2017-02-21, 19:36
Medlem
Odjuret i Johannes Uppenbarelse är världens myndigheter

Det är självklart att den falska profeten är en bild av falsk religion, vad kan det annars vara? JV förklarar bara en del, dessutom så dåligt att ingen fattar logiken bakom resonemanget. Så blir det när JV bygger en teologi kring några få verser utan att läsa eller förstå sammanhang.

JV vill inte vara nån del av världen, och därför är ni blinda för hur världen faktiskt fungerar.

Det här är vad som står i bibeln:

Att jag menar att odjuret är världens myndigheter och institutioner som hjälper världens ledare (Upp 19:19) beror också på att det står att odjuret dog och fick liv igen och det hade det första odjurets makt (Upp 13:12).

Min tolkning: När Brittiska imperiet (en av de sju i Upp 17:10-12) föll, fortsatte samma makt (odjur), att styra över människor, dvs deras demokratiska system behölls.

Det (andra odjuret) utövar det första odjurets hela makt Upp 13:12

Läs vad det står med det i åtanke. Beskrivningen måste ju stämma med hur världen ser ut och fungerar idag. Demokrati fanns inte när Johannes skrev detta. Och demokrati är ett monster.

Jag anser inte att JV kan säga när eller i vilken ordning den sista tiden/den sista stora nöden/harmageddon kommer. Ni vet lika väl som alla som har läst bibeln att den informationen bara är tillgänglig för Gud, Fadern. Så varför fortsätter JV med sina bristfälliga och felkatiga förutsägelser? Och varför fortsätter du att tro på de?

Så, nu har jag gjort som Vajsingmumriken ville, delat in texten i stycken och förklarat.
2017-02-21, 19:53
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Har bara läst en bok i hela mitt liv och det är bibeln
tolkar lite som jag vill men allt som står däri stämmer!

Offrar mig med denna text
Amen
2017-02-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SundaKunskapen
https://www.youtube.com/watch?v=T5o8dFuXPtA
Du hittar massor av bra predikningar om detta intressanta ämne.
Det ser inte bättre ut än att vi verkligen är i sluttiden nu.
Katolska kyrkan är besten som skadades dödligt men överlevde.
Och nu har vi sista påven. Allt ser ut att stämma. Omvänd er nu och sök Jesus.
Att katolska kyrkan är odjuret stämmer inte.

Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. Upp 19:19

Vilket innebär att odjuret och jordens kungar samarbetar ända till harmagedon (samlats för att strida = de församlade dem till den plats som på hebreiska heter Harmagedon. Upp 16:16). Och när skiljdes stat och kyrka? För längesedan... Så kyrkan allena är INTE odjuret, odjuret är världens myndigheter och institutioner, där kyrkan också spelar en roll, om än en mindre roll nu än när Brittiska imperiet ruled. Så det är bara delvis rätt. Alla vet att även vissa muslimska och judiska samfund samarbetar med myndigheterna för att stoppa radikalisering m m. Så de är bara en del i det stora hela, det Johannes symboliserar som ett odjur. Framförallt symboliserar de den falska profeten, dvs falsk religion.

JV säger att Babylon är all falsk religion, men inte heller det stämmer. Den falska profeten symboliserar falsk religion, Babylon är världshandeln, och jordens kungar bedriver otukt med henne, dvs de gör allt för att få igång världshandeln, för att de vet att handel är vad som ger de skatteintäkter.

Ty för hennes otukts skull har alla folk fått dricka vredens vin, och jordens kungar har horat med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes makt och lyx.” Upp 18:3

Vad är det som gör jordens köpmän rika? Handel, världshandeln = Babylon. Och det är ju så det ser ut. När bankerna föll som käglor, räddades de av "jordens kungar som horat med henne" i stället för vanligt folk, som fick "dricka vredens vin". Allt stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-02-21 kl. 20:17.
2017-02-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddharaapocalypse
Har bara läst en bok i hela mitt liv och det är bibeln
tolkar lite som jag vill men allt som står däri stämmer!

Offrar mig med denna text
Amen
"Tolkar lite som jag vill men allt däri stämmer"....
2017-02-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag skulle uppskatta om något vittne förklarar varför ni citerar uppenbarelseboken som bevis för att slutet är nära.
Eftersom det krävs att man både kan och förstår bibeln.
De okunnige vet naturligtvis inte när tecknen inte ska tolkas bokstavligen och när de ska det.

Behöver inte läs Uppenbarelseboken för att förstå att vi lever i de sista dagarna - Matt kap 24; 2 Tim 3:1-5 räcker.

Upp 21:3-5 förklarar sig självt.

Finns en bok som heter "Uppenbarelsebokens höjdpunkt ...., fråka nr du ser ett vittne om den, de hjälper dig gärna, all litteratur är kostnadsfri.
2017-02-21, 22:32
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Håller du med om att Babylon är "kvinnan/ skökan som bor vid stora vatten"?
Håller du med om att Babylon är "moder till alla skökor och skändligheter på jorden"?

Om du håller med om detta, på vilket sätt är då världshandeln "berusad av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen"?

Allt detta i uppenbarelseboken kapitel 17.
Ja, och en stor del av världshandeln transporteras över vatten, som sjöar, floder och hav, där folk bor och lever. Från dessa länders hamnar distribueras alla handelsvaror till resten av människorna. Jag vet, för jag arbetar i transportsektorn.

Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. Upp 17:15

Passande symbolik!

Ja, för att prostitution är big bussines.

Världens köpmän säljer vapen, dildon och propaganda som gör det helt legitimt och normalt att bedriva otukt av alla slag, att döda muslimer, kristna, judar och andra för att de tycker annorlunda. Ivrigt påhejade av odjuret, dvs världens myndigheter.

