2017-03-04, 10:02
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Yes, du kan köpa/sälja hur mycket du vill, kommer inte krångla till skatten ett dugg. Du får summan du ska betala förtryckt i deklarationen oavsett hur många affärer du gjort.

Olika från bolag till bolag, vissa delar dessutom ut flera gånger per år. Vanligast är dock under våren.

Slutet av året, eftersom skatten ändras till nästa år. Nu kommer skatten nästa år att vara liknande som i år, men teoretiskt skulle den kunna bli mycket högre och då måste du efter nyår få högre avkastning för att ISK fortfarande ska vara ett bättre val än traditionell beskattning. Dock är det viktigt att komma ihåg att om du sätter in pengar på ISK efter halvårsskiftet så betalar du bara skatt motsvarande ett halvår. Om vi för enkelhetens skull säger att föregående års statslåneränta + 0,75 procentenheter är 4% så kommer du alltså tjäna på att ha ISK om du har en avkastning högre än 4%. Men om du sätter in pengarna i juli så har du fortfarande tjänat på att välja ISK om du har en avkastning högre än 2%.
Du tar ingen hänsyn till att insättningar ökar kapitalunderlaget med en fjärdedel av statslåneräntan+0,75% i dina uträkningar.
Om du sätter in i Juli ska avkastningen vara mer än 3% om det ska löna sig med ISK om jag förstår saken rätt.
Senast redigerad av olovpalme 2017-03-04 kl. 10:38.
Citera
2017-03-04, 10:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Du tar ingen hänsyn till att insättningar ökar kapitalunderlaget med en en fjärdedel av statslåneräntan+0,75% i dina uträkningar.
Om du sätter in i Juli ska avkastningen vara mer än 3% om det ska löna sig med ISK om jag förstår saken rätt.
Ponera att vi har ett tomt ISK första januari och vi sätter in 100k 2 juli. De fyra avläsningarna blir då 0kr + 0kr + 0kr + 100kkr. Till den summan lägger vi till insättningen på 100k. Sedan dividerar vi med 4 så får vi kapitalunderlaget 50k.
Citera
2017-03-04, 10:33
Medlem
Citat:
Du tar ingen hänsyn till att insättningar ökar kapitalunderlaget med en en fjärdedel av statslåneräntan+0,75% i dina uträkningar.
Jo, det tar jag hänsyn till. Sätter du in 1 juli så kommer du under året att ha 1 insättning och 1 kvartalsskifte, vilket blir lika mycket som 2 kvartalsskiften (= hälften så mycket som 4 kvartalsskiften som det är på ett år). Om vi för enkelhetens skull säger att man redan har pengarna på ett ISK vid årsskiftet och man har konstant 100 000 kr så kommer man under året att ha 100 000 kr vid 4 tillfällen (= 400 000, vilket man delar på 4 och får då 100 000) Om man däremot väntar till i juli så har man missat 3 kvartalsskiften och sluppit betala skatt vid dessa. Istället har man 1 kvartalsskifte kvar samt 1 insättning (=200 000, vilket delat på 4 blir 50 000, vilket är hälften av 100 000).

Att ta höjd för en extra insättning så som du gör blir bara relevant om du sätter in pengarna innan juli eftersom du då kommer att ha 2 kvartalsbyten och 1 insättning, men det behöver man inte tänka på om man sätter in pengarna i juli eftersom insättningen och det missade kvartalsbytet tar ut varandra.
Citera
2017-03-04, 18:17
Medlem
Triremers avatar
Kommer de börja erbjuda aktier på London Stock Exchange? Jag kan inte hitta dem i listan.

Har varit intresserad av Fever-Tree FEVR ett tag eftersom att jag tror att trenden med dyr tonic är här för att stanna.
Senast redigerad av Triremer 2017-03-04 kl. 18:22.
Citera
2017-03-05, 13:21
Medlem
JustZlatans avatar
Kan jag handla på Avanza om jag befinner i utomlands, till exempel om jag flyttar till i Italien?
Citera
2017-03-05, 23:55
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ponera att vi har ett tomt ISK första januari och vi sätter in 100k 2 juli. De fyra avläsningarna blir då 0kr + 0kr + 0kr + 100kkr. Till den summan lägger vi till insättningen på 100k. Sedan dividerar vi med 4 så får vi kapitalunderlaget 50k.
Hittade inte igen när avläsningarna sker.Vet inte vart dessa uppgifter finns på Avanzas sida.
Såg att jag fått svar tidigare av RostigHink att dessa datum gäller:1/1, 1/4, 1/7 och 1/10.Men om det infaller helgdagar eller lördag och söndag på dessa dagar vad gäller då?När på dagen avläses värdet?De kanske kan hända att det blir insättning och uttag eller affär på avläsningsdagen då vill man veta vad som gäller.
Citat:
Jo, det tar jag hänsyn till. Sätter du in 1 juli så kommer du under året att ha 1 insättning och 1 kvartalsskifte, vilket blir lika mycket som 2 kvartalsskiften (= hälften så mycket som 4 kvartalsskiften som det är på ett år). Om vi för enkelhetens skull säger att man redan har pengarna på ett ISK vid årsskiftet och man har konstant 100 000 kr så kommer man under året att ha 100 000 kr vid 4 tillfällen (= 400 000, vilket man delar på 4 och får då 100 000) Om man däremot väntar till i juli så har man missat 3 kvartalsskiften och sluppit betala skatt vid dessa. Istället har man 1 kvartalsskifte kvar samt 1 insättning (=200 000, vilket delat på 4 blir 50 000, vilket är hälften av 100 000).

