2017-03-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det går inte att fantisera ihop en lögn om detta, men JV har nu en egen game-app som heter "JW Crush" och fungerar precis som Candy Crush men med frukter, svampar och nötter och sånt istället för godis. Helt otroligt, jag var ju tvungen att ladda hem den för några dagar sen. Det lustiga är att mellan varje avklarad nivå så får man en bibelfråga, multipel choice, som man kan tjäna ihop till boosters för om man svara rätt, Hahaha!!!
Det värsta av allt...jag har FASTNAT för skiten!!! Kan inte sluta, hahahaa!!

Vem hade väl trott att Big J skulle gå och godkänna sånt här tidsslöseri på gamla dar? Kanske är för att hålla ungarna lugna och fina under de långa och supertråkiga mötena så föräldrarna slipper dra in sina olydiga barn på toaletterna för en omgång av biblisk tuktan.
Undrar vad Jehova kommer godkänna härnäst?

PS, varning om du väljer att kolla in spel-appen av ren nyfikenhet, kontrollera din självbehärskning innan du blir tung missbrukare som mig.

Det kan ju inte vara jehovas vittnes app. Det måste strida mot mängder av vad de ska stå för.

Det är ett spel, vilket de var noga att poängtera var väldigt fel och hittade lämpliga bibelcitat för. Man kan köpa i appen 11,00 kr - 165,00 per objekt. Det måste väl ändå räknas som spel.

En spelmissbrukare skulle kunna förlora hur mycket pengar som helst.
Senast redigerad av Undrande1967 2017-03-01 kl. 12:42.
Citera
2017-03-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Hur tror du att JV löser detta varjverumxx?
Framåt med kvinnliga äldste och Vakttornsstudieledare?
Jag har på känn att de gärna vill ha bidraget men är inte så sugen på en motprestation.

Bidraget bör också kunna ge mer insyn i organisationen och dess förehavanden, vilket vore bra. Det riktigt intressanta är dock att jv tidigare gjorde en ganska stor sak av att INTE söka bidrag...
Citera
2017-03-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Hur tror du att JV löser detta varjverumxx?
Framåt med kvinnliga äldste och Vakttornsstudieledare?
Jag har på känn att de gärna vill ha bidraget men är inte så sugen på en motprestation.

Vittnena lyser med sin frånvaro här. Förståeligt då de inte har några svar på frågorna de får. Men det vore intressant att höra vad de säger om nikotinfritt snus, vet inte hur många gånger jag frågat det nu.
Citera
2017-03-04, 23:38
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Vittnena lyser med sin frånvaro här. Förståeligt då de inte har några svar på frågorna de får. Men det vore intressant att höra vad de säger om nikotinfritt snus, vet inte hur många gånger jag frågat det nu.

Deras kognitiva dissonans kanske håller på att smulas sönder och de håller på att vakna upp. Jag menar, det måste ju vara oerhört svårt även för inbitna vittnen att låtsas som att allt är i sin ordning inom organisationen när de blir utsatta för så öppet motstridig interna budskap. Ledningen verkar ju inte ens försöka dölja sitt falska uppsåt längre med sina "vi är inte inspirerade, hör ni det, INTE inspirerade och vi tolkar även Bibeln fel med jämna mellanrum, fatta!!!"

De måste ju börja att må dåligt, de kan ju inte förklara bort något längre så som de kunde förut. Nu ligger allt blottat, även det hemligaste av det hemliga (ex äldste Flockboken osv), jag avundas dom verkligen inte.
Citera
2017-03-07, 13:07
Medlem
rex144s avatar
vad gör jv på en sådan obskyr sajt?

för mig är jv på samma nivå som mormoner, amerikanska religioner, bägge produkter av sin tid

man skapade rubriker, båda marknadsförde sig mycket starkt med skandalrubriker, man skapade buzz
, man var kontroversiella,
Citera
2017-03-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
vad gör jv på en sådan obskyr sajt?

