2014-08-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Alla människor gaddar hop sig.

Man är inte per automatik fientlig mot någon för att man råkar ha en gemensam åsikt. Jag har inte ens kommenterat vad du skrivit, ttsp, men jag förstår om du tar illa upp med tanke på att Jehovas vittnen baserar sin verksamhet på extrema eskatologiska föreställningar. Lyckligtvis har ni skruvat ner den biten lite grann på sista tiden av helt uppenbara skäl. Hoppas ni fortsätter på den stigen framöver.
2014-08-06, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Alla människor gaddar hop sig.

Irrelevant.

"Sanningen" ... om det finns nån ... är ändå inte en fråga om "argumentum ad populum".
2014-08-06, 12:36
Medlem
Har läst ett antal inlägg från vissa här inne som häver ut sig att man inte ska "glömma bort att Big Bang bara är en teori"
Då undrar jag hur många av er som någonsin uttryckt er liknande över huvud vet vad en teori menas med?
En teori är inte någon vild chansning som "låter bra".. Det får aldrig kallas teori om inte det ligger faktabaserade slutsatser, samt experiment som bevisat sig stämma, och utifrån det, kan man kalla en idé --> en teori.

Så sluta använda det som ett jävla argument.

Och OnT

Det har alltid igenom alla tider funnits domedagsprofetior, och ingen har visat sig stämma, uppenbarligen.
Det var väl inte länge sedan det kom en kristen som studerat bibeln i flera år enligt honom själv, som kom ut i media och tjafsade om att domedagen var här och att det endast var några dagar kvar tills mänskligheten skulle gå under..(2 år sedan?).
Han var nog mer insatt i bibeln än er, och det visade sig återigen - fel.

Jag kan inte bevisa motsatsen, och det kan verkligen inte ni heller. Ända skillnaden är att vi har rationella & mångsidiga svar, medan ni hänvisar all er fakta från en 2000 år gammal bok.
Senast redigerad av Sensimilla1 2014-08-06 kl. 12:38.
2014-08-07, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
--- En teori är inte någon vild chansning som "låter bra".. Det får aldrig kallas teori om inte det ligger faktabaserade slutsatser, samt experiment som bevisat sig stämma, och utifrån det, kan man kalla en idé --> en teori. ---

--- Jag kan inte bevisa motsatsen, och det kan verkligen inte ni heller. Ända skillnaden är att vi har rationella & mångsidiga svar, medan ni hänvisar all er fakta från en 2000 år gammal bok.

Denne typ av teististisk apologetik är bara ett "väderkvarnskrig" med förvrängd vetenskap och förvrängd rationalism (~strawmen) som opponenter.

Inget att ta som annat än okunskap och semantisk akrobatik.
2014-08-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Denne typ av teististisk apologetik är bara ett "väderkvarnskrig" med förvrängd vetenskap och förvrängd rationalism (~strawmen) som opponenter.

Inget att ta som annat än okunskap och semantisk akrobatik.

Du ser visst inte vad som är på g i naturen, inte ens med dina fina ord
2014-08-07, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Jodå, jag är en gammal miljökämpa (~environmentalist), men det betydar inte att jag köpar bibelprofetia-tramset.
2014-08-07, 14:20
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå, jag är en gammal miljökämpa (~environmentalist), men det betydar inte att jag köpar bibelprofetia-tramset.

Även om du inte köper bibelprofetia tramset så säg mig Bogomil hur stor är sannolikheten att dessa två scenarior händer under de närmaste åren?

1. Damaskus kommer bara bli en stenhög av ruiner, obebolig.

2. Judarnas tempel byggs upp I Jerusalem.

Detta är bara två bibel profetior som är aktuella idag men inte slagit in ännu. Så frågan är hur stor är sannolikheten? Jag menar det är som att spela v65, den typen av sannolikhet. Dessa profetior är över 2000år gammla.
2014-08-07, 14:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Även om du inte köper bibelprofetia tramset så säg mig Bogomil hur stor är sannolikheten att dessa två scenarior händer under de närmaste åren?

När jag opererar med ... eller skall skapa ... sanolikheter, gör jag det endast från solida fakta-underlag och inte med hjälp av gissninger. (1)

Citat:
Detta är bara två bibel profetior som är aktuella idag men inte slagit in ännu.

Alltså avvaktar jag.

Citat:
Så frågan är hur stor är sannolikheten?

Se (1).

Citat:
Jag menar det är som att spela v65, den typen av sannolikhet.

Är din apologetik ett lotteri?

Citat:
Dessa profetior är över 2000år gammla.

Är du bekant med betydelsen av "korrelationism"? På 2.000 är finns det möjligheter för att korrelationism kickar in nån gång.
2014-08-07, 17:17
Medlem
Citat:

Det är ju ditt val, vad är då din lösning på detta stora problem?
2014-08-07, 17:21
Medlem
Bogomils avatar
Re Smedjan:

I ditt inlägg # 1273 verkar du att tala med dig själv. Jag avvaktar en tydligare citations-presentation.
2014-08-07, 19:12
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

Detta är bara två bibel profetior som är aktuella idag men inte slagit in ännu. Så frågan är hur stor är sannolikheten? Jag menar det är som att spela v65, den typen av sannolikhet. Dessa profetior är över 2000år gammla.

Du låter säker på din sak, hur många år tror du själv det tar? Vad grundar du din gissning på? Och framför allt: hur många år över din deadline krävs för att du ska inse att du tror på sagor?
2014-08-07, 19:44
Medlem
Citat:
Det är ju ditt val, vad är då din lösning på detta stora problem?

Du kan inte se mistaget?

Det var till dig, men klickade fel-
Jag är synskadad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in