2017-02-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigantin
Känns som att vi ev. kan glömma FIS, och därmed får hoppas på WADA när det gäller att en överklagan ska komma in, vad tror du/ni andra?
Så tråkigt att FIS ser ut att vara köpta..behöver bort en massa mutade pampar där..och in med några som vill sporten väl ist..
Känner sån djävla frustration över det som pågår inom längdskidåkningen nu..det MÅSTE bli hårda tag! Även om det nu gäller Norge!
Citera
2017-02-19, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Ja...du är nog inte långt från sanningen. Kanske ska vi alla skicka en tv till norska skidförbundet som ett bevis på att det inte är värt att kolla på skiten längre?
Leta på nån gammal bulltv..
Hahaha! Skulle vara festligt med några miljoner bulltv-apparater som kommer i varsin bulle till norska skidförbundet

Med tanke på hur Johann Mygel agerade...jag tror att de dopade inte fixar att ta det lugnt, utan de vill instinktivt visa allt de på förhand har lyckats åstadkomma, och jag tror att vi ser samma sak hända med Sundby och Björgen.

Minns hur Mygel bara drog iväg....inte en sekunds tanke på att vinna med 10-15 sekunder inte....för att på så sätt inte dra på sig så mycket misstankar, nej här ska det manglas, och det är väl 'ärligt' på sitt sätt.. Och jag är övertygad om att det är samma psykologiska mekanismer som gör att Sundby och Björgen åker som de gör.

Nu kan lite mer hända på ett mästerskap eftersom det då är så mycket mer psykologi inblandad än att bara gå ut och vardagskötta som i världscupen. Men som de - över tid - åker gentemot de andra, det talar sitt tydliga språk.

Eftersom, som sagt, mycket mer kan hända på ett mästerskap så borde man kanske ha iaf lite förhoppningar om att det trots allt kan bli spännande, även om gulden på de olika distanserna. Men är man övertygad om att dessa två har ett försprång på 30-45 sekunder per mil, så är det ändå väldigt svårt att se fram emot VM som man annars hade gjort.

På 5-milen så kan det nog, trots väldigt trolig doping, ändå bli spännande eftersom Sundby hamnar i en tät klunga med en massa åkare där så många kan spara energi genom att ta ryggar, vilket isf jämnar ut dopingen en del. Och mycket kan ju rent allmänt hända (incidenter såsom stavbrott m.m. men det känns ju allt annat än bra att tvingas sitta och hoppas på sådant för att jämna ut dopingen) på herrarnas masstartslopp eftersom det är så mycket jämnare i toppen på herrsidan.

Men på damernas 3-mil så lär ju Björgen kötta ner de andra som Mygel gjorde när det begav sig (om hon inte läser denna tråden, och bestämmer sig för att litet snyggt ta det på upploppet..)

F.ö. förjävligt att som en av alla gamla intervall-älskare tvingas sitta och hoppas på fortsatt många masstartslopp i världscup och på mästerskap, för att det pga dopingen snart är enda hoppet om en oviss utgång även om 1:a platsen/guldet. Menar då alltså herrsidan. Samt damsidan efter att Björgen lagt, skidorna och därmed även dopingen, på hyllan.
Senast redigerad av brigantin 2017-02-19 kl. 20:25.
Citera
2017-02-19, 20:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror att Björgen och Sundby är tokdopade...

Ok, vad innebär att vara »tokdopad«?
Citera
2017-02-19, 21:13
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Någon som såg dokumentären på norska tv2 kl 20.00?

Citera
2017-02-19, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alla norska åkare går ju inte lika bra. Någonstans måste man ändå inse att Norge har en bredd som är större än något annat land. Att de ska ha åkare i toppen är ju inte ologiskt på något sätt. Att Kalla är så nära Björgen och utklassar Weng indikerar snarare något ologiskt om du inte anser att Sverige per definition alltid har de bästa åkarna i grunden.

Hur kan Kalla vara så bra om norskorna är dopade?
Självklart är inte ett lands alla elitåkare exakt lika bra. Det är, som du vet (?) annat än doping som avgör hur bra en åkare är. Alltså kan våran bästa åkare odopad, vara bättre än deras näst bästa åkare som är dopad, (om vi ponerar det).

Jag tror f.ö. att en dopad Kalla hade matchat Björgen, och jag tror att en dopad Haag ungefär hade matchat flugan/kow/pärmä. Om vi då ponerar att Weng är dopad, men bättre än Haag oavsett doping, så måste alltså Haag dopa sig, men Weng INTE - för att de ska åka ungefär lika snabbt.

Vi säger att sveriges 10 bästa möter norges 10 bästa. Intervallstart.

Ingen av de 20 dopar sig = Norge 6-7 stycken topp 10, pga större bredd.

Norge dopar sig, men inte vi = Norge 8-9 stycken topp 10, pga större bredd OCH doping.

Vi dopar oss, men inte Norge = ca 5 vardera topp 10, pga de har större bredd, men vi har i detta fallet vägt upp detta med doping.

När det gäller jämförelsen Weng/Haag: om Weng inte är dopad, så är hon helt enkelt flera klasser bättre än Haag, och så kan det absolut vara.

Mina misstankar går framförallt till Sundby, Björgen och Johaug. Resten i norska landslaget kanske dopar sig de med - men de kanske tar mindre doser, så att de kommer upp några placeringar, men av någon anledning så väljer de isf inte att gå all in med dopingen.

Eller så gör de det, men når ändå inte lika högt, pga att de andra är bättre i grunden, dvs hade vunnit mot dem om alla varit rena. F.ö: Att se loket Björgen dra de andra bakom sig i spåret...det är nästan som en man som låter kvinnor få känna på hur det är att tävla mot män. En smått makaber syn.

