2017-02-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Konstigt att det är så jävla många som känner Nerijus utan och innan utan att
ha träffat honom och vet exakt hur han varit och betett sig hela livet .
Är ni medium allihop eller hur bär ni er åt egentligen ?

Det passar även in på de som hävdar att Nerijus är skyldig.
2017-02-25, 11:18
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover

Inte majoriteten som till skillnad från mördarkramarna faktiskt tittar på bevisningen som framlades i rättegångarna.

Den totala avsaknaden från dessa att bemöta bevisen och istället tramsa om självmordstatistik, griffrefrid, "vi var inte där vi kan inte veta" och planteringstroendes okunskap visar på hur tunnt och infantilt mördarkramarna argumentation är.
2017-02-25, 11:36
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover

Du får dock göra skillnad på det som är tekniskt bevisat, vittnesiakttagelser, avsaknad av alibi, sättet som Lisa mördades på och sen behandlingen av den döda kroppen som med tvång stuvades in i ett för trångt skåp som om det var skräp som mördaren Nerijus handskades med och det ogrundade trams som Nerijus-försvararna lägger fram helt utan bevis.
Senast redigerad av PantherE 2017-02-25 kl. 11:39.
2017-02-25, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Är du bästa sexualbrottsforskaren nu, förutom att du också är bättre än alla kriminaltekniker?

Rönnbäck föreslog ju att rätten skulle överväga en rättspsykiatrisk undersökning om de ansåg att han var skyldig men detta avfärdades, av naturliga skäl. Inget hade framkommit som skulle tyda på att NB led av en allvarlig psykisk störning. För att en RPU skall genomföras skall indikation finnas om att gärningsmannen vid brottet var i psykosliknande tillstånd. Vanföreställningar, hallucinationer, allvarlig förvirring etc. Att vara sexuell sadist räknas naturligtvis inte som en allvarlig psykisk störning. Har inte framkommit något som skulle tyda på att NB skulle vara allvarligt psykiskt störd i juridisk mening, även om man tycker att hans brott är jävligt stört. Tvärtom, så försökte ju Rönnbäck få fram bilden av honom som den duktige, trevlige, flitige hantverkaren. Ungefär som godsägaren också försökte beskriva honom. Det lät nästan som att NB var bästa gästarbetaren ever. Rönnbäck försökte ju skönmåla bilden av Nerijus, precis som du gör. Skillnaden är att det var hennes jobb som hon fick betalt för. Vad vinner du på det kan man undra? Vad menar du med det här? Långström var inkallad som sakkunnig. Sakkunnig är ungefär motsatsen till vad du är. Långström har väl inget intresse i att försöka påverka fallet i fel riktning, att "avråda" från närmare undersökning? Han är ju inte ens inblandad på det viset, att han ska ge "goda råd". Han beskriver vad forskning och studier visar om de tecken som framkommit vid mordet. Ett otroligt korkat påstående av dig, förstår inte hur du tänker. För övrigt hänvisar jag till vad jag tidigare skrev om vad som räknas som allvarlig psykisk störning som är anledningen till RPU.

Du tänker bakvänt som Sudhamra, du tror att motivet måste bevisas och om det inte bevisas att NB är sexuell sadist så kan han inte vara skyldig, så kan han inte bli dömd.
Så är det ju inte i den juridiska verkligheten.
Den tekniska bevisningen är det centrala i domen och en diagnos eller inte på NB som sexuell sadist gör varken till eller ifrån. Det är den tekniska bevisningen, vittnesbevisningen samt hans avsaknad av alibi som gjort att han dömdes. Bevisen talar sitt tydliga språk alltså.

