Citat:
Ursprungligen postat av
knubbisarne
Har tyvärr inge sub kvar

Vet inte om det är värt o köpa mer efter min minst sagt besvikna upplevelse. Kanske värt o köpa lite mer o lägga det under tungan istället. Får se. Har ont om pengar (student lol). Känner i alla fall hur benzot kickar igång så jag mår bra ändå!

Får utforska opiträsket mer framöver. Tror att oxy blir nästa steg, alternativt morfin eller dylikt. Kan tänka mig prova vad som helst förutom heroin och fentanyl. Finner ett stort nöje i att utforska diverse substanser.
Tror inte du förstår hur farligt nära elden du leker !
Jag tänkte likadant som dig.
Heroin, oxy, morfin. Det är bara ord klingar mer eller mindre dåligt.
Heroin om det inte injiceras är samma sak som morfin. Kickar på lite starkare, det är allt.
Oxy är en väldigt stark opioid, den är minst lika beroendeframkallande som heroin.
En heroinist som IV'at i 10 år kan gå över på oxy och må hur bra som helst utan problem.
Oxy är i många fall skönare än heroin i sverige pga kvalitén på heroinet.
Folk verkar tro att det är något magiskt med just heroin som gör en vråltorsk direkt, att det har en egenskap som inte morfin, kodein, oxy, fentanyl etc har. Enda anledningen till att alla torskar går på just det är för att det är det billigaste / mest profitable att sälja och därav mest lättillgängliga på gatan. Hade oxy varit billigare hade alla gått på det istället.
När du väl är torsk på oxy eller morfin eller vilken opiat som helst, och sitter där utan några pengar så är steget inte långt till heroin precis.
Väldigt lätt hänt!
Man skjuter fram sina gränser hela tiden. I princip ingen började med heroin utan att testa citodon, tramadol etc innan. Och lika många skulle "AAALDRIG" testa just heroin, och aaaldrig injicera, DÄR gick gränsen.
Experimenterar du med oxy och morfin är det inte långt kvar tills ju röker / injicerar heroin, det kan jag lova.
Det är inte den fysiska beroendebiten som är problemet, vilket är svårt att ta till sig i början (så var det för mig). Man klarar sig igenom en abstinens, sin första, och tänker YES jag klarade det, fan aldrig igen.
Men då är det liksom försent, ens belöningssystem är knullat for life.
3 veckor tog det för mig från min första avtändning till att jag var på det igen.
3 år från tramadol nån gång i månanden till oxy dagligen, 2 år till tills jag började röka heroin.
Uppväxt i innerstan med mycket pengar, goda betyg, inga vänner som brukade tyngre droger. Det kan hända vem som helst. Riktigt lätt hänt. Fan jag vet själv hur många liknande texter som den jag skriver nu jag läste när jag bara tog oxy ibland och så och tänkte att äsch det där kommer inte hända mig. Jag har kontroll.
Det är ju det som är det tragiska... Det verkar inte gå att få nån att fatta vad man ger sig in på när det gäller opiater innan det är för sent.
Nu har jag påbörjat LARO efter flertalet misslyckade behandlingar. Har insett hur vansinnigt svårt det är att sluta, eller snarare, att inte börja igen. Skiten har skadat min hälsa, alla mina relationer, min ekonomi, mina framtidsutsikter... Ja allt. Verkligen ett RIKTIGT jävla helvete att befinna sig i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lee Sterling
Finns Subutex att få fortfarande eller är den HELT väck från svenska beroendevården ?
Ja den är väck, finns bara Suboxone och diverse generika typ Sandoz, Actavis, Bluefish och nån mer tror jag.
Sen kommer det ju någon ny variant som inte är en resoriblett direkt utan nån form av film man lägger i munnen. Vet inte exakt hur de där nya funkar men är rätt säker på att det bara har med patenten och pengar att göra snarare än att det skulle ge nån särskild fördel till oss konsumenter med en ny form av tablett.
Citat:
Ursprungligen postat av
bananajoe33
Intagit 1-2mg Subutex varje dag i fyra månader ca, tror ni att avtändningen kommer bli rejält jobbig om jag slutar cold turkey?
Beror på vad du jämför med.
Om du tänt av från heroin/oxy/morfin så kan jag säga att det är långt ifrån lika jävligt.
Är det första avtändningen så kommer det ändå kännas fördjävligt, en ny känsla helt enkelt som är svår att föreställa sig utan att testa. När jag tänder av från sub så brukar jag kunna tänka "Ah det är ju iaf inte som heroin-AT, jag kan ju trots allt fokusera på en film" eller liknande. Har man ingen referens känns det säkert värre. Rekommenderas ej
1-2mg är rätt mycket. Om du ökar dosen ökar inte koncentrationen i blodplasman linjärt, 4mg innebär inte att du har 100% mer i dig än 2mg t ex.
Kommer inte ihåg exakta siffror, men 2mg täpper väl igen typ 50% av receptorerna
https://www.google.se/search?q=buprenorphine+mri&espv=2&biw=1279&bih=733 &source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivsufzy7_SAh VBqiwKHWudBpYQ_AUIBigB#imgrc=7ZEiSPgTfMRKDM:
Där kan du se på magnetröntgen att över 2mg händer inte så mycket mer när du höjer dosen. Och mellan 16 och 32mg händer i princip ingenting.
Det innebär att den viktiga delen av en nedtrappning börjar från >2mg. Att trappa ned till 2mg och sen klippa är rätt poänglöst enl mig. Bättre att börja på 2mg direkt isf och trappa därifrån.
Mitt råd är att trappa ned till 0.5mg per dygn och sedan klippa. 3-5 dagar per nivå är rimligt.
Har du norspan-plåster är dessa guld värda i nedtrappnigssyfte, annars kan du lösa upp pillret i vatten och dosera under tungan med pipett!
Om det känns tungt vid 0.5, så pass att du orkar med vardagssysslor så klipp bara. Annars drar du ut på lidandet bara. Funkar det för dig vid 0.5 så kan du trappa vidare tills det inte går mer.
Har du tillgång till lyrica så kan du bara hoppa cold turkey, vänta 4 dygn, sen käka lyrica i en vecka. Tar bort allt i abstinensväg!!
Vansinnigt effektivt emot mild opiatabstinens. Jag började jobba heltid samtidigt som jag klippte sub, och det var inga problem alls med lyrica, mådde till och med bra.
Det slutade dock illa då jag fortsatte äta lyrican som jag sen fick tända av från och det var mycket värre än att tända av från sub.
Lyckas du trappa ur så grattis! Nu är det är endast 95% sannolikhet att du återfaller på opiater/opioider inom ett år,
med behandling.

(

)
Det blev ett jävligt långt inlägg hehe. Lycka till !