Citat:
Ursprungligen postat av
Vadoadoa
En domstol kan bara döma efter gärningsbeskrivningen som åklagaren tar upp i rättegången. Teoretiskt kanske en domstol kan ändra brottsrubricering men bara om alla rekvisiten finns med i gärningsbeskrivning.
Om jag förstått det rätt så har Sahlin idag en lön på 55.000 kr i månaden. Antar att hon inte längre har några sidoinkomster. I så fall blir en dagsbot cirka 560 kr. Om hon får 50 dagsböter blir det cirka 28.000 kr. 100 dagsböter blir 56.000 kr.
Jag tycker att brottet är så pass allvarligt, särskilt med hänsyn till att det handlar om fler än ett intyg. Därför borde det bli rättegång och borde dömas till villkorligt samt böter.
Till alla andra som klagar och klagar på svenska domstolar. Det vore bra om ni tog reda på fakta istället sprida dynga.
Av det som framkommit hittills i media så är det 'osant intygande' som hon gjort sig skyldig till. Urkundsförfalskning är något helt annat.
Även i andra länder så väl Storbritannien och USA så kan personer få lindriga straff för borde mord och andra brott. En del blir frikända helt på grund av teknikaliteter eller att advokaten är skickligare än åklagaren. Det är inte bara i Sverige som utdömda straff är lindriga. för en del brott. Det förekommer i andra länder också. Både i Sverige och i andra länder kan man få långa straff också.
Synd att så många tycker att allt är skit i Sverige. Andra länders domstolar är inte så mycket bättre, om äpplen jämförs med äpplen och inte med päron. Sedan är det en annan sak att domstolsväsendet borde reformeras men det är en annan fråga.
Om du är Sverige vän som jag är. Ta reda på fakta. Kritisera det som ska kritiseras och sprid inte en massa dynga utan substans.
Det som är bra är att du säger att Mona begick ett grovt brott. Det som är dåligt är att du vill tysta några av oss på flashback. Jag kan inte domstolarna, säkert finns det många duktiga jurister, men jag följer medierna och reagerar på vad jag får höra.
Åklagaren kom till Mona på ett hotellrum på 1990-talet. Ingen åklagare kommer till vanligt folk. Det finns också andra frågor om den händelsen.
Ledamöter i högsta domstolen sitter som skiljedomare i tvistemål. Arbetar de kvällar och helger eller på arbetstid? Ett storföretag kan teoretiskt sett möta en domare som har gått emot företaget när en annan typ av mål kommer upp. Sådana tvistemål offentliggjordes inte, åtminstone på den tiden, och företaget kanske ingenting vet om saken. Journalisterna uttryckte viss kritik över det här på 80-talet, tror jag det var.
En amerikan, som satt i ett högsäkerhetsfängelse sju våningar under jord, sade att han var omgiven av dömda domare och åklagare. Jag vet inte om någon svensk domare har dömts till fängelse, men du kanske vet. Våra domare och åklagare måste vara exceptionella. Eller? Jo, en åkte visst dit för att ha anlitat en prostituerad. Jag såg aldrig hans straff offentliggjort, men jag läser ju inte allt.
Det är rätt att vara fosterlandsvän och i så fall vill man att systemet ska fungera. Det ska vara likhet inför lagen. Jag förstår faran med anarki och vill inte se sådant, men den kritik som nu kommer har skapats från toppen. Varför ska vi ens fråga oss om Mona får specialbehandling? Fundera på hur den särskilda åklagarkammaren fungerar? Vi hade förtroende för makten när jag var ung, men i vår tid ruttnar fisken från huvudet och vi har börjat ställa besvärliga frågor. Det är vår rättighet och speciellt på flashback.