Sen att motivet är sexuellt, det kommer liksom i andra hand.
Men, det sexualsadistiska "temat" i mordet är ju övertydligt.
Om man inte vägrar att se det, ska tilläggas.
Nej, jag är ingen sexualbrottsforskare men jag har läst en hel del rapporter och avhandlingar från dom, citat från en av dom i förra inlägget. Vad är det som säger att dom som tvivlar måste vara experter på alla områden medan andra bara kan svamla på och lita fullt ut på åklagaren? Sen har vi ju dessa "sakkunniga" i detta fall och det är ju bara att konstatera efter att själv läst på att det inte är så mycket djupare kunnighet om man jämför med andra mer utvecklade länder. Det är tyvärr så det ser ut i vårt land idag.

Rönnbäck kunde ha krävt en undersökning för att på så sätt så tvivel. Nu var ju inte NB intresserad av det för han är ju frisk och det är djupt kränkande för en människa från de forna öststaterna att ses som psykisk sjuk, naturligtvis sa han nej.

Brottet i sig visar på en allvarlig psykisk störning hos gärningsmannen, och är det sexualsadistisk än värre. Det har som du skriver framkommit att NB inte är allvarligt psykiskt störd vilket gör det hela motsägelsefullt. Eftersom dom inte gjort en RPU så vet dom inte om han hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället och själva brottet borde ha gjort att rätten misstänkt det så självklart borde dom ha krävt en. Vad finns det för bevis att NB är en sexuell sadist eller ens psykopat? Fram med det och du kan inte använda detta brott för du vet inte hur det gått till i detalj eller motivet.

Vadå skönmåla bilden av Nerijus? Förutom hans dåliga tänder, tvättvanor och enskilt runkande så fanns det ingen som hade något ont att säga om honom hur dom än letade. Den enda jag kan komma på är jaktledaren som var sur för att NB inte byggde jakttornen som han ville och hans bror som ville ut ur häktet. Därimot var det fler som hade negativa åsikter om NB:s bror. Hans fd fru eller dotter har dom inte ens talat med.

Vad vinner du på detta då? Jag är intresserad av sanningen och rättvisa något som är svårt att finna här i olika delar. Detta är också ett av de mest intressanta fallet på mycket länge då så mycket är underligt.

Polisen kontaktade Långström så naturligtvis vet dom var dom har varandra. Han beskriver vad forskning och studier visar på ett förvirrande sätt och enbart negativt för NB. Han tar inte upp något som skulle så tvivel på att det var fel gärningman och det finns gott om det som jag visat. Jag förstår att du inte förstår hur jag tänker och jag har överseende med det.

Den enda tekniska bevisningen som finns är NB:s DNA på hennes kläder, byxor och jacka och det bevisar att han vid något tillfälle tagit i kläderna. Det bevisar inte mord eller hur mordet gick till bara att han möjligen transporterat kroppen. Han kan ha mördat flickan men det är långt ifrån bevisat. Att hans DNA finns på snöre, verktyg, golv, dörrhantag eller sperma i rummet intill är inte viktigt eftersom det var hans arbetsplats. Märkligt nog fanns inget DNA från honom på tejpen någonstans men det fanns på en bit i ladan från hans broder.

Har man inget annat än DNA i denna form på enbart kläder så vill åtminstone jag ha mer bevis eller stöd i form av historia och eller motiv. Hade man hittat DNA på flickans kropp så hade det blivit lättare. Sperma nedanför platsen hon hängde eller åtminstone någon form av kroppsvätska från någon av dom skulle också styrka åklagarens fantasifulla berättelse. Spår i NB bil eller i arbetsboden. Trots den långa förundersökningen så hittade dom inget mer och det är förbryllande.

Vittnesbevisningen? Du menar att någon sett mordet, NB vid ladan vid tidpunkten, att kroppen transporterades eller gömdes? Allt folk har sett är en vit eller ljus bil med vad dom antar vara NB i vid någon tidpunkt som inte kan bevisas. Är det underligt att NB ses i det område han bor och arbetar i? Alibi har NB från Arnes fru och sin egen men hur är det med andras alibi?

