2012-12-27, 22:27
Medlem
Axells avatar
Hej!

Börjar plugga ekonomi nu snart på en av de 4 skolorna som man brukar säga är rankad efter HHS i detta rike. Ska göra mitt yttersta i plugget och vid sidan om för att kunna få göra en master på någon högre rankad skola i Europa eller möjligtvis på HHS.

Jag må inte ha de allra största kontaktnätet inom finansbranschen men jag har en nära släkting som jobbar på Merrill Lynch i USA (inte NYC). Hen har kunnat ordna ett internship till dottern i dennes familj som pluggade på ett hyfsat universitet i staterna men inget top notch.

Det jag då undrar är om jag som svensk kan få ett internship över sommaren i USA också utan att behöva vara amerikansk medborgare eller är det samma krux som det är med alla andra jobb? Hur meriterande är ett sådant är om jag vill plugga mastern utomlands eller få jobb inom IB efter examen?
Senast redigerad av Axell 2012-12-27 kl. 22:31.
Citera
2012-12-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Det jag då undrar är om jag som svensk kan få ett internship över sommaren i USA också utan att behöva vara amerikansk medborgare eller är det samma krux som det är med alla andra jobb? Hur meriterande är ett sådant är om jag vill plugga mastern utomlands eller få jobb inom IB efter examen?

Förstår inte riktigt första stycket.
Under förutsättningen att du blir beviljad ett internship hos ex.vis merryl lynch, får du ansöka om ett visum för att kunna uppehålla dig i landet. Då du ämnar att stanna en period som överskrider 90dagar kommer du passera tidsfristen för eventuella visa fria vistelser. Ser inte riktigt "kruxet" då det rör sig om lite formalia. Dock behöver du kunna uppfylla samt uppvisa de kriterier som ställs för ett visa. Att du har bostad och levnadskapital, sysselsättning i form av studier/arbete och dylikt. Då jag antar att det rör sig om ett internship där det utgår ersättning samt att du kan ordna boende, är ostraffad och i övrigt redbar, kan jag inte se några konstigheter för dig att bli beviljad uppehållstillstånd.

Om du är ute efter att läsa en master inom ramarna för vad som är nyttigt för en investment banker och vara verksam inom branschen, torde ett internship på bank vara en högst relevant sidomerit. Även här i Sverige är det möjligt att de beaktar eventuell arbetslivserfarenhet och andra sidomeriter vid antagningsprocessen (HHS). Rimligtvis kan man väl anta att ett internship på en amerikansk bank väger tyngre för HHS än vad det gör för Harvard Business School. Men i båda fall skulle du väl knappast ligga "dåligt" till, vad jag vet.
Citera
2012-12-28, 13:20
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Kan/borde man byta arbetsgivare efter analytikeraren?

Som jag uppfattat det efter omfattande lasning av traden sa ar hierarkin "set in stone" de forsta 3-6 aren som analytiker 1-3 samt associate 1-3.

Efter viss radfragning med andra intresserade har erhallit uppfattningen att de mest framgangsrika IB:ers byter arbetsgivare ratt frekvent for hojd ersattning. Hur det ligger till for tillfallet med den forsamrade konjukturen ar jag ovis om. Kanske kan nagon insatt fylla den kunskapsluckan a mina vagnar?

Sammanfattningsvis ar det vart/nodvandigt att man som hart arbetande analytiker varvar arbetsgivare frekvent (2-3 ar) och ar detta ett vanligt forekommande beteende? Kan man till och med byta kontinent (-> USA).

Korrekt, att hoppa mellan banker är en traditionellt sett vanlig strategi, men med nuvarande konjunkturläge så är det inte alls lika vanligt (det finns inga banker som anställer associates). Att lägga upp en strategi för byte av bank innan du ens börjat högskolan är ganska onödigt, då svaret helt enkelt beror på vilka möjligheter som dyker upp. Som du säkert förstår finns det båda för- och nackdelar med att byta bank.

