2017-03-05, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är självklart att den falska profeten är en bild av falsk religion, vad kan det annars vara? JV förklarar bara en del, dessutom så dåligt att ingen fattar logiken bakom resonemanget. Så blir det när JV bygger en teologi kring några få verser utan att läsa eller förstå sammanhang.

JV vill inte vara nån del av världen, och därför är ni blinda för hur världen faktiskt fungerar.

Det här är vad som står i bibeln:

Att jag menar att odjuret är världens myndigheter och institutioner som hjälper världens ledare (Upp 19:19) beror också på att det står att odjuret dog och fick liv igen och det hade det första odjurets makt (Upp 13:12).

Min tolkning: När Brittiska imperiet (en av de sju i Upp 17:10-12) föll, fortsatte samma makt (odjur), att styra över människor, dvs deras demokratiska system behölls.

Det (andra odjuret) utövar det första odjurets hela makt Upp 13:12

Läs vad det står med det i åtanke. Beskrivningen måste ju stämma med hur världen ser ut och fungerar idag. Demokrati fanns inte när Johannes skrev detta. Och demokrati är ett monster.

Jag anser inte att JV kan säga när eller i vilken ordning den sista tiden/den sista stora nöden/harmageddon kommer. Ni vet lika väl som alla som har läst bibeln att den informationen bara är tillgänglig för Gud, Fadern. Så varför fortsätter JV med sina bristfälliga och felkatiga förutsägelser? Och varför fortsätter du att tro på de?

Så, nu har jag gjort som Vajsingmumriken ville, delat in texten i stycken och förklarat.

Det är Soros som är djävulen och förblindar världens ledare som avgudar Mammon. Se bara på Reinfelt och Sahlin, den ena tror på evig ekonomisk tillväxt och den andra anser att man inte behöver förtjäna sin lön.

Vi andra står som frågetecken inför den ekonomiska bubblan som spricker och bunkrar vatten och konserver till domedagen.
2017-03-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Folk har sedan 1400-talet hittat tecken på jordens undergång i samma texter, det är så luddigt skrivet att det passar in på vilket århundrade som helst.

Faktum är att mycket som står i Uppenbarelseboken stämmer in på Roms undergång, och den ägde rum för 1500 år sedan så jordens undergång har redan varit, det tåget har gått, man kan passa in de texterna på precis vad som helst.

Jag undrade eftersom uppenbarelseboken citeras ganska ofta här. På jw.org säger de att den inte ska tolkas bokstavligt och så här står det.

För att förstå Uppenbarelseboken behöver vi precis det som hjälper oss att förstå resten av Bibeln, bland annat vishet från Gud och hjälp från dem som redan förstår den. (Apostlagärningarna 8:26–39; Jakob 1:5)
2017-03-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag undrade eftersom uppenbarelseboken citeras ganska ofta här. På jw.org säger de att den inte ska tolkas bokstavligt och så här står det.

För att förstå Uppenbarelseboken behöver vi precis det som hjälper oss att förstå resten av Bibeln, bland annat vishet från Gud och hjälp från dem som redan förstår den. (Apostlagärningarna 8:26–39; Jakob 1:5)
Hur verifierar man att det finns folk som förstår bibeln/uppenbarelseboken?
2017-03-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Bra, duger Jesus ord i ämnet kanske?

44Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen.

Matt 24:44

Så...

Så: Om husfadern hade vetat under vilket vaktpass tjuven skulle komma, hade han hållit sig vaken och inte tillåtit någon att bryta sig in i hans hus."

Vi ser tecknen i nutid.

"
2017-03-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Folk har sedan 1400-talet hittat tecken på jordens undergång i samma texter, det är så luddigt skrivet att det passar in på vilket århundrade som helst.

Faktum är att mycket som står i Uppenbarelseboken stämmer in på Roms undergång, och den ägde rum för 1500 år sedan så jordens undergång har redan varit, det tåget har gått, man kan passa in de texterna på precis vad som helst.

"Jorden" kommer aldrig att gå under. jmf 2 Pet 3:7

Uppenbarelseboken handlar i mycket om vår tid och är i symbios med Ganiels profetia.
2017-03-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
"Jorden" kommer aldrig att gå under. jmf 2 Pet 3:7

Uppenbarelseboken handlar i mycket om vår tid och är i symbios med Ganiels profetia.
Tänk att just du råkar leva i tiden som uppenbarelseboken handlar om....
Jag säger inte att du har fel, men tänk så många som trott som du, genom tiderna.
2017-03-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Antingen kan man bibeln eller så kan man den inte, vet man inte om man kan den, så kan man det inte.
2017-03-06, 12:31
Medlem
Citat:
Antingen kan man bibeln eller så kan man den inte, vet man inte om man kan den, så kan man det inte.
Så då är det bara att lyssna på alla som säger att dom kan bibeln? Dom har automatiskt rätt?
Jag tvivlar....
2017-03-06, 12:32
Medlem
Citat:
(Apostlagärningarna 8:26–39; Jakob 1:5)

Om man vill ha Guds ande att förstå, då måste man lyssna till Guds andes kraft och den finns i hans ord bibeln.
2017-03-06, 12:35
Medlem
Citat:

Skaffa boken "Uppenbarelsebokens storslagna höjdpunkt.
2017-03-06, 12:38
Medlem
Citat:

Går att få hjälp-

Se onlinebiblioteket på jw.org
2017-03-06, 12:42
Medlem
Citat:

Hur står det till med dina bibelkunskaper?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in