Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Är du bästa sexualbrottsforskaren nu, förutom att du också är bättre än alla kriminaltekniker?
Rönnbäck föreslog ju att rätten skulle överväga en rättspsykiatrisk undersökning om de ansåg att han var skyldig men detta avfärdades, av naturliga skäl. Inget hade framkommit som skulle tyda på att NB led av en allvarlig psykisk störning. För att en RPU skall genomföras skall indikation finnas om att gärningsmannen vid brottet var i psykosliknande tillstånd. Vanföreställningar, hallucinationer, allvarlig förvirring etc. Att vara sexuell sadist räknas naturligtvis inte som en allvarlig psykisk störning. Har inte framkommit något som skulle tyda på att NB skulle vara allvarligt psykiskt störd i juridisk mening, även om man tycker att hans brott är jävligt stört. Tvärtom, så försökte ju Rönnbäck få fram bilden av honom som den duktige, trevlige, flitige hantverkaren. Ungefär som godsägaren också försökte beskriva honom. Det lät nästan som att NB var bästa gästarbetaren ever. Rönnbäck försökte ju skönmåla bilden av Nerijus, precis som du gör. Skillnaden är att det var hennes jobb som hon fick betalt för. Vad vinner du på det kan man undra? Vad menar du med det här? Långström var inkallad som sakkunnig. Sakkunnig är ungefär motsatsen till vad du är. Långström har väl inget intresse i att försöka påverka fallet i fel riktning, att "avråda" från närmare undersökning? Han är ju inte ens inblandad på det viset, att han ska ge "goda råd". Han beskriver vad forskning och studier visar om de tecken som framkommit vid mordet. Ett otroligt korkat påstående av dig, förstår inte hur du tänker. För övrigt hänvisar jag till vad jag tidigare skrev om vad som räknas som allvarlig psykisk störning som är anledningen till RPU.
Du tänker bakvänt som Sudhamra, du tror att motivet måste bevisas och om det inte bevisas att NB är sexuell sadist så kan han inte vara skyldig, så kan han inte bli dömd.
Så är det ju inte i den juridiska verkligheten.
Den tekniska bevisningen är det centrala i domen och en diagnos eller inte på NB som sexuell sadist gör varken till eller ifrån. Det är den tekniska bevisningen, vittnesbevisningen samt hans avsaknad av alibi som gjort att han dömdes. Bevisen talar sitt tydliga språk alltså.
Sen att motivet är sexuellt, det kommer liksom i andra hand.
Men, det sexualsadistiska "temat" i mordet är ju övertydligt.
Om man inte vägrar att se det, ska tilläggas.
Nej, jag är ingen sexualbrottsforskare men jag har läst en hel del rapporter och avhandlingar från dom, citat från en av dom i förra inlägget. Vad är det som säger att dom som tvivlar måste vara experter på alla områden medan andra bara kan svamla på och lita fullt ut på åklagaren? Sen har vi ju dessa "sakkunniga" i detta fall och det är ju bara att konstatera efter att själv läst på att det inte är så mycket djupare kunnighet om man jämför med andra mer utvecklade länder. Det är tyvärr så det ser ut i vårt land idag.
Rönnbäck kunde ha krävt en undersökning för att på så sätt så tvivel. Nu var ju inte NB intresserad av det för han är ju frisk och det är djupt kränkande för en människa från de forna öststaterna att ses som psykisk sjuk, naturligtvis sa han nej.
Brottet i sig visar på en allvarlig psykisk störning hos gärningsmannen, och är det sexualsadistisk än värre. Det har som du skriver framkommit att NB inte är allvarligt psykiskt störd vilket gör det hela motsägelsefullt. Eftersom dom inte gjort en RPU så vet dom inte om han hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället och själva brottet borde ha gjort att rätten misstänkt det så självklart borde dom ha krävt en. Vad finns det för bevis att NB är en sexuell sadist eller ens psykopat? Fram med det och du kan inte använda detta brott för du vet inte hur det gått till i detalj eller motivet.
Vadå skönmåla bilden av Nerijus? Förutom hans dåliga tänder, tvättvanor och enskilt runkande så fanns det ingen som hade något ont att säga om honom hur dom än letade. Den enda jag kan komma på är jaktledaren som var sur för att NB inte byggde jakttornen som han ville och hans bror som ville ut ur häktet. Därimot var det fler som hade negativa åsikter om NB:s bror. Hans fd fru eller dotter har dom inte ens talat med.
Vad vinner du på detta då? Jag är intresserad av sanningen och rättvisa något som är svårt att finna här i olika delar. Detta är också ett av de mest intressanta fallet på mycket länge då så mycket är underligt.
Polisen kontaktade Långström så naturligtvis vet dom var dom har varandra. Han beskriver vad forskning och studier visar på ett förvirrande sätt och enbart negativt för NB. Han tar inte upp något som skulle så tvivel på att det var fel gärningman och det finns gott om det som jag visat. Jag förstår att du inte förstår hur jag tänker och jag har överseende med det.
Den enda tekniska bevisningen som finns är NB:s DNA på hennes kläder, byxor och jacka och det bevisar att han vid något tillfälle tagit i kläderna. Det bevisar inte mord eller hur mordet gick till bara att han möjligen transporterat kroppen. Han kan ha mördat flickan men det är långt ifrån bevisat. Att hans DNA finns på snöre, verktyg, golv, dörrhantag eller sperma i rummet intill är inte viktigt eftersom det var hans arbetsplats. Märkligt nog fanns inget DNA från honom på tejpen någonstans men det fanns på en bit i ladan från hans broder.
Har man inget annat än DNA i denna form på enbart kläder så vill åtminstone jag ha mer bevis eller stöd i form av historia och eller motiv. Hade man hittat DNA på flickans kropp så hade det blivit lättare. Sperma nedanför platsen hon hängde eller åtminstone någon form av kroppsvätska från någon av dom skulle också styrka åklagarens fantasifulla berättelse. Spår i NB bil eller i arbetsboden. Trots den långa förundersökningen så hittade dom inget mer och det är förbryllande.
Vittnesbevisningen? Du menar att någon sett mordet, NB vid ladan vid tidpunkten, att kroppen transporterades eller gömdes? Allt folk har sett är en vit eller ljus bil med vad dom antar vara NB i vid någon tidpunkt som inte kan bevisas. Är det underligt att NB ses i det område han bor och arbetar i? Alibi har NB från Arnes fru och sin egen men hur är det med andras alibi?
På vilket sätt är det sexualsadistiska "temat" i mordet övertydligt? Tejpen, strypning, hängningen? Kroppen var sexuellt orörd och ingen vet om hon ens levde eller var vid medvetande då hon hängdes och tejpades så var är det sexuella och sadistiska i det hela. Hat mot flickan är därimot övertydligt men om det var direkt eller mot alla unga vackra flickor går inte att avgöra.