Citat:
Ursprungligen postat av
JayGatsby
Har inte Sardinien alltid varit lite isolerat? Sicilien har ju flera större städer, antik historia och nära till fastlandet. Sardinien har inget av detta.
Själv tycker jag det vore ballt om man byggde bro mellan Sardinien och Korsika samt lite ordentliga motorvägar och rent av tåg som går fort. Då kan folk iallafall röra på sig.
Cirka tio mil mellan Cagliari och Oristano. Tar 49 minuter med direkttåg:
https://www.wanderio.com/it/search/58bb556cb6c85d00180000c7
Men vill du upp i bergen där den riktiga kulturen finns så tar det mer tid.
Många likheter mellan Cagliari och Malmö FF. Båda är landslaget för regionen. Upptagningen är hela skåne och sedan lite till, och det är samma på den vackra ön. Undantaget är de fanatiska i Sassari, lite på samma vis som Helsingborg i Skåne, även om det är skapats av MFF på ett konstgjort sätt. För de kan såklart inte finnas på den nivån egentligen på samma vis som att Sassari inte kan ha ett fotbollslag på hög nivå… Men motsättningar är positivt.
Och detta med att njuta av motsättningar tror jag att vi som gillar fotboll i stort och kanske Calcio i synnerhet njuter av. De stora matcherna behöver inte nödvändigtvis vara de som betyder mest i tabellen utan de som känslomässigt betyder mest. Och i Italien där stadsstater med ärorik historia kämpar mot varandra likt de gjort under århundranden så betyder en fotbollsmatch oändligt mycket.
Där tror jag att både Skåne och Sardinien ligger efter. För storlagen har inga riktiga konkurrenter. På gott och ont.
Och i Italian älskar man motsättningar och diskussioner på ett sätt som vi först nu kanske kan börja njuta av. Om alla verkar ha samma åsikt å tar någon motsatt åsikt alternativt ändrar man diskussionsämnet. För att vara överens är meninglöst, medan i Sverige så anser vi det vara målet. Konsensus.