Citat:
Ursprungligen postat av
perserkatt
Har efter lite stalkande hittat en CV-layout som jag tycker är helt fenomenal. Personen vars CV jag kommit över har landat relevant extrajobb och internships.
Jag har nu utformat mitt CV till att ha en i princip identisk layout - kommer det att vara till min nackdel om jag söker mig till samma firmor som personen har ansökt till? Vad tycker ni jag bör göra? Visserligen följer alla finans-CV en viss mall, men det kanske är riskabelt att faktiskt kopiera någon annan person layout?
Nej, bläddrar du igenom en vettig CV-bok inser du snart att alla CVn ser typ likadana ut, det finns helt enkelt inte så många sätt (vettiga) CVn kan se ut på. Kollar du på HHS studenter så har 90% likadana CVn eftersom att alla använder mallen som HHS rekommenderar.
Ett CV ska på ett enkelt och tydligt vis visa upp vad du har gjort och vad du kan, är layouten bedrövlig kan det såklart vara till din nackdel, men det kommer såklart aldrig vara ett plus att ha extra vacker layout. Personen du kopierat layouten ifrån har givetvis fått sina internships utifrån sina meriter, inte layouten på CVt.
Själv använder jag en extremt standardiserad mall som finns överallt på internet, förmodligen använder tusentals andra människor samma mall, men det är vad vi fyller den med som räknas.