Där avslöjar han sig tidigt.
Han VET att Lisa varit i ladan och att hon därinne någonstans bragts om livet.
"Där det hände"
Detta säger han alltså långt innan man hittat Lisa och har någon aning om var hon
mördades.
Men Nerijus vet så klart och här avslöjar han sig alltså.
Ja, jag tror Remark uppmärksammade detta.
Han gör bort sig här med när det sätts i ett sammanhang:
Drygt 3.5 timmar innan avspärrningen säger NB följande till CB när han träffar dem kl 08 på måndag morgon:
"- lägg tillbaks den för det kan vara någonting. Det var vad han sa."
CB Ljudfil TR
Han återberättar således vad han påstår sig sagt till sin bror när AB lyfter handsken kl 07.
1. NB är uppenbart medveten om kopplingen till Lisa gällande handsken kl 07.
2. Ingen annan gör denna association (AB, HJ, LÅ och elektrikern ser den) förrän AJ kommer till ladan och polis tillkallas.
3. En normal person hade gått till polisen.
4. NB vet verkligen vikten av iakttagelser då han väcks kl 03 på natten. Han fokuserar på mystiska jeepen som larmas ut till varenda enhet. Han är sååå serviceminded.
2. Ingen annan gör denna association (AB, HJ, LÅ och elektrikern ser den) förrän AJ kommer till ladan och polis tillkallas.
4. NB vet verkligen vikten av iakttagelser då han väcks kl 03 på natten. Han fokuserar på mystiska jeepen som larmas ut till varenda enhet. Han är sååå serviceminded.
Ja, han försöker att hjälpa både polisen och MP. Tipsar polisen då om supermystiska jeepen. Försöker sen hjälpa MP så de ska få lite rast och kunna gå hem tidigare där ute vid Martorp. Var ju ändå fredag, klart han tänkte på deras bästa.
Ja, han försöker att hjälpa både polisen och MP. Tipsar polisen då om supermystiska jeepen. Försöker sen hjälpa MP så de ska få lite rast och kunna gå hem tidigare där ute vid Martorp. Var ju ändå fredag, klart han tänkte på deras bästa.
Kronologiskt för att förtydliga.
Kl 07 hittar AB handsken i ladan, tittar på den och lägger ner den.
Kl 08 arbetar bröderna vid Blomberg 10 och CB kommer dit med spik. Då säger NB till CB att han sagt följande till sin bror:
Förhör CB Ljudfil TR
Kl 07-11.30 (c:a) har totalt fyra personer sett den (AB, HJ, CB och elektrikern) men inte reagerat och gjort en association till försvinnandet. AJ anländer och kontaktar polis.
Kl 11.40 spärras ladan av.
Märk väl:
Redan kl 07 gör NB koppling till Lisa gällande handsken dvs långt innan nån ser ladan som suspekt plats. Dvs 3.5 timmar innan den spärras av och hamnar i fokus.
NB är väl medveten om ett intensivt eftersök med tanke på dörrknackning kl 03.
Han är väl medveten om vikten av iakttagelser och berättar om Jeepen han sett vid cafet.
Han gör däremot ingen ansats att berätta för polis om att "det kan vara någonting". Han jobbar lugnt vidare och finner sen ladan avspärrad då de kommer dit med släp och byggställningar.
Han åker hem och börjar darra i underläppen, prata bekymmersamt om spår, DNA om man tar i nån samt ber om alibi inklusive att inte säga att kläderna tvättats.
Senast redigerad av develi 2017-03-09 kl. 02:53.
Kl 07 hittar AB handsken i ladan, tittar på den och lägger ner den.
Kl 08 arbetar bröderna vid Blomberg 10 och CB kommer dit med spik. Då säger NB till CB att han sagt följande till sin bror:
Förhör CB Ljudfil TR
Kl 07-11.30 (c:a) har totalt fyra personer sett den (AB, HJ, CB och elektrikern) men inte reagerat och gjort en association till försvinnandet. AJ anländer och kontaktar polis.
Kl 11.40 spärras ladan av.
Märk väl:
Redan kl 07 gör NB koppling till Lisa gällande handsken dvs långt innan nån ser ladan som suspekt plats. Dvs 3.5 timmar innan den spärras av och hamnar i fokus.
