2017-03-04, 12:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag kommer också att tänka på Anita Lindblom och Anna-Lena Löfgren (hon som sjöng "Lyckliga Gatan"). De var också lite snarlika Maggios röst.

Då minns du fel. Anita Lindblom hade en mycket stark röst.

Citera
2017-03-04, 13:01
Medlem
Jag bytte till Björklöven-VIK när jag såg vilket lag som drog rätt på sista resan. Kunde de inte tagit någon svensk ort i finalprogrammet? Hur mycket fick SVT betala för att få filma i Nordkorea?

På spårtet under Oldsberg var intressant med intressanta tävlande som Hoa-Hoa som förutom att vara kul även var kunnig. Nu är det antingen kul eller kunnig.

Björn Hellberg bjöd på sig själv med lite halvtorr humor, Fredrik är inte det minsta kul eller har självdistans. Kristian Luuk är bara jobbig
Citera
2017-03-04, 13:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag bytte till Björklöven-VIK när jag såg vilket lag som drog rätt på sista resan. Kunde de inte tagit någon svensk ort i finalprogrammet? Hur mycket fick SVT betala för att få filma i Nordkorea?

På spårtet under Oldsberg var intressant med intressanta tävlande som Hoa-Hoa som förutom att vara kul även var kunnig. Nu är det antingen kul eller kunnig.

Björn Hellberg bjöd på sig själv med lite halvtorr humor, Fredrik är inte det minsta kul eller har självdistans. Kristian Luuk är bara jobbig

Lika bra att de lägger ner nu. 4 i final som är tämligen helt okända och hela programmet har tappat sin gnista. Fattar inte varför de envisas med ha kvar Luuk. Svt är ju annars kända för att förnya sig. Ett sätt för det vore ju faktiskt då att bjuda in Oldsberg att ta över för att nu få rätt på skutan. Då främst genom att få fler intressanta att ställa upp som tävlande.
Citera
2017-03-04, 13:24
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Endast i Sverige applåderar publiken åt total avsaknad av grundläggande elementär allmänbildning och programledarna hakar på och stryker kraftfullt under att sådant skall man inte kunna. Fysik, kemi, matte nä fy! Flams, trams och billig ytlig populärkultur skall det vara. God natt Sverige.
Håller med. Fredrik Lindström verkar, av förra programmet att döma, tycka att det är "nördigt" att veta ungefär vilka koordinater Australien ligger på. De verkar ha väldigt låg tolerans för vad som anses nördigt när det är utanför kulturvetenskapen, medan kunskaper om italienska 60-talsartister betraktas som fullt normalt vetande.

Kul att de åkte till Pyongyang. Tog det på 8, men hade misstankar kring 10, men tyckte det var lite för många bilar på vägarna.
Citera
2017-03-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då minns du fel. Anita Lindblom hade en mycket stark röst.
Jodå, jag minns henne väl. Men visst har du rätt! Stark, mörk, lite whiskyanfrätt stämma. Kanske hade fått en snyting av Bosse Högberg innan?

Min poäng var att alla dessa härliga sångerskor (och sångare) har något personligt med sin röst. De har "någonting" som är svårt att peka på, men som skiljer dem från mängden. Maggio är en i raden av superba schlager/popsångerskor vi haft genom åren.

Lite mer on-topic då: det väljs ofta frågor som kopplar till den äldre generationen. Vi hade ju Sigge Fürst- snacket igår (som iofs inte var en fråga utan bara larv). Även Kajsa Warg tidigare o dyl. Dessa referenser snappas endast upp av oss lite äldre, vilket gör att PS uppfattas mest som ett pensionärsprogram. Men jag tror att det är nödvändigt att få med frågor som premierar lite livserfarenhet och allmänkunskaper. Ett frågeprogram som skulle rikta sig till unga tror jag skulle falla platt. Vi får se hur programmet förändras till nästa säsong. Jag skulle vilja ha lite mindre av kulturknutteri och mer av frågor med direkt koppling till resmålet. Dessutom färre av dessa hjärndöda ordvitsar. Men fler musikfrågor tack!
Citera
2017-03-04, 13:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Min poäng var att alla dessa härliga sångerskor (och sångare) har något personligt med sin röst. De har "någonting" som är svårt att peka på, men som skiljer dem från mängden. Maggio är en i raden av superba schlager/popsångerskor vi haft genom åren.

Så är det naturligtvis.

Citat:
Men fler musikfrågor tack!

Nej tack. Helst bara en.
Citera
2017-03-04, 13:56
Medlem
Citat:
Nej tack. Helst bara en.
I så fall för att ersätta flopparna "Listan" och "Vem där". En musikfråga per resmål.
Citera
2017-03-04, 15:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I så fall för att ersätta flopparna "Listan" och "Vem där". En musikfråga per resmål.

Ja, du får så klart tycka vad du vill. Jag är väldigt musikintresserad, men tycker inte att musikfrågorna tillför något i På spåret. Om jag ser programmet i efterskott brukar jag snabbspola förbi dessa. Gillar inte heller vare sig »Listan« eller »Vem där«.