På vilket sätt är det sexualsadistiska "temat" i mordet övertydligt? Tejpen, strypning, hängningen? Kroppen var sexuellt orörd och ingen vet om hon ens levde eller var vid medvetande då hon hängdes och tejpades så var är det sexuella och sadistiska i det hela. Hat mot flickan är därimot övertydligt men om det var direkt eller mot alla unga vackra flickor går inte att avgöra.
2017-02-25, 18:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, jag är ingen sexualbrottsforskare men jag har läst en hel del rapporter och avhandlingar från dom, citat från en av dom i förra inlägget. Vad är det som säger att dom som tvivlar måste vara experter på alla områden medan andra bara kan svamla på och lita fullt ut på åklagaren? Sen har vi ju dessa "sakkunniga" i detta fall och det är ju bara att konstatera efter att själv läst på att det inte är så mycket djupare kunnighet om man jämför med andra mer utvecklade länder. Det är tyvärr så det ser ut i vårt land idag.

Rönnbäck kunde ha krävt en undersökning för att på så sätt så tvivel. Nu var ju inte NB intresserad av det för han är ju frisk och det är djupt kränkande för en människa från de forna öststaterna att ses som psykisk sjuk, naturligtvis sa han nej.

Brottet i sig visar på en allvarlig psykisk störning hos gärningsmannen, och är det sexualsadistisk än värre. Det har som du skriver framkommit att NB inte är allvarligt psykiskt störd vilket gör det hela motsägelsefullt. Eftersom dom inte gjort en RPU så vet dom inte om han hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället och själva brottet borde ha gjort att rätten misstänkt det så självklart borde dom ha krävt en. Vad finns det för bevis att NB är en sexuell sadist eller ens psykopat? Fram med det och du kan inte använda detta brott för du vet inte hur det gått till i detalj eller motivet.

Vadå skönmåla bilden av Nerijus? Förutom hans dåliga tänder, tvättvanor och enskilt runkande så fanns det ingen som hade något ont att säga om honom hur dom än letade. Den enda jag kan komma på är jaktledaren som var sur för att NB inte byggde jakttornen som han ville och hans bror som ville ut ur häktet. Därimot var det fler som hade negativa åsikter om NB:s bror. Hans fd fru eller dotter har dom inte ens talat med.

Vad vinner du på detta då? Jag är intresserad av sanningen och rättvisa något som är svårt att finna här i olika delar. Detta är också ett av de mest intressanta fallet på mycket länge då så mycket är underligt.

Polisen kontaktade Långström så naturligtvis vet dom var dom har varandra. Han beskriver vad forskning och studier visar på ett förvirrande sätt och enbart negativt för NB. Han tar inte upp något som skulle så tvivel på att det var fel gärningman och det finns gott om det som jag visat. Jag förstår att du inte förstår hur jag tänker och jag har överseende med det.

Den enda tekniska bevisningen som finns är NB:s DNA på hennes kläder, byxor och jacka och det bevisar att han vid något tillfälle tagit i kläderna. Det bevisar inte mord eller hur mordet gick till bara att han möjligen transporterat kroppen. Han kan ha mördat flickan men det är långt ifrån bevisat. Att hans DNA finns på snöre, verktyg, golv, dörrhantag eller sperma i rummet intill är inte viktigt eftersom det var hans arbetsplats. Märkligt nog fanns inget DNA från honom på tejpen någonstans men det fanns på en bit i ladan från hans broder.

Har man inget annat än DNA i denna form på enbart kläder så vill åtminstone jag ha mer bevis eller stöd i form av historia och eller motiv. Hade man hittat DNA på flickans kropp så hade det blivit lättare. Sperma nedanför platsen hon hängde eller åtminstone någon form av kroppsvätska från någon av dom skulle också styrka åklagarens fantasifulla berättelse. Spår i NB bil eller i arbetsboden. Trots den långa förundersökningen så hittade dom inget mer och det är förbryllande.

