Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Tramsar du nu eller har du något bevis?
Om du har något som helst som tyder på att det under den tidsperioden (de senaste 11000 åren) förekommit en global uppvärmning med en motsvarande uppvärmningshastighet och en motsvarande ökning av den globala medeltemperaturen som den som förevarit de senaste 60 åren så kan du väl länka till sådan information?
Du påstår att den nuvarande uppvärmningen är unik, så du får leverera trovärdigt belägg. Jag tror inte att det öht går att framkalla så exakt data om något som eventuellt har inträffat under en kort tidsperiod för tusentals år sedan.
Jag googlade namnet som förekommer i grafen. Den genomsnittliga tidsresolutionen för proxyserien är 160 år. För perioder under 300 år går det inte att statistiskt säkerställa någon korrelationskoefficient.
Citat:
Är det inte typiskt förnekartrams att säga att en kurva är trams därför att den ser ut som en hockeyklubba utan att ens fundera över vad den betyder?
Säkert. Men jag är en tänkande individ.
Citat:
En sund reaktion
En sund reaktion på en sådan temperaturutveckling vore att fundera över vilka följer en sådan utveckling kan få för livet på Jorden.
Om jag hade trott på den grafen så hade jag också förfasats.
Citat:
I huvudet på en klimatförnekare
För en del är det tydligen enklare att stoppa huvudet i sanden. Eller vad de nu är som pågår i huvudet på en klimatförnekare...
"– Det är viktigt att poängtera att vi tittar på korrelationer och därför kan man inte dra slutsatser om specifika individer. Men på gruppnivå kan man se en tendens. Förnekelse är vanligare hos personer med låg empati och hög dominans, vilket innebär att man inte är benägen att känna medlidande och vill få mycket iflytande i sociala sammanhang. De brukar ha låg öppenhet för erfarenheter; med andra ord är det individer som inte vill ha förändring i livet. De tenderar också att vara ångestundvikande."
"– Förenklat är dominanta och icke–empatiska, lite mer stängda individer, mer benägna att acceptera hierarkier och har auktoritära attityder, vilket i sin tur verkar leda till att man förnekar klimatförändringar."
Kirsti Jylhä, doktor i psykologi om klimatförnekare
http://effektmagasin.se/wp-content/uploads/2016/11/Effekt-4-2016-enkelsid.pdf
Det finns definitivt en politisk dimension till det här, kanske också ett förhållningsätt betingat personligheten. I USA tycks liberaler tro på AGW i större utsträckning än republikaner t e x. Men jag tror inte att vi kommer överens om vad som är de gemensamma och övergripande dragen avgörande för respektive uppfattning.