Det finns Jehovas vittnen till allt:

"Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt. För att vinna judar har jag för dem varit som en jude. För att vinna dem som står under lagen har jag för dem varit som en som står under lagen, fast jag själv inte står under lagen. För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. För att vinna de svaga har jag inför dem varit svag. Allt har jag varit inför alla, för att åtminstone rädda några." (1 Kor 9:19-22 Bibel2000)
Citera
2017-03-07, 22:58
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns Jehovas vittnen till allt:

"Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt. För att vinna judar har jag för dem varit som en jude. För att vinna dem som står under lagen har jag för dem varit som en som står under lagen, fast jag själv inte står under lagen. För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. För att vinna de svaga har jag inför dem varit svag. Allt har jag varit inför alla, för att åtminstone rädda några." (1 Kor 9:19-22 Bibel2000)

OK, i så fall I rest my case

Om bara ledarna för JV hade varit lite mer ödmjuka och inte drabbats av hybris (för deras profetior och uträkningar handlade väl inte om cynisk manipulation?) och om man inte infört sina konstiga dogmer som går stick i stäv med kristen tro ja då skulle JV vara en trevlig religion
Citera
2017-03-08, 13:57
Medlem
Citat:
OK, i så fall I rest my case

Om bara ledarna för JV hade varit lite mer ödmjuka och inte drabbats av hybris (för deras profetior och uträkningar handlade väl inte om cynisk manipulation?) och om man inte infört sina konstiga dogmer som går stick i stäv med kristen tro ja då skulle JV vara en trevlig religion

"kristen tro" är inte detsamma som bibelns budskap. Jehovas vittnen vill följa bibeln oavsett traditioner.

Det handlar inte om "cynisk manipulation", utan om mänsklig ofullkomlighet, att man tror sig veta saker och ting, men att man har fel. Dessa fel har organisationen erkänt, vad mer vill ni ha?
Citera
2017-03-08, 14:35
Medlem
rex144s avatar
Citat:
"kristen tro" är inte detsamma som bibelns budskap. Jehovas vittnen vill följa bibeln oavsett traditioner.

Det handlar inte om "cynisk manipulation", utan om mänsklig ofullkomlighet, att man tror sig veta saker och ting, men att man har fel. Dessa fel har organisationen erkänt, vad mer vill ni ha?

konstigt att ni inte hittade dessa stycken i bibeln som uttryckligen förbjuder sådana uträkningar,
det finns otaliga bibelverser som varnar för falska profeter,

Vaktornet som säger sig ha en direkt kanal till Jehova har uttalat en massa profetior, tex. om den sk gyllene generationen, det var antingen hybris eller/och slug marknadsföring,

sedan plötsligt på 1990-talet backade Vakttornet från den viktigaste profetian/löftet...

var det Jehova som bröt sitt löfte? eller JV ledarskap (?) som ville skapa rubriker och dra till sig uppmärksamhet? ingen annan religion gjorde sådana specifika utfästelser, det var bara Vakttornet som hade gutts att lova att innan den sista generationen födda 1914 dör ut så kommer Armageddon,

det påverkade många, det var ett kraftigt budskap som hjälpte till att värva nya medlemmar

värst av allt var att man kastade skulden på vanliga medlemmar som skulle låta sig luras av deras livliga fantasi och längtan efter harmadgedon, vilket är ren lögn då inom JV organisation finns kadaver disciplin, i hela världen läser man samma Vakttornet och Vakna och inga egna tolkningar accepteras, de äldste får eget info om hur Vakttornets tolkningar av bibeln ska tolkas
Senast redigerad av rex144 2017-03-08 kl. 14:41.
Citera
2017-03-08, 14:43
Medlem
Citat:
konstigt att ni inte hittade dessa stycken i bibeln som uttryckligen förbjuder sådana uträkningar,
det finns otaliga bibelverser som varnar för falska profeter,

Vaktornet som säger sig ha en direkt kanal till Jehova har uttalat en massa profetior, tex. om den sk gyllene generationen, det var antingen hybris eller/och slug marknadsföring,

sedan plötsligt på 1990-talet backade Vakttornet från den viktigaste profetian/löftet...

