Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
För att utreda och tolka hur barndomen kan ha präglat folks personlighet, så bör rimligtvis tolkning och slutsater baseras på personens egna personliga beskrivningar om sin egen barndom,det är ingenting som kan göras lättvindigt av någon annan.
Utifrån vad du skriver så kan det förhålla sig så att relationen mellan mor och son faktiskt har inneburit mycket värme och trygghet. Att bo kvar nära sin mor behöver inte betyda att man är otrygg och vilsen -att man stannar kvar i sin hembygd, behöver inte betyda något. En del mänskor har starka band till hemtrakten. Att stanna på ett jobb -måste väl ha betytt att han hamnat rätt från början, och trivts bra på sitt arbete. Bara att gratulera. Han hade onekligen en god relation till sin mor, därav vittnar alla dessa förhållanden-han hade flyt med kvinnorna/flickorna.
Att mamman tvättade kläderna, är väl inte säkert, det fanns tvättstuga och han verkar ha varit självständig nog att kunna sköta en tvättmaskin, då han umgicks med djur och nog behövde tvätta var dag. Har inte intervjuat P -i dessa frågor- men tänker att vi nog inte kan dra slutsatser utan att aktuell person själv får berätta om sin barndom. Tror han är en helt normal person.
Jag belyser endast ett par saker med honom som sticker ut och som inte hör till vanligheterna, jag har ingen som helst ambition att försöka utreda eller tolka P-A J's barndom, tror du att jag är helt från vettet eller? nu får du ta och lugna ner dig lite. Den här tråden handlar om en mördare och jag samt 99% av övriga skribenter är övertygade om att P-A är den som är skyldig.
Det som är intressant att ta upp är därför det som är annorlunda med honom och inte det som är alldagligt om du nu förstår vad jag menar.
Dessutom är jag väldigt försiktig med vilka ord jag använder, jag har t.ex. aldrig påstått att han skulle vara otrygg eller vilsen som du skriver, jag har heller aldrig hävdat att det inte fanns någon värme eller trygghet mellan honom och hans mor, det här är ju saker som du har tagit helt ur luften och sedan applicerar på mig som om det vore mina åsikter och vad jag anser, vilket är lite väl magstarkt tycker jag.
Förövrigt så vet du själv ju ingenting om huruvida P-A och hans mors relation var präglad av kärlek och trygghet eller inte eller hur? Och hur var det egentligen med hans far? hur fungerande var denna familje-trio's inbördes relationer? Barn som har haft en "dålig uppväxt" blir väldigt ofta, trots att det låter motsägelsefullt, nästan överdrivet lojala och omhändertagande i relationen med sina föräldrar trots att dom har haft en helvetisk barndom.
Sen skriver du även följande:
"Att man stannar kvar i sin hembygd, behöver inte betyda något. En del mänskor har starka band till hemtrakten".
Jag förstår inte varför du tar upp det här?, det är ju självklarheter, majoriteten stannar väl oftast kvar i sin hembygd och har givetvis starka band till sin hemtrakt men jag fattar inte vad det har att göra med det faktum att P-A J bor i samma portuppgång som sin mor i 30 år, t.o.m. dörr i dörr? det är ju helt vitt skilda saker... Jag tvivlar inte en sekund på att även P-A har starka band till sin hemtrakt men det är en stor skillnad på att bo i samma hemtrakt som sin mor och att bo i samma portuppgång med sin mor i 30 år, varav ca. 15 av dessa år dörr i dörr och det hoppas jag att även du är kapabel att inse.
Vidare skriver du även att:
"det måste ha betytt att han hamnat rätt från början, och trivts bra på sitt arbete". Vad vet du egentligen om det? och vad vet du om dom ev. orsakerna till att han har blivit kvar där?
Här har vi ytterligare ett stolle-uttalande från dig:
"Han hade onekligen en god relation till sin mor, därav vittnar alla dessa förhållanden-han hade flyt med kvinnorna/flickorna". Vad vet du om det? Vet du t.ex. något om hur P-A's och Anneli's relation var? eller vet du hur P-A's och "väninnan" BÅ's relation var? (hon som flydde P-A efter att ha bott i hans lägenhet i 3 veckor) och hur gick det för P-A med Eva? tycker du att han var kapabel att hantera sin svartsjuka, sina impulser och sin ilska? och det här "flytet" med kvinnor och alla dessa förhållanden hade han alltså enligt DIG fått tack vare sin goda relation med sin mor? Det här är ju en dåres analys! menar du verkligen det här på fullaste allvar? P-A J hade enligt uppgift från en tidigare närstående vän till honom en väldigt dålig kvinnosyn och uttalade sig ofta kallt och i väldigt råa ordalag om kvinnor, han drog sig inte heller för att t.ex. kalla en nyfunnen kärlek för "luder" helt öppet inför både tjej och killkompisar.
Avslutningsvis skrev du att du tänker att vi inte kan dra några slutsatser om P-A's barndom.
Då vill jag bara informera dig om att det har jag heller aldrig gjort, jag har endast belyst ett par saker. Själv däremot kom du fram till en mängd slutsatser om P-A J trots att det inte finns belägg för att en enda av dessa slutsatser överensstämmer med verkligheten.