Jag tycker att det borde vara en fråga på resmål, gärna fyra resmål, och kunskapsfrågor direkt kopplade till just det resmålet. Gillar inte de vanligt förekommande »glidningarna« när staden bara får vara ett svepskäl för att ställa en fråga utan direkt koppling till staden.
Citera
2017-03-04, 15:36
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ja, du får så klart tycka vad du vill. Jag är väldigt musikintresserad, men tycker inte att musikfrågorna tillför något i På spåret. Om jag ser programmet i efterskott brukar jag snabbspola förbi dessa. Gillar inte heller vare sig »Listan« eller »Vem där«.

Jag tycker att det borde vara en fråga på resmål, gärna fyra resmål, och kunskapsfrågor direkt kopplade till just det resmålet. Gillar inte de vanligt förekommande »glidningarna« när staden bara får vara ett svepskäl för att ställa en fråga utan direkt koppling till staden.
Helt enig, de kunde spara tid på att inte förklara ledtrådarna så förbaskat. Musiken är väl delvis där för att skapa "helgstämning" (och som en slags a-kassa för musiker).
Citera
2017-03-04, 15:38
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Precis vad jag tycker! Inte konstigt att deltagarna så ofta bommar på sport och naturvetenskap när deltagarna är av samma skrot och korn. Tidigare säsonger har haft bättre spridning som professorer i fysik och idrottsprofiler. Man undrar om de börjar leta deltagare 2 veckor innan start och utgår från medborgarplatsen och raggar folk på gångavstånd.
Ja..Det är ju det som är konstigt när programmet faktiskt fortfarande sänds från Göteborg!

Men det har varit rätt uppenbart att Kristian och Fredrik en längre tid bjuder in för dom bekanta individer.
Senast redigerad av Steff83 2017-03-04 kl. 15:42.
Citera
2017-03-04, 16:02
Medlem
Instämmer inte i kritiken mot programmet då vs nu. Om man gillar sport & geografi och torra vitsar så var förstås Oldsberg och Hellberg bättre. Nu är det ju mer fart, svårare frågor och i allmänhet bättre. Ska väl ge tidigare programledare fördelen med att de avsnitt jag sett var från 80-talet, så programmet då kanske var rätt för sin tid.

Det som däremot är trist är att deltagarna i allmänhet verkar ta det på så extremt stort allvar. Lex Göran Hägglund. Jag och fler med mig tittar ju inte bara pga tävlingsmomentet, man vill ju se lite gött tjöt emellan, reseanekdoter, folk som drar för tidigt etc... inte bara artiga folk som svarar korthugget på programledarnas frågor.

Därför måste dom bjuda in lite fler karismatiska människor. Tillbaka med Filip Hammar. Bjud in Kjell Bergqvist, Edward Blom, Thorsten flinck () m.fl. Misstänker att programmet har fått svårt att få dit folk dock. Det är känslan. Priset man betalar ifall man gör bort sig har blivit så stort (?). G.W skulle ju ALDRIG ställs upp. Han anser väl att han bara har att förlora på det. Trist. Inför också en kvot på Max 1 par från Sveriges Radio per säsong nu...
Citera
2017-03-05, 13:31
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Lite mer on-topic då: det väljs ofta frågor som kopplar till den äldre generationen. Vi hade ju Sigge Fürst- snacket igår (som iofs inte var en fråga utan bara larv). Även Kajsa Warg tidigare o dyl. Dessa referenser snappas endast upp av oss lite äldre, vilket gör att PS uppfattas mest som ett pensionärsprogram. Men jag tror att det är nödvändigt att få med frågor som premierar lite livserfarenhet och allmänkunskaper. Ett frågeprogram som skulle rikta sig till unga tror jag skulle falla platt. Vi får se hur programmet förändras till nästa säsong. Jag skulle vilja ha lite mindre av kulturknutteri och mer av frågor med direkt koppling till resmålet. Dessutom färre av dessa hjärndöda ordvitsar. Men fler musikfrågor tack!

Nej, inte fler musikfrågor.

Dock håller jag med om att det är trevligt när det pratas om saker lite äldre har koll på (och återigen, t.ex. Kajsa Warg måste ju alla ha koll på t.ex, det är inte ens åldersbetingat).
Det har ju dock märkts även här i tråden att det är ingenting som om något som får klassas som allmänbildning längre vilket är tragiskt.

Citat:

Jag är ingen fan av musikfrågorna heller trots att jag gillar musik i, så gott som, alla dess former. Det är ofta då det kan bli en "pisse-paus" eller ett besök på mobilens resultatbörs för att kolla kvällens idrottsresultat.

Viktigt tycker jag dock det är som du är inne på i sista stycket att det t.ex. inte om man åker till Göteborg börjar fråga om vad fiskdelarna heter utan isf frågar om vad den kända fiskmarknaden i staden har för namn (nu är ju feskekörka lite väl lätt men poängen går fram).
Torshavn var ett tydligt exempel på ett senare resmål som inte alls kom fram som stad utan endast fick frågor om annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in