Det jag menade med tokdopad, är att min åsikt är att de dopat sig upp över öronen. Maxat så mycket det går utan att ta extremt stora risker för sin hälsa samt för att åka fast. Fast vem vet...de kanske trots allt tar alltför stora hälsorisker.

När det gäller risken att åka fast, så verkar ju Björgen ha ordnat det bäst för sig...sedan Sundby, och sist Johaug. Eftersom det var två på damsidan i Norge, så fanns det ju en konkurrenssituation där, så Johaug kanske kände sig pressad att göra det som krävdes för att kunna mäta sig med Björgen. Det är vad jag tror.
Senast redigerad av brigantin 2017-02-19 kl. 22:30.
Citera
2017-02-19, 22:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det jag menade med tokdopad, är att min åsikt är att de dopat sig upp över öronen. Maxat så mycket det går utan att ta extremt stora risker för sin hälsa samt för att åka fast.

Ok, tror du det eller vill du det och det endast är ett uttryck för din frustration?

Varför skulle inte Marit Björgen kunna vara den som har bäst förutsättningar att vara bäst rent genetiskt?
Citera
2017-02-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ok, vad innebär att vara »tokdopad«?
Det borde vara något som liknar Müleggs upplägg. Det var ju rent hialöst och en mer överbevisad dopare går knappast att finna.
När det gäller ev. norska förehavanden tidigare år kan det varit någon eller fler än så som slank igenom nätet med för stora maskor. Kontrollerna var annorlunda på den tiden så det var säkert möjligt att finna bakdörrar. På samma sätt skaffade sig säkert andra länder samma fördelar. Glöm inte att Kyrö (finnen) sa i sitt försvarstal att vi gjorde bara samma sak som alla andra.......
Det kanske han hade rätt i men de utförde sitt fusk sämre än de andra och åkte dit hela bunten.
Med vetskapen om allt som hänt i längdskidspåren senaste 20 åren kan vi inte vara säker på vem som manipulerat med vad. Det får väl gälla även svenskar men till vårt eget försvar kan man i alla fall konstatera att senaste 20 åren har vi inte lyckats presentera någon värdig arvtagare till Gunde, Wassberg och senare Elofsson på herrsidan. På damsidan var det stendött mellan Billan Westin tills Kalla trädde in på scenen. Även det under samma period.
Kalla är väldigt beroende av form och psyke för att kunna explodera i enskilda lopp, vilket händer emellanåt.
Björgen (Nor) har en muskulös kropp och presterar på topp året runt. Ingen annan har en så tränad kropp.
Johaug har samma träningsbakgrund som Björgen och det räcker till när hon som en duracellkanin utnyttjar sin teknik och träning på sina tävlingar. Johaug saknar däremot Björgens muskler och det är sista hindret för att hon ska klättra upp till drottningtronen som världens bästa skidåkare alla kategorier. Som Björgen men lite bättre.
Hur gör man för att bygga muskler?
Citera
2017-02-19, 22:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Glöm inte att Kyrö (finnen) sa i sitt försvarstal att vi gjorde bara samma sak som alla andra.......

Tycker du att Kyrö är en person som bör utgöra grunden för att berätta hur saker och ting förhåller sig?

Citat:
Hur gör man för att bygga muskler?

Det finns olika sätt. Några är tillåtna och andra otillåtna. Vi vet också att olika individer ser helt olika ut och att vissa rent naturligt är kraftiga medan andra är taniga. Hur en individ lyckas är ett samspel mellan flera olika faktorer.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-02-19 kl. 22:32.
Citera
2017-02-19, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ok, tror du det eller vill du det och det endast är ett uttryck för din frustration?

Varför skulle inte Marit Björgen kunna vara den som har bäst förutsättningar att vara bäst rent genetiskt?
Jag tror det. Och jag tror även att det skulle kunna vara så att Björgen har bra genetiska förutsättningar, kanske de bästa i det laget, och jag tror att hon isf kombinerar dessa med maxad doping, för maximal totaleffekt.

Dina skygglappar är f.ö. bland de värsta jag sett. I paritet med många feministers.
Senast redigerad av brigantin 2017-02-19 kl. 22:41.
Citera
2017-02-19, 22:50
Medlem
Citat:
Jag tror det. Och jag tror även att det skulle kunna vara så att Björgen har bra genetiska förutsättningar, kanske de bästa i det laget, och jag tror att hon isf kombinerar dessa med maxad doping, för maximal totaleffekt.

Det var under VM i Holmenkollen (kanske tidigare också ?) som det började spekuleras i hur MB fått till sin muskulösa kropp.
Jag själv impades först över hennes framfart men när man läste kommentarerna om vad hon och skidlandslaget förmodligen höll på med, så ändrade jag mig.
En som tydligen var väl insatt i vad som hänt ("Raich"), skrev att det handlade om Salbutamol i tablettform. En viss dos under viss period så gav det en anabol effekt på kroppen och kroppen svarade ju då självklart när det styrketränades som det gjorde.
Om man sen slutar med S-mol och använder annat (dopingklassat) men i mindre doser men själva muskelmassan är ju uppbyggd.... ja, man kan ju bara gissa.
Citera
2017-02-19, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Var och en blir salig på sin egen tro.

Citat:
Dina skygglappar är f.ö. bland de värsta jag sett. I paritet med många feministers.

Jag antecknar som den anti-feminist jag är.
Citera
2017-02-19, 23:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveItANice
Om man sen slutar med S-mol och använder annat (dopingklassat) men i mindre doser men själva muskelmassan är ju uppbyggd.... ja, man kan ju bara gissa.

Ja, en tyngdlyftarkropp med mycket muskler är ju precis vad en längdskidåkare bör ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in