Vittnesbevisningen? Du menar att någon sett mordet, NB vid ladan vid tidpunkten, att kroppen transporterades eller gömdes? Allt folk har sett är en vit eller ljus bil med vad dom antar vara NB i vid någon tidpunkt som inte kan bevisas. Är det underligt att NB ses i det område han bor och arbetar i? Alibi har NB från Arnes fru och sin egen men hur är det med andras alibi?

På vilket sätt är det sexualsadistiska "temat" i mordet övertydligt? Tejpen, strypning, hängningen? Kroppen var sexuellt orörd och ingen vet om hon ens levde eller var vid medvetande då hon hängdes och tejpades så var är det sexuella och sadistiska i det hela. Hat mot flickan är därimot övertydligt men om det var direkt eller mot alla unga vackra flickor går inte att avgöra.

Hat mot flickan är därimot (därEmot) övertydligt .
Beskriv detta hat mot flickan , vem hatade henne mycket
nog för att begå ett sånt här vidrigt och brutalt brott ?
Eller varför skulle mördaren Nerijus hata unga vackra flickor över lag ?
Haltar det inte alldeles jävligt mycket med tanke på att han stått och kikat på
tjejerna i ett angränsande rum med skinnspiken i näven ?
Då borde väl väggarna i så fall varit fläckfria i hörnrummet med tanke på
att han brukade vara mer eller mindre impotent .
2017-02-25, 19:10
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Den oerhört starka tekniska bevisningen? Det betyder att man måste lita på metoder och poliser till 100% och det gör inte tänkande människor. Det behövs mer bevis i denna utredning än enbart DNA på byxor för att bevisa mord och ännu mer för att säga att det är sexualsadistiskt. Resten du skriver är barnsligheter.
Ja precis, oerhört stark teknisk bevisning som till och med försvarsadvokaten Hurtig uttalade sig om.
Tänkande människor litar på metoden, du tillhör dock inte den kategorin för du tänker helt fel eller så skriver du innan du tänker.
"Det behövs mer bevis" körde ju Inger med med men hon tänkte inte hon heller utan bara svamlade grundlöst vilket du tycks ha kopierat och svamlar på samma grundlösa sätt.

Det behövs inte mer bevis för fallet är redan avslutat sen över 1 år tillbaka i två instanser plus avslag på PT och bevisen räckte som bekant.

"än enbart DNA på byxor för att bevisa mord"? Satt alla 14 DNA träffar enbart på byxorna?
14 DNA träffar (från Nerijus) är långt fler en i vanliga fall där gärningsmän är dömda på mindre än hälften av det.
Du glömmer även att 10 av DNA-träffarna är blandbilder med Lisas och Nerijus DNA i olika styrkor varav flertal på +4 från Nerijus.

Allt du skriver är barnsligheter som inte har någon verklighetsförankring.
Att du gör dig klokare än alla domstolar advokater och experter är bara skrattretande.
Senast redigerad av verbitum 2017-02-25 kl. 19:36.
2017-02-25, 21:29
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

Mycket märkligt att Nerijus fortfarande är dömd för mordet och ska avtjäna sitt livstidsstraff förhoppningsvis i Litauen snart.
Med den enorma intelligens och kunnande som är större än polisens, kriminalteknikernas, NFCs, åklagarens, försvarsadvokaternas, juristernas, domarnas och landets alla experters samlade kunskaper som du besitter (enligt dig i alla fall) så borde du ju kunnat fria Nerijus i en handvändning genom att plita ner några rader och skicka in till HD.
Rent av så hade det räckt att du borde ha försvarat Nerijus, istället för Inger, redan i TR så hade ju stackarn inte behövt gå igenom så många instanser och varit fri redan då.

Men nu är det så att det bara är en massa ogrundad trams och önsketänkande som vanligt från din sida som är rena nonsens som inte kan fria den sexualsadistiska flickmördaren Nerijus som är överbevisad med bland annat den enormt starka tekniska bevisningen.
Senast redigerad av PantherE 2017-02-25 kl. 21:49.
2017-02-26, 01:33
Medlem
Så här skriver HovR:

"I likhet med tingsrätten framhåller hovrätten i detta sammanhang att det i målet inte har framkommit någon DNA-profil från någon okänd person på något av de fynd som har analyserats."

