chans be om förlåtelse för sitt misstag.

Samtidigt predikas det i bibeln att man ska förlåta alla, även sina fiender.
Varför ska vi förlåta till och med våra fiender, när Gud inte förlät Adam och Eva?

Gud kanske förlät Adam och Eva, men det räckte liksom inte, konsekvensen av deras synd kunde inte bara suddas bort. Men Gud är alltid redo att förlåta. Han tog ju hand om Adam och Eva så gott han kunde även efteråt, gav dem kläder osv. Alla har sitt syndafall i livet. Alla når den tidpunkten då den oskuldsfulla barndomen är över och synden, självmedvetenhet och bitterhet gör intrång i våra hjärtan. Så som världen ser ut nu går det kanske inte att ta bort det bara sådär? Sen tror vissa kristna att världen inte var perfekt, men att den här världen var Guds sätt att en gång för alla förinta ondskan. Världen som kommer ska vara perfekt, utan smärta och sorg.
2017-03-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Gud kanske förlät Adam och Eva, men det räckte liksom inte, konsekvensen av deras synd kunde inte bara suddas bort. Men Gud är alltid redo att förlåta. Han tog ju hand om Adam och Eva så gott han kunde även efteråt, gav dem kläder osv. Alla har sitt syndafall i livet. Alla når den tidpunkten då den oskuldsfulla barndomen är över och synden, självmedvetenhet och bitterhet gör intrång i våra hjärtan. Så som världen ser ut nu går det kanske inte att ta bort det bara sådär? Sen tror vissa kristna att världen inte var perfekt, men att den här världen var Guds sätt att en gång för alla förinta ondskan. Världen som kommer ska vara perfekt, utan smärta och sorg.

Ok, men varför planterade han trädet där? Helt meningslöst eftersom det inte fick röras.
Jag vet att de fick äta av de andra frukterna, bara den saken gör ju att Gud redan från början visste att det var kört för Adam och Eva.
2017-03-07, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ok, men varför planterade han trädet där? Helt meningslöst eftersom det inte fick röras.
Jag vet att de fick äta av de andra frukterna, bara den saken gör ju att Gud redan från början visste att det var kört för Adam och Eva.

Jag vet inte, men det kanske fyllde en viktig funktion? Fri vilja också viktigt.
Gud ger oss möjligheten att älska en annan människa i ett äktenskap men det gör det också möjligt att ha sex i baksätet på en bil med en svettig främling från en kvarterskrog.
2017-03-08, 13:51
Medlem
Citat:

Det stämmer inte. Gud vandrade i trädgården, och ropade på dom, och ställde dom till svars.

Men Adam och Eva försökte skylla ifrån sig istället för att erkänna sin synd och be om förlåtelse.

Eva skyllde på ormen och Adam skyllde på Eva:

"Mannen svarade: ”Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.” Då sade Herren Gud till kvinnan: ”Vad är det du har gjort?” Hon svarade: ”Ormen lurade mig, och jag åt.”"(1 Mose 3:12-13 Bibel2000)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in