NB är väl medveten om ett intensivt eftersök med tanke på dörrknackning kl 03.
Han är väl medveten om vikten av iakttagelser och berättar om Jeepen han sett vid cafet.
Han gör däremot ingen ansats att berätta för polis om att "det kan vara någonting". Han jobbar lugnt vidare och finner sen ladan avspärrad då de kommer dit med släp och byggställningar.
Han åker hem och börjar darra i underläppen, prata bekymmersamt om spår, DNA om man tar i nån samt ber om alibi inklusive att inte säga att kläderna tvättats.
Bra och upplysande "tidslinje" gällande Nerijus avslöjande beteende.
Det var nog efter "darret i underläppen" och DNA-frågorna som Nerijus började bete sig som en helt annan person, någon man inte kände igen eller hur det nu var som Aivaras uttryckte sig. Nerijus ändrade beteende med stress, oro, sömnsvårigheter, aptitlöshet, kedjerökande, pilsnerdrickande och slutligen den katastrofala maskletningen.
Ja, jag tror Remark uppmärksammade detta.
Han gör bort sig här med när det sätts i ett sammanhang:
Drygt 3.5 timmar innan avspärrningen säger NB följande till CB när han träffar dem kl 08 på måndag morgon:
CB Ljudfil TR
Han återberättar således vad han påstår sig sagt till sin bror när AB lyfter handsken kl 07.
I det läget när han inför Irina eller om det var brodern oroar sig över det här med DNA-spår
och kommer att haspla ur sig det komprometterande om "där det hände" så är det alltså
inte givet nånstans egentligen att Lisa tvunget gått sitt grymma öde till mötes i den där
anskämliga ladugårdsbyggnaden som kunnat platsa i vilken amerikansk skräckfilm som
helst - Fredagen den 13 exempelvis; mordlystne Jason hade blivit salig vid blotta anblicken av
interiören - utan hon kunde ha råkat ut för nånting därutanför. Blivit intvingad i en bil
och bortförd någonstans var faktiskt inte osannolikt mot bakgrund av att mopeden stod
kvar.
Vore NB oskyldig så var hans slutsats: "där det hände" bra anmärkningsvärd i så fall.
Nu var han som bekant allt annat än just det och jag tror det händer vid några fler
tillfällen att han säger mer än vad han borde veta ifall han varit utan all skuld.
En annan sak jag kommer att tänka på nu är silvertejpen i lådan i ladan.
Den tejp som påträffades där var ju den som användes att tejpa Lisa med.
Nerijus egen tejp. Nerijus egen låda. Efter användning vid illdådet lades den alltså tillbaka
i sin låda. Nerijus egen lilla låda.
Och det skulle en alternativ GM ha vetat om var den silvertejpen förvarades?
Jo, tro det den som vill. Och tyvärr är väl våra kära alternativteoretiker eller vad de nu
ska föreställa vara för nånting benägna att tro på det mest osannolika.
Senast redigerad av Grandioso 2017-03-09 kl. 03:18.
Bra och upplysande "tidslinje" gällande Nerijus avslöjande beteende.
Det var nog efter "darret i underläppen" och DNA-frågorna som Nerijus började bete sig som en helt annan person, någon man inte kände igen eller hur det nu var som Aivaras uttryckte sig. Nerijus ändrade beteende med stress, oro, sömnsvårigheter, aptitlöshet, kedjerökande, pilsnerdrickande och slutligen den katastrofala maskletningen.
Den är inte bara upplysande kronologiskt ---> NB gör bort sig.
MÖRDAREN vet givetvis att den har med försvinnandet att göra redan kl 07.
MÖRDAREN är den enda av totalt fem personer som gör en association tidigt och långt innan den klassas som misstänkt brottsplats:
"- lägg tillbaks den för det kan vara någonting."
MÖRDAREN har inte en normal reaktion - han går inte till polisen och meddelar fyndet.
Han ljuger likaså - AB uppger inte ett ord om en sådan uppmaning.
AB kan inte engelska och begriper inte vad han säger till CB om handskhittardialogen.
AB har inte en tanke på att det kan vara en handske till Lisa.
Jag tror han sonika försäger sig till CB kl 08.
CB reagerar dock inte på ordens faktiska innebörd.
Senast redigerad av develi 2017-03-09 kl. 03:56.