Angående USA, yes, det går, men jag skulle påstå att det är lättare att göra det internt inom banken, snarare än att söka sig till de amerikanska bankernas NY-kontor.

Citat:
Vardet av att vara flersprakig?

Hur hogt varderas flersprakigheten bland arbetsgivare och hur vanligt ar det ponerande att man vill arbeta i London eller New York? Ses det bara ytterligare en "kukforlangarmerit" likstallt med "Elevradsordforande" osv?

Ganska enkelt, är du FLYTANDE på ett tredje språk finns det ett värde, annars är det lika meningslöst som att vara bra på tv-spel.

Citat:
Vardet av militar tjanstgoring i ett VAL ANSETT FORBAND

Hur meriterande vore det (utover det faktum att det vore en fantastiskt givande upplevelse) att ha tjanstgjort ett ar eller tva dar? Hur ser de pa att man inte ar officersutbildad? Ar det av avgorande natur? Vore det i sadana fall battre att ansoka till svenska forsvarsmakten som officer? Det sistnamnda alternativet har en desta langre utbildningstid..

All erfarenhet ser bra ut, men lägg inte mer än 2 år på sånt där tjafs. Att anställa en gammal veteran med nedsatt hörsel efter alla låtsaskrig som analytiker är inte standard practice.

Citat:
HHS och karriar/direktanstallning efter examen i NYC/andra storre stader i USA

Jag vet tillrackligt mycket for att dra slutsatsen att det ar oerhort dyrt att leva och bo i London i och med skatterna osv. Sa vitt jag forstatt spektaklet ar detta inte fallet i NYC? Atminstone inte till samma omfattning.

Tidigare i traden namndes det frekvent hur HHS till och med ar en "target school" for Londonbanker och i forening med goda betyg ar utsikter valdigt goda for anstallning.

Jag har dock svart att tro att larosatet har samma status pa andra sidan Atlanten till exempel. Eller racker dess anseende hela vagen dit for direktanstallning efter examen?

Genom HHS får du rakt spår till London, men NYC är en annan story. Finns säkert ett fåtal undantag, men de som väljer att jobba i NYC kommer nästan alltid från ett par år i London. (Som sagt, internal transfer är ingen omöjlighet).

Citat:
Betydelsen av att vara valtranad och ha ett vackert utseende

Med stod av traden kan man dra slutsaten att Investmentbanker ar ganska statuskata vad galler betyg och skolor. Ar det samma sak utseendemassigt eftersom arbetsuppgifterna stundtals innefattar otroligt mycket avgorande kundkontakt?

Givetvis forstar jag halsofordelarna med att vara valtranad, battre fokus och mindre behov av somn och sa vidare men hur viktigt ar det? Ger det dig som kandidat en "edge" over andra?

Nej, man kan vara överviktig sydkorean och ändå vara star analyst...

Citat:
Nar/om tar man sin MBA-examen?

Efter analytikeraren i syfte att oppna dorren for associate? Ger arbetsgivaren indikationer pa detta och/eller garantier om ateranstallning vid utbildningens slut? Kan man avancera i hierarkin aven utan en MBA eller sker detta bara valdigt sallan?

MBA är ett måste i USA, där man anställs som analytiker med ett två-årskontrakt och därefter förväntas ta sin MBA. De bästa analytikerna försöker göra ett par år som "pre-mba-analyst" på någon av de större PE-bolagen, men måste därefter också söka sig till någon IVY för att boosta karriären ytterligare.

I London är läget helt annorlunda. Det finns inga krav på MBA och de som har en MBA är oftast de som gjorde något annat under sina första år (typ konsulter...), läste en MBA och sen glider in som "MBA-associates". Bankernas strategi bygger helt enkelt på att dessa associates nu har byggt upp ett nätverk innehållande hälften av alla framtida S&P500-CEOs och att de därför kommer vara ovärderliga för banken på lång sikt.

