2017-02-18, 20:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpiotrs

I Sverige känns det som att IBD är betydligt mer eftertraktat och att de flesta söker sig dit, medan att så inte är fallet i vissa andra delar av Europa. Någon som vet om detta stämmer och i sådana fall varför det är så?

Förmodligen för att IBD ger bättre betalt än S&T i Sverige. Storbankerna i Stockholm ger "bara" 30-35k för S&T, medans IBD och konsulterna ger bättre betalt (givetvis mycket sämre arbetstiden men gillar man pengar är det kanske inte prio ett). I London är det samma ingångslön för S&T och IBD, vilket gör att S&T ger en betydligt bättre pengar/arbetad timme ratio, vilket möjligtvis gör S&T mer attraktivt.

Sen gissar jag (har egentligen ingen aning) att man jobbar mindre på IBD i Sverige vilket gör att man kan ha ett någorlunda vettigt liv (plus bra betalt) medans IBDare här i London mest är miserabla stackare som bara väntar på att få tillräckligt med erfarenhet så att dom kan lämna banking, samtidigt som dom ser att deras polare på S&T går hem klockan fem men har samma lön. Så IBD i London låter som en rätt dåligt deal om man nu inte råkar vara intresserad av företags kapitalstruktur och att modellera framtida kassaflöden för något random industribolag.
Senast redigerad av Bucketshop 2017-02-18 kl. 20:07.
Citera
2017-02-18, 22:05
Medlem
Hej. Har läst genom stor del av tråden och har lite frågor om investment banking och civilingenjörsutbildningar. Jag läser mitt tredje år på teknisk fysik på KTH.
Jag kommer att inrikta mig mot finans nästa år. Hur är chanserna för jobb inom finans för en F-are? Vad är det för roller man kommer ha chans på? Ni som har erfarenhet, konkurrerar civare mot ekonomistudenter eller hur är det? Har verkligen noll koll.

Sen undrar jag även över ex sommarjobb och internships. Är det betyg från senast avslutad utbildning som är relevant? Jag har extremt bra gymnasiebetyg men tyvärr inte i närheten från min nuvarande utbildning. Därför hade det varit bra om det är senast avslutad. Känns även dumt att infoga betyg från en icke avslutad utbildning. Å andra sidan visar gymnasie ingenting då det var extremt mycket lättare om ni förstår vad jag menar.

Och är detta något som gör att jag borde välja en annan inriktning än finans? Så att jag inte tar examen och har väldigt svårt att få jobb pga mina dåliga betyg?

Är som ni märker förvirrad
Citera
2017-02-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thygfur
Hej. Har läst genom stor del av tråden och har lite frågor om investment banking och civilingenjörsutbildningar. Jag läser mitt tredje år på teknisk fysik på KTH.
Jag kommer att inrikta mig mot finans nästa år. Hur är chanserna för jobb inom finans för en F-are? Vad är det för roller man kommer ha chans på? Ni som har erfarenhet, konkurrerar civare mot ekonomistudenter eller hur är det? Har verkligen noll koll.

Sen undrar jag även över ex sommarjobb och internships. Är det betyg från senast avslutad utbildning som är relevant? Jag har extremt bra gymnasiebetyg men tyvärr inte i närheten från min nuvarande utbildning. Därför hade det varit bra om det är senast avslutad. Känns även dumt att infoga betyg från en icke avslutad utbildning. Å andra sidan visar gymnasie ingenting då det var extremt mycket lättare om ni förstår vad jag menar.

Och är detta något som gör att jag borde välja en annan inriktning än finans? Så att jag inte tar examen och har väldigt svårt att få jobb pga mina dåliga betyg?

Är som ni märker förvirrad

De kommer be om betygen från din nuvarande utbildning.
Citera
2017-02-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
De kommer be om betygen från din nuvarande utbildning.
Ok

Hur ser du på resten av vad jag skrivit?
Citera
2017-02-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ok

Hur ser du på resten av vad jag skrivit?

Att få jobb inom investmentbanking kommer nog vara väldigt svårt utan bra betyg. Med det sagt så betyder det inte att du inte kan jobba inom finans. F:are är absolut eftertraktade inom finansbranchen och inte alla jobb kräver de absoluta toppbetygen. Finns mer mattetunga roller, typ kvantare, på bankerna där folk med bakgrund inom teknisk fysik har stor fördel gentemot exempelvis ekonomer.

