Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Alla norska åkare går ju inte lika bra. Någonstans måste man ändå inse att Norge har en bredd som är större än något annat land. Att de ska ha åkare i toppen är ju inte ologiskt på något sätt. Att Kalla är så nära Björgen och utklassar Weng indikerar snarare något ologiskt om du inte anser att Sverige per definition alltid har de bästa åkarna i grunden.
Hur kan Kalla vara så bra om norskorna är dopade?
Självklart är inte ett lands alla elitåkare exakt lika bra. Det är, som du vet (?) annat än doping som avgör hur bra en åkare är. Alltså kan våran bästa åkare odopad, vara bättre än deras näst bästa åkare som är dopad, (om vi ponerar det).
Jag tror f.ö. att en dopad Kalla hade matchat Björgen, och jag tror att en dopad Haag ungefär hade matchat flugan/kow/pärmä. Om vi då ponerar att Weng är dopad, men bättre än Haag oavsett doping, så måste alltså Haag dopa sig, men Weng INTE - för att de ska åka ungefär lika snabbt.
Vi säger att sveriges 10 bästa möter norges 10 bästa. Intervallstart.
Ingen av de 20 dopar sig = Norge 6-7 stycken topp 10, pga större bredd.
Norge dopar sig, men inte vi = Norge 8-9 stycken topp 10, pga större bredd OCH doping.
Vi dopar oss, men inte Norge = ca 5 vardera topp 10, pga de har större bredd, men vi har i detta fallet vägt upp detta med doping.
När det gäller jämförelsen Weng/Haag: om Weng inte är dopad, så är hon helt enkelt flera klasser bättre än Haag, och så kan det absolut vara.
Mina misstankar går framförallt till Sundby, Björgen och Johaug. Resten i norska landslaget kanske dopar sig de med - men de kanske tar mindre doser, så att de kommer upp några placeringar, men av någon anledning så väljer de isf inte att gå all in med dopingen.
Eller så gör de det, men når ändå inte lika högt, pga att de andra är bättre i grunden, dvs hade vunnit mot dem om alla varit rena. F.ö: Att se loket Björgen dra de andra bakom sig i spåret...det är nästan som en man som låter kvinnor få känna på hur det är att tävla mot män. En smått makaber syn.
Det jag menade med tokdopad, är att min åsikt är att de dopat sig upp över öronen. Maxat så mycket det går utan att ta extremt stora risker för sin hälsa samt för att åka fast. Fast vem vet...de kanske trots allt tar alltför stora hälsorisker.
När det gäller risken att åka fast, så verkar ju Björgen ha ordnat det bäst för sig...sedan Sundby, och sist Johaug. Eftersom det var två på damsidan i Norge, så fanns det ju en konkurrenssituation där, så Johaug kanske kände sig pressad att göra det som krävdes för att kunna mäta sig med Björgen. Det är vad jag tror.