Detta är ju mycket underligt. Efter att ha stigit upp, ätit frukost, klätt på sig i hemmet, suttit på en moped, tillbringat en hel arbetsdag på ett café där offret träffat flera arbetskollegor, många gäster och sina föräldrar så finns det alltså endast DNA från offret och den dömde på offrets kläder???

Detta är ju bara möjligt om man går i skyddskläder hela dagen (det finns ju ett skäl till att polisens tekniker har på sig skyddsdräkter: DNA sprids väldigt lätt).

Antingen har offret haft skyddskläder på sig hela dagen, eller också så har caféet varit lika rent som ett laboratorium. Inga gäster som nyst (det är allergitider den i början av juni), ingen gäst med mjäll, offret råkade aldrig stryka förbi en jacka som en gäst hängt på stolen, offret hanterade inte en enda servett med salivrester på, inga bestick med salivrester på. Ingenting. Men sedan....tjoff! Den dömdes DNA på offrets kläder! Trolleri!

Naturligtvis är det helt orimligt att det inte skulle finnas DNA från okända personer på offrets kläder. Det visar bara att stora delar av bevisningen är arrangerad i syfte att förvirra. Uppenbarligen blev domstolarna förvirrade. Kanske även åklagaren. Allmänheten har huvudsakligen gått rakt i fällan. Tragiskt och djupt kränkande för offret.
Senast redigerad av Pilsnerfilm 2017-02-26 kl. 01:53.
2017-02-26, 03:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Rönnbäck föreslog ju att rätten skulle överväga en rättspsykiatrisk undersökning om de ansåg att han var skyldig men detta avfärdades, av naturliga skäl. Inget hade framkommit som skulle tyda på att NB led av en allvarlig psykisk störning.
Man behöver ingen RPU, statistik fungerar ju huuur bra som helst har vi lärt oss:
De flesta innanför murarna är väl gravt störda narcissister eller nåt åt det psykopatiska hållet så statistiskt sett är han väl nåt sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum
Det behövs inte mer bevis för fallet är redan avslutat sen över 1 år tillbaka i två instanser plus avslag på PT och bevisen räckte som bekant.
Det verkar vara ett väldigt gemensamt drag att leva kvar i dåtid? Hela högen verkar inbilla sig att de kan förändra nåt via sin grandiosa kunskap och skriver som om NB bett dem om hjälp.

De facto är det över för länge sen som du skriver och NB skiter blankt i omhuldandet.
Senast redigerad av develi 2017-02-26 kl. 04:20.
2017-02-26, 04:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Detta är ju mycket underligt. Efter att ha stigit upp, ätit frukost, klätt på sig i hemmet, suttit på en moped, tillbringat en hel arbetsdag på ett café där offret träffat flera arbetskollegor, många gäster och sina föräldrar så finns det alltså endast DNA från offret och den dömde på offrets kläder???

Detta är ju bara möjligt om man går i skyddskläder hela dagen (det finns ju ett skäl till att polisens tekniker har på sig skyddsdräkter: DNA sprids väldigt lätt).

Antingen har offret haft skyddskläder på sig hela dagen, eller också så har caféet varit lika rent som ett laboratorium. Inga gäster som nyst (det är allergitider den i början av juni), ingen gäst med mjäll, offret råkade aldrig stryka förbi en jacka som en gäst hängt på stolen, offret hanterade inte en enda servett med salivrester på, inga bestick med salivrester på. Ingenting. Men sedan....tjoff! Den dömdes DNA på offrets kläder! Trolleri!