Och det (odjuret) ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Upp 13:16-17

Samtidigt som odjuret, dvs världens myndigheter, under ledning av dess kungar, hatar skökan och gör henne utblottad, dvs tvingar Babylon, dvs världshandeln, att betala skatter och tullar, och reglerar (återigenpga hatet) för att säkerställa människors hälsa, och att djur inte utrotas för att en miljonmiljard kineser tror att elfenben botar små penisar.

Och de tio hornen (= jordens kungar) som du såg och odjuret (= världens myndigheter), de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött (= skatter, tullar) och bränna upp henne i eld (= reglera). Ty Gud har ingett dem (= kungarna) viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike (= makten) åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.”

Babylon, den stora skökan/staden/världshandeln har makt över kungarna. I dagligt tal säger man att Marknaden bestämmer, för kungarna kan inte reglera och beskatta för hårt, för då dödar de all handel, vilket gör att folk blir arbetslösa och länder får ett budgetunderskott. Jämför med pomperipossa.

Frågor på det?
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-02-21 kl. 22:34.
2017-02-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, och en stor del av världshandeln transporteras över vatten, som sjöar, floder och hav, där folk bor och lever. Från dessa länders hamnar distribueras alla handelsvaror till resten av människorna. Jag vet, för jag arbetar i transportsektorn.

Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. Upp 17:15

Passande symbolik!

Ja, för att prostitution är big bussines.

Världens köpmän säljer vapen, dildon och propaganda som gör det helt legitimt och normalt att bedriva otukt av alla slag, att döda muslimer, kristna, judar och andra för att de tycker annorlunda. Ivrigt påhejade av odjuret, dvs världens myndigheter.

Och det (odjuret) ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Upp 13:16-17

Samtidigt som odjuret, dvs världens myndigheter, under ledning av dess kungar, hatar skökan och gör henne utblottad, dvs tvingar Babylon, dvs världshandeln, att betala skatter och tullar, och reglerar (återigenpga hatet) för att säkerställa människors hälsa, och att djur inte utrotas för att en miljonmiljard kineser tror att elfenben botar små penisar.

Och de tio hornen (= jordens kungar) som du såg och odjuret (= världens myndigheter), de skall hata skökan och göra henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött (= skatter, tullar) och bränna upp henne i eld (= reglera). Ty Gud har ingett dem (= kungarna) viljan att utföra hans avsikt och att med en och samma avsikt ge sitt rike (= makten) åt odjuret, tills Guds ord är förverkligade. Och kvinnan som du såg är den stora staden, den som har kungavälde över kungarna på jorden.”

Babylon, den stora skökan/staden/världshandeln har makt över kungarna. I dagligt tal säger man att Marknaden bestämmer, för kungarna kan inte reglera och beskatta för hårt, för då dödar de all handel, vilket gör att folk blir arbetslösa och länder får ett budgetunderskott. Jämför med pomperipossa.

Frågor på det?

Du svarade på allt möjligt annat än det jag egentligen frågade efter:

"på vilket sätt är världshandeln "berusad av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen"?"
2017-02-21, 22:42
Medlem
Citat:
Du svarade på allt möjligt annat än det jag egentligen frågade efter:

"på vilket sätt är världshandeln "berusad av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen"?"
Du läser inte.

2017-02-21, 22:54
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Du läser inte.

Menar du alltså att bibeln säger att muslimer och judar är heliga?

Och jag skulle nog säga att köpmän i så fall är berusade av pengar, inte av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen.

Och jag skulle nog säga att världens myndigheter inte hatar köpmän och världshandel.
2017-02-21, 23:09
Medlem
Citat:
Menar du alltså att bibeln säger att muslimer och judar är heliga?

Och jag skulle nog säga att köpmän i så fall är berusade av pengar, inte av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen.

Och jag skulle nog säga att världens myndigheter inte hatar köpmän och världshandel.
Nja, inte muslimer, men judar och kristna kallas de heliga i bibeln. Muslimer fanns ju inte när detta skrevs.

Det (odjuret, eller världens myndigheter) fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. Upp 13:7

Och det är precis vad myndigheterna gör, trots deras fega försök att dölja sanningen. Har inte världens myndigheter makt över alla stammar, länder och språk? USA kallas great satan och Israel little satan av Iran.

Jodå, för att vi anklagar de för deras dekadenta livsstil.

När Upp 18 inträffade 2008 (Upp 18:17) hatade kungarna och odjuret Babylon och utblottade henne osv. De hatade henne för att de fick rädda henne (bail out) och bestämde sig för att reglera mera, vilket bl a ledde till en bail in i stället för en bail out av banker.

För övrigt missade du denna detalj:

Ivrigt påhejade av odjuret, dvs världens myndigheter.

Så lär dig läsa!
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-02-21 kl. 23:14.
2017-02-21, 23:17
Medlem
Citat:
Nja, inte muslimer, men judar och kristna kallas de heliga i bibeln. Muslimer fanns ju inte när detta skrevs.

Då faller ju ditt argument att världshandeln är: "berusade av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen" genom att "sälja vapen som dödar muslimer, kristna, judar och andra för att de tycker annorlunda".

Förklara igen, på vilket sätt är världshandeln "berusad av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen"?
2017-02-21, 23:21
Medlem
Citat:
Då faller ju ditt argument att världshandeln är: "berusade av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen" genom att "sälja vapen som dödar muslimer, kristna, judar och andra för att de tycker annorlunda".

Förklara igen, på vilket sätt är världshandeln "berusad av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen"?
Argumentet håller, det är du som inte förstår vad du läser. Världshandeln säljer vapen som dödar människor, både kristna, judar och muslimer. Denna vapenhandel gör alla rika, så Babylon blir berusad av blodspengar.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-02-21 kl. 23:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in