Att ta höjd för en extra insättning så som du gör blir bara relevant om du sätter in pengarna innan juli eftersom du då kommer att ha 2 kvartalsbyten och 1 insättning, men det behöver man inte tänka på om man sätter in pengarna i juli eftersom insättningen och det missade kvartalsbytet tar ut varandra.
Tänkte fel trodde det blev 2 mätningar under perioden.Men Efter 6 månader i januari blir kapitalunderlaget 75 000 om man sätter in 100 000 i juli.
Senast redigerad av olovpalme 2017-03-05 kl. 23:59.
Citera
2017-03-06, 00:01
Medlem
Citat:
Hittade inte igen när avläsningarna sker.Vet inte vart dessa uppgifter finns på Avanzas sida.
Såg att jag fått svar tidigare av RostigHink att dessa datum gäller:1/1, 1/4, 1/7 och 1/10.Men om det infaller helgdagar eller lördag och söndag på dessa dagar vad gäller då?När på dagen avläses värdet?De kanske kan hända att det blir insättning och uttag eller affär på avläsningsdagen då vill man veta vad som gäller.
Spelar ingen roll om det är på en lördag eller söndag, du har fortfarande X kronor på kontot den dagen.

Citat:
Trodde det blev 2 mätningar under perioden. Men Efter 6 månader i januari blir kapitalunderlaget 75 000 om man sätter in 100 000 i juli.
Förstår inte riktigt vad du menar men sätter man in pengar i juli (d.v.s. i det tredje kvartalet) så behöver man hälften så mycket avkastning som om man satte in pengar i januari (d.v.s. det första kvartalet).
Citera
2017-03-06, 01:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Spelar ingen roll om det är på en lördag eller söndag, du har fortfarande X kronor på kontot den dagen.

Förstår inte riktigt vad du menar men sätter man in pengar i juli (d.v.s. i det tredje kvartalet) så behöver man hälften så mycket avkastning som om man satte in pengar i januari (d.v.s. det första kvartalet).

En detalj som jag inte har koll på är om man utgår från beloppet som gäller när den första dagen varje kvartal inleds eller när den avslutas. Dvs. utgår man från beloppet som gäller t.ex. 1:a april 0.00 eller 23:59? Det påverkar också om en insättning bör göras den 1:a eller 2:a april för att minimera skatten.
Citera
2017-03-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En detalj som jag inte har koll på är om man utgår från beloppet som gäller när den första dagen varje kvartal inleds eller när den avslutas. Dvs. utgår man från beloppet som gäller t.ex. 1:a april 0.00 eller 23:59? Det påverkar också om en insättning bör göras den 1:a eller 2:a april för att minimera skatten.
Nu gissar jag (vill verkligen poängtera det) men det bör vara 00.00, d.v.s. det belopp du har efter stängning i mars och innan öppning 1a april. Detta eftersom det mäts "vid ingången av varje kvartal". Ingången till det nya kvartalet sker ju klockan 12 på natten mellan den sista mars och första april, inte natten mellan första och andra april. Det känns mest logiskt att man kollar exakt vad du har på kontot just i månadsskiftet, alltså natten mellan sista mars och första april, snarare än natten mellan första och andra april (eftersom det inte sker något kvartalsskifte den natten). Det kan såklart vara så att det mäts efter stängning den första april men då har man formulerat texten fel hos många banker (läser på Avanza, Nordnet, DeGiro, Handelsbanken).
Citera
2017-03-06, 09:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Kommer de börja erbjuda aktier på London Stock Exchange? Jag kan inte hitta dem i listan.

Har varit intresserad av Fever-Tree FEVR ett tag eftersom att jag tror att trenden med dyr tonic är här för att stanna.

Hej,

För närvarande har vi inga planer på att erbjuda handel på Londonbörsen. Närmast på tur står Frankrike och Italien men vi tar givetvis emot ditt förslag och vi ser kontinuerligt över de marknader som vi kan erbjuda på sajten.

/Florence, Avanza
Citera
2017-03-06, 09:47
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan jag handla på Avanza om jag befinner i utomlands, till exempel om jag flyttar till i Italien?

Hej,

Det går bra att handla aktier hos oss som utlandsbosatt, du kan nå sajten som vanligt. Om du inte längre är skatteskyldig i Sverige så kommer ditt ISK att beskattas som ett vanligt Aktie och Fondkonto med reavinstskatt istället. Du kan läsa mer här:
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/konto-avtal/Utomlandsbosatt.html

/Florence, Avanza
Citera
2017-03-07, 20:49
Medlem
Kebbabturkens avatar
Har vanligt aktie konto hos Avanza (ej ISK) och har sålt av lite Amerikanska aktier under Februari månad i år. Deklarerar jag det nu i Mars eller ska jag deklarerar vinsten i nästa års deklaration? Sorry om frågan är dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in