2017-07-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
...och hur ska "Kiev-banditerna" kunna återställa banksystemet i ett territorium som kontrolleras av proryska terrorister? Lite svårt med business as usual med någon man de facto ligger i krig med.

Den enda vettiga lösningen är naturligtvis att Kreml tar itu med de kriminella drägg som ockuperar ukrainskt territorium och drar tillbaka samtliga ryska stödtrupper, det har ju redan skett en del upprensningar bland patrasket.

Banksystemet skulle återställas enligt Minsk2-avtalet punkt 8. Minsk avtalet handlade om en vapenvila, men inte för skurkarna i KIEV:

Citat:
This grand deception came to light yesterday, as Valery Heletey, defense minister of the US-backed regime in Kiev, bragged that, as Reuters put it:
NATO countries were delivering weapons to his country to equip it to fight pro-Russian separatists and "stop" Russian President Vladimir Putin.
The ceasefire provided pro-US Kiev forces time to regroup and absorb NATO weapons under the guise of stopping the violence, with the intent of slaughtering rather than negotiating with the pro-independence forces.
http://ronpaulinstitute.org/archives...to-attack.aspx
Citat:
Earlier, Yury Lutsenko, an aide to Ukrainian President Petro Poroshenko, said Kiev’s interest in the ceasefire was to win time to regroup its troops.
We need to maintain the ceasefire as long as we can to get our precise instruments, to get military and financial aid from the West,” he said last month. “We are the ones benefiting from the ceasefire and peace.”
http://www.globalresearch.ca/moscow-...nvasion-claims
2017-07-30, 13:59
Medlem
SecundusSilents avatar
Hög underhållning i France 24 när Saakasjvili blir intervjuad. Det är nog inte bara jag som är road av hans frontalangrepp på den korrupte Poroshenko. Jag gissar att det var skrattkalas i Kreml när de såg denna intevju. Jag ger den fem korrupta stjärnor utav fem.

EXCLUSIVE - ‘The whole thing stinks’: Saakashvili slams Ukraine for stripping his citizenship
https://www.youtube.com/watch?v=VW16JufVZQg
2017-07-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Hög underhållning i France 24 när Saakasjvili blir intervjuad. Det är nog inte bara jag som är road av hans frontalangrepp på den korrupte Poroshenko. Jag gissar att det var skrattkalas i Kreml när de såg denna intevju. Jag ger den fem korrupta stjärnor utav fem.

EXCLUSIVE - ‘The whole thing stinks’: Saakashvili slams Ukraine for stripping his citizenship

Även Saakasjvilis rådgivare Borovik (Borovyk) blir av med sitt ukrainska pass. Han är även medborgare i Tyskland. Intressant wiki om Borovik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sasha_Borovik
2017-07-30, 14:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Intressant och han verkar ju riktigt seriös, ett namn att lägga på minnet alltså. Är han så populär i Ukraina som han påstår?
2017-07-30, 14:49
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Intressant och han verkar ju riktigt seriös, ett namn att lägga på minnet alltså. Är han så populär i Ukraina som han påstår?

Jag vet inte, orkar inte göra en Google-sök om hans popularitet. Men man får ge honom kredit. Han är skicklig och man ska nog inte räkna ut honom. Han har ett upplåst ego förstås, men detta kan ju vara bra om han siktar mot presidentposten i Ukraina och då kan han ju passa på att bli rik, för han säger ju nu att han inte har några pengar och att han utsätts för konspirationer från dem som har det, från både oligarker i Georgien och i Ukraina. Presidentposten i Kiev skulle säkra upp hans pension och dessutom innebära att han får goda möjligheter att leda ett nytt krig mot Ryssland - och bli krossad återigen, får man nog tillägga.
2017-07-30, 16:05
Medlem
Citat:
han säger ju nu att han inte har några pengar
Han behöver inga. De amerikanska finansiärerna av hans uppdrag är alltid villiga att skjuta till det som behövs.
2017-07-30, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Jag gillar inte slipsätaren, eftersom han saknar självbehärskning. Han kanske är bra på ekonomiska reformer, men han är inte lämpad att leda ett land, speciellt inte om landet befinner sig i krig.

Hade han agerat annorlunda i Georgien än han gjorde så hade Georgien nu varit ett NATO land och, kanske, beroende på hur EU ser på gränsdragningen av Europa, ett kandidatland till EU.

Attacken emot utbrytarrepubliken Sydossetien var vansinnig av följande skäl:

Han lät sig provoceras av Putler

Attacken skedde vid helt fel tidpunkt, den borde ha skett på vintern.

Ryska försörjningsleder förstördes inte, bl.a. en mycket viktig tunnel. Georgierna hade allvarligt kunnat störa eller förhindra den ryska inmarschen.

Den georgiska armén använde sig av yttäckande raketartilleri gentemot ett område befolkat av många civila. Ett krigsbrott.

När väl den ryska motreaktionen var i full sving så satt Saakasshvili och tuggade på sin slips innan en TV-intervju. Inte en ledare som jag skulle vilja se om mitt land befann sig i krig med en sk. supermakt. Dessutom ett krig som han själv ställt till med.