var det Jehova som inte bröt sitt löfte? eller JV ledarskap (?) som ville skapa rubriker och dra till sig uppmärksamhet? ingen annan religion gjorde sådana specifika utfästelser, det var bara Vakttornet som hade gutts att lova att innan den sista generationen födda 1914 dör ut så kommer Armageddon,

det påverkade många, det var ett kraftigt budskap som hjälpte till att värva nya medlemmar

värst av allt var att man kastade skulden på vanliga medlemmar som skulle låta sig luras av deras livliga fantasi och längtan efter harmadgedon, vilket är ren lögn då inom JV organisation finns kadaver disciplin, i hela världen läser man samma Vakttornet och Vakna och inga egna tolkningar accepteras, de äldste får eget info om hur Vakttornets tolkningar av bibeln ska tolkas

Nej, det är inte sant, Jehovas vittnen har aldrig ansett sig vara profeter:

Citat:
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.” I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:

”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Citera
2017-03-08, 16:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Haha, din skojare där. Se vad dom skrev i tex VT 1972, 1 April s. 197-199 under artikeln "They shall know that a prophet was among them";

"So, does Jehovah have a prophet to help them, to warn them of dangers and to declare things to come?
IDENTIFYING THE "PROPHET"
These questions can be answered in the affirmative. Who is this prophet?
... This "prophet" was not one man, but was a body of men and women. It was the small group of footstep followers of Jesus Christ, known at that time as International Bible Students. Today they are known as Jehovah's Christian witnesses.
... Of course, it is easy to say that this group acts as a "prophet" of God. It is another thing to prove it. The only way that this can be done is to review the record. Thus this group of anointed followers of Jesus Christ, doing a work in Christendom paralleling Ezekiel's work among the Jews, were manifestly the modern-day Ezekiel, the "prophet" commissioned by Jehovah to declare the good news of God's Messianic kingdom and to give warning to Christendom."

PDF; https://drive.google.com/file/d/0B91...hVdnBJVmM/view

Och i Vakna! 8 Oktober, 1968 s. 23 kan vi läsa hur JV definierar en falsk profet;

"True, there have been those in times past who predicted an "end to the world," even announcing a specific date. Yet nothing happened. The "end" did not come. They were guilty of false prophesying. Why? What was missing?

Missing from such people were God's truths and the evidence that he was guiding and using them."

Pdf; https://drive.google.com/file/d/0ByT...haelRZUW8/view

Fast det så klart, det gäller ju endast alla andra falska profeter, inte JV själva. När dom profeterar fel heter det "nytt ljus" och allt är glömt och förlåtet.
Citera
2017-03-08, 20:02
Medlem
Citat:

De har många gånger agerat profeter. Inför 1914.
Ännu värre inför 1925.
Inför 1975.
Den obestämda generationen från 1914.
De t.o.m agerade genom att bygga Beth Sarim för att husera de forna gudsmän som skulle uppstå enligt de profetior de framfört.
Bara för att nämna några av de större profetiorna.
Se vasectomaters exempel på att de också tydligt slagit sig för bröstet och med en dåres självklarhet definierat sig själva som Guds profet.

Numer är de lite försiktigare i sin definition, men likväl eldas det på, med antydningar snarare, för att få medlemmarna att tro att imorgon är det dags. Egentligen ingen större skillnad.

När det gäller de misstag de gjort, så är det ytterst sällan de erkänner dem. Det är under senare tid de erkänt att Russell o company i sin iver tog i lite.
För spektaklet 1975 kom en kort notis i Vakttornet först 1980 som, istället för en ursäkt, lade över ansvaret på enskilda medlemmar som hade felaktiga förhoppningar över årtalet 1975. Pinsamt!

I rent allmänna ordalag har de ju nu i det beryktade vakttornet i feb 2017 erkänt att de inte är ofelbara och liknande uttalanden har också tidigare gjorts.
Men det känns som någon form av behov att upplysa var och en hur ödmjuka de är. Ingen annan berömmer ju dem för deras ödmjukhet, så då måste de i ödmjukhetens anda skryta om det själv. Det kanske var tänkt som ett sent försök att be om ursäkt för generationsdebacklet?

Handen på hjärtat, är det tillåtet att som ett JV, ens diskutera riktigheten i den styrande kretsens uttalanden?
Tror du att det finns någon punkt på dagordningen tex under kretsveckan att framföra lite välförtjänt kritik mot någon lära? Nej, håller du inte med skall du vänta på att Jehova rättar till läran, prata inte om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in