2017-03-06, 08:54
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Har varit mycket snack om domslut den senate tiden. Nästan som det var för tio år sedan.

Nackdelen med spaggarna är att de är furbo. Beäknande och listiga. Finns en anledning till att de har högst IQ i Europa i mätningar.

http://www.rlynn.co.uk/uploads/pdfs/Intelligence%20and%20the%20Wealth%20and%20Poverty% 20of%20Nations.pdf

Och förmågan till dietrologi är också anledningen till att Berlusconi blev politiskt mäktig, att Beppe Grillo (som förespråkar direktdemokrati ) är det nu största partiet och att Salvinis Lega Nord ständigt vinner mark. Det är inte en rak linje utan ett ständigt granskande av makten. Problemet är att de inte har som vi en gång hade i Sverige, en känsla för uppoffring för det gemensamma. De ser hela tiden till sig själv och de sina.

(Inte olikt alla de som nu tar över Sverige, fast då på ett otäckt vis)

Jämför gärna med Brexit och Trump, men för drygt 20 år sedan. Där stod Berlusconi. Men gubbjäveln är nu över 80 år gammal… Han vill vill och orkar inte satsa och andra försöker utnyttja detta.

Jag kan dock inte se att Calcio kan sjunka lägre än var de är idag. Med eller utan nya arenor kommer de att utmana om titlarna i CL och EL.

Det jag tycker är intressant med italienarna är att man ser organisationsförmågan som en gång byggde Romarriket. Klart en stor andel är slappa strandraggare, men ta killar som Allegri, Conte och Capello. Backa bandet 2000 år så är dessa fältherrar som besegrar galliska och daciska vildar.
Ranieri ser jag som en strävsam guvernör i någon upprorisk provins, ständigt kämpandes med att upprätthålla Pax Romana.

Det är därför Italien alltid klarar sig i slutändan. Enorma skulder, hög inflation, politiskt kaos etc. Men på något sätt så har man lyckats streta på och har en närmare 3000 år gammal civilisation som inte kommer dö i första taget.
Också därför man till skillnad mot övriga Sydeuropa har en stark ekonomi och industri. Nu är jag ingen separatist och vill ha ett enat Italien, men skulle Padanien skapas så hade det varit ett av Europas rikaste länder.
Så Italien har sina nackdelar, men där finns ändå en ständig överlevnad. Det är delvis därför jag älskar detta galna land.
Citera
2017-03-06, 17:41
Medlem
Man kan och bör beundra Juventus försvar som endast släppt in 18 mål, men jag har tidigare tjatat om att det är Cagliari som håller rekordet för minst antal insläppta mål under en säsong (11!).

Fint som snus kan man tycka. Och det är det såklart, men det gör kontrasten ännu tydligare eftersom man denna säsong har släppt in fem mål tre gånger på Sant’Elia!! Vansinne. Inte minst pga av att fansen är vana att se ett lag som kämpar till sista andetaget. Spelare som kan vara fula och alltid står upp för tröjan när man möter skickligare motstånd. Vafan tänk nutid med kaptener som Lopez och Conti.

”Rekordet” för flest insläppta mål under en säsong är 68 mål. Cagliari har nu släppt in 57. Och rekordet för flest insläppta mål på hemmaplan är 36, Cagliari har nu släppt in 28 mål.

Det tragiska är att Cagliari kan delvis räddas från skammen av Pescara som släppt in 60 mål och som numera tränas av den fantastiska Zeman, som vi alla vet inte prioriterar försvaret.

Cagliari behöver män som står upp för tröjan.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16730371_601835973353424_4105267493813971454_n.jpg ?oh=52451b57d4c79f9670992455d7f1a153&oe=59353089
Citera
2017-03-06, 18:15
Medlem
Nu när det framkommer att Obama spionerat på Trump under valspurten och använt villig MSM för att sprida o förstöra, så kan man också förstå försöken att sprida ont blod då familjerna Pjanic och Nainggolan njuter av en kväll tillsammans.

http://video.gazzanet.gazzetta.it/video-embed/gazzanet-0020-0000587481?autoPlay=true&newspaper=gazzanet&cookie PolicyAccepted=true&playerType=gazzanet_forzaroma& skinColor=960f2e

Man kan tycka vad man vill om sånt. Men det finns rimligen inget tvivel hos Roma-fansen om att Nainggolan inte kämpar för Romas färger, och därför kan kosta på sig denna ”lyx”.? Och Juventus-fansen bryr sig väl knappast?
Citera
2017-03-06, 18:40
Medlem
Just nu har Frosinone, Hellas och SPAL alla 52 poäng och delar ledningen i Serie B. Men 20:30 avslutas omgången med att Frosinone möter Cittadella. Serie B levererar alltid spänning. Och jag vill igen hylla fittslickaren som siktar på ögonen, som leder skytteligan med 19 mål, sedan Caputo 14, och alla andra på 11 mål och färre…
Citera
2017-03-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Jasså, det är inte längre än så? Hmm, ja då är det inte mycket att göra. Synd på fin ö.
Haha ja, skillnaden är väl att Cagliari till skillnad från Malmö FF är inhemskt och att vanligaste maträtten inte falafel och vanligaste namnet inte är Muhammed.
...

Jag tog Oristano lite slumpmässigt. Det blir nog uppemot 4-5 timmar med tåg eller buss om du ska mellan Cagliari och Olbia. Och det är Olbia som är Cagliaris vänskapsklubb.

