2017-03-03, 21:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man kan aldrig vara säker på vad man får förutom att arenan inte blir i klassisk stil. Den kan dock fortfarande bli lysande som i juventus fall. Därför är jag rädd för vad som kan ske i Milans och Romas fall. Ett nytt emirates eller friends hade varit förfärligt. Kanske inte i ligalunken, men i stormatcherna. Snittet hade höjts , men jag vill fan ha Milan på en arena med 80 000 i kapacitet i stormatcherna. En arena med en skäl och karaktäristisk stil. Det ska sägas att det är få arenor där den här känslan är viktigare än alla andra fördelar med nybyggt. 90% av de italienska klubbarna borde fortfarande bygga nytt.

Jag håller med. Och om Italien någonsin får arrangera EM/VM så vore det ju trevligt om man kunde sprida ut evenemanget bortom Milano, Turin och Rom.
Citera
2017-03-03, 21:11
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
1,6 miljoner på en yta som motsvarar Sicilien (5 miljoner invånare), och Sicilien är fan inte tättbefolkat. Vafan i helvete Sardinien har 69 invånare/km² medan Italian totalt har 205 inv./km².

Cagliari som stad ligger på 26:e plats i Italien:
https://it.wikipedia.org/wiki/Comuni_d%27Italia_per_popolazione

Och befolkningen minskar snabbt…
Har inte Sardinien alltid varit lite isolerat? Sicilien har ju flera större städer, antik historia och nära till fastlandet. Sardinien har inget av detta.

Själv tycker jag det vore ballt om man byggde bro mellan Sardinien och Korsika samt lite ordentliga motorvägar och rent av tåg som går fort. Då kan folk iallafall röra på sig.
Citera
2017-03-04, 13:14
Medlem
B-Dawks avatar
Köpet av Milan verkar skita sig. Kommer de hitta någon annan köpare tror ni?
Citera
2017-03-04, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Köpet av Milan verkar skita sig. Kommer de hitta någon annan köpare tror ni?
Jag hoppas de för Milans skull de kommer fortsätta sin kräftgång annars.
Citera
2017-03-04, 22:44
Medlem
Skön bortaseger för Napoli mot Roma, men den verkliga segraren i den matchen var nog Juventus?

Och Milan har nu börjat få tillbaka spelare och vann därför tämligen enkelt hemma mot Chievo. Oavsett uppköp är deras viktigaste uppgift att behålla talangerna och bygga vidare. Med pengar kan man köpa in stjärnor, men alldeles oavsett så är detta lag ett år bättre nästa säsong.
Citera
2017-03-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Har inte Sardinien alltid varit lite isolerat? Sicilien har ju flera större städer, antik historia och nära till fastlandet. Sardinien har inget av detta.

Själv tycker jag det vore ballt om man byggde bro mellan Sardinien och Korsika samt lite ordentliga motorvägar och rent av tåg som går fort. Då kan folk iallafall röra på sig.
Sardinien ligger mitt i medelhavet där trafiken varit stor sedan förhistorisk tid. Nuragher osv vittnar om en tidig, egenartad och avancerad civilisation.

1,6 miljoner på en yta som ungefär motsvarar Sicilien (5 miljoner invånare). Vafan i helvete Sardinien har 69 invånare/km² medan Italian totalt har 205 inv./km². Består av små städer där man historiskt funnits uppe i bergen, kuststäderna har växt inte minst med turismen.

Cagliari ligger på 26:e plats i Italien:
https://it.wikipedia.org/wiki/Comuni_d%27Italia_per_popolazione

Och befolkningen på ön minskar snabbt… Man föder minst antal barn i hela världen (1,11 per kvinna):
https://seosardinia.files.wordpress.com/2016/09/seo-fertilitc3a0-world-bank.png?w=723

Imorgon spelar Cagliari hemma mot Inter.

Inte osannolikt att sarderna Murru, Barella och Sau är i startelvan trots att det finns spelare som spelat i stora och viktiga matcher typ Bruno Alves, Padoin, Isla, osv. Lägg till att kaptenen Dessena härstammar från Sardinien och nu har flyttat hem.