Däremot, i princip, så hade och har Georgien all rätt i världen till sitt eget territorium. Men för att uppnå detta så måste man agera mycket smart, smartare än Putler.
2017-07-30, 18:17
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag gillar inte slipsätaren, eftersom han saknar självbehärskning. Han kanske är bra på ekonomiska reformer, men han är inte lämpad att leda ett land, speciellt inte om landet befinner sig i krig.

Hade han agerat annorlunda i Georgien än han gjorde så hade Georgien nu varit ett NATO land och, kanske, beroende på hur EU ser på gränsdragningen av Europa, ett kandidatland till EU.

Attacken emot utbrytarrepubliken Sydossetien var vansinnig av följande skäl:

Han lät sig provoceras av Putler

Attacken skedde vid helt fel tidpunkt, den borde ha skett på vintern.

Ryska försörjningsleder förstördes inte, bl.a. en mycket viktig tunnel. Georgierna hade allvarligt kunnat störa eller förhindra den ryska inmarschen.

Den georgiska armén använde sig av yttäckande raketartilleri gentemot ett område befolkat av många civila. Ett krigsbrott.

När väl den ryska motreaktionen var i full sving så satt Saakasshvili och tuggade på sin slips innan en TV-intervju. Inte en ledare som jag skulle vilja se om mitt land befann sig i krig med en sk. supermakt. Dessutom ett krig som han själv ställt till med.

Däremot, i princip, så hade och har Georgien all rätt i världen till sitt eget territorium. Men för att uppnå detta så måste man agera mycket smart, smartare än Putler.

Saakasjvili har säkert lärt sig sin läxa och förstått hur kleptomanen i Kreml ska tas, men kanske du har rätt i att han är för otålig och lättprovocerad. Han är en väldigt folklig politiker och omtyckt av många unga men samtidigt också hårdför och tvekar inte att armbåga sig fram.

Hans releation till Porosjenko tycks ha vissa likheter med den mellan Jeltsin och Gorbatjov på sin tid. Saakasjvili tvekar inte att gå fram till folk på gatan och prata, han är samtidigt otålig och vill se snabba reformer medan Porosjenko är mer återhållen, vill bromsa. Gorbatjov fick nog av skiljaktigheterna och petade Jeltsin från politbyrån, Porosjenko petade Saakasjvili sitt ukrainska medborgarskap. Just nu är Saakasjvili i USA och tycks fastna där för tillfället då han ju på papperet numera är statslös. Återstår att se om han lyckas ta revansch.
2017-07-30, 22:03
Medlem
Putin sägs ju var en slug taktiker men en urusel strateg. Han Ukrainaäventyr verkar ju bevisa det påståendet ganska bra när man har facit i han, taktiken att överraska genom infiltration verkade ju fungera tills det var dags att dissekera strategin bakom det hela. Nya för Ryssland kostbara sanktioner är på gång från både EU och USA vilket visar på att Putin inte tänkte tillräckligt innan han agerade och därmed utsatte sitt land och sin befolkning för helt onödiga ekonomiska skador. Ukraina blir en dyr lärdom och läxa för Putin och hans skumma gäng. Att ge USA och EU några nålstick genom motsanktioner hjälper ju inte när man själv åker på en rejäl ekonomisk käftsmäll, allt på grund av den ryska ovanan att ockupera suveräna grannländer som trilskas och vill ha frihet. Tyvärr kan Ukrainakrisen eskalera med en förnärmad aggressiv Putin och en glappkäftad oerfaren Trump som aktörer i dramat, det är som gjort för politiska och militära misstag i Ukrainakonflikten. För även om Trump numera anses vara rejält politiks försvagad så går ju munnen på honom som en symaskinsnål. Poroshenko balanserar i alla fall bra på linan, USA är ju en allierad om än med en småtokig president som måste klias bakom örat då och då.
2017-07-30, 22:09
Medlem
Citat:

I ett land som Ukraina med relativt stor korruption kan det röra om lite för snabbt i samhällsapparaten om man som Saakashvili vill bekämpa korruptionen på studs. Det får ta sin tid helt enkelt. Tur i oturen är ju att han var ukrainskt medborgare och därmed bara miste medborgarskapet, inte livet eller friheten typ Ryssland.
2017-07-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
I ett land som Ukraina med relativt stor korruption kan det röra om lite för snabbt i samhällsapparaten om man som Saakashvili vill bekämpa korruptionen på studs. Det får ta sin tid helt enkelt.
Och hur lång tid skall det ta? Jämfört med omvärlden halkar Ukraina nedåt vad gäller korruption. År 2015 var de rankade nummer 130 i världen, år 2016 hade de halkat ned ett pinnhål till nummer 131. Utvecklingen går alltså bakåt.

https://sv.tradingeconomics.com/ukraine/corruption-rank
2017-07-31, 21:56
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
USA, deep state den djupa staten av NEO CONs, vill skicka vapen till Ukraina. Krigs hetsande fegisar som försvarsminister Mattis, driver på. Men Trump kan nog rösta veto

https://www.wsj.com/articles/pentago...20728?mod=e2tw

Post Skript: Samtidigt ska USA sälja 700 000 meters ton kol, första lev i september, juntan kan bomba Nya Ryssland med USA vapen, förstör blomstrande kol industri för Donhansk, sen köpa dyrare Made by USA... Hmm, very Deep State

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in