Citat:
Har varit mycket snack om domslut den senate tiden. Nästan som det var för tio år sedan.
Nackdelen med spaggarna är att de är furbo. Beäknande och listiga. Finns en anledning till att de har högst IQ i Europa i mätningar.
http://www.rlynn.co.uk/uploads/pdfs/Intelligence%20and%20the%20Wealth%20and%20Poverty% 20of%20Nations.pdf
Och förmågan till dietrologi är också anledningen till att Berlusconi blev politiskt mäktig, att Beppe Grillo (som förespråkar direktdemokrati ) är det nu största partiet och att Salvinis Lega Nord ständigt vinner mark. Det är inte en rak linje utan ett ständigt granskande av makten. Problemet är att de inte har som vi en gång hade i Sverige, en känsla för uppoffring för det gemensamma. De ser hela tiden till sig själv och de sina.
(Inte olikt alla de som nu tar över Sverige, fast då på ett otäckt vis)
Jämför gärna med Brexit och Trump, men för drygt 20 år sedan. Där stod Berlusconi. Men gubbjäveln är nu över 80 år gammal… Han vill vill och orkar inte satsa och andra försöker utnyttja detta.
Jag kan dock inte se att Calcio kan sjunka lägre än var de är idag. Med eller utan nya arenor kommer de att utmana om titlarna i CL och EL.
Nackdelen med spaggarna är att de är furbo. Beäknande och listiga. Finns en anledning till att de har högst IQ i Europa i mätningar.
http://www.rlynn.co.uk/uploads/pdfs/Intelligence%20and%20the%20Wealth%20and%20Poverty% 20of%20Nations.pdf
Och förmågan till dietrologi är också anledningen till att Berlusconi blev politiskt mäktig, att Beppe Grillo (som förespråkar direktdemokrati ) är det nu största partiet och att Salvinis Lega Nord ständigt vinner mark. Det är inte en rak linje utan ett ständigt granskande av makten. Problemet är att de inte har som vi en gång hade i Sverige, en känsla för uppoffring för det gemensamma. De ser hela tiden till sig själv och de sina.
(Inte olikt alla de som nu tar över Sverige, fast då på ett otäckt vis)
Jämför gärna med Brexit och Trump, men för drygt 20 år sedan. Där stod Berlusconi. Men gubbjäveln är nu över 80 år gammal… Han vill vill och orkar inte satsa och andra försöker utnyttja detta.
Jag kan dock inte se att Calcio kan sjunka lägre än var de är idag. Med eller utan nya arenor kommer de att utmana om titlarna i CL och EL.
Det jag tycker är intressant med italienarna är att man ser organisationsförmågan som en gång byggde Romarriket. Klart en stor andel är slappa strandraggare, men ta killar som Allegri, Conte och Capello. Backa bandet 2000 år så är dessa fältherrar som besegrar galliska och daciska vildar.
Ranieri ser jag som en strävsam guvernör i någon upprorisk provins, ständigt kämpandes med att upprätthålla Pax Romana.
Det är därför Italien alltid klarar sig i slutändan. Enorma skulder, hög inflation, politiskt kaos etc. Men på något sätt så har man lyckats streta på och har en närmare 3000 år gammal civilisation som inte kommer dö i första taget.
Också därför man till skillnad mot övriga Sydeuropa har en stark ekonomi och industri. Nu är jag ingen separatist och vill ha ett enat Italien, men skulle Padanien skapas så hade det varit ett av Europas rikaste länder.
Så Italien har sina nackdelar, men där finns ändå en ständig överlevnad. Det är delvis därför jag älskar detta galna land.