Samtidigt hatas de innerligt av alla tredjeårs-analytiker/förstaårs-associates, då dessa "MBA-associates" inte behövt gå igenom de tre djävulsåren som analytiker utan istället chillat två år på något slott och diskuterat big picture case. När de dessutom inser att internen löser motsvarande uppgifter på en tredjedel av tiden sprider sig föraktet ytterligare.
Citera
2012-12-31, 22:55
Medlem
Gott nytt år!

Vilken semestermängd (om någon) kan man förvänta sig som analytiker/associate osv i Sverige, England och USA?

I Sverige gäller mig veterligen fem veckors semester enligt lag och två i USA vad gäller i England?
Följs denna lagstiftning i teorin eller är det sa att man som analytikerslav inte vågar begära semester? Tillåter arbetsgivaren att du tar veckors semester mot hans vilja och hämnas sedan genom att försvåra ditt karriärsavancemang t.e.x?
Citera
2013-01-27, 23:52
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Gott nytt år!

Vilken semestermängd (om någon) kan man förvänta sig som analytiker/associate osv i Sverige, England och USA?

I Sverige gäller mig veterligen fem veckors semester enligt lag och två i USA vad gäller i England?
Följs denna lagstiftning i teorin eller är det sa att man som analytikerslav inte vågar begära semester? Tillåter arbetsgivaren att du tar veckors semester mot hans vilja och hämnas sedan genom att försvåra ditt karriärsavancemang t.e.x?

Officiellt har du 25 dagar i UK, men i realiteten ska du vara nöjd om du får 2-3 veckor.
Citera
2013-01-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Officiellt har du 25 dagar i UK, men i realiteten ska du vara nöjd om du får 2-3 veckor.

Är detta ett underförstått fenomen hos alla analytiker (kanske även för högre spelare?) att man inte kräver sina fulla veckor i hot om arbetspåföljder osv?
Citera
2013-01-29, 06:50
Medlem
ugglans avatar
Hot handlar det väl inte så mycket om, det är väl mer att man vill göra ett bra intryck, verka hungrig och driven etc
Citera
2013-02-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Hot handlar det väl inte så mycket om, det är väl mer att man vill göra ett bra intryck, verka hungrig och driven etc

Kort sagt inte få sparken?
Citera
2013-02-02, 02:27
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Kort sagt inte få sparken?

Kort sagt vara en star analyst
Citera
2013-02-02, 02:37
Medlem
Ny fundering: Hur ser årets ingångslöner samt dess bonusnivåer för London ut i år? Vilken procent sniffar på sexsiffrig inkomst (SEK) och vilken procent kastar in handduken (frivilligt eller "ofrivilligt") ?.
Citera
2013-02-02, 17:00
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ny fundering: Hur ser årets ingångslöner samt dess bonusnivåer för London ut i år? Vilken procent sniffar på sexsiffrig inkomst (SEK) och vilken procent kastar in handduken (frivilligt eller "ofrivilligt") ?.

Tror de flesta banker ger 45-50.000 pund/år som basic salary. Det tråkiga som jag upplever är att tidigare låg kursen mycket högre så för en pund kunde du få 14 kronor fram till finanskrisen, sedan svajade det mellan 11-12 för att nu under fredagen bryta under 10an!
Så hur mycket det är i SEK kommer inte ge dig korrekt bild. Min uppfattning är att de flesta höjt baslönen för att även i fortsättningen kunna attrahera talanger (som enligt undersökningar började välja andra industrier pga. utsiker inom finans) samt ta hänsyn till inflation.
Citera
2013-02-02, 17:46
Medlem
Altmans avatar
Citat:

Med nuvarande GBP/SEK kommer ingen first year analyst inom banking att nå miljonen. I stort sett alla banker betalar 45k GBP i bas (+5-6 k sign-on) och att någon skulle bryta 100%-taket är en utopi i nuvarande klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in