Om det nu skulle vara någon annan än NB som begått mordet (vilket det bevisligen inte är), vad finns det och göra? NB är dömd och allt, kan man verkligen göra så mycket i nuläget?
Tänk efter en stund angående på vilka snörbitar, bilstolar, kundvagnar, lunchrestaurangsdukar, tangentbord, bankomatsiffror, kläder, verktyg som ditt eget DNA finns. Be sedan en bön för att det inte sker ett grovt brott i närheten av dessa föremål där ditt DNA finns.
Vad menar du, brukar du själv drälla färskt blod på döda kroppars tillhörigheter? Eller din frus DNA som råkar hamna på den döda kroppens trosor?
Om det hittas DNA på Platser och föremål som den häktade normalt inte kommer i kontakt med genom sitt arbete. Precis som i detta fallet, så sitter man i skiten ja. Lägg då till att du saknar ett giltigt alibi, och inte har en susning om hur all DNA hamnat där dom hamnat. Då låter det lite annorlunda än hur du beskriver det.
Senast redigerad av henkess 2017-03-09 kl. 09:28.
Den är inte bara upplysande kronologiskt ---> NB gör bort sig.
MÖRDAREN vet givetvis att den har med försvinnandet att göra redan kl 07.
MÖRDAREN är den enda av totalt fem personer som gör en association tidigt och långt innan den klassas som misstänkt brottsplats:
"- lägg tillbaks den för det kan vara någonting."
MÖRDAREN har inte en normal reaktion - han går inte till polisen och meddelar fyndet.
Han ljuger likaså - AB uppger inte ett ord om en sådan uppmaning.
AB kan inte engelska och begriper inte vad han säger till CB om handskhittardialogen.
AB har inte en tanke på att det kan vara en handske till Lisa.
Jag tror han sonika försäger sig till CB kl 08.
CB reagerar dock inte på ordens faktiska innebörd.
Var det jag menade, tidslinjen visar hur han gör bort sig. Hade först tänkt döpa den till "Nerijus-göra-bort-sig-tidslinje". När han säger till CB att han ska lägga tillbaka handsken "för det kan vara någonting" kommer det liksom spontant utan att han tänker på vad han säger för skulle han hunnit tänka hade han nog förstått att det verkade misstänkt att säga så. Fanskapet började nog få lite panik redan där och tänkte "hur fan kunde jag missa handsken i går kväll?"
Vad är det för trams? Det är ju endast den dömde som - med eller utan juridiskt biträde - kan ansöka om resning.
Jo , men ni kan ju tipsa asets juridiska ombud som ni har gjort tidigare .
Rönnbäck fick säkerligen åtskilliga mail och tips härifrån av hjälpsamma
personer som har mördaren som idol inför rättegångarna i tingsrätt och hovrätt .
Med tanke på innehållet i det hon framförde som försvar så kan man
ju gissa var hon hade fått tag på merparten av galenskaperna .
Tyvärr så stjälpte det tydligen sexualsadisten Nerijus mer än vad det hjälpte honom .
Maken till cirkus har väl sällan skådats i en svensk domstol .
Problemet är ju att mördaren Nerijus tycks skita i all vad resningar heter .
Han vill ju bara hem och träffa på nya "vänner" och deltaga i ett nytt maskdrama tydligen .
Det är inte konstigt att Irina blev förvirrat under sånt förhör.
Vem som helst skulle blivit förvirrat. Fl ställde förvirrande frågor på förvirrande sätt med syfftet att förvirra henne, det var meningen att hon skulle sluta tänka klart och att hon skulle svara med andra svar, för att senare de kunna påstå att hon sagt annat förut, att hon skulle uppfattas som inte trovärdigt.
Denna metoden funkade bra och Irina blev förklarat som inte konsekvent i sina redogörelser.
Detta förhöret med Irina borde alla domarna läsa innan de gjörde sitt beslut.
Är det inte fantastiskt konstigt hur mycket du vet om allting ?
Har du varit med under förhören också ?
En som talar sanning har ingen anledning att bli förvirrad .
Man säger samma sak om och om igen , precis som det var i verkligheten .
Inga onödiga utsvävningar eller olika uppgifter i förhören .
Det är när man ljuger och försöker komma ihåg vad man sa i tidigare
förhör man blir och upplevs som förvirrad .