Morattis Saras har byggt upp sin förmögenhet på oljeraffinaderi på Sardinien. Därför är det lite ironiskt att Cagliaris president är från Milano och varit verksam inom Inter.
Citera
2017-03-05, 01:22
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Apropå Juves 30 raka hemmasegrar i ligan så tog jag mig tid att gå igenom klubbens hemmafacit sedan invigningen av Juventus Stadium. Det är sannerligen imponerande läsning:
Av 148 tävlingsmatcher på Juventus Stadium har man alltså förlorat 5.

Vilka är då de historiska förlusterna?

2012-11-03
Juventus - Inter 1-3
2013-01-06
Juventus - Sampdoria 1-2
2013-04-10
Juventus - FC Bayern 0-2
2015-03-05
Juventus - Fiorentina 1-2 (Coppa)
2015-08-23
Juventus - Udinese 0-1

Säsong för säsong:
Senast redigerad av BonhommeDeNeige 2017-03-05 kl. 01:26.
Citera
2017-03-05, 01:34
Medlem
Det finns all anledning till att hylla Juventus. Man hade ett galet bra lag då man tvingades ned till Serie B för drygt 10 år sedan. Och man var tvungen att gå igenom ett smärtsam generationsskifte i ledningen. Det tog ett antal år innan man fick ordning på det och Contes roll är nog avgörande. Allegri har tagit det till en högre nivå och ledningen har också blivit tryggare och bättre.

Juventus genomled sina värsta år och lyckades komma vidare med tradition och värdighet. Många börjar igen dilla om domslut, men det snacket kan omöjligt leda till något nu när Juventus åter har en stark ledning.

Spännande att se hur långt laget kan gå. Defensiven är briljant men åldrande, och resten är ok. Detta är dock inte ett lag som kan konkurrera med laget då de tvingades ned, men det kan vara tillräckligt för att kunna utmana om CL-titeln.
Senast redigerad av Brille68 2017-03-05 kl. 01:55.
Citera
2017-03-05, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Cirka tio mil mellan Cagliari och Oristano. Tar 49 minuter med direkttåg:

https://www.wanderio.com/it/search/58bb556cb6c85d00180000c7

Men vill du upp i bergen där den riktiga kulturen finns så tar det mer tid.

Många likheter mellan Cagliari och Malmö FF. Båda är landslaget för regionen. Upptagningen är hela skåne och sedan lite till, och det är samma på den vackra ön. Undantaget är de fanatiska i Sassari, lite på samma vis som Helsingborg i Skåne, även om det är skapats av MFF på ett konstgjort sätt. För de kan såklart inte finnas på den nivån egentligen på samma vis som att Sassari inte kan ha ett fotbollslag på hög nivå… Men motsättningar är positivt.

Och detta med att njuta av motsättningar tror jag att vi som gillar fotboll i stort och kanske Calcio i synnerhet njuter av. De stora matcherna behöver inte nödvändigtvis vara de som betyder mest i tabellen utan de som känslomässigt betyder mest. Och i Italien där stadsstater med ärorik historia kämpar mot varandra likt de gjort under århundranden så betyder en fotbollsmatch oändligt mycket.

Där tror jag att både Skåne och Sardinien ligger efter. För storlagen har inga riktiga konkurrenter. På gott och ont.

Och i Italian älskar man motsättningar och diskussioner på ett sätt som vi först nu kanske kan börja njuta av. Om alla verkar ha samma åsikt å tar någon motsatt åsikt alternativt ändrar man diskussionsämnet. För att vara överens är meninglöst, medan i Sverige så anser vi det vara målet. Konsensus.
Senast redigerad av Brille68 2017-03-05 kl. 01:56.
Citera
2017-03-05, 02:33
Medlem
Har varit mycket snack om domslut den senate tiden. Nästan som det var för tio år sedan.

Nackdelen med spaggarna är att de är furbo. Beäknande och listiga. Finns en anledning till att de har högst IQ i Europa i mätningar.

http://www.rlynn.co.uk/uploads/pdfs/Intelligence%20and%20the%20Wealth%20and%20Poverty% 20of%20Nations.pdf

Och förmågan till dietrologi är också anledningen till att Berlusconi blev politiskt mäktig, att Beppe Grillo (som förespråkar direktdemokrati ) är det nu största partiet och att Salvinis Lega Nord ständigt vinner mark. Det är inte en rak linje utan ett ständigt granskande av makten. Problemet är att de inte har som vi en gång hade i Sverige, en känsla för uppoffring för det gemensamma. De ser hela tiden till sig själv och de sina.

(Inte olikt alla de som nu tar över Sverige, fast då på ett otäckt vis)

Jämför gärna med Brexit och Trump, men för drygt 20 år sedan. Där stod Berlusconi. Men gubbjäveln är nu över 80 år gammal… Han vill vill och orkar inte satsa och andra försöker utnyttja detta.

Jag kan dock inte se att Calcio kan sjunka lägre än var de är idag. Med eller utan nya arenor kommer de att utmana om titlarna i CL och EL.
Citera
2017-03-05, 15:46
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Och Milan har nu börjat få tillbaka spelare och vann därför tämligen enkelt hemma mot Chievo. Oavsett uppköp är deras viktigaste uppgift att behålla talangerna och bygga vidare. Med pengar kan man köpa in stjärnor, men alldeles oavsett så är detta lag ett år bättre nästa säsong.

Får de dock inte in några pengar så blir det ju allt svårare att behålla de riktigt stora talangerna. Donnarumma har ju som bekant Mino Raiola som agent och börjar inte Milan sluta på Europaplatserna så lär han väl börja ställa till grejer. Sen måste ju även talangerna som tex Locatelli och Calabria ta nästa steg.
Citera
2017-03-06, 08:47
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Cirka tio mil mellan Cagliari och Oristano. Tar 49 minuter med direkttåg:

https://www.wanderio.com/it/search/58bb556cb6c85d00180000c7

Men vill du upp i bergen där den riktiga kulturen finns så tar det mer tid.

Många likheter mellan Cagliari och Malmö FF. Båda är landslaget för regionen. Upptagningen är hela skåne och sedan lite till, och det är samma på den vackra ön. Undantaget är de fanatiska i Sassari, lite på samma vis som Helsingborg i Skåne, även om det är skapats av MFF på ett konstgjort sätt. För de kan såklart inte finnas på den nivån egentligen på samma vis som att Sassari inte kan ha ett fotbollslag på hög nivå… Men motsättningar är positivt.

Och detta med att njuta av motsättningar tror jag att vi som gillar fotboll i stort och kanske Calcio i synnerhet njuter av. De stora matcherna behöver inte nödvändigtvis vara de som betyder mest i tabellen utan de som känslomässigt betyder mest. Och i Italien där stadsstater med ärorik historia kämpar mot varandra likt de gjort under århundranden så betyder en fotbollsmatch oändligt mycket.

Där tror jag att både Skåne och Sardinien ligger efter. För storlagen har inga riktiga konkurrenter. På gott och ont.

Och i Italian älskar man motsättningar och diskussioner på ett sätt som vi först nu kanske kan börja njuta av. Om alla verkar ha samma åsikt å tar någon motsatt åsikt alternativt ändrar man diskussionsämnet. För att vara överens är meninglöst, medan i Sverige så anser vi det vara målet. Konsensus.
Jasså, det är inte längre än så? Hmm, ja då är det inte mycket att göra. Synd på fin ö.
Haha ja, skillnaden är väl att Cagliari till skillnad från Malmö FF är inhemskt och att vanligaste maträtten inte falafel och vanligaste namnet inte är Muhammed.

Jaha, Europavecka på ingång.
Kan Napoli vända mot Real Madrid hemma på San Paolo? Och visst borde Roma gå vidare mot Lyon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in