Naturligtvis är det helt orimligt att det inte skulle finnas DNA från okända personer på offrets kläder. Det visar bara att stora delar av bevisningen är arrangerad i syfte att förvirra. Uppenbarligen blev domstolarna förvirrade. Kanske även åklagaren.
Det som snarare är mycket underligt är dina argument. Tjoff och trolleri. Omg..
Lisa for hemifrån i rena kläder och DNA fäster inte lika lätt som du inbillar dig. För övrigt arbetar de med skyddsförkläde. På din beskrivning låter det som hon nästintill dröp av gästernas snor.
Inte en enda kund behöver ha mjäll och du påminner om pinsamma Rönnbäck och döda hudflagor utan cellkärna, dvs psoriasis som hon hellre ylade om än blod. För övrigt har hon väl för fan tvättat sig om hon hanterat matrester och servetter.
Ta en titt på hennes ägodelar i förhållande till hennes eget DNA - det ger god vägledning om DNA fäster lätt eller inte.
Citat:
Allmänheten har huvudsakligen gått rakt i fällan.Tragiskt och djupt kränkande för offret.
Du är mer än pinsam då du leker DNA-överföringsexpert. Kränkande för offret? Bah..
Senast redigerad av develi 2017-02-26 kl. 04:24.
2017-02-26, 12:11
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Så här skriver HovR:

"I likhet med tingsrätten framhåller hovrätten i detta sammanhang att det i målet inte har framkommit någon DNA-profil från någon okänd person på något av de fynd som har analyserats."

Naturligtvis är det helt orimligt att det inte skulle finnas DNA från okända personer på offrets kläder. Det visar bara att stora delar av bevisningen är arrangerad i syfte att förvirra. Uppenbarligen blev domstolarna förvirrade. Kanske även åklagaren. Allmänheten har huvudsakligen gått rakt i fällan. Tragiskt och djupt kränkande för offret.

Du tittar på för många filmer och då i synnerhet Twin Peaks och Harry Potter

Visserligen är kaféet ute på landet men jag tror knappast att kunderna bär sig åt som grisar och nyser rakt ut på andra eller ner i sin egen soppa så att det skvätter ut till höger och vänster så att kaféet ser ut som en svinstia. Alla har dessutom mjäll med (enligt dig) men det är döda celler och innehåller ingen DNA.
Det som är orimligt enligt dig är finns endast dina fantasier.

Det "arrangerad i syfte att förvirra" visar återigen på dina fantasier och för mycket film tittande.

Uppenbarligen så är varken åklagaren eller domstolarna förvirrade som går efter framkommen bevisad fakta utan det var Rönnbäckskan som du apar efter här.

Citat:
Allmänheten har huvudsakligen gått rakt i fällan.

Menar du att alla är dumma i huvudet utom du som förlitar dig på Harry Potters trollstav?

Citat:
Tragiskt och djupt kränkande för offret.
Ja, all din ogrundad trams är "djupt kränkande för offret", det har du rätt i. (ett rätt var ju inte så pjåkigt, bra jobbat.)

PS!
Harry Potters trollstav funkar bara i filmerna, mitt barnbarn har en likadan som jag precis testade men den funkar inte alls i verkligheten.
Senast redigerad av PantherE 2017-02-26 kl. 12:55.
2017-02-26, 15:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Så här skriver HovR:

Det är mycket som är märkligt i er fantasivärld .
DNA sprids säkerligen inte så lätt som du tror .
Det krävs helt klart mer än i dina fantasier , som t.e.x en överkåt och störd
jävel som sexualsadisten Nerijus som inte var van att ha handskar på sig .
Kastar man av sig handskarna när man knyter knutar och knäpper upp
byxknappar på sina mordoffer man dödar för sina sjuka lustars skull så
är det naturligtvis en helt annan sak .
Är man sen klantig nog att ha sår på fingrar/underarmar så är saken biff .
Det är i sådana sammanhang det blir DNA-spår som går att analysera .
Därmed är det ett solklart fall och inte det minsta märkligt .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in