Det var så det gick till förstår du .
Förhörsledaren hade därmed inget med ljugkärringen Irinas förvirring att göra .
Var det jag menade, tidslinjen visar hur han gör bort sig. Hade först tänkt döpa den till "Nerijus-göra-bort-sig-tidslinje". När han säger till CB att han ska lägga tillbaka handsken "för det kan vara någonting" kommer det liksom spontant utan att han tänker på vad han säger för skulle han hunnit tänka hade han nog förstått att det verkade misstänkt att säga så. Fanskapet började nog få lite panik redan där och tänkte "hur fan kunde jag missa handsken i går kväll?"
Jag har funderat på varför i hela friden han säger dessa ord klockan åtta på måndag morgon då de avslöjar att han redan då kopplar handsken till Lisas försvinnande.
Det är för det första en lögn. Han sa aldrig nåt till brodern.
Aivaras:
Citat:
" jag tror att jag sa så här, vad är det för, vad är det för handske här, och jag vet inte om han hörde detta eller inte, det kan jag inte svara på"
" Vem hittar handsken?
Ja jag såg den och tog upp den för att jag trodde att det var min men jag tog upp den och såg
att det inte var min och lade ner den."
" jag tog upp den kollade på den okej den är inte min så jag den tillbaks"
" Nej jag bara lyfte upp tittade till och la tillbaka. "
" Vad sa han om den? Han sa ingenting.
Frågade du honom?
Jag frågade, varför skulle jag fråga? Jag bara lyfte och såg att den var inte min för att jag själv
jobbar alltid med hand … jobbar med handskar. "
Troligen öppnar han sällan eller aldrig käften utan att till viss del frisera sanningen, han är en vaneljugare.
Ett ljugande som knappt nån reagerar på då det är så finstilt. Det måste ställas i ett sammanhang för att öht framträda.
Han har ett tacksamt objekt bakom ryggen (sin bror) då han inte kan språket och kan dominera precis som han vill i vardagen.
NB är projektledaren, tolken, den behövde, den uppskattade och frontfigur i ett och samma kit.
Här spelar brodern en stor roll för att upprätthålla det egna självbedrägeriet..
Övriga lögner:
LÅ berättar att NB sagt att han ska hem och renovera sitt hus i två veckor och sen fiska de två resterande.
Detta är som sagt vad brodern sysslar med. NB har inget hus. Hade han kunnat avlyssna NBs semesterberättelse hade han garanterat skakat i huvudet.
NB ljuger även om hur han fått reda på händelsen med Adriana och påstår att han fått veta detta via sin fru. Irina har dock fått veta detta via polis i förhör.
Lögn-händelsen med Adriana var nog heller ingen ny test som uppstod akut. Han har nog småtränat nån gång innan i sitt liv och skrockat i sitt inre över lättlurade kvinnor när han efterfrågat nåt trivialt.
Jag tror som sagt att han friserade enligt sedvanlig rutin utan att tänka sig för.
För att ens begripa sig på NB (dubbelliv, manipulativ, slickar röv, bedräglig) så vill han troligen sätta sig i centrum som viktig (han styrde upp det hela, han sa till brodern, han hade en roll runt handsken). Bragging.
Det som är centralt för en sån personlighet är den maligna, kroniska lögnen och det är storhetsvansinnet som kan få dem på fall (oavsett ev. diagnos eller skattningsskalor) - att de går för långt. Att ord och påståenden korstestas. En slipad jävel klarar sig länge dock.
Citat:
Fanskapet började nog få lite panik redan där och tänkte "hur fan kunde jag missa handsken i går kväll?"
Vi upplever panik vilket vore en normal reaktion motsvarande oro i en sån situation. NB är fortfarande lugn, jobbar vidare och har nog tänkt sig att hämta den i ett obevakat ögonblick. Däremot grubblar han garanterat som du säger och det kan vara en inre fundering som råkar manifesteras spontant - handsken sänker garden tillfälligt ihop med sedvanligt friserande som vanebeteende.
Han säger mer än han tänkt sig.
Hur som haver:
Redan klockan åtta på måndag morgon tillkännager NB att han gjort en koppling till Lisas försvinnande via handsken.
Senast redigerad av develi 2017-03-09 kl. 14:24.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!