Om du vill öka dina chanser att få jobb inom finans hade jag nog dubblat med en kandidat från Handels. Låter ju som att du har betygen för att komma in där och kombinationen med teknisk fysik är ganska svårslagen. Gäller ju dock att man fixar att plugga dubbelt.
Citera
2017-02-18, 23:25
Medlem
Citat:
Att få jobb inom investmentbanking kommer nog vara väldigt svårt utan bra betyg. Med det sagt så betyder det inte att du inte kan jobba inom finans. F:are är absolut eftertraktade inom finansbranchen och inte alla jobb kräver de absoluta toppbetygen. Finns mer mattetunga roller, typ kvantare, på bankerna där folk med bakgrund inom teknisk fysik har stor fördel gentemot exempelvis ekonomer.

Om du vill öka dina chanser att få jobb inom finans hade jag nog dubblat med en kandidat från Handels. Låter ju som att du har betygen för att komma in där och kombinationen med teknisk fysik är ganska svårslagen. Gäller ju dock att man fixar att plugga dubbelt.
Det är väl egentligen det jag vill åt. Att tillämpa matematiken inom finansen och få bra betalt för det. Men då känns det som att man borde kunna köra på finansinriktning trots låga betyg?

Jag har funderat på att dubbla. Mitt argument mot det var att jag hellre fokuserar på att höja mig hädanefter istället för att stanna på låga betyg med en dubbel examen och även där eventuellt låga betyg. Vet dock inte hur enkelt man som F-are hade haft för en kandidat från hhs.
Citera
2017-02-18, 23:38
Medlem
Citat:
Det är väl egentligen det jag vill åt. Att tillämpa matematiken inom finansen och få bra betalt för det. Men då känns det som att man borde kunna köra på finansinriktning trots låga betyg?

Jag har funderat på att dubbla. Mitt argument mot det var att jag hellre fokuserar på att höja mig hädanefter istället för att stanna på låga betyg med en dubbel examen och även där eventuellt låga betyg. Vet dock inte hur enkelt man som F-are hade haft för en kandidat från hhs.

Om du tycker finans är kul så tycker jag absolut att du ska satsa på det och inte stirra dig blind på betygen.

Pluggar inte själv på Handels så kan inte uttala mig om svårighetsgraden på den utbildningen men utifrån folk som jag har träffat som dubblat med Indek eller F på KTH så upplevs Handels mycket enklare. Men det är nog smartare att försöka höja dina betyg än att dubbla och få mediokra betyg på två utbildningar.
Senast redigerad av Bullhunter 2017-02-18 kl. 23:47.
Citera
2017-02-19, 00:04
Medlem
Citat:
Om du tycker finans är kul så tycker jag absolut att du ska satsa på det och inte stirra dig blind på betygen.

Pluggar inte själv på Handels så kan inte uttala mig om svårighetsgraden på den utbildningen men utifrån folk som jag har träffat som dubblat med Indek eller F på KTH så upplevs Handels mycket enklare. Men det är nog smartare att försöka höja dina betyg än att dubbla och få mediokra betyg på två utbildningar.
Okej. Jag tackar så mycket för dina råd
Citera
2017-03-05, 20:47
Medlem
Någon här lär ha info: Följer SEBs corp med ut till Solna i sommar?
Citera
2017-03-27, 20:31
Medlem
Jag har blivit kallad till intervju på Nordeas IB-internship (Debt Capital Markets)

Är det någon här i tråden som har erfarenhet av detta internship?

Vad kan jag förvänta mig av intervjun på en sådan investmentbank?
Citera
2017-03-28, 19:29
Medlem
Bump
Citera
2017-03-29, 01:23
Medlem
ugglans avatar
du bör lämpligen ha något att säga när dom frågar om fixed income om du ska intervjua för DCM

Vilken typ av instrument som passar beroende på företagets behov. Hur värderas de, vad är de känsliga mot.

Sen lite mer makroorienterat, vad är ränta, vad är inflation och hur hänger dom ihop. Hur ser räntekurvorna ut, hur påverkar olika globala skeenden dessa och vice versa
Senast redigerad av ugglan 2017-03-29 kl. 02:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in