Citat:
Ursprungligen postat av
AquaRegia
Är det där något som bara ofta kommer som önskemål, eller är det något som ni faktiskt planerar att göra?
Hej!
Vi kikar självklart hela tiden på hur vi kan lösa de tjänster som våra kunder efterfrågar. Det är dock under premisserna att vi kan göra det billigare, bättre eller enklare än det som redan finns. Vi föredrar att göra något som vi känner verkligen gör skillnad. Om man tittar på exempelvis kortmarknaden så finns det i dagsläget väldigt många betaltjänster och enormt många betalkort kopplade till olika kortbolag samt olika bonusprogram. Vi får se hur det ser ut i framtiden, något som är klart är i alla fall att vi kommer fortsätta lyssna på våra kunder!
Citat:
Ursprungligen postat av
Varmluftsugn
Hallå, gott folk!
Jag har haft konto hos Avanza i ett par år, och skulle vilja automatisera mitt investerande en aning. Hittills har jag skickat över X kr till mitt ISK varje månad och sedan manuellt räknat ut hur mycket jag behöver köpa av varje fond för att uppnå den fördelning jag vill ha. Inget jättejobb, men det känns som att det borde finnas ett bättre sätt att göra detta.
Jag känner till funktionen för månadssparande, men vad jag förstår så fungerar den bara om man i förväg sätter en viss summa som ska investeras varje månad? Det är inte riktigt vad jag är ute efter, då summan jag har att röra mig med varierar från månad till månad (vissa utgifter kommer kvartalsvis istället för månadsvis, osv). Vad jag skulle vilja ha är ett halvautomatiskt investerande, där bara fördelningen i % per fond är förutbestämd, inte den totala summan, och det inte sker några köp automatiskt. Helt enkelt en färdig portfölj där jag kan trycka "Köp" och skriva in en summa, så fördelas denna summa automatiskt på fonderna jag har valt. Är detta möjligt?
Portföljgeneratorn ser inte heller ut att kunna göra vad jag vill åstadkomma.
Det låter som en riktigt bra idé. Tyvärr så finns inte funktionen i nuläget, men det jag tror många skulle uppskatta på samma tema är en funktion som både fördelar enligt en viss fondfördelning, men också över tid har möjlighet till en balansering så att portföljen balanseras efter hur innehaven presterar.
Jag ska bolla vidare dina tankar och undersöka om det är något som skulle vara intressant & möjligt att utveckla!
Citat:
Ursprungligen postat av
ethernal
Hej avanza två frågor jag inte riktigt hittat svar på
1. sist jag pratade med mäklarbordet nämde de att man inte får ha aktier från TSE/japan på ISK, finns det någon lista på vilka man inte kan ha? som feedback skulle jag vilja nämna att er hemsida har bara prisuppgifter på vissa marknader, jag har inte lyckats hitta en komplett lista på exakt vad man kan och inte kan handla via mäklarbordet.
sen vill jag också ge en guldstjärna till just mäklarbordet, extremt trevliga och kunniga varje gång man ringer
2. vet att grafen för kontoutveckling beräknas som en fond, men räknas utdelningar med i utvecklingen för individuella värdepapper? eller är det ren kursutveckling minus courtage?
tack

1, Du finner en lista över de marknader som är godkända för ISK nedan:
https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/Placeringsreglemente_ISK.pdf
Många marknaden räknas som "övriga marknader" i prislistan, vi vet dock att det finns en stark efterfråga för utlandshandeln. Framförallt Tyskland!
2, Utdelningen räknas inte med i utvecklingen som du ser längst till höger för respektive värdepapper. Utdelningen räknas endast med i totala kontoutvecklingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
hejpadu
Hej Avanza
varför har ni inte lagt till
US NYSE (CTB): NYSE MKT Arca Equities & ETFs - Level 1 - Private
som ett tillägg i Infront när den finns tillgänglig enligt Infront?
Ni måste lägga till den! Viktigt att man kan få den data man behöver
Tack!
Vi ser löpande över de paket som vi har på sajten. Det är de som vi har ett avtal och specialpris med Infront med. Vi kommer förhoppningsvis att göra en ny översyn alldeles snart, hör gärna av dig till vår Pro-avdelning om det är fler paket som du saknar och väldigt gärna önskar!
/Dan, Avanza