2014-07-31, 20:14
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Nej, det går bra utan också. Jag sökte ett gäng där, och på respektive tjänst du söker står det vilka språkkunskaper som krävs. Säkert hälften av alla tjänster jag kollade på hade endast engelska som krav. På UBS och Credit Suisse då, vet inte hur det ser ut hos de mindre aktörerna.
Okej! Det som hade passat bäst hade i och för sig varit part-time på typ en M&A-boutique i Zürich. Antar att det är rätt kört om man inte är flytande då.
Citera
2014-07-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Okej! Det som hade passat bäst hade i och för sig varit part-time på typ en M&A-boutique i Zürich. Antar att det är rätt kört om man inte är flytande då.
Låter som en plan. Antar att du ska plugga där? Underskatta inte tiden många kurser på ETH tar (om det nu är där du ska läsa), men du har nog läget under kontroll. Finns ju massa obskyra hedgefonder där också, vet inte hur lätt eller svårt det är att få in en fot där.
Citera
2014-07-31, 21:09
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Nej, det går bra utan också. Jag sökte ett gäng där, och på respektive tjänst du söker står det vilka språkkunskaper som krävs. Säkert hälften av alla tjänster jag kollade på hade endast engelska som krav. På UBS och Credit Suisse då, vet inte hur det ser ut hos de mindre aktörerna.
För M&A behöver du tyskakunskaper. Finns tonvis med andra jobb dock där det inte är ett krav.
Citera
2014-08-03, 18:37
Medlem
Bara Glads avatar
Kan bara uttala mig om UBS men tyska och/eller franska är MYCKET meriterande men inget kvar. Tänk dock på att schweizertyskan är helt omöjlig att fatta. Jag ber alla prata hochdeutsch, annars är jag inte med på noterna.
Citera
2014-08-06, 17:39
Medlem
Vad gör en backoffice, middleoffice och en frontoffice?

Vad finns det för typer av branscher där du kan jobba som finansanalytiker förutom en IB?
Citera
2014-08-07, 00:26
Medlem
Har efter lite stalkande hittat en CV-layout som jag tycker är helt fenomenal. Personen vars CV jag kommit över har landat relevant extrajobb och internships.

Jag har nu utformat mitt CV till att ha en i princip identisk layout - kommer det att vara till min nackdel om jag söker mig till samma firmor som personen har ansökt till? Vad tycker ni jag bör göra? Visserligen följer alla finans-CV en viss mall, men det kanske är riskabelt att faktiskt kopiera någon annan person layout?
Citera
2014-08-07, 21:20
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perserkatt
Har efter lite stalkande hittat en CV-layout som jag tycker är helt fenomenal. Personen vars CV jag kommit över har landat relevant extrajobb och internships.

Jag har nu utformat mitt CV till att ha en i princip identisk layout - kommer det att vara till min nackdel om jag söker mig till samma firmor som personen har ansökt till? Vad tycker ni jag bör göra? Visserligen följer alla finans-CV en viss mall, men det kanske är riskabelt att faktiskt kopiera någon annan person layout?

Nej, bläddrar du igenom en vettig CV-bok inser du snart att alla CVn ser typ likadana ut, det finns helt enkelt inte så många sätt (vettiga) CVn kan se ut på. Kollar du på HHS studenter så har 90% likadana CVn eftersom att alla använder mallen som HHS rekommenderar.

Ett CV ska på ett enkelt och tydligt vis visa upp vad du har gjort och vad du kan, är layouten bedrövlig kan det såklart vara till din nackdel, men det kommer såklart aldrig vara ett plus att ha extra vacker layout. Personen du kopierat layouten ifrån har givetvis fått sina internships utifrån sina meriter, inte layouten på CVt.

Själv använder jag en extremt standardiserad mall som finns överallt på internet, förmodligen använder tusentals andra människor samma mall, men det är vad vi fyller den med som räknas.
Citera
2014-08-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej, bläddrar du igenom en vettig CV-bok inser du snart att alla CVn ser typ likadana ut, det finns helt enkelt inte så många sätt (vettiga) CVn kan se ut på. Kollar du på HHS studenter så har 90% likadana CVn eftersom att alla använder mallen som HHS rekommenderar.

Ett CV ska på ett enkelt och tydligt vis visa upp vad du har gjort och vad du kan, är layouten bedrövlig kan det såklart vara till din nackdel, men det kommer såklart aldrig vara ett plus att ha extra vacker layout. Personen du kopierat layouten ifrån har givetvis fått sina internships utifrån sina meriter, inte layouten på CVt.

Själv använder jag en extremt standardiserad mall som finns överallt på internet, förmodligen använder tusentals andra människor samma mall, men det är vad vi fyller den med som räknas.

Tack för svaret, mycket uppskattat.
Citera
2014-08-08, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
Vad gör en backoffice, middleoffice och en frontoffice?

Vad finns det för typer av branscher där du kan jobba som finansanalytiker förutom en IB?

Du bör nog googla lite först vad detta betyder. Finansanalytiker säger egentligen ingenting om vad du gör.
Citera
2014-08-19, 23:32
Medlem
Bucketshops avatar
Halvintressant om livet som intern som cirkulerar för tillfället:

http://www.independent.co.uk/news/business/analysis-and-features/a-year-on-from-intern-moritz-erhardts-death-has-banking-industry-changed-its-ways-9652559.html

Förutom det osmakliga i att använda internen som avled förra sommaren som någon slags poster boy för hårt finansarbete i london så ges en hyfsat onyanserad bild av finanslivet i london. Men åtminstone lite spännande att läsa.
Citera
2014-08-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Halvintressant om livet som intern som cirkulerar för tillfället:

http://www.independent.co.uk/news/business/analysis-and-features/a-year-on-from-intern-moritz-erhardts-death-has-banking-industry-changed-its-ways-9652559.html

Förutom det osmakliga i att använda internen som avled förra sommaren som någon slags poster boy för hårt finansarbete i london så ges en hyfsat onyanserad bild av finanslivet i london. Men åtminstone lite spännande att läsa.

Min förhoppning är iofs personligen att tiden får M&A att mogna. Man anställer fler, och jobbar på individuell-nivå mindre. De som gillar projekt, sälj, mäkleri, research och CRM leds in till Corporate Finance som ett vanligt jobb. För det får man ge det - man får en bredbas - en fantastisk platform.
Citera
2014-08-20, 19:50
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Vad är rimlig lön för en MO tjänst (ficc) i London , för någon med två års erfarenhet? Ungefärligt intervall för olika tiers av banker, behöver som referens, för motsv. jobb.. Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in