2017-02-28, 17:10
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Allmän fråga om grundtaktik för aktier...

Nu har t.ex Doro legat 300kr i minus för mig ett bra tag, men nu senaste månaden har dom skjutit i hödjen och jag ligger på plus 166kr,

Vore det smart att sälja nu, eller ska jag hålla kvar på det? Vad är det för event som indikerar på att sälja? När jag behöver pengar?

Om du tror på bolaget och/eller om anledningen till att du köpte in dig från första början finns kvar så behåller du, annars säljer du.

Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Är det någon bra strategi att gå in på Dagens förlorare och kolla runt och köpa sådana som har åkt i botten, och hålla på dom tills dom går upp igen?

Nej, har den åkt i botten så finns det i princip alltid en bra anledning till det.
Citera
2017-02-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Sen så att man kan låsa så att det endast går att logga in via mobilt bank-id om man vill. Känns lite halvt osäkert att någon kan logga in på ens konto genom bara ett lösenord. Även om man bara kan föra över pengar till sig själv i annan bank så hade det känts säkrare om det bara gick att logga in via bank-id.

Slå in fel lösenord 5 gånger så spärras det och du kan endast logga in med bank-ID.
Citera
2017-02-28, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Sen så att man kan låsa så att det endast går att logga in via mobilt bank-id om man vill. Känns lite halvt osäkert att någon kan logga in på ens konto genom bara ett lösenord. Även om man bara kan föra över pengar till sig själv i annan bank så hade det känts säkrare om det bara gick att logga in via bank-id.

Instämmer med detta, även om man nu bara kan föra över till sina egna konton hade jag absolut föredragit att få ha bank-id istället för lösenord
Citera
2017-02-28, 20:53
Medlem
elbels avatar
Vad betyder tid i fondlistan i mitt innehav? Kolumnen mellan senast och inköp

Gjorde ett engångsköp av en fond för ett par år sen men hittar inte när?
Transaktionshistoriken verkar bara gå tillbaks ett par år
Citera
2017-02-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vad betyder tid i fondlistan i mitt innehav? Kolumnen mellan senast och inköp
Datumet då kursen senast uppdaterades. I min lista har jag två fonder där det står 28/2 (dessa har alltså hunnit få in dagens kurs), medan två har 27/2 och har alltså inte fått in dagens kurs än utan visar fortfarande gårdagens kurs.
Citera
2017-03-01, 09:29
Medlem
The-Korvens avatar
Vad har hänt med vinnare och förlorare på aktiesidan?

Finns kvar på fondsidan
Citera
2017-03-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Korven

Finns kvar på fondsidan
De har flyttat den, jag hade också problem att hitta. Ligger under inspirationssidan tror jag, lite lagom gömd...
Citera
2017-03-01, 13:17
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Korven

Finns kvar på fondsidan

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
De har flyttat den, jag hade också problem att hitta. Ligger under inspirationssidan tror jag, lite lagom gömd...

Hej,

Tanken var att samla all aktieinspiration på samma sida. Därav hittar ni numera Vinnare och Förlorare under Investera > Aktier > Aktieinspiration.

/Florence, Avanza
Citera
2017-03-01, 16:17
Medlem
Försöker bygga egen börsskärm, men när jag vill flytta de olika rutorna så funkar det inte?
Det blir ungefär som att jag markerar texten. Fast det är en sån "flyttar" muspekare.

Sen en fråga om courtaget. Dras de från beloppet på saldot? Eller läggs de på inköpskostnaden per aktie?

T.ex om jag har ett belopp på 100.000kr, och jag handlar exakt för 100.000kr så jag inte har något belopp tillgängligt. Det gör inget för courtaget läggs bara på aktiekostnaden?

Och som jag fattat så dras inget courtage om man lägger en order, som sedan går ut utan något köp/sälj?

Blir det någon avgift om man säljer fonder men avbryter ordern innan bryttid?
Senast redigerad av Alelale 2017-03-01 kl. 16:20.
Citera
2017-03-01, 18:12
Medlem
AldoRaines avatar
2 frågor

Har börjat med månadsspar från min bank till Avanza ISK. Därefter sker fondköp per automatik. Hur lång tid tar det innan första överföringen utförs från min bank? Har gått ca en vecka nu.

Sen undrar jag när utfallet syns på mina fonder, hur mycket släpar det efter att börsen stängt?
Citera
2017-03-01, 21:29
Medlem
Hej!

Jag är nybörjare inom aktier och fonder och har läst till mig en hel del information på Avanza om ämnet. Jag har dock några frågor som jag inte riktigt har greppat fullt ut. Så tänkte se om jag kan få detta uträtt av någon börshaj här på flashback kan hända?

Tack på förhand!

1. Kan man köpa och sälja aktier och fonder hur mycket som helst utan krångel med skattefrågor eller deklaration med ISK-konto? Inga konsekvenser av att köpa och sälja frekvent och ofta?

2. Angående utdelningsaktier. När sker dessa utdelningar? Är det någon rutin eller något återkommande datum för det? När får man direktavkastningen?

3. Jag har läst att ISK-konton lönar sig om man förväntar sig att få högre avkastning än förra årets stadlåneränta + 0,75 procentenheter. Fram till vilket datum är det man ska försöka förutse sin avkastning? Är det i slutet av börsåret 2017 (dec) eller är det ett år från och med att man gör sin insättning?
Citera
2017-03-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
1. Kan man köpa och sälja aktier och fonder hur mycket som helst utan krångel med skattefrågor eller deklaration med ISK-konto? Inga konsekvenser av att köpa och sälja frekvent och ofta?
Yes, du kan köpa/sälja hur mycket du vill, kommer inte krångla till skatten ett dugg. Du får summan du ska betala förtryckt i deklarationen oavsett hur många affärer du gjort.

Citat:
2. Angående utdelningsaktier. När sker dessa utdelningar? Är det någon rutin eller något återkommande datum för det? När får man direktavkastningen?
Olika från bolag till bolag, vissa delar dessutom ut flera gånger per år. Vanligast är dock under våren.

Citat:
3. Jag har läst att ISK-konton lönar sig om man förväntar sig att få högre avkastning än förra årets stadlåneränta + 0,75 procentenheter. Fram till vilket datum är det man ska försöka förutse sin avkastning? Är det i slutet av börsåret 2017 (dec) eller är det ett år från och med att man gör sin insättning?
Slutet av året, eftersom skatten ändras till nästa år. Nu kommer skatten nästa år att vara liknande som i år, men teoretiskt skulle den kunna bli mycket högre och då måste du efter nyår få högre avkastning för att ISK fortfarande ska vara ett bättre val än traditionell beskattning. Dock är det viktigt att komma ihåg att om du sätter in pengar på ISK efter halvårsskiftet så betalar du bara skatt motsvarande ett halvår. Om vi för enkelhetens skull säger att föregående års statslåneränta + 0,75 procentenheter är 4% så kommer du alltså tjäna på att ha ISK om du har en avkastning högre än 4%. Men om du sätter in pengarna i juli så har du fortfarande tjänat på att välja ISK om du har en avkastning högre än 2%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in