Olbia ligger vid Costa Smeralda, där de rika håller till. Och det är briljant vackert, men jag föredrar regionen kring Oristano. Vafan i helvete Is Arutas:

http://static.panoramio.com/photos/large/21808703.jpg

https://thumbs.dreamstime.com/z/natural-white-marble-stones-texture-quartz-pebble-beach-arutas-beach-sardinia-quartz-pebbles-small-4 5500589.jpg

Där sanden består av avrundade kvarts-stenar

http://www.coopsinis.it/funzioni/header/images/Z_41776_Is_Aruttas011.jpg

Inom några kilometer har du mjöigt vita stränder och kristallklara stenstränder. En liten stad med mångtusenårig historia och framförallt nära till bergen där den riktiga kulturen finns.

Poängen är att det är en stor ö, där det det finns oändligt många vackra stränder. Om du hyr en bil och bor på diverse agroturismi så kan du uppleva fantastiskt mycket på kort tid.
Citera
2017-03-06, 19:24
Medlem
Allt fokus nu på Napoli mot Real Madrid. Jag trodde inför mötet att Napoli skulle kunna ta hem detta. Framförallt för att Real Madrid inte har en riktig tränare. Sarri borde kunna klä av honom, tyvärr blir situationen nu betydligt mer lättläst eftersom Napoli måste anfalla och hoppas på det bästa…

Det ger Sarri färre möjligheter, men jag anser fortfarande att Napoli borde gå vidare.
Senast redigerad av Brille68 2017-03-06 kl. 19:27.
Citera
2017-03-06, 19:30
Medlem
Citat:
Allt fokus nu på Napoli mot Real Madrid. Jag trodde inför mötet att Napoli skulle kunna ta hem detta. Framförallt för att Real Madrid inte har en riktig tränare. Sarri borde kunna klä av honom, tyvärr blir situationen nu betydligt mer lättläst eftersom Napoli måste anfalla och hoppas på det bästa…

Det ger Sarri färre möjligheter, men jag anser fortfarande att Napoli borde gå vidare.

Jag skulle hålla Zidane som en av de bättre tränarna för Real Madrid, då han själv varit en superstjärna och vet hur man ska ta hand om de.
Citera
2017-03-06, 19:31
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Min son, som har stenkoll motsäger media och hävdar att Lecce 1985/1986 släppte in 88 mål. Och att det kan finnas de som släppt in ännu fler.

Källan som jag litade på då jag dillade om antalet insläppta mål:

http://www.football-italia.net/99271...7-did-you-know
68 mål är inte rekordet för flest insläppta mål i alla fall.

2015/16: Frosinone 76
2014/15: Parma 75, Cesena 73 (Cagliari släppte in 68 mål den här säsongen, kanske det som menades?)
2013/14: Livorno 77, Sassuolo 72
2012/13: Pescara 84

Lecce släppte in 88 mål säsongen 1985/86 enligt Wikipedia.
Citera
2017-03-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
68 mål är inte rekordet för flest insläppta mål i alla fall.

2015/16: Frosinone 76
2014/15: Parma 75, Cesena 73 (Cagliari släppte in 68 mål den här säsongen, kanske det som menades?)
2013/14: Livorno 77, Sassuolo 72
2012/13: Pescara 84

Lecce släppte in 88 mål säsongen 1985/86 enligt Wikipedia.

Jag tror att du har rätt. Man hänvisade förmodligen på Cagliari.

Min son, som har stenkoll visade på Padova 1995/19966 som släppte in 79 mål. Och att det kan finnas de som släppt in ännu fler.

Källan som jag litade på då jag dillade om antalet insläppta mål, men som jag tydligen missförstod:

http://www.football-italia.net/99271/serie-week-27-did-you-know

Senast redigerad av Brille68 2017-03-06 kl. 19:42.
Citera
2017-03-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Jag skulle hålla Zidane som en av de bättre tränarna för Real Madrid, då han själv varit en superstjärna och vet hur man ska ta hand om de.

Om man ser på tränare som har spelarbakgrund så inser man att de som lyckats oftast har en relativt defensiv bakgrund. De genialiska anfallarna har nog svårare att överföra deras briljans till linjer i ett spel.
Citera
2017-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Om man ser på tränare som har spelarbakgrund så inser man att de som lyckats oftast har en relativt defensiv bakgrund. De genialiska anfallarna har nog svårare att överföra deras briljans till linjer i ett spel.

Det har du rätt i, men jag menar mer att man nog spetsar öronen en aning mer när Zidane talar i omklädningsrummet än övriga tränare, iallafall i Real Madrids omklädningsrum. Han var ju själv en galactico och vet vilken press det innefattar. Sen huruvida han fungerar taktiskt är en annan femma men jag tror att han är en jävel på att få ut det mesta av sina spelare.
Citera
2017-03-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Det har du rätt i, men jag menar mer att man nog spetsar öronen en aning mer när Zidane talar i omklädningsrummet än övriga tränare, iallafall i Real Madrids omklädningsrum. Han var ju själv en galactico och vet vilken press det innefattar. Sen huruvida han fungerar taktiskt är en annan femma men jag tror att han är en jävel på att få ut det mesta av sina spelare.

Du har en poäng, men jag hävdar att tränare är ett yrke som ofta förminskas. Jag anser att man måste har bakgrunden (där en spelare som varit med om stora saker har en fördel), att man ska ha den teoretiska bakgrunden som man måste gå igenom. och kanske framförallt att man och kämpar sig igenom karriären. Från en låg nivå till förhoppningsvis en högsta. Men att man bevisar sina idéer genom resultat och